Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• volutatio
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-06 11:48
Hey all,

De titel geeft het al een klein beetje weg, maar ik heb geen idee wat nou een juiste keuze is voor het upgraden van mijn audio installatie. Over het algemeen ben ik redelijk tevreden, maar ik loop tegen het volgende aan: ik merk soms tijdens het luisteren naar muziek (indie rock, pop, electronic) en bij het kijken van films dat geluid soms mof en 'modderig' klinkt, waardoor stemmen slecht hoorbaar zijn en bas soms overheersend kan zijn (zelfs als ik de sub lager zet). Stranger Things kijken was met geen enkele manier mogelijk op deze setup want de stemmen waren onverstaanbaar, zelfs met de subwoofer uit.

Huidige setup:
Harman Kardon AVR 130
Jamo Studio 190
Infinity Sat 450 (center en 2 satellite)
Magnat Betasub 25a

Nu weet ik niet waar ik goed aan doe om te vervangen. Ik heb niet het idee dat de 2 satellite en 1 center speaker van Infinity heel veel bijdragen aan de huidige setup, en ook dat de Jamo Studio 190 vooral het knelpunt zijn. Ik ben tevreden met de prestaties van de Magnat sub (lekker diepe bass), maar heb ook het idee dat het niet helemaal soepel werkt m.b.t. crossover met de jamo speakers en de receiver. Ik heb er ook niet heel veel verstand van, maar ik zat er aan te denken om de jamo studio 190 te vervangen met betere vloerluidsprekers (rond de 150 euro), maar moeilijk in te schatten of dat een reëel idee is. Mensen die misschien een ander perspectief kunnen bieden? Ik kom er niet meer helemaal uit.

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:06
Budget?

Stemmen tijdens een film komen meestal uit de center. Daar zou je mee kunnen beginnen (bij muziek afhankelijk van de instelling op je versterker). Mooiste is een speakersetje wat op elkaar afgestemd is. Er zijn heel veel opties maar een grote afhankelijke is wat het mag kosten. Sub en versterker zou ik nog even laten voor wat het is.

[ Voor 9% gewijzigd door raze88 op 19-09-2022 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De Jamo luidsprekers zien er oud uit. Je zou ze eens open kunnen schroeven en de bipolaire elco's vervangen.

Een helder geluid -in de zin van verstaanbaar- kan je krijgen met luidsprekers die het geluid sterker richten (grote hoorns) of door met de akoestiek van de kamer aan te slag te gaan.

[ Voor 49% gewijzigd door TBTL op 19-09-2022 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:25
Denk als volgorde:

1. Center speaker, zoals al terecht gezegd
2. Voor speakers
3. Subwoofer?
4. Versterker
5. Surround speakers

Misschien wel eens kijken wat je als set zou willen, ook al koop je het niet in een keer, zodat je op den duur alles qua klank gelijk krijgt.

Als je niet teveel wilt uitgeven, misschien de Dali Spektor lijn.
Of Q Acoustics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:57
Zoals anderen al aan geven zijn speakers vaak het belangrijkste. Een center speaker hoeft niet heel duur te zijn om een stuk verstaanbaarder geluid te produceren.

Ik zou wel kijken of in de AVR130 instellingen voor levels te maken zijn, en de bekabeling nakijken. Dat is gratis en kan problemen verhelpen. Ik heb bijvoorbeeld laatst een issue met mijn centerspeaker gehad, en dat bleek simpelweg een kwestie van speakerkabel die wat los was gekomen te zijn. Het zou zelfs je bron kunnen zijn die niet goed communiceert met je AVR130. Gezien deze geen HDMi heeft, neem ik aan dat je via optisch aangesloten bent? Als je op stereo RCA zit: There's your problem.

Ik zou eerst het probleem oplossen waar je het meeste last van hebt. Dat is voor 95% zeker een matige centerspeaker, maar kan ook een AVR zijn die niet goed functioneert.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me