Mijn vraag probleem
Ik heb Oracle DB 19c op Windows Server geinstalleerd (wat weer een VM in Azure is, hier zal ik het mee moeten doen).
Nu probeer ik te verbinding met de database met SqlPlus om daarna, als dit werkt, een Oracle dump file in te lezen. Voorheen had ik het werkend op een andere server en kon ik inloggen met sqlplus system/wachtwoord@localhost:1521/plug AS SYSDBA.
Na het aanmaken van een database via DBCA en gebruik van Oracle Net Config Assistant en Net Manager lukt het echter niet en krijg ik de befaamde
Wat heb ik opgezet
Een database 'ORCL' aangemaakt en hieronder een pluggable database 'PLUG'. Zie onder
DB Connection Assistant - DB aangemaakt
:fill(white):strip_exif()/f/image/ulWBJS8e7Qay6RSG86iZLfOI.png?f=user_large)
Pluggable database
:fill(white):strip_exif()/f/image/y9VJPVykyguYiMLth2qfnEix.png?f=user_large)
Oracle Net Manager
:fill(white):strip_exif()/f/image/FC91vljtcDrPevrHAMTiFFXC.png?f=user_large)
Via Oracle Net Config Assistant een listener.ora file aangemaakt. Daarna via Oracle Net Manager het host adres aangepast naar localhost, en een Service Naming aangemaakt.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de listener.ora en tnsnames.ora files al verwijderd en de listener via Oracle Net Config Assistant ook verwijderd - na eerdere pogingen. Diverse how-to's bekeken op youtube en besloten een soort van opnieuw te beginnen.
Oa gekeken / gezocht in:
Wachtwoord zit ook geen @ in
Heb ook de host file aangepast om expliciet 127.0.0.1 / localhost op te nemen
Dit heb ik in mijn listener.ora staan
En in mijn tnsnames.ora
Dit is evt nog sqlnet.ora
Ik zie even door de bomen het bos niet meer. Voor mijn gevoel is het iets wat ik in de config vergeet maar wat...
Ik heb Oracle DB 19c op Windows Server geinstalleerd (wat weer een VM in Azure is, hier zal ik het mee moeten doen).
Nu probeer ik te verbinding met de database met SqlPlus om daarna, als dit werkt, een Oracle dump file in te lezen. Voorheen had ik het werkend op een andere server en kon ik inloggen met sqlplus system/wachtwoord@localhost:1521/plug AS SYSDBA.
Na het aanmaken van een database via DBCA en gebruik van Oracle Net Config Assistant en Net Manager lukt het echter niet en krijg ik de befaamde
code:
1
| ORA-12514: TNS:listener does not currently know of service requested in connect descriptor. |
Wat heb ik opgezet
Een database 'ORCL' aangemaakt en hieronder een pluggable database 'PLUG'. Zie onder
DB Connection Assistant - DB aangemaakt
:fill(white):strip_exif()/f/image/ulWBJS8e7Qay6RSG86iZLfOI.png?f=user_large)
Pluggable database
:fill(white):strip_exif()/f/image/y9VJPVykyguYiMLth2qfnEix.png?f=user_large)
Oracle Net Manager
:fill(white):strip_exif()/f/image/FC91vljtcDrPevrHAMTiFFXC.png?f=user_large)
Via Oracle Net Config Assistant een listener.ora file aangemaakt. Daarna via Oracle Net Manager het host adres aangepast naar localhost, en een Service Naming aangemaakt.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de listener.ora en tnsnames.ora files al verwijderd en de listener via Oracle Net Config Assistant ook verwijderd - na eerdere pogingen. Diverse how-to's bekeken op youtube en besloten een soort van opnieuw te beginnen.
Oa gekeken / gezocht in:
- https://www.youtube.com/watch?v=QvCmB5TrI1Y
- https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1334815
- https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/746060
Wachtwoord zit ook geen @ in
Heb ook de host file aangepast om expliciet 127.0.0.1 / localhost op te nemen
Dit heb ik in mijn listener.ora staan
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| SID_LIST_LISTENER = (SID_LIST = (SID_DESC = (SID_NAME = CLRExtProc) (ORACLE_HOME = C:\Oracle19c) (PROGRAM = extproc) (ENVS = "EXTPROC_DLLS=ONLY:C:\Oracle19c\bin\oraclr19.dll") ) ) LISTENER = (DESCRIPTION_LIST = (DESCRIPTION = (ADDRESS = (PROTOCOL = TCP)(HOST = localhost)(PORT = 1521)) ) (DESCRIPTION = (ADDRESS = (PROTOCOL = IPC)(KEY = EXTPROC1521)) ) ) ADR_BASE_LISTENER = C:\Oracle19c\log |
En in mijn tnsnames.ora
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| ORCL = (DESCRIPTION = (ADDRESS_LIST = (ADDRESS = (PROTOCOL = TCP)(HOST = localhost)(PORT = 1521)) ) (CONNECT_DATA = (SERVICE_NAME = ORCL) ) ) |
Dit is evt nog sqlnet.ora
code:
1
2
3
| SQLNET.AUTHENTICATION_SERVICES= (NTS) NAMES.DIRECTORY_PATH= (TNSNAMES, ONAMES, HOSTNAME) |
Ik zie even door de bomen het bos niet meer. Voor mijn gevoel is het iets wat ik in de config vergeet maar wat...