Extra sporten naast fietsen

Pagina: 1
Acties:
  • 3.378 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08-07 13:03
Hoi,

Ik ben afgelopen 4-5 jaar vooral aan het wielrennen gegaan, niet bloedfanatiek, maar gemiddeld 2000km per jaar incl enkele langere toertochtjes..

Telkens wanneer het fiets seizoen ten einde loopt heb ik de intentie om door te fietsen in de winter, maar in de praktijk komt er eigenlijk weinig van..

Daarom ga ik binnenkort een indoortrainer kopen om toch 1-2x per week mijn fiets conditie op peil te houden.
Ik ga over enkele weken verhuizen en heb dan genoeg ruimte hier voor.

Echter merk ik al het hele seizoen dat alleen fietsen niet goed genoeg is, ik train met fietsen vooral de benen en verder eigenlijk weinig (behalve fitheid/cardio).
Maar dat buikje wordt maar langzaam minder... (ligt ook aan leeftijd (40+) 8) ).

Ik ben bijna op mijn streefgewicht (77-78kg) en ben 1m86..

Ik wil dus naast het fietsen nog iets extra's gaan doen om mijn hele lichaam te verstevigen.
Ik heb een zittend beroep en ik merk vooral dat mijn core niet optimaal is, slappe rug/buik spieren etc..

Vroeger heb ik periodes aan fitness gedaan, maar dom aan apparaten te hangen en een schemaatje afwerken is niet echt mijn ding.
Daarom zat ik meer te denken aan groepslessen bij de lokale sportschool.

Heeft iemand ervaring met bijvoorbeeld bootcampen of crossfit lessen bij bijvoorbeeld BigGym?
Ik zoek eigenlijk een full-body workout die ik 1 a 2x in de week kan doen naast 1-2x per week (indoor) fietsen.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Zwemmen wel eens over nagedacht? Dat doe ik naast wielrennen en bevalt erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Anoniem: 316512 schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:14:
Zwemmen wel eens over nagedacht? Dat doe ik naast wielrennen en bevalt erg goed.
Zwemmen heb ik helemaal niets mee, ik vind het al erg genoeg om af en toe met de kinderen mee te moeten.
Ik zoek gewoon iets waar ik een uurtje mijn energie kwijt kan en dat iemand mij aanspoort om net dat tandje extra bij te zetten..

Dat mis ik op de fiets ook, ik fiets laatste jaren trouw mijn rondjes, maar ik mis daar ook een groepje die net even dat beetje extra van je vergt..
Volgend jaar zoek ik mij ook zeker een fietsclupje op om mee te fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:07

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

verstappen33 schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:23:
[...]

Zwemmen heb ik helemaal niets mee, ik vind het al erg genoeg om af en toe met de kinderen mee te moeten.
Ik zoek gewoon iets waar ik een uurtje mijn energie kwijt kan en dat iemand mij aanspoort om net dat tandje extra bij te zetten..

Dat mis ik op de fiets ook, ik fiets laatste jaren trouw mijn rondjes, maar ik mis daar ook een groepje die net even dat beetje extra van je vergt..
Dan de overtreffende trap van zwemmen: Waterpolo!
Om op een serieuze noot door te gaan; wat voor sport zou je zelf willen onderzoeken? Moet het met gewichten of wil je een teamsport?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-07 04:44

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

verstappen33 schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:23:
[...]

Mja wat wil je nou van ons horen dan. Jij weet dus exact wat je wel of niet leuk vindt. Je eindigt je verhaal met een optie. M.b.t
Ik zoek eigenlijk een full-body workout die ik 1 a 2x in de week kan doen
Daar zijn wel tientallen opties voor. Dus kijk wat je leuk vindt en ga dat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Outerspace schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:26:
[...]

Dan de overtreffende trap van zwemmen: Waterpolo!
Om op een serieuze noot door te gaan; wat voor sport zou je zelf willen onderzoeken? Moet het met gewichten of wil je een teamsport?
Geen teamsport, ik ben best een teamspeler, maar mijn prive rooster laat het niet toe om vaste dagen te trainen..
Ik zoek dus iets waar ik zelf mijn trainingsdagen/avonden kan plannen..

Gewichten/apparaten is niet perse noodzakelijk, begeleiding/aansporing van een instructeur/trainer is wel wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Douweegbertje schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:26:
[...]

Mja wat wil je nou van ons horen dan. Jij weet dus exact wat je wel of niet leuk vindt. Je eindigt je verhaal met een optie. M.b.t

[...]

Daar zijn wel tientallen opties voor. Dus kijk wat je leuk vindt en ga dat doen?
Klopt, ik geef ook 2 opties in mijn post, bootcamp en crossfit, dat zijn 2 opties die mij wel aanspreken.
Was gewoon benieuwd naar ervaringen met deze 2 workouts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:27
verstappen33 schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:29:
[...]

Geen teamsport, ik ben best een teamspeler, maar mijn prive rooster laat het niet toe om vaste dagen te trainen..
Ik zoek dus iets waar ik zelf mijn trainingsdagen/avonden kan plannen..

Gewichten/apparaten is niet perse noodzakelijk, begeleiding/aansporing van een instructeur/trainer is wel wenselijk.
Blijft er weinig over dan de sportschool, dat is een van de weinige dingen waar je terecht kunt zonder afhankelijkheden etc.

Misschien periodiek op een vast moment even met een instructeur/trainer inchecken zodat je daarna weer zelf verder kan.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
verstappen33 schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:13:

Ik wil dus naast het fietsen nog iets extra's gaan doen om mijn hele lichaam te verstevigen.
Ik heb een zittend beroep en ik merk vooral dat mijn core niet optimaal is, slappe rug/buik spieren etc..

Vroeger heb ik periodes aan fitness gedaan, maar dom aan apparaten te hangen en een schemaatje afwerken is niet echt mijn ding.
Heel anders dan groepslessen. Boulderhallen zijn het laatste decennium als paddestoelen uit de grond geschoten. En klimmen/boulderen is wel bij uitstek een goede training voor je core.
En in ieder geval niet dom een schema afwerken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Optiniels
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 22:22
Schaatsen! Er zit veel overlap in de spieren die je gebruikt, maar het is technischer dan fietsen zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:25

yay

.....
Daarom ga ik binnenkort een indoortrainer kopen om toch 1-2x per week mijn fiets conditie op peil te houden.
Ik ga over enkele weken verhuizen en heb dan genoeg ruimte hier voor.
.....
Lekker verslaafd raken en Zwift, dan ga je de gehele winter door. :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-07 15:31

TommyGun

Stik er maar in!

Zwemmen.
Boulderen.
Klimmen.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
roeien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-07 16:21
Boxen!

Ik zit zelf ook op de racefiets en MTB (geen 2K per jaar). Daarnaast box ik nu 2x per week.
Ik doe eigenlijk alleen zaktraining en techniek trainingen, geen sparren. Ik heb graag de inhoud van mijn hersenpan waar het zit.

Goede training voor borst, core, schouders, benen, eigenlijk gewoon alles. Een heerlijke fysieke en mentale uitlaatklep.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
Ik zou gaan bodypumpen. Hele goed te combineren met wielrennen. Ook in het seizoen. Bodypump zorgt ervoor dat al je belangrijke groepen getraind worden. Ik vind het een van de leukste lessen in de sportschool.

Daarnaast is grit of hit een aanrader. 30 of 45 minuten heel intensief trainen. Erg goed voor de conditie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-07 18:01
Ik ben ook wat meer gaan diversifiëren tov alleen fietsen.

Persoonlijk loop ik bij de sportschool voor wat krachttraining en mogelijkheden tot spinnen en/of roeien als het weer te slecht is om te fietsen.
Ook doe ik thuis wat yoga/stretch oefeningen en heb ik daar ook wat dumbbells en elastische banden bij.

Al met al is een gezond lichaam er imo eentje die uithoudingsvermogen, kracht en flexibiliteit heeft.

De tijden dat ik iedere kilo minder als winst zag voor mijn wielrennersbestaan heb ik wel gehad. In het wereldje is het misschien nice, de rest van de wereld ziet je als een hongerlijder.

[ Voor 19% gewijzigd door Stoffa op 19-09-2022 16:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silent7
geen grap dat roeien eerder, je hebt er zelfs macines voor.

In Amsterdam fietste ik elke dag een km of wat (gewoon op de omafiets, bijv rondje Schellingwouderbrug of juist via molen van Sloten langs west weer naar huis.
Zwemmen vond ik gedoe en niet fijn om daar speciaal voor naar een zwembad te gaan en dan domweg baantjes te trekken.
Kocht een 3.5m roeiboot, echt leuk, alleen roeien is prettig en als gezin ben je in 10 minuten op vakantie :)
Dit zijn imho de drie vormen van sport die weinig belastend zijn, je kan het zelfs zwaarder maken of juist rustiger aan doen, met allemaal vloeiende weinig belastende bewegingen, daardoor ideaal voor bijna elke leeftijd en situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Silent7 schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:39:
geen grap dat roeien eerder, je hebt er zelfs macines voor.

In Amsterdam fietste ik elke dag een km of wat (gewoon op de omafiets, bijv rondje Schellingwouderbrug of juist via molen van Sloten langs west weer naar huis.
Zwemmen vond ik gedoe en niet fijn om daar speciaal voor naar een zwembad te gaan en dan domweg baantjes te trekken.
Kocht een 3.5m roeiboot, echt leuk, alleen roeien is prettig en als gezin ben je in 10 minuten op vakantie :)
Dit zijn imho de drie vormen van sport die weinig belastend zijn, je kan het zelfs zwaarder maken of juist rustiger aan doen, met allemaal vloeiende weinig belastende bewegingen, daardoor ideaal voor bijna elke leeftijd en situatie.
Ik weet van mijzelf dat ik "lui" ben, ik vind het moeilijk om mijzelf tot het maximale te pushen..
Als ik bijvoorbeeld een rondje fiets, dan moet ik mijzelf echt pushen om eens een sprintje te trekken of eens een zwaarder verzet te pakken..
Als ik samen met iemand fiets (vooral iemand die beter is), dan trek ik mij automatisch op aan hem/haar en wil ik niet onderdoen qua prestaties..

Wanneer ik dus solo train haal ik dus bijna nooit het maximale uit een training omdat niemand mij uitdaagt. En zelf uitdagen is gewoon lastig voor mij..

Daarom neig ik ook meer mee te gaan in groepslessen die op een sportschool gegeven worden, dan voel je meer de groepsdruk en zet je vaak net nog even een tandje bij als het zwaarder wordt...

@Stoffa Afvallen doe ik niet om beter te gaan fietsen, voor de corona periode zat ik ook rond de 80kg, begin dit jaar zat ik dicht tegen de 90, ik merkte aan alles dat het niet goed voelde, inmiddels ben ik er al 5-6 kwijt, en mijn streven is om weer rond de 77-78kg te komen, maar meer belangrijker is dat mijn fitheid hoog blijft en het vetpercentage mooi "laag" is.. Misschien dat ik door trainen wel meer spieren ga ontwikkelen waardoor ik weer zwaarder wordt, maar hopelijk blijf ik mij dan wel fit voelen...

Bepaald gewicht is dus geen doel ansich, totale fitheid van mijn lichaam en "sterkere" spieren is het hoofddoel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silent7
:) snap ik @verstappen33 Ik heb de schommel aan de oude walnootboom aangepast, het schommeldeel hangt aan een haak en ipv touwen hangt er nu een ding wat eigenlijk bedoeld is voor pull ups bij een deur-opening aan kettingen.
Door lyme en overgewicht veel kracht kwijt en wilde mn zoon (17) uitdagen. Die pull up bar heeft 4 mooie grepen. drie op schouderbreedte.
We begonnen elke dag gewoon proberen, alletwee konden we geen 1 keer omhoog.
Schommel eraan, staand op de schommel optrekken want dan hang je anders dus dan lukt het wel.
Of stoel erbij en dan juist van hoog zo langzaam mogelijk laten zakken.
Toen lukte het op een gegeven moment.

Doen we 6 dagen in de week voor ontbijt.
Laatst had hij een recorddag
10x handen met palm van m af schouderbreedte
10x handen met palm naar zich toe schouderbreedte
5x handen recht (dus zoals je een pistool vasthoud) schouderbreedte
5x handen met palm naar zich toe maar niet schouderbreedte maar zo dat als je de armen naar buiten steekt handen er recht boven als grijppunt dus veel bredere grip, dat is veel zwaarder om te doen.
Ik deed er 8 waar ik normaal 3 tot 6 doe, wilde niet te ver achterblijven. Je pushed elkaar dan inderdaad.

Zoals al eerder gezegd, lijkt erop dat je bij een sportschool moet zijn of misschien zijn er wel calisthenics clubs in de buurt, die doen het vaak meer buiten op speelplekken, is fijnere omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Laatst online: 08-07 18:01
@verstappen33 Je persoonlijkheid is gewoon heel belangrijk in welke sport goed past.
Ik ben juist erg individualistisch ingesteld, en vind sporten leuk dus aan motivatie schort het nooit.
Als dat wel zo is idd kijken naar klasjes ofzo of een teamsport.
Zelf vind ik een teamsport dan weer niks. Zat vroeger op voetbal en ik heb daarvan geleerd dat ik al die training en wedstrijdverplichtingen als benauwend ervaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Laatst online: 08-07 19:00

JdM

Humbled

Ik heb een jaar of 4 terug een fikse hernia gehad (lage rug) en zocht ook naar een sport om mijn core en algemene conditie te verbeteren, ben uitgekomen bij tennis. Bevalt me zeer goed en kun je zowel enkel als dubbel spelen. Wintertraining erbij nemen en je hebt zo wat kennissen opgedaan die wel een uurtje/week vrij willen spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:00

Roozzz

Plus ultra

Als je fietsen wél leuk vindt, wat let je om domweg meer te gaan fietsen? 2000km op jaarbasis is grofweg 40km per week, in iets van 1,5 uur? Dat is echt heel beperkt. Zowel qua conditie en gewicht zet dat amper zoden aan de dijk.

Deze hardloper maakt aanzienlijk meer fiets kilometers dan jij :+

Je kan er uiteraard ook iets anders bij zoeken, maar ik zou dan sterk kijken naar wat laagdrempelig is en jij leuk vindt! En als je nu geen tijd hebt voor je hoofdsport, ga je dan voor die andere wel tijd vrijmaken?

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuker
  • Laatst online: 08-07 13:44
Ik heb een paar jaar ook alleen maar gefietst. Na een verhuizing naar andere stad wilde ik wat meer sociale contacten en net als jij wat meer werken aan de rest van mijn lichaam.

Ik heb daarop een kleinschalige sportschool gevonden die alleen maar groepslessen en personal training aanbieden. Dan heb ik het over HIIT, Boks- en Strength lessen. Je ziet vaak dezelfde gezichten en er wordt na afloop koffie gedronken waardoor het naast intensief ook nog eens gezellig is.

Let erop dat ze voldoende spreiding over de week bieden op verschillende momenten van de dag, zeker gezien je schommelende ritme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carbidsjitter
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-07 12:18
Is dan meestal wel op vaste tijden in de week, maar wellicht is survivalrun wat ? Lekker in de touwen en hindernissen klimmen en ook hardlopen. En buiten.

https://www.survivalrunbond.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-07 17:53

Racing_Reporter

Contentmaker

Calisthenics! Samen met anderen, kan je afspreken wanneer je wilt. Mogelijk minder weer, maar dan is een boulderhal ook een uitkomst.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
autoracen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:24

Typhone

Who Dares Wins

Als je nu besluit om niet dom aan apparaten te gaan hangen en dat schema serieus neemt dan maak je wellicht stappen. Met name als je jouw core wilt trainen is het advies daar wat serieuzer naar te kijken want krachttraining draagt daar op een perfecte manier een steentje aan bij. Tip: laat de apparaten links liggen vanwege de geïsoleerde werking daarvan.

En vlak calisthenics ook niet uit. Bootcampen en groepslessen (crossfit) maken ook gewoon gebruik van schema's en gewichten namelijk alleen doe je het dan in sociaal aspect. Als dat belangrijk is -> die weg volgen. Als je zelf verandering wilt realiseren maakt het niet uit wat je doet zolang je het maar doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Roozzz schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:52:
Als je fietsen wél leuk vindt, wat let je om domweg meer te gaan fietsen? 2000km op jaarbasis is grofweg 40km per week, in iets van 1,5 uur? Dat is echt heel beperkt. Zowel qua conditie en gewicht zet dat amper zoden aan de dijk.

Deze hardloper maakt aanzienlijk meer fiets kilometers dan jij :+

Je kan er uiteraard ook iets anders bij zoeken, maar ik zou dan sterk kijken naar wat laagdrempelig is en jij leuk vindt! En als je nu geen tijd hebt voor je hoofdsport, ga je dan voor die andere wel tijd vrijmaken?
Ik fiets 2000km op de racefiets, daarnaast nog 2-3000 op de normale fiets (woon-werk).

Gemiddeld komt het op 2x in de week wielrennen in de periode april/oktober, wintermaanden is echt een ramp qua wielrennen..
Typhone schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:41:
[...]

Als je nu besluit om niet dom aan apparaten te gaan hangen en dat schema serieus neemt dan maak je wellicht stappen. Met name als je jouw core wilt trainen is het advies daar wat serieuzer naar te kijken want krachttraining draagt daar op een perfecte manier een steentje aan bij. Tip: laat de apparaten links liggen vanwege de geïsoleerde werking daarvan.

En vlak calisthenics ook niet uit. Bootcampen en groepslessen (crossfit) maken ook gewoon gebruik van schema's en gewichten namelijk alleen doe je het dan in sociaal aspect. Als dat belangrijk is -> die weg volgen. Als je zelf verandering wilt realiseren maakt het niet uit wat je doet zolang je het maar doet.
Ik heb gewoon "groepsdruk" nodig tijdens het sporten om mijzelf extra uit te dagen..
Tuurlijk worden hier ook schema's en of attributen gebruikt om kracht oefeningen te doen, en dat is geen ramp.

Mijn valkuil vroeger (en nog steeds) is dat wanneer ik 2 setjes heb gedaan van een bepaalde oefening en ik moe was, ik niet het 3e setje nog ging afwerken.. Ik had geen maatje of instructeur die mij aanspoorde om toch nog even door te gaan..

Vorige week heb ik samen met een oud prof renner een tochtje gefietst over een afstand van 200km, ik heb nog nooit zo'n hoog gemiddelde gehaald over zo'n afstand..
Als ik het alleen (zoals vorige keren) deed lag de gemiddelde snelheid 3-5 km/u lager.. Gewoon omdat ik dan meer op mijn gemak ging fietsen ipv de groep proberen bij te houden..

Maar ik weet voldoende, ik ga mij opgeven voor enkele proeflessen en bekijk hoe het mij bevalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-07 15:31

TommyGun

Stik er maar in!

verstappen33 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:00:
[...]

Ik fiets 2000km op de racefiets, daarnaast nog 2-3000 op de normale fiets (woon-werk).

Gemiddeld komt het op 2x in de week wielrennen in de periode april/oktober, wintermaanden is echt een ramp qua wielrennen..

[...]
Ga dan ook écht fietsen (lees; mountainbiken) O-)

Spinning is ook leuk, zeker in een groep - als je zelf al aangeeft dat je die 'druk' nodig hebt.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

@verstappen33
Een ritje van 200km als een tochtje wegzetten maar groepsdruk nodig hebben om te presteren ;).
Ik denk dat je jezelf onderschat. Zoek wat mooie core oefeningen op en ga lekker trainen. Als je de laatste set niet afmaakt zet je toch op papier 4 sets ipv 3 sets neer en dan kom je er ook.
De basis ligt er al in elk geval.

PS -> ik fiets (straat en mtb) ook al wat jaartjes maar heb nog NOOIT een 200km tocht gedaan.
Trainen doe ik al 15 jaar solo (met uitzondering van 2019 - 2021 ivm dubbele tennisarm) en dat werkt ook goed. Elke keer als je een "inkak-moment" hebt met trainen komt je lichaam je wel halen op een gegeven moment.

Good luck man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 08-07 11:17
Ik zit redelijk in hetzelfde schuitje.

Altijd professioneel gesport, zelfs enkele jaren betaald waar ik goed van kon leven, toen gestopt voor werk en volledig klaar met teamsporten.

Spieren verdwenen en zo ook de energie maar het gewicht nam toe. Ik ontdekte de racefiets als heerlijke hobby. Maar daarnaast vind ik alles stom. Gewichten optillen en op dezelfde plek weer neerzetten in een hok vol sportschoolpubliek is niet mijn plek (ookal kom je met de racefiets ook weer aan op het punt waar je vertrok heb je onderweg wel iets gezien). Uberhaubt mezelf op een bepaalde tijd melden voor een groepsles is, in combinatie met mijn werk, een enorme opgave. Ik heb op maandag al stress dat ik de workload op dinsdagavond niet op tijd weg heb om om 8 uur in de sportschool te staan.

Nu staat er sinds de zon voor 8 uur ondergaat op zolder een racefiets op de Wahoo Kickr met Zwift. Wat een verademing. De Zwift trainingsprogramma's motiveren echt om alle trainingen te doen, doordat de te trappen vermogens staan geprogrammeerd kan ik ook niet even twee trappen minder doen en word ik weer écht fit.

Als ik klaar ben met een training moet ik verplicht nog even 5 minuten buikspieroefeningen doen naast de fiets voor de core. Dat is dan ook de enige training die ik als 'verplicht' ervaar.

Ik haal de drie keer in de week 1,5 uur makkelijk en wordt merk-/zichtbaar fitter. Zwift helpt me daar echt in!

Voor volgend jaar zomer heb ik me aangemeld bij de lokale wielerclub. Dit jaar mocht ik drie keer op proef meerijden in het weekend. Nu hopen dat de weekendritjes daar blijven bevallen.

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

@Mr. Stom
Welke professionele sport heb jij beoefend dan?

Ik heb semi-professioneel (kleine vergoeding) gebasketbald bij Eiffel Towers (Eredivisie) en toen ik iets jonger was (niet professioneel) gevoetbald tot de D-1 bij PSV.

Ik verbaas me erover hoeveel mensen de sportschool als een soort verdomhokje wegzetten. Komt dat door het intimiderende volk wat daar rondloopt? Aangezien voor praktisch elke sport (ik golf nu) gewichtstraining tot een betere core leidt.

[ Voor 77% gewijzigd door Typhone op 21-09-2022 08:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verstappen33
Typhone schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:27:
@verstappen33
Een ritje van 200km als een tochtje wegzetten maar groepsdruk nodig hebben om te presteren ;).
Ik denk dat je jezelf onderschat. Zoek wat mooie core oefeningen op en ga lekker trainen. Als je de laatste set niet afmaakt zet je toch op papier 4 sets ipv 3 sets neer en dan kom je er ook.
De basis ligt er al in elk geval.

PS -> ik fiets (straat en mtb) ook al wat jaartjes maar heb nog NOOIT een 200km tocht gedaan.
Trainen doe ik al 15 jaar solo (met uitzondering van 2019 - 2021 ivm dubbele tennisarm) en dat werkt ook goed. Elke keer als je een "inkak-moment" hebt met trainen komt je lichaam je wel halen op een gegeven moment.

Good luck man!
Onderschatting is er niet hoor, maar ik heb gewoon motivatie/uitdaging nodig om extra te kunnen presteren..
Ik vind lange tochten fietsen leuk, dus ik plan er altijd 2-3 per jaar in, vaak zijn dit vlakke tochten en je hoeft echt geen prof te zijn om deze uit te kunnen fietsen.. Gewoon uren maken in het zadel en zadelvlees kweken.. Want de benen willen vaak wel, maar je zitvlak krijgt het vaak zwaarder..

Volgende week zondag staat de Tour de Dumoulin nog op mijn planning, maar daar zie ik als een berg (letterlijk en figuurlijk) tegen op.. Ik ben totaal geen klimmer en weet dat ik nu al helemaal kapot zal gaan op die beklimmingen..
Maarja we gaan kijken hoever we komen.

Nu gaan we ook weer langzaam richting de wintermaanden en nemen de buitenritjes al heel snel af bij mij, ik fiets nu hooguit nog maar een uurtje op een avond, de rest moet in het weekend als ik langere tochtjes wil fietsen, want in het donker fietsen doe ik niet meer, teveel risico op ongelukken.

Voorgaande jaren betekende dit dat ik eind oktober de fiets wegzette en pas weer eind maart de fiets weer uit de schuur haalde en ik weer redelijk op 0 stond qua conditie.

Dit is al 4-5 jaar een vicieuze cirkel waar ik in zit, en die wil ik nu proberen te doorbreken, dus komend weekend ga ik naar sportschool voor een proefles bij bootcampen of crossfit, de keuze maak ik nadat ik meer uitleg heb gekregen van de instructeurs..

Daarnaast schaf ik mij een indoor trainer aan en ga ik het zwiften proberen op te pakken.

En voor volgend jaar schrijf ik mij ook in voor de lokale wielerclub, ik probeer dan ook zoveel mogelijk met hun mee te fietsen (zover mijn agenda dat toe laat)..

[ Voor 8% gewijzigd door verstappen33 op 21-09-2022 08:55 ]

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:59
verstappen33 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:51:
[...]
Nu gaan we langzaam weer richting de wintermaanden en nemen de buitenritjes al heel snel af bij mij, ik fiets nu hooguit nog maar een uurtje op een avond, de rest moet in het weekend als ik langere tochtjes wil fietsen, want in het donker fietsen doe ik niet meer, teveel risico op ongelukken.

Voorgaande jaren betekende dit dat ik eind oktober de fiets wegzette en pas weer eind maart de fiets weer uit de schuur haalde en ik weer redelijk op 0 stond qua conditie.

Dit is al 4-5 jaar een vicieuze cirkel waar ik in zit, en die wil ik nu proberen te doorbreken, dus komend weekend ga ik naar sportschool voor een proefles bij bootcampen of crossfit, de keuze maak ik nadat ik meer uitleg heb gekregen van de instructeurs..
En voor volgend jaar schrijf ik mij ook in voor de lokale wielerclub, ik probeer dan ook zoveel mogelijk met hun mee te fietsen (zover mijn agenda dat toe laat)..
Dit is voor mij heel herkenbaar. Ik stopte in september en begon in maart weer, waardoor ik in augustus eindelijk weer eens wat conditie had en het fietsen leuk werd. Uiteindelijk een fiets gekocht waar ik heel blij van werd (en nog steeds word) waardoor de motivatie om te fietsen ook toeneemt bij mij. Daarnaast lid geworden van een clubje :) Dus lijkt me een positieve stap voor je!

En overweeg eventueel andere aspecten van het fietsen. Mtb, baanwielrennen, veldrijden, gravellen, spinnen, rocycle. Allemaal weer varianten op je pedalen rondtrappen :9

Overigens als sport naast het fietsen zou je eigenlijk ideaal gezien iets zoeken met schokbelasting (bijvoorbeeld hardlopen) omdat dit bij fietsen ontbreekt. Daardoor mis je dus die belasting op je botten waardoor deze minder sterk zijn/kunnen worden. (dit is in ieder geval toch een veelgehoorde tip bij wielerpodcasts enzo).

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

• verstappen33
Stufferdt schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:55:
[...]

Dit is voor mij heel herkenbaar. Ik stopte in september en begon in maart weer, waardoor ik in augustus eindelijk weer eens wat conditie had en het fietsen leuk werd. Uiteindelijk een fiets gekocht waar ik heel blij van werd (en nog steeds word) waardoor de motivatie om te fietsen ook toeneemt bij mij. Daarnaast lid geworden van een clubje :) Dus lijkt me een positieve stap voor je!

En overweeg eventueel andere aspecten van het fietsen. Mtb, baanwielrennen, veldrijden, gravellen, spinnen, rocycle. Allemaal weer varianten op je pedalen rondtrappen :9

Overigens als sport naast het fietsen zou je eigenlijk ideaal gezien iets zoeken met schokbelasting (bijvoorbeeld hardlopen) omdat dit bij fietsen ontbreekt. Daardoor mis je dus die belasting op je botten waardoor deze minder sterk zijn/kunnen worden. (dit is in ieder geval toch een veelgehoorde tip bij wielerpodcasts enzo).
Mijn vrouw ziet me al aankomen met nog 2 soorten fietsen naast mijn racefiets :+

Ik heb wel mijn zinnen gezet op een nieuwe fiets, en dan mijn huidige fiets als tacx fiets te blijven gebruiken. Maar ik heb eerst nog een verhuizing/verbouwing op de planning staan komende 2-3 maanden, daarna maar eens kijken wat er nog aan spaargeld over is gebleven..

En daarnaast vind ik dat ik een nieuwe fiets moet gaan verdienen, daarom ook 2 doelen gezet voor deze winter.
- Door blijven trainen/sporten, en niet 5-6 maanden lui op de bank hangen zoals vorige jaren.
- En op mijn streefgewicht komen van 77-78kg, (ben nu 83-84kg), Al let ik meer op vet percentage en algemene conditie dan op gewicht, Als er door trainen wat meer spiermassa bij komt en wat vet af gaat is het voor mij ook goed, en als daarmee het gewicht ook iets daalt is het alleen maar mooi meegenomen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niellie41
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06:39

Niellie41

[object Object]

Typhone schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:48:
@Mr. Stom
Welke professionele sport heb jij beoefend dan?

Ik heb semi-professioneel (kleine vergoeding) gebasketbald bij Eiffel Towers (Eredivisie) en toen ik iets jonger was (niet professioneel) gevoetbald tot de D-1 bij PSV.

Ik verbaas me erover hoeveel mensen de sportschool als een soort verdomhokje wegzetten. Komt dat door het intimiderende volk wat daar rondloopt? Aangezien voor praktisch elke sport (ik golf nu) gewichtstraining tot een betere core leidt.
Cool! Ik heb een jaartje U20 eredivisie gespeeld bij Almonte.

Ik heb meerdere keren geprobeerd te fitnessen, maar steeds afgehaakt. Elke keer als ik bezig was en om mij heen keek, dacht ik: wat doe ik hier? Geen idee waarom. Misschien door bepaalde types of zo.

Fitness is zeker waardevol ter ondersteuning van een sport.

[ Voor 6% gewijzigd door Niellie41 op 21-09-2022 09:10 ]

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Ja die types komen extreem intimiderend over maar in de regel zijn de heel brede gasten vaak juist niet te beroerd om uitleg te geven of advies te geven. Ik heb het op die manier geleerd alleen was dat een heel andere tijdsgeest dan nu (2005-2009). Toen liepen er geen 50 Instagram Influencers rond, bestond Basic-Fit nog niet (althans niet zover ik weet) en waren er nog echte instructeurs die ook de tijd namen voor de dunne sprinkhaan die voor het eerst ging deadliften.

Wel of niet fitnessen of iets met krachttraining doen is een persoonlijke keuze die iedereen zelf moet maken. Ik kan de mindset uitschakelen door niet geïntimideerd te worden in een sportschool. Je staat er tenslotte voor jezelf en iedereen die breed is is ooit klein begonnen. De voordelen die het biedt bij tal van sporten zouden uiteindelijk altijd moeten opwegen tegen de nadelen. Als het nadeel is dat hele brede getatoeëerde gasten jou staan aan te gapen dan is dat meestal een perceptie dingetje (ze kijken misschien 0,01% echt en de andere 99.99% is make believe ;))

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-07 20:29

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik fiets zowel buiten als binnen op hometrainer en dan kijk ik een serie of film tijdens het fietsen.

Daarbij zwem ik dan ook 2 keer per week, en fysiotherapie.

In de kelder heb ik zo'n bodysculpt apparaat staan en in de woning een TRX, wat gewichten en een oefen bal (Skippy bal zonder hendels).

Zo kom ik wel aan mijn beweging.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donleone83
  • Laatst online: 06:54
@verstappen33 CrossFit is ideaal voor wat jij omschrijft. Het is alleen wel (juist doordat je tot het gaatje wil gaan) extreem blessuregevoelig en daarmee niet voor iedereen weggelegd. Doe eens een proefles bij een goede box in de buurt. Als je laat weten in welke regio je woont kan ik er wellicht nog wel een aantal aanraden.

Ben er zelf door blessures (en heel veel andere redenen) mee gestopt en ga nu een tijdje bij een gym trainen (die bijna klaar is) op 110m van mijn huis. Zij bieden persoonlijke begeleiding (1 op 1 en sporten in groepjes van max 4) en ook begeleiding op voeding. Door de persoonlijke aandacht en begeleiding kost dit echter wel een flinke duit. Je zou ook eens naar zoiets kunnen kijken. Doel bij mij is overigens voornamelijk weer wat sterker, fitter en gespierder worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08-07 13:15

Heeft iemand ervaring met bijvoorbeeld bootcampen of crossfit lessen bij bijvoorbeeld BigGym?
Ik zoek eigenlijk een full-body workout die ik 1 a 2x in de week kan doen naast 1-2x per week (indoor) fietsen.
Bekend verhaal dit :P Veel op de fiets maar wat te doen in de winter, zittend beroep,etc.
Sportschool hou ik niet zo van. Ik ga nu zelf een totaal andere sport proberen en dat is Padel. Volgende week eerste lesje. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niellie41
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06:39

Niellie41

[object Object]

Typhone schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:12:
Ja die types komen extreem intimiderend over maar in de regel zijn de heel brede gasten vaak juist niet te beroerd om uitleg te geven of advies te geven. Ik heb het op die manier geleerd alleen was dat een heel andere tijdsgeest dan nu (2005-2009). Toen liepen er geen 50 Instagram Influencers rond, bestond Basic-Fit nog niet (althans niet zover ik weet) en waren er nog echte instructeurs die ook de tijd namen voor de dunne sprinkhaan die voor het eerst ging deadliften.

Wel of niet fitnessen of iets met krachttraining doen is een persoonlijke keuze die iedereen zelf moet maken. Ik kan de mindset uitschakelen door niet geïntimideerd te worden in een sportschool. Je staat er tenslotte voor jezelf en iedereen die breed is is ooit klein begonnen. De voordelen die het biedt bij tal van sporten zouden uiteindelijk altijd moeten opwegen tegen de nadelen. Als het nadeel is dat hele brede getatoeëerde gasten jou staan aan te gapen dan is dat meestal een perceptie dingetje (ze kijken misschien 0,01% echt en de andere 99.99% is make believe ;))
Ik ergerde me eigenlijk meer aan die gastjes die na elke beweging gaan flexen. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
donleone83 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:37:
@verstappen33 CrossFit is ideaal voor wat jij omschrijft. Het is alleen wel (juist doordat je tot het gaatje wil gaan) extreem blessuregevoelig en daarmee niet voor iedereen weggelegd. Doe eens een proefles bij een goede box in de buurt. Als je laat weten in welke regio je woont kan ik er wellicht nog wel een aantal aanraden.

Ben er zelf door blessures (en heel veel andere redenen) mee gestopt en ga nu een tijdje bij een gym trainen (die bijna klaar is) op 110m van mijn huis. Zij bieden persoonlijke begeleiding (1 op 1 en sporten in groepjes van max 4) en ook begeleiding op voeding. Door de persoonlijke aandacht en begeleiding kost dit echter wel een flinke duit. Je zou ook eens naar zoiets kunnen kijken. Doel bij mij is overigens voornamelijk weer wat sterker, fitter en gespierder worden.
Ik kom uit de regio Twente..
Mijn voorkeur gaat toch uit naar een sportschool die verschillende dingen kan aanbieden..
De sportschool hier bied een breed scala aan groepslessen aan tussen 19:00 en 21:00 uur, Denk aan spinning, bootcamp, crossfit, HIIT, bodypump en boxing.
Daarnaast heb je nog het fitness gedeelte waar je ook gebruik van kunt maken..

Komend weekend heb ik een kennismaking en vertellen ze mij de mogelijkheden en kan ik nog een week onbeperkt sporten op proef (en aan alles meedoen).

We gaan het zien..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-07 18:19
Erg herkenbaar! Ik fiets al geruime tijd maar ook alleen tussen maart/april en oktober buiten. Ergens begin 30 ben ik erbij gaan hardlopen omdat dit in de winter wat beter vol te houden was.
Echter is dit alleen cardio en wilde ik eigenlijk ook krachttraining erbij gaan doen dus ingeschreven in een sportschool. Hier werden tevens spinninglessen gegeven dus prima om de winter door te komen.
Maar dit ging snel vervelen en in het voorjaar zat je dan binnen in de spinningles terwijl buiten de zon scheen. Krachttraining met apparaten deed ik in de 10 minuten voor de les begon en ging me door de saaiheid tegenstaan dus abbo weer opgezegd.
Zo kwam ik ook weer in de seizoen jojo terecht. Zomers fit, in de winter alles weer teniet.
Uiteindelijk was ik 42 en zat met exact dezelfde vraag.. wat te doen om dat gejojo te doorbreken en fit te blijven. Ik heb me toen ingeschreven voor een fundamentals training in een crossfit box en dat vond ik echt top. Crossfit is in groepen/lesvorm en je wordt gecoached. Zelf vind ik de afwisseling in crossfit het leukst aangezien het een combinatie weightlifting, cardio/hiit en onderdelen van calisthenics is.
Momenteel doe ik dit naast hardlopen en fietsen en dat bevalt me prima en dat alweer 5 jaar. Ben nu 47.

Als het even kan, en je wilt gaan Crossfitten, zou ik kijken naar een officiële box en niet naar een sportschool waar dit een lesje in is. Waarom? Omdat de coaches daadwerkelijk getrained zijn op de specifieke crossfit onderdelen en echt crossfit ook deels buiten uitgevoerd wordt wat ik een pré vind.. ook in de winter ;)

Aanvulling: voor de wintermaanden heb ik sinds kort ook een trainer voor de fiets aangeschaft. Ik moet nog beginnen want rij nog buiten maar dit lijkt me ook een mooie manier om binnen te trainen.

[ Voor 5% gewijzigd door Kawa op 21-09-2022 11:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:02
Willem30 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:43:
[...]

Bekend verhaal dit :P Veel op de fiets maar wat te doen in de winter, zittend beroep,etc.
Sportschool hou ik niet zo van. Ik ga nu zelf een totaal andere sport proberen en dat is Padel. Volgende week eerste lesje. :+
Nadeel van dit soort sport is dat je altijd met z'n tweeën moet zijn.

Ik heb een tijdje paar keer per week gesquasht. Erg leuk om te doen. Maar na een tijdje kreeg mijn maatje een andere baan en kon niet meer op tijden dat ik kon. Toen is het doodgebloed omdat ik geen nieuw maatje kon vinden. Dat zelfde heb je natuurlijk ook met tennis en padel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taedium
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:28
Zo herkenbare verhalen dit allemaal.

Zelf fiets ik 3-4x per week naar kantoor (60km/dag) met de racefiets en hou wat dat betreft m'n conditie wel redelijk op pijl. Tussendoor nog wat hardlopen maar vooral in de winter dus een 'probleem'.

De verhalen over setjes afwerken, circuitjes, enz ook enorm herkenbaar. Ook ik zit met motivatieproblemen in de sportschool. Crossfit hoor ik hier ook veel voorbij komen maar aan de types hier op de sportschool te zien, moet ik nog wat jaartjes trainen/afvallen voordat ik me daartussen 'durf' te laten zien O-) .

Totdat ik vorig jaar de Bokszaktrainingen ontdekte, beetje groepsdruk, maar toch lekker jezelf helemaal naar de *#$^ helpen, misschien dat dat iets voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haydenen
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-07 09:40
Je kunt je inschrijven bij een triathlonvereniging. Daar vind je sowieso meer fietsers (en in de winter mogelijkheden om te mountainbiken of binnen te fietsen in groepsverband). Daarnaast kan je er ook laagdrempelig hardlopen en zwemmen. En zal er afhankelijk van de vereniging ook nog wel iets met indoor fitness/training gedaan worden. Wel in groepsverband, maar zonder de verplichte druk op bepaalde dagen.

Een triathlon lopen/zwemmen/fietsen is geen verplichting voor lid zijn bij een triathlonvereniging.

[ Voor 11% gewijzigd door Haydenen op 30-09-2022 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sportlistnl
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 31-07-2024
*knip* Dit ruikt naar spam

[ Voor 88% gewijzigd door Touchdomex op 23-07-2024 08:32 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.