Elga hybride warmtepomp weersafhankelijk en onafhankelijk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneekruijen
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 05-12-2022
Hi!

Ik heb een vraag.

Wij hebben ons jaren '30 huis geheel opgeknapt en is voor 90% geïsoleerd. We stoken op een Hybride warmtepomp Elga ACE met Radson E-flow laag rendement radiatoren door het gehele huis en vloerverwarming op de begane grond.

Daarnaast hebben we op de begane grond ook nog een pelletkachel om bij te verwarmen en hebben we een warmte-terugwin-installatie door het hele huis om zo min mogelijk warmteverlies te hebben en genoeg ventilatie.

We hebben onze CV ketel (RemeHa Calenta 40C) afgesloten van de radiatoren en vloerverwarming. Deze worden dus enkel nog verwarmd door de ELGA ACE d.m.v. een weersafhankelijke instelling en een stooklijn. We zijn hierdoor van ruim 400m³ gas per maand, naar slecht 21 m³ gas per maand gegaan omdat we nu de CV-ketel enkel nog gebruiken om te douchen.

Gisteren hebben we de warmtepomp weer geactiveerd en zagen we dat ons stroomverbruik weer beduidend hoger was. (35 Kwh voor één dag) dat loopt natuurlijk flink op.
Nu is de vraag of iemand ervaring heeft met deze manier van stoken en wat er eventueel gedaan kan worden om het stroomverbruik terug te dringen. We krijgen in oktober de zonnepanelen, wat hopelijk ook het verbruik onder aan de streep terugdringt, maar toch zijn we altijd nog opzoek naar manieren om zelf ook nog te kunnen besparen op eventuele stroomkosten.

Scheelt het met thermostaatkranen (die overigens al aanwezig zijn op de laag rendement radiatoren) om deze dicht te draaien in ruimten waar niemand is? of maakt dat niet uit met een weersafhankelijke afstelling bij een warmtepomp? En is dit nou enkel de piekstroom op 18 september '22 omdat we 'm weer hebben geactiveerd of blijft hij continu dit verbruiken?

Heeft iemand ervaring ermee om de weersafhankelijke ook nog in te stellen op bijvoorbeeld tijd gebonden? Dus dat hij dat enkel aanslaat van 0700 ochtend tot 10:00 en in de avond van 17:00 tot 22:00. Ik heb geen idee of dit mogelijk is cq. bestaat.

In de bijlage heb ik de staafdiagrammen van ons verbruik gezet. Belangrijk is om naar februari en maart van dit jaar te kijken. dit geeft accurater weer wat ons ons verbruik was na het instellen van weersafhankelijke regeling. De maanden ervoor was de hybride met de CV ketel nog gekoppeld.

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cwXFz521cu0PbcjUvZhIezLSUzQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LWV4qmzwdaVXhT4STqeZn7f6.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Je bespaard 380 kuub gas per maand maar gaat 1000 kWh stroom verbruiken (even heel simpel gesteld). Wat kost stroom voor jou en wat kost gas? Ik stel mij voor dat je elektrisch gezien goedkoper uit bent.

Ik zou de vloerverwarming niet uitzetten in bepaalde tijden, hoogstens in de nacht een graadje lager: een vloer koel maar langzaam af en heeft ook veel tijd nodig om op te warmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1004743

Is een beetje veel voor een dag als gisteren.
Een weers afhankelijke regeling is erg mooi, maar wel een comfor regeling.
Er is altijd warmte aanwezig, daarom zou ik de radiator knoppen in de niet gebruikte ruimtes goed instellen.
Het systeem blijft die ruimtes netjes op de ingestelde temperatuur houden.
Wat zijn de andere instellingen die je kan veranderen.
De meeste warmte pompen hebben vele instellingen waar veel winst valt te halen.
Hoe je stookt kan een groot verschil maken.
Bij voorbeeld de stook curve, pomp snelheid.
De meeste systemen worden matig afgeleverd en daar valt veel te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneekruijen
MarkS90 schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:16:
Je bespaard 380 kuub gas per maand maar gaat 1000 kWh stroom verbruiken (even heel simpel gesteld). Wat kost stroom voor jou en wat kost gas? Ik stel mij voor dat je elektrisch gezien goedkoper uit bent.

Ik zou de vloerverwarming niet uitzetten in bepaalde tijden, hoogstens in de nacht een graadje lager: een vloer koel maar langzaam af en heeft ook veel tijd nodig om op te warmen.
Ja klopt. Stroom kost me momenteel variabel 31 cent dagtarief en 25 cent daltarief. Gas 1.45 € per kuub. Dus we zijn beduidend goedkoper uit, maar we gebruiken nu stroom voor een 5 persoonshuishouden door de warmtepomp en de wtw. Vandaar dat ik me afvraag of er nog iets geschipperd kan worden in dat verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneekruijen
Anoniem: 1004743 schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:57:
Is een beetje veel voor een dag als gisteren.
Een weers afhankelijke regeling is erg mooi, maar wel een comfor regeling.
Er is altijd warmte aanwezig, daarom zou ik de radiator knoppen in de niet gebruikte ruimtes goed instellen.
Het systeem blijft die ruimtes netjes op de ingestelde temperatuur houden.
Wat zijn de andere instellingen die je kan veranderen.
De meeste warmte pompen hebben vele instellingen waar veel winst valt te halen.
Hoe je stookt kan een groot verschil maken.
Bij voorbeeld de stook curve, pomp snelheid.
De meeste systemen worden matig afgeleverd en daar valt veel te winnen.
Bedankt voor de tip! Ik heb eerlijk gezegd radiatorknoppen nooit begrepen. (Ik snap wel hoe ik mijn warmtepomp weersafhankelijk kan regelen, maar een radiatorknop is hogere wiskunde :P ) Ik heb me hier eens wat in verdiept en ik denk dat er inderdaad nog veel winst te behalen is op het gebied van de radiatorknoppen afstellen.
Met betrekking tot de curve, deze loopt momenteel vrij vlak omdat ons huis goed geisoleerd is. De pomp snelheid heb ik me nog niet in verdiept. Ons systeem was inderdaad matig ofwel slecht afgeleverd. Hierdoor gebruikten we 400m³ gas omdat de CV ketel maar aan bleef slaan omdat de warmtepomp het niet redde, terwijl met de juiste instelling de warmtepomp het wél goed aankan. zelfs zonder CV. De andere kant van de medaille is dan wel dat ons stroomverbruik omhoog is geschoten, maar wellicht kunnen we dat ook nog terugdringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Momenteel gebruik ik Zigbee geregeld thermostaat knoppen in kamers die wel/niet gebruikt worden.
Ze staan normaal op 17° als de kamer niet gebruikt worden.
Via Domoticz worden kamers die warmte moeten hebben, zoals de douche ruimte op tijd in geschakeld.
Een warme badkamer is wel zo fijn.
Bij mij was de pomp snelheid veel te hoog in gesteld, dit gaf kleine problemen.
Ook moest ik bij sommige radiators de flow aan passen.
Het zijn vaak kleine dingen, maar bij elkaar telt het wel op.
Net zoals bij een vloerverwarming een temperatuur geschakelde pomp.
Draait alleen als er warmte vraag is. Anders staat de pomp 24 uur per dag te draaien.

• Reneekruijen
Anoniem: 1004743 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:34:
Momenteel gebruik ik Zigbee geregeld thermostaat knoppen in kamers die wel/niet gebruikt worden.
Ze staan normaal op 17° als de kamer niet gebruikt worden.
Via Domoticz worden kamers die warmte moeten hebben, zoals de douche ruimte op tijd in geschakeld.
Een warme badkamer is wel zo fijn.
Bij mij was de pomp snelheid veel te hoog in gesteld, dit gaf kleine problemen.
Ook moest ik bij sommige radiators de flow aan passen.
Het zijn vaak kleine dingen, maar bij elkaar telt het wel op.
Net zoals bij een vloerverwarming een temperatuur geschakelde pomp.
Draait alleen als er warmte vraag is. Anders staat de pomp 24 uur per dag te draaien.
Maar werkt dat ook bij een weersafhankelijke afstelling? want ik kan me voorstellen dat 2 verschillende afstellingen met elkaar botsen. Als in de vraag afstelling op basis van een pomp die aanspringt naar vraag die er is of een instelling die gewoon aanspringt op basis van de buiten temperatuur zodat het huis nooit teveel afkoelt. Maar bij dat laatste moet de pump continu blijven lopen toch?
Dit is echt puur een redenatie op basis van boeren verstand, maar ik ben daar nog niet echt in thuis. vandaar de zoektocht naar de beste, energiezuinige afstelling.

alle suggesties zijn welkom.

al denk ik dat onze manier van stoken redelijk uniek is. Ik krijg heel weinig reacties op deze vraag, niet enkel via tweakers maar ook via facebook fora die gericht zijn op warmtepompen e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:11
Hoi Renee,

Ik heb ook een Elga Ace, en stook op een vergelijkbare manier (bijna alles via de warmtepomp.
Qua regeling is er ontzettend veel mogelijk, maar dat maakt het natuurlijk wel ingewikkeld. Wat hier het beste werkt is

We gebruiken een weersafhankelijke regeling icm ruimtecompensatie. Zonder compensatie wordt het te koud als het waait, en te warm als de zon schijnt (de weersafhankelijke regeling kijkt alleen naar de buitentemperatuur, maar door wind koelt een huis bij gelijke temperatuur juist extra af, en bij zon minder snel.

De helling van de stooklijn is zo afgesteld dat het bij bewolkt weer over een hele dag met tijdschema (zie onder( zonder wind warm genoeg blijft. Als het waait meet de ruimtethermostaat in de woonkamer dat de temperatuur te laag blijft en geeft de warmtepomp een signaal om een wat hogere temperatuur te leveren, en andersom bij zon.

Deze ruimtecompensatie kan alleen met een eTwist thermostaat van Remeha. Via marktplaats vaak wel voor een paar tientjes op de kop te tikken.

Daarnaast op de thermostaat een tijdschema ingesteld om bij zoveel mogelijk overdag te verwarmen (dan is het wat warmer, en de efficientie hoger(. Hangt een beetje af wat de capaciteit is t.o.v. het warmteverlies, doel 1 moet zijn om zo veel mogelijk gasverbruik te verminderen.
s nachts staat de Elga ook op de stille nachtstand, waardoor hij sowieso minder vermogen heeft, dus dat komt mooi uit.

schema.
8 tot 12 20.5 graden
12 tot 19 21 graden
19 tot 24 20.5 graden
24 tot 8 19 graden

De verwarming zo veel mogelijk open zetten in de ruimtes waar je bent, en eventueel ook in de ruimtes waar je niet bent (afhankelijk van wat voor huis, bij vrijstaand heeft dat minder zin. Dus thermostaatknoppen zo min mogelijk gebruiken, of helemaal dicht, of helemaal open (als je er bent. Heb je in de woonkamer thermstaatknoppen, dan deze zeker helemaal open zetten, want deze heb je eigenlijk niet nodig daar.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je kan natuurlijk niet de alle kamers knijpen of terug regelen.
Het zelfde voor de kamer waar de thermostaat hangt.
Er moet doorstroming in het systeem blijven.
Anders valt het systeem in storing.
Pagina: 1