Ik heb een metalen balk die ik wil gebruiken om iets in elkaar te lassen. Ik heb weinig ervaring met lassen en omdat de balk er wat vreemd uit zag, heb ik de rare smut-laag die erop zit gewoon weggeslepen en heb toen geprobeerd om er een paar laspuntjes op te zetten. Dat bleek mogelijk, dus ik was blij. Nu kwam er gisteren een buurman kijken om wat tips te geven over mijn lasproject. Hij vroeg zich af of de balk niet gegalvaniseerd was en vertelde dat dat niet handig is omdat het erg giftige gassen kan veroorzaken. Ik heb er vandaag informatie over zitten opzoeken, en je kan er inderdaad metaaldamp- of zinkkoorts van krijgen.
De buurman wist echter niet zeker of de balk gegalvaniseerd of niet. En hij wist ook niet te vertellen of je het probleem kan voorkomen door het gewoon blank te schuren. Op de eerste foto zie je dat ik een stukje blank heb geschuurd, en er daarna twee laspuntjes op heb gezet (en er daarna een klein stukje afgeschuurd om te kijken of het stevig spul was). Om nog wat meer beeld te geven heb ik er een tweede foto bij gedaan van een ander deel van de balk. Mijn vraag; kan iemand van deze foto afzien of dit metaal gegalvaniseerd is of niet? Kan ik hiermee zonder problemen lassen? Of beter toch een ander stuk metaal vinden?
:strip_exif()/f/image/V2ZQHIMlGV7awpLJYtbRAsNP.jpg?f=fotoalbum_large)
De buurman wist echter niet zeker of de balk gegalvaniseerd of niet. En hij wist ook niet te vertellen of je het probleem kan voorkomen door het gewoon blank te schuren. Op de eerste foto zie je dat ik een stukje blank heb geschuurd, en er daarna twee laspuntjes op heb gezet (en er daarna een klein stukje afgeschuurd om te kijken of het stevig spul was). Om nog wat meer beeld te geven heb ik er een tweede foto bij gedaan van een ander deel van de balk. Mijn vraag; kan iemand van deze foto afzien of dit metaal gegalvaniseerd is of niet? Kan ik hiermee zonder problemen lassen? Of beter toch een ander stuk metaal vinden?
:strip_exif()/f/image/V2ZQHIMlGV7awpLJYtbRAsNP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BAAFijugvkMc6Wb3xaSAh3xn.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door kramer65 op 19-09-2022 15:05 ]