Mag RHCSA gaan doen, tips/ervaringen waar en hoe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISaFeeliN
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 14:37
Ik mag van mijn werkgever RHCSA gaan doen (en hopenlijk daarna E). Ik heb dan de keuze om het klassikaal te doen, of via elearning. Ik denk dat de eerste wel het beste is, dat is toch de enige manier waarop het echt dedicated is en je verder ook niet echt gestoord kan worden steeds (want we weten allemaal hoe dat meestal gaat).

Ik heb qua cursussen eigenlijk alleen ervaring met Global Knolegde (VMware certificeringen) en vond die altijd heel prettig. Dat is waar nu mijn pijlen op gericht staan.

Als ik in de catalogus ga kijken van wat via werkgever aangeboden wordt, dan staan de volgende smaakjes/merken op de lijst:

Global Knowledge -> "RHCSA Rapid Track Course (RHEL9) (RH199)" - 40H (examen apart)
Eduvision -> "Training Red Hat System Administration" - 35H (examen apart)

Verder werd ik nog verzocht om ook te kijken naar de mogelijkheden bij redhat.com zelf. Dus dat zijn zo'n beetje de opties die er zijn.

Ik werk al een jaar of 10-15 met Linux, voornamelijk Debian en Ubuntu, maar de laatste 5-7 jaar ook veel met CentOS (5/6/7 en even 8), en eigenlijk pas het laatste jaar komt ook Red Hat steeds meer om de hoek kijken. Ik heb verder geen enkele Linux certificering. Wel behoorlijk wat praktijk ervaring dus. Het zijn vooral de Red Hat-eigen dingen die ik nog niet goed ken. Ik vermoed dus dat ik daarom zo'n Rapid Track goed moet kunnen doen.

Vraag is dan dus: Global Knowlegde doen, of bij Red Hat zelf? (ik zou het liefst voor iets kiezen wat ik het beste ken).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:05

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb zelf jaren geleden voor het eerst m'n RHCSA gedaan bij GK klassikaal. Dat vond ik het prettigst omdat je direct vragen kan stellen aan de cursusleider en tijdens lunch kan je nog even kletsen met je mede cursisten. Paar jaar erna RHCE met het RHCSA examen omdat die net voor de cursus was verlopen en je moet SA hebben voordat je E krijgt (examen kan je doen, maar het certificaat krijg je niet als je 't haalt omdat je de voorloper niet hebt of is verlopen).

Toen ik de eerste keer het ging halen, had ik ook al meerdere jaren ervaring met Linux, net als jij nu. Ik hoefde alleen maar de paar RH dingetjes erbij te leren en dat was het. Uiteindelijk met een score van 97% gehaald met nog bijna een uur op de klok te gaan.

Ik deed echter het examen voor RHCSA 7 (en later dus RHCE 7). Jij gaat voor RH 9 en ik heb begrepen dat sinds RH 8 certificering er wat Ansible zit in het RHCSA examen. Ansible is dan wel door Red Hat ontwikkeld, het wordt wel voor/door veel meer distro's aangeboden en gebruikt. Zorg dus dat je daar ook alvast wat van weet, ondanks dat je het tijdens de 4-daagse training zal krijgen.

De Rapid Track is ook echt dat, er wordt heel snel door alle stof gegaan, je krijgt een redelijk dik boek en daar ga je dan in 4 dagen doorheen. De 5e dag is het examen. Dat is praktijk en zonder boek, dus alles moet je ook echt kennen, er is niets dat je kan/mag opzoeken, alleen wat er op het systeem aanwezig is dat je krijgt (man-pages dus wel ;) ).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik vind het probleem van trainingen altijd dat het maar net van de trainer, en het niveau van je mede studenten af hangt.. ik zou in ieder geval voor klassikaal gaan, en het liefst niet te ver weg van huis. Je bent dan 's avonds op tijd thuis, kunt nog wat doornemen als je wilt, en op tijd je bed in.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmignolet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-05 14:13
Hero of Time schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:08:

Ik deed echter het examen voor RHCSA 7 (en later dus RHCE 7). Jij gaat voor RH 9 en ik heb begrepen dat sinds RH 8 certificering er wat Ansible zit in het RHCSA examen. Ansible is dan wel door Red Hat ontwikkeld, het wordt wel voor/door veel meer distro's aangeboden en gebruikt. Zorg dus dat je daar ook alvast wat van weet, ondanks dat je het tijdens de 4-daagse training zal krijgen.
Even een correctie: ik werk voor een bedrijf die Red Hat Premium Partner is waarbij we toegang hebben tot alle Red Hat trainingen (virtueel met labs) en voor RHCSA is er geen enkel topic met Ansible. Wél podman, moest je het daarmee verwarren. Maar dat is dan een klein stukje. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shivs
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Dat klopt, RHCE is met Ansible.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oden
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-05 10:30
Heeft iemand nog oude studentenvouchers voor RHCSA? Ik wil mijn vaardigheden en carrière een boost geven, maar 500 euro voor het examen is een beetje te veel. Ik heb me voorbereid op RHEL 8. 8)
Pagina: 1