Vraag

• Pilloo
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22-11 17:52
Ik zoek een?
Ik zoek een i9 voor dit moederbord van de 10e generatie.

Wat is je budget?
450 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
nvt

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik gebruik op dit moment een i3-10100F en vraag mij af of een i9-10900KF werkt op dit moederbord.
Daarnaast weet ik dat de K's kunnen worden overgeclocked (wat ik niet ga doen) maar wat betekend KF?

Mvg Pilloo

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:23
K is unlocked multiplier en F is zonder iGPU (net als je 10100F)

Als je budget 450 is kan je beter een 12400 + B660 bord halen. Presteert met gamen iig beter dan een 10900 er vanuit gaande dat je gaat gamen want je zegt niet wat het gebruiksdoel is, en is goedkoper.

10900 op B460 is trouwens niet ideaal. Je mist geheugensnelheid want max 2933 MT/s en het gros van de B460 borden kunnen een 10900 niet aan alhoewel dat met een Tomahawk wel meevalt. Die heeft een redelijk degelijke VRM.
Eigenlijk is B460 (met H410) de slechtste chipset van Intel want die is alleen met de 10e gen te gebruiken.

• Pilloo
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22-11 17:52
Uszka schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:01:
K is unlocked multiplier en F is zonder iGPU (net als je 10100F)

Als je budget 450 is kan je beter een 12400 + B660 bord halen. Presteert met gamen iig beter dan een 10900 er vanuit gaande dat je gaat gamen want je zegt niet wat het gebruiksdoel is, en is goedkoper.

10900 op B460 is trouwens niet ideaal. Je mist geheugensnelheid want max 2933 MT/s en het gros van de B460 borden kunnen een 10900 niet aan alhoewel dat met een Tomahawk wel meevalt. Die heeft een redelijk degelijke VRM.
Eigenlijk is B460 (met H410) de slechtste chipset van Intel want die is alleen met de 10e gen te gebruiken.
I see, thanks! Ja khad idd een i9 11900K gekocht maar die past dus niet nadat ik ging googlen lol.. :F
Vandaar dat ik die terugstuur en de i9 10900KF in gedachte had.

Ik gebruik het niet zo heel veel met gamen, voornamelijk voor het produceren van muziek met relatief zware plugins. Daarnaast nog wat andere applicaties die 24/7 runnen. Heel sporadisch stream ik wel eens het producen op Twitch. Met grote projecten duurt het op dit moment 5 minuten op te openen en gezien ik in principe nog met mijn 1060 6GB prima vooruit kan als ik doe gamen, denk ik dat het op dit moment nog niet nodig is om het moederbord ook te upgraden.

Weet niet of van toepassing maar verdere specs: 1060 6gb, 32gb corsair pro 3200mhz, 550watt PSU, en een nog in de verpakking noctua NH-U9S chromax black die op de nieuwe cpu komt.

• Uszka
12700 ipv de 12400 dan. Kan je de 10100F met B460 verkopen.

De NH-U9S is veel te zwak voor een 10900KS en ook voor een 12700. Meer dan een 12600K zou ik daar niet onder doen. Dan kom je op
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 338,26€ 338,26
1MoederbordenGigabyte B660 GAMING X DDR4€ 158,99€ 158,99
Totaal€ 497,25

Nu nog een 10e gen Intel kopen voor een prijs die weinig lager ligt dan een snellere 12e gen is iig zonde van je geld.

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06-12 16:16
Het is vooral belangrijk om te controleren waar de bottleneck zit bij het openen van bestanden of bewerken van je muziek. Als het vooral beter presteert bij meer cores en niet bij meer single core performance is dat heel belangrijk voor de keuze.

De bovenstaande adviezen geven al aan dat je voor hetzelfde geld een veel betere CPU + MB kan kopen. Het heeft geen zin om een duur tafelblad te kopen omdat je de poten al hebt als je een nieuwe complete en mooiere tafel voor hetzelfde geld kan kopen.

@Uszka Ik weet niet precies hoe het zit met koelingen maar ik kan me voorstellen dat een slecht gekoelde 12700 het multicore beter doet dan een 10900 of een 12600. Dus als dat voor de muziekprogramma's belangrijk is is dat toch een betere keuze.

• Uszka
Guus... schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:15:

@Uszka Ik weet niet precies hoe het zit met koelingen maar ik kan me voorstellen dat een slecht gekoelde 12700 het multicore beter doet dan een 10900 of een 12600. Dus als dat voor de muziekprogramma's belangrijk is is dat toch een betere keuze.
Op zijn best gelijk maar zeker niet beter als een 12700 thermal trottelt. En dan nog maar niet te spreken over het geluid die de fans van de koeler gaan maken. Dat wil je niet als je met muziek aan het pielen bent. Voor dit gebruik hoort er een dikke stille koeler op met 120-140mm fans, geen 90mm mini spul. Of er moet niet anders in de behuizing passen maar dat kan ik niet uit de informatie halen die tot nu toe verstrekt is. Daarover gesproken; welke behuizing heeft @Pilloo ?
Wat is het merk en type?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee