1Gbps netwerkapparatuur - Max 29MB/s data copy

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoske1
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 06-09 14:00
Hi,

Na veel te hebben gelezen en onderzocht, richt ik me toch tot mijn medetweakers.

Router: BBOX3 V+ (Mobile Vikings)
PC: rechtstreekse UTP cat 6 (10m), WD Blue
RasPi 4: rechtstreekse UTP cat 6 (1m) met WD Red als NAS
Ubiquiti AP Lite (UTP 10m - bridge - UTP 10m)
Laptop Huawei Matebook: Wifi

Probleem: Bij het kopiëren van data tussen de PC en Pi 4 blijft max snelheid hangen rond de 25-28MB/s, waar de snelheid normaalgezien toch >100MB/s zou moeten geraken. Als ik het goed heb, lijkt dit op een cap van 100/100 ?

Wanneer de laptop data kopieert naar de Pi, dan geraak ik aan en pak hogere transfer speeds (>80MB/s). Daarmee sluit ik de netwerk aansluiting van de PI4/de HD/de externe HD adapter al uit van het probleem.

De kabel naar de PC een verdieping hoger is nieuw gelegd (en kan ik helaas niet snel veranderen). Ik zou de PC nog naar de router kunnen brengen, daar even opzetten en een andere kabel proberen om de kabel uit te sluiten. Maar ik ga er niet meteen van uit dat dit het probleem is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6yHwHkxi0ARvQIeWD2F9CdKsJHM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2CUz5GI8CGepZvoiV9kLlGAy.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sW4iHyrkAj0ZtGMWymMhXPO4_oo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/obl6XQahPcz2lE4rpANfI9nj.jpg?f=user_large

[ Voor 65% gewijzigd door chaoske1 op 19-09-2022 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-09 17:42
Er is een groot verschil tussen MB/s en Mb/s. Als je het hebt over 100/100 hebt, spreek je over Mbit neem ik aan, dus effectief is dat 12,5MB/s (real world wijkt uiteraard iets af). Er gaan namelijk 8 bits in een Byte. Dus 25MB/s is 200Mb/s.

Op welk device zitten je pc, accesspoint en pi aangelsoten? Zitten die allemaal direct aangesloten op de Router?

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoske1
Bedankt voor de verduidelijking, dat heb ik dan inderdaad verkeerd gelezen/geïnterpreteerd.

PC, AP en Pi zitten allemaal rechtstreeks op de router aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

"Echte" testen voor netwerk snelheid doe je met een tool als iPerf. Dan kan je zien welke netwerksnelheden behaald kunnen worden.

Uit je verhaal begrijp ik nog niet helemaal wat nu echt de snelheid is die je ziet:
Probleem: Bij het kopiëren van data tussen de PC en Pi 4 blijft max snelheid hangen rond de 25-28MB/s
Wanneer de laptop data kopieert naar de Pi, dan geraak ik aan en pak hogere transfer speeds (>80MB/s).
Welke schrijfsnelheden hebben de betreffende harddiscs? Want dat kan ook ook prima een beperkende factor zijn. Probeer alle onderdelen onafhankelijk van elkaar te testen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Begin vast met Mbps door 8 te delen voor MB/s, dan zou je in theorie op 125 MB/s moeten komen.
Natuurlijk nog de nodige overhead, want je package header etc kosten ook verkeer, maar minimaal.
Dan nog hopen dat beide systemen de schijven op deze snelheid willen laten werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:33
Dus als ik het goed lees:
PC > Pi (bedraad): 25MB/SEC (200mbit)
Laptop>Pi (wifi): 80MB/SEC (640mbit)

Dat is sowieso al bijzonder want je unifi ac lite is wifi 5 waar je doorgaans 350-450mbit mee kunt halen. In ieder geval nooit 640mbit.

Dus ergens gaat er iets mis in je metingen...

Afhankelijk van je schijf zou je via een raspberry pi 4 als NAS (usb schijf) iets van 80MB/sec read/write haalbaar moeten zijn.

Als je PC resultaten draadloos waren geweest en je Laptop resultaten bedraad dan zou het wel kunnen kloppen. Nu is het gek :P

[ Voor 58% gewijzigd door laurens0619 op 19-09-2022 12:56 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15:38
En wat gebeurd er als je Receive Side Scaling op je Windows apparaten (adapterinstellingen -> configureren) uitschakelt? RSS veroorzaakte bij mij op mijn thuis netwerk vaak lage snelheden bij bestanden kopiëren (veel TCP/IP retransmissions/errors).

check eens met Wireshark wat er te zien valt bij een file transfer. Veel errors of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Er staat me iets van bij dat de ethernet controller van de Raspberry Pi op de USB bus zit en sowieso al niet de volle 1Gbit haalt. Dacht dat die op een USB 2.0 bus geprikt zat.

edit: Dit was in elk geval zo bij de Pi 3. Dan zit je qua doorvoersnelheid gelimiteerd tot 480Mbps, minus een berg USB-overhead. Ik kan zo snel even geen block diagram van de 4 vinden, maar denk niet dat er op dat vlak veel veranderd is.

[ Voor 40% gewijzigd door spone op 19-09-2022 16:18 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 22:38
25MBps is meer dan 100 Mbps, dus die cap is er niet. Maar verwacht je nou van een rpi4 dat ie veel sneller kan schrijven? Dat lijkt me optimistisch, maar met de juiste hardware en setup zou het kunnen (snelle ssd, netwerk bekabeld, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

borft schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:13:
25MBps is meer dan 100 Mbps, dus die cap is er niet. Maar verwacht je nou van een rpi4 dat ie veel sneller kan schrijven? Dat lijkt me optimistisch, maar met de juiste hardware en setup zou het kunnen (snelle ssd, netwerk bekabeld, etc).
Dit vooral. Lezen van de schijf van een rPi gaat nog wel redelijk vlot. 't Ding heeft een read-ahead cache en dan haal je bijna de sequentiële doorvoersnelheid van zo'n 500 Mbps. Maar schrijven gaat per definitie met de random doorvoersnelheid en die is een factor tien lager.

@chaoske1 loopt tegen de limieten aan van zijn rPi. Kan hij een hoop energie in steken en dan lukt het hem misschien om het een paar procent te verbeteren. Maar veel verder komt hij niet

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Dat denk ik niet
Als je googled kun je genoeg situaties vinden waar ze 80-100MB/Sec via smb halen vanaf een rpi4 als nas met usb schijf

Hier een voorbeeld:
https://www.reddit.com/r/...n_fast_nas_over_100_mbps/

De snelheidtest van zijn laptop (80MB/sec) klinkt ook aannemlijk, tenminste als die test bedraad heeft
Plaatsgevonden

[ Voor 50% gewijzigd door laurens0619 op 19-09-2022 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

laurens0619 schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:06:
Dat denk ik niet
Als je googled kun je genoeg situaties vinden waar ze 80-100MB/Sec via smb halen vanaf een rpi4 als nas met usb schijf

Hier een voorbeeld:
https://www.reddit.com/r/...n_fast_nas_over_100_mbps/

De snelheidtest van zijn laptop (80MB/sec) klinkt ook aannemlijk, tenminste als die test bedraad heeft
Plaatsgevonden
Kwenie: lees https://www.jeffgeerling....aspberry-pi-nas-sata-raid eens door en vertel me wat je er van vindt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Leuk artikel en lijkt te onderschrijven dat die pi de snelheid kan leveren.
Maar ik heb het gevoel dat ik je punt mis :P

Ook hier lees ik vergelijkbare resultaten:
https://blog.eiler.eu/posts/20200322/

[ Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 19-09-2022 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoske1
laurens0619 schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:48:
Dus als ik het goed lees:
PC > Pi (bedraad): 25MB/SEC (200mbit)
Laptop>Pi (wifi): 80MB/SEC (640mbit)

Dat is sowieso al bijzonder want je unifi ac lite is wifi 5 waar je doorgaans 350-450mbit mee kunt halen. In ieder geval nooit 640mbit.

Dus ergens gaat er iets mis in je metingen...

Afhankelijk van je schijf zou je via een raspberry pi 4 als NAS (usb schijf) iets van 80MB/sec read/write haalbaar moeten zijn.

Als je PC resultaten draadloos waren geweest en je Laptop resultaten bedraad dan zou het wel kunnen kloppen. Nu is het gek :P
Je hebt helemaal gelijk 8)7 . Ik probeerde opnieuw van de laptop naar de Pi4 te schrijven, en ik blijf op exact dezelfde 25-28MB/s zitten. Ik ging nochtans veel verwedden dat het vorige keer meer was.. Maar het was dezelfde fout als in het begin. Ik zit draadloos aan 101Mbs bij de lan speed test (+- 12MB/s), maar wel 25MB/s bij de data transfer van een grote file. Sorry voor de verwarring.

Dus de situatie is upgedate naar:
PC: 25-28 MB/s (bedraad 1gbps)
Matebook: 25-28MB/s (wifi via Ubiquiti AP Lite)

[ Voor 8% gewijzigd door chaoske1 op 19-09-2022 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoske1
grasmanek94 schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:11:
En wat gebeurd er als je Receive Side Scaling op je Windows apparaten (adapterinstellingen -> configureren) uitschakelt? RSS veroorzaakte bij mij op mijn thuis netwerk vaak lage snelheden bij bestanden kopiëren (veel TCP/IP retransmissions/errors).

check eens met Wireshark wat er te zien valt bij een file transfer. Veel errors of niet?
Probeer ik morgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
chaoske1 schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:31:
[...]

Je hebt helemaal gelijk 8)7 . Ik probeerde opnieuw van de laptop naar de Pi4 te schrijven, en ik blijf op exact dezelfde 25-28MB/s zitten. Ik ging nochtans veel verwedden dat het vorige keer meer was.. Maar het was dezelfde fout als in het begin. Ik zit draadloos aan 101Mbs bij de lan speed test (+- 12MB/s), maar wel 25MB/s bij de data transfer van een grote file. Sorry voor de verwarring.

Dus de situatie is upgedate naar:
PC: 25-28 MB/s (bedraad 1gbps)
Matebook: 25-28MB/s (wifi via Ubiquiti AP Lite)
Dan zou ik echt even stap voor stap testen
- wat haal je op de pi zelf met testen op de schijf (https://github.com/ricsanfre/pi-storage-benchmark)
- wat haal je over netwerk met iperf

Etc

Pagina: 1