Groepenkast achter groepenkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-05 13:17
Hey iedereen,

Ik heb een vraag. Ik heb in de meterkast een groepenkast zoals in ieder huis met aardlek schakelaars en een hoofdschakelaar. Nu had de vorige bewoner een 3 fasen groep doorgetrokken naar de garage en daar weer een nieuwe groepenkast voor gemaakt. Nu heb ik op die plek een nieuwe groepenkast gemaakt en ga daar diverse nieuwe dingen op aansluiten zoals 2 airco's en een beregeningspomp met wat stopcontacten. Nu hoorde ik dat iedere groepenkast een hoofdschakelaar moet hebben. Geldt dat ook voor groepenkasten die achter een andere groepenkast zitten die een hoofdschakelaar heeft? En hoe zit dit met de aardlekschakelaar? Die zit ook al in de meterkast. Moet ik die dan in de groepenkast in de garage nog een plaatsen?

En de laatste vraag. Mag ik een 3 fase groep in de nieuwe meterkast weer gebruiken als 3 losse groepen in de nieuwe groepenkast? In de "hoofd"groepenkast zijn deze 3 fases los van elkaar gezekerd met van die oude zekeringen

[ Voor 5% gewijzigd door sygys op 19-09-2022 11:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

sygys schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:29:
... En hoe zit dit met de aardlekschakelaar? Die zit ook al in de meterkast. Moet ik die dan in de groepenkast in de garage nog een plaatsen? ...
Nou kijk, je moet niets. Basically mag je alles achter je groepenkast zelf indelen. Als jij dat met ongeïsoleerd koperdraad wilt uitvoeren en in plaats van schakelaars, kroonsteentjes wilt gaan gebruiken dan is er niemand die jou daarvan gaat weerhouden.

Maar zo'n aardlekschakelaar, daar wil je er wel een paar van in je nieuwe groepenkast. Je wilt bijvoorbeeld niet dat als je beregeningsinstallatie de aardlekschakelaar doet trippen, de vriezer in de schuur ook zonder spanning komt te staan. Want dat kost je erg veel geld als je dat een dagje niet merkt.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:40

AlphaRomeo

FP PowerMod
Volgens mij moet je elektrische installatie wel aan een bepaalde NEN norm voldoen onder andere omdat anders je inboedel- en opstalverzekering wel eens moeilijk zouden kunnen doen in geval van brand. Als je groep gaat onderverdelen moet je in ieder geval rekening houden met selectiviteit is wat ik er van weet. Maar er is vast iemand die bekend is met de normen die hier binnenkort op reageert. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-05 13:17
Ja vandaar ook mijn vraag. Ik wil wel voldoen aan de eisen als er straks problemen zijn. Maar wil niet onnodig veel apparaten achter elkaar knopen die niet noodzakelijk zijn. Het klinkt inderdaad wel erg plausible om voor bepaalde apparaten een aparte aardlek er tussen te zetten zodat niet de hele installatie zonder stroom komt te zitten. Echter bij een directe verbinding naar de groepenkast in de meterkast was hetzelfde gebeurd. Maar dit is zeker om iets om over na te denken. Dit zou echter betekenen dat de groengele vanuit de oude meterkast dus niet meer aangesloten wordt en dat ik dus een aardlekschakelaar in de nieuwe meterkast gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

AlphaRomeo schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:12:
[...]

Volgens mij moet je elektrische installatie wel...
Nee, dat moet dus niet. Dat de verzekering niet uitkeert is een gevolg van jouw beslissing maar je bent nog steeds helemaal vrij om die beslissing te nemen.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01:09

Aganim

I have a cunning plan..

sygys schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:20:
Het klinkt inderdaad wel erg plausible om voor bepaalde apparaten een aparte aardlek er tussen te zetten zodat niet de hele installatie zonder stroom komt te zitten. Echter bij een directe verbinding naar de groepenkast in de meterkast was hetzelfde gebeurd. Maar dit is zeker om iets om over na te denken. Dit zou echter betekenen dat de groengele vanuit de oude meterkast dus niet meer aangesloten wordt en dat ik dus een aardlekschakelaar in de nieuwe meterkast gebruik
Weet je zeker dat je dit zelf wilt gaan doen? Aarding (de groen/gele draad) heeft helemaal niets met de aardlekschakelaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:04

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Aardlek reageert op een differentieel op de 2 draden als de stroom die heen gaat niet terug komt dan heb je een lek naar de aarde en slaagt je aardlekschakelaar (differentieel schakelaar) af.

Je aarde mag je van de huidge kast laten komen of vanaf de aardscheider.
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fcdn.webshopapp.com%2Fshops%2F22724%2Ffiles%2F6223050%2F300x300x2%2Faardingsonderbreker-in-t.jpg&f=1&nofb=1

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:06
@sygys Niet om je te ontmoedigen,maar het komt op me over alsof je totaal geen idee hebt waar je mee bezig bent?

Als je een verdeler achter je hoofdverdeler gaat plaatsen zijn er enkele zaken waar je rekening mee moet houden.
In je hoofdverdeler moet je de afgaande groep voor je onderverdeler beveiligen met een automaat, bijvoorbeeld een B16. Die B16 automaat moet op zijn beurt weer achter een (selectieve)aardlekschakelaar geplaatst worden. Vervolgens plaats je in de onderverdeler een hoofdschakelaar, achter die hoofdschakelaar kun je vervolgens weer aardlekschakelaars plaatsen met daarachter installatieautomaten. Indien je maar een paar groepen nodig hebt kun je ook overwegen om met aardlekautomaten te werken.

Maar nogmaals, als je niet weet wat je doet kun je beter iemand inhuren die wel weet hoe het moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:52

SA007

Moderator Tweaking
Move naar BK.

Volgens mij is de zeer-basic uitleg van de nen1010, alle eindgroepen moeten selectief zijn ten opzichte van de hoofdzekering, tussenschakelaars/verdeelkasten etx hoeft dus niet afgezekerd mits: