Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verbruik L/L-warmtepomp (airco) monitoren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-11 14:38
Beste mede-Tweakers,

Afgelopen week is er bij mij een L/L-warmtepomp (airco) geplaatst bestaande uit de volgende onderdelen:
1x Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW buitenunit)
1x Mitsubishi Heavy Industries SRK50ZS-W (5kW binnenunit)
1x Mitsubishi Heavy Industries SRK35ZS-W (3.5kW binnenunit)
2x Mitsubishi Heavy Industries SRK25ZS-W (2.5kW binnenunit)

Nu zou ik graag het verbruik van de desbetreffende installatie willen meten / monitoren (en uiteindelijk integreren in Home Assitant). De binnenunits worden gevoed via de buitenunit en de buitenunit - een vrij stevig exemplaar - heeft een eigen groep afgezekerd op 16A traag (C-karakteristiek schakelautomaat). Tussen de buitenunit en de meterkast is een stekker + stopcontact gerealiseerd om er eventueel een slimme stekker tussen te kunnen plaatsen.

Ik ben reeds in het bezit van een Gosund SP112 smart plug (230V/16A max / Tuya platform), echter twijfel ik erover of die dit wel gaat trekken. Het feit dat de buitenunit op minimaal 16A traag afgezekerd moest worden wekt bij mij de suggestie dat het inschakelvermogen bij het starten van de compressor wel eens boven de (16Ax230V=) 3680W zou kunnen schieten. Ik wil voorkomen dat die smart plug er gelijk uit klapt op het moment dat dit het geval zou zijn (of maak ik me dan onterecht zorgen?).

Ik ben me dus een beetje aan het oriënteren op een smart plug waar een hoger vermogen doorheen kan (of in ieder geval, zou moeten kunnen :P) maar kom dan al snel op de meest exotische merken uit via onder meer Amazon en Aliexpress (wat overigens exact dezelfde pluggen lijken te zijn maar dan met een ander white-label merknaampje erop). Als ik vervolgens wat verder scroll naar de reviews op Amazon zie ik iemand waarbij de stekker al is gaan smelten bij een continu vermogen van (volgens de review) 1800W, waar mijn installatie ruim overheen zal gaan tijdens het verwarmen in de winter. Ook dit lijkt me dus geen verstandige oplossing.

Ik loop dus een beetje vast in mijn zoektocht en kom er niet aan uit wat ik het beste kan doen. Ben benieuwd of jullie misschien ideeën hebben hoe ik dit het beste aan kan pakken. Wellicht zijn er wel oplossingen waar ik totaal geen weet van heb die voor mijn situatie geschikt zouden zijn (een smart plug is zeker geen harde vereiste, als een andere manier beter is sta ik daar zeker voor open). Enige harde vereiste is dat ik het uiteindelijk in een Home Assistant omgeving kan integreren (dat is mijn volgende project namelijk :)).

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen! _/-\o_

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Beste antwoord (via MiBe op 21-09-2022 11:19)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:21

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Tijdelijk hogere pieken bij inschakelen zullen zo erg nog niet zijn. Maar mijn voorkeur zou het niet hebben dat dan weer via stopcontact etc te doen. Dan zou ik denk ik gewoon een in te bouwen module pakken en misschien daar nog de relais van overbruggen. Dat is dan wel de zwakste schakel. En wil je helemaal nergens de stroom echt doorheen sturen dan kan je een module met current transformer (CT) pakken zoals de Shelly EM bijvoorbeeld.

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Iemand heeft dat al in de ESPhome versie ingebouwd van MHI-AC-CTRL
https://github.com/ginkage/MHI-AC-Ctrl-ESPHome/pull/21

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  - platform: template
    name: ${devicename} power
    id: "power"
    lambda: return id(current).state * 230;  #I think all units are 230V; real voltage can vary a bit, but has a small impact.
    unit_of_measurement: W
    device_class: energy
  - platform: total_daily_energy
    name: ${devicename} daily energy
    power_id: "power"
    unit_of_measurement: Wh

Edit: alles zit op 1 buitenunit? Dan vergeet mijn verhaaltje maar.

Printjes kan ik wel leveren incl verleng kabeltje (*kuch, zie rechtsonder)

[ Voor 61% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-09-2022 18:38 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• MiBe
AUijtdehaag schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:29:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
    lambda: return id(current).state * 230;  #I think all units are 230V; real voltage can vary a bit, but has a small impact.

Edit: alles zit op 1 buitenunit? Dan vergeet mijn verhaaltje maar.

Printjes kan ik wel leveren incl verleng kabeltje (*kuch, zie rechtsonder)
Yes, op één buitenunit inderdaad. Voor die WiFi-modules klop ik later waarschijnlijk nog wel bij je aan, want uiteindelijk moeten die binnenunits dus ook in Home Assistant gaan komen :P
Misschien zie ik iets over het hoofd, maar doet die Shelly niet precies hetzelfde als mijn huidige Gosund smart plug? Het lijkt geen volwaardige schakelautomaat dus als ik die Gosund over de klif zou jagen met piekstroom ben ik een beetje bang dat het met de desbetreffende 16A Shelly niet anders gaat zijn...

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • Beste antwoord

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:21

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Tijdelijk hogere pieken bij inschakelen zullen zo erg nog niet zijn. Maar mijn voorkeur zou het niet hebben dat dan weer via stopcontact etc te doen. Dan zou ik denk ik gewoon een in te bouwen module pakken en misschien daar nog de relais van overbruggen. Dat is dan wel de zwakste schakel. En wil je helemaal nergens de stroom echt doorheen sturen dan kan je een module met current transformer (CT) pakken zoals de Shelly EM bijvoorbeeld.

• MiBe
Septillion schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:31:
Die zwakke schakel probeer ik inderdaad te voorkomen, vandaar dat een (16A) slimme schakelaar niet mijn voorkeur heeft (ongeacht of het een stekker of inbouwmodule is). Shelly EM kende ik nog niet, maar dat ziet er inderdaad uit als een prima optie voor mijn gebruiksdoel! Bedankt voor je input :)

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:02
Goedeendag,

Is bij iemand van jullie iets bekend over de kWh verbruik afwijking van de MHI app? (MHI 3.5 single split)

Ik zie verschillen met een kWh plug-in metertje, (MHI app is steevast te weinig..??)

en ik kan het niet rijmen met de slimme kWh meter van Enexis, ( mag ik aannemen dat ie goed is...)

maar de kleine kWh meter opgave klopt beter met mijn totaal kWh-tjes die heen/weer zoeven (levering én TLV)

rara.. 8)7

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-11 19:50
AUijtdehaag schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:29:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Hij meet in principe dus (A)mpere. Dit * 230V doen is een manier. Zelf gebruik ik de originele Amp meting en vermenigvuldig ik dit in Home Assistant via een sensor template met het huidige voltage die ik uit mijn slimme meter haal. Iets nauwkeuriger.

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:07
Hansieo schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:32:
Goedeendag,

Is bij iemand van jullie iets bekend over de kWh verbruik afwijking van de MHI app? (MHI 3.5 single split)

Ik zie verschillen met een kWh plug-in metertje, (MHI app is steevast te weinig..??)

en ik kan het niet rijmen met de slimme kWh meter van Enexis, ( mag ik aannemen dat ie goed is...)

maar de kleine kWh meter opgave klopt beter met mijn totaal kWh-tjes die heen/weer zoeven (levering én TLV)

rara.. 8)7
Ik denk dat het probleem hier zit in dat de MHI zelf geen echte stroommeting doet, maar een verbruik in Ampere doorgeeft. Deze wordt alleen niet heel frequent bijgewerkt (dat is goed te zien met de esp-based controllers, daar is het aantal ampere een aparte sensor waarbij je in HA ook kunt zien wanneer hij voor het laatst is bijgewerkt).

Een kWh meter of je slimme meter geeft het per 1/5/10 seconden door (doorhalen wat niet van toepassing is), de MHI veel minder vaak. Daardoor wijkt het verbruik ook af.

Mijn advertenties op V&A

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:02
Hartelijk dank voor deze input d:)b

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Pagina: 1