Upgrade voeding: wat is in mijn situatie de beste keus?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giltix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:50
Hi allen,

Ik zoek een?
Nieuwe voeding

Wat is je budget?
Rond de 100 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Mijn huidige build is als volgt.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-4790K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte GA-Z97X-Gaming 3€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Blue WD10EZEX, 1TB€ 35,-€ 35,-
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1070 Ti Gaming 8G€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 92,33€ 92,33
1BehuizingenCorsair Carbide SPEC-02 Red Led€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 0,-€ 0,-
1VentilatorenCooler Master Blade Master 120MM/25MM PWM, 120mm€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 0,-€ 0,-
1VoedingenSeasonic M12II Evo 520W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX100 128GB€ 0,-€ 0,-

Ik gebruik mijn 980 1TB nu als primair opslagmedium. De HDD en "oudere" SSD draaien nu als extra schijven. Afgelopen week heb ik mijn GTX 970 uitgewisseld voor een tweedehands GTX 1070Ti.

Ik heb recentelijk steeds meer last van blue screens als de pc uit slaapstand komt (zelfs voor de GPU upgrade). Daarom vermoed ik dat de voeding (o.a. door ouderdom) aan het eind van zijn leven komt. Tevens is de elektro technologie waarschijnlijk zwaar verouderd.

Ik wil graag binnen een jaar ook de CPU en het moederbord vervangen voor een nieuw exemplaar. Ik verwacht voor een sterke i5 of een equivalent daarvan te gaan. Er zal dus wat rekening gehouden moeten worden met het vermogen van de voeding, aangezien 520W in mijn ogen in de huidige build al aan de ondergrens zit (en dit is een brons voeding dus qua efficientie valt er zeker ook een hoop te winnen). Een GPU upgrade zal er korte termijn niet (meer) inzitten.

Mijn ogen zijn gevallen op deze voeding:
pricewatch: Corsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart

Is dit een mooie vervanging of zijn er andere modellen die beter presteren/beter zijn dan de Corsair? Hoeweel Watt ga ik nodig hebben in mijn beoogde systeem? Is 750W voldoende?

Ps: ik heb het voedingentopic gezien, echter staan daar veel uiteenlopende meningen voor uiteenlopende situaties. Daarop dit topic; dan kan het iets meer op mijn situatie worden toegespitst.

Pps: niet geheel gerelateerd; maar om er nou een nieuw topic voor te openen vind ik onzinnig. Zal mijn i7 4790K op high settings bij de gemiddelde game mijn 1070Ti bottlenecken of hoef ik me daar niet al te druk over te maken?

Alvast bedankt voor jullie advies.

Beste antwoord (via Giltix op 19-09-2022 18:28)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:24
RM750X 2018 is een heel goede voeding en €90 is een scherpe prijs. 750w heb je meer dan genoeg aan want daar draait zelfs een i9-12900K + RTX 3090 probleemloos op. Je huidige systeem komt amper aan de 300w. Je kunt daarom ook met een lichtere en goedkopere voeding af. pricewatch: Fractal Design Ion+ 2 Platinum 560W bijvoorbeeld al ben je dan niet erg voorbereid op de videokaarten die gaan komen want het piekverbruik van die kaarten zal niet mals zijn.

Of je 4790K een 1070 Ti ophoudt is afhankelijk van de game, settings en resolutie waarop gespeeld wordt.

BSOD kan ook veroorzaakt worden door het moederbord en RAM. Welke foutmelding staat er in de BSOD en wat heeft het Windows logboek te melden daarover?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
RM750X 2018 is een heel goede voeding en €90 is een scherpe prijs. 750w heb je meer dan genoeg aan want daar draait zelfs een i9-12900K + RTX 3090 probleemloos op. Je huidige systeem komt amper aan de 300w. Je kunt daarom ook met een lichtere en goedkopere voeding af. pricewatch: Fractal Design Ion+ 2 Platinum 560W bijvoorbeeld al ben je dan niet erg voorbereid op de videokaarten die gaan komen want het piekverbruik van die kaarten zal niet mals zijn.

Of je 4790K een 1070 Ti ophoudt is afhankelijk van de game, settings en resolutie waarop gespeeld wordt.

BSOD kan ook veroorzaakt worden door het moederbord en RAM. Welke foutmelding staat er in de BSOD en wat heeft het Windows logboek te melden daarover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giltix
@Uszka dank voor het heldere antwoord!

Ik zie dat de garantie op de RM750x 10 jaar is, wat betekent dat ik ook nog wel een jaar of 10 met de voeding vooruit wil. Met een 750W voeding heb ik dan nog voldoende marge voor de toekomst en hoef ik me in ieder geval de komende 5-8 jaar niet meer te bekommeren over het vermogen van de PSU. Voor de prijs van 90 euro is het wat mij betreft dan ook een bewuste keuze om voor de RM750x te gaan.

Ik herinner het mij goed dat de voeding enkel gebruikt wat de componenten vragen? Om even met de 300W die jij noemt te rekenen; als de PC 300W vraagt zal de voeding ook maar ~300W uit de muur trekken? Het is geen kwestie van continu 750W uit de muur trekken, toch? Zeker met de huidige stroomprijzen ;-).

Ik speelde tot nu toe op 1080p, maar vermoed enkele games wel op 1440p te gaan spelen met mijn nieuwe GPU. Ik denk dat het een kwestie van testen wordt wat het soepelste loopt.

Ik zal de BSOD-log vanavond eens even opzoeken. Goede tip. Ik kan me wel herinneren dat er regelmatig iets met "MEM" in de fout-referentie voorkwam. Wellicht is dan toch het memory/mobo niet meer helemaal wat het moet zijn. Wel gek dat het alleen voorkomt als de PC uit slaapstand komt (en ook zeker niet altijd, 75% gaat gewoon goed). Het memory zal ik eens testen met een Mem-Tester.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
De voeding levert wat er gevraagd wordt en trekt dat vermogen + de inefficientie uit de muur. 300w leveren aan de onderdelen is 333w uit de muur bij 90% efficientie. Dit is wat je ongeveer kunt verwachten bij de RM750x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giltix
@Uszka nogmaals dank! Ik denk dat het dan gewoon de RM750x gaat worden. Gold, toekomstbestendig en goed aangechreven.