1cm ruimte tussen radiator en tegel - hoe ontluchten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:46
Bij het installeren van de vloerverwarming is al het water uit de CV installatie geweest. Mijn woning is uit '83 en is soms op bijzondere manieren verbouwd. Maar in de badkamer lijkt de radiator nog origineel. Er is een ombouw omheen geplaatst en ik heb het idee dat de tegelwand niet meer origineel is. Tussen de ontluchter en de tegelwand zit namelijk maar 1cm speling. Te weinig voor een radiator sleuteltje om te ontluchten.

Bestaan er andere tools of zal ik m met de waterpomptang een stuk open moeten draaien om te ontluchten?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Xqb7Vpt.jpg

iRacing Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 14:29

Sen

<-->

Is het dan niet makkelijker om de de radiator even los te maken van de muurbeugel en dan net die 1cm extra speelruimte te hebben om de ontluchter er wel in te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:46
Ik zou daar lekker afblijven. Je kunt vast iets verzinnen om het te ontluchten, maar als het niet meer dicht wil dan hang je.

Moet deze individuele radiator per se ontlucht worden of kun je volstaan met de rest en hopen dat lucht zich in het systeem verplaatst?

Hoe ziet de rest van de radiator eruit?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vaenir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10-2023
Ik heb twee radiatoren zonder ontluchtingsventiel en die ontlucht ik altijd door heel voorzichtig de moer een klein stukje open te draaien waar het water naar binnen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Sen schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:08:
Is het dan niet makkelijker om de de radiator even los te maken van de muurbeugel en dan net die 1cm extra speelruimte te hebben om de ontluchter er wel in te doen?
Links onder zit ie vast op de aan en afvoer leiding, daar is niet veel beweging in te krijgen denk ik.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

MartijnA3 schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:10:
[...]

Links onder zit ie vast op de aan en afvoer leiding, daar is niet veel beweging in te krijgen denk ik.
en dit is rechts boven? Dan kan je zonder muurbeugel toch een beetje bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-05 09:47

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Heb je zo'n sleuteltje? Met een centimeter moet dat net passen lijkt me. Die van ons zijn vrij klein. Best is even met een waterpomptang die sleutel vastpakken en m dan er in frotten.

[ Voor 8% gewijzigd door Point.Flare op 19-09-2022 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:44
MartijnA3 schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:10:
[...]

Waarom denk je dat? Grote moersleutel erop en gaan. Komt heus wel. Anders WD40 ertussen, en als dat niet werkt de verfbrander erop (zodat ie uitzet). Je zult de radiator (beetje afhankelijk van waar hij hangt) toch een keer moeten ontluchten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:03
Heb je geen boor bitje die past?
Ik heb ooit zo'n goedkoop setje uit China gehaald waar zo'n beetje alle boor bitjes inzitten, daar zit er ook wel één bij die past.
Die zou je er waarschijnlijk wel in kunnen krijgen en vast/los kunnen draaien met een moersleutel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MartijnA3
Rukapul schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:08:
Ik zou daar lekker afblijven. Je kunt vast iets verzinnen om het te ontluchten, maar als het niet meer dicht wil dan hang je.

Moet deze individuele radiator per se ontlucht worden of kun je volstaan met de rest en hopen dat lucht zich in het systeem verplaatst?

Hoe ziet de rest van de radiator eruit?
Ja ik hoor wat je zegt. Het is oud en de radiatorkranen op de slaapverdieping zijn allen maar een kwartslag te draaien. En zelfs met de kraan dicht hoor ik de boel borrelen dus ik vraag me af of ze nog wel werken. -O-

Beneden heb ik vloerverwarming en 0 radiatoren. Heb ik allemaal weggehaald.
Op de slaapverdieping zijn er in totaal 4 voor 3 slaapkamers en een badkamer. Op zolder is geen radiator en daar hangt de CV ketel.

Vandaag ben ik begonnen met het opstookprotocol voor de vloerverwarming en is het hele CV systeem voor het eerst in werking sinds de installatie van de vloerverwarming in juni.
Dus ik kan me voorstellen dat lucht zicht verplaatst door het hele systeem. Echter, de 4 op de slaapverdieping zitten op dezelfde hoogte dus ik vraag me af of de lucht zich dan zou verplaatsen.

Ik wil graag van het geborrel af omdat ik weet dat ik hier niet van kan slapen. :+ Maar goed, misschien wordt het in de loop van de dag minder.

Dit is de gehele radiator.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lCGSn2g.jpg

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Point.Flare schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:12:
Heb je zo'n sleuteltje? Met een centimeter moet dat net passen lijkt me. Die van ons zijn vrij klein. Best is even met een waterpomptang die sleutel vastpakken en m dan er in frotten.
Hm. Ik heb even het kleinste sleuteltje gemeten. En hij is inderdaad iets hoger. 22mm inclusief het stuk wat op over het schroefkopje valt. Heb je echt maar een centimeter?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

MartijnA3 schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:19:
[...]

Ja ik hoor wat je zegt. Het is oud en de radiatorkranen op de slaapverdieping zijn allen maar een kwartslag te draaien. En zelfs met de kraan dicht hoor ik de boel borrelen dus ik vraag me af of ze nog wel werken. -O-

Op de slaapverdieping zijn er in totaal 4 voor 3 slaapkamers en een badkamer. Op zolder is geen radiator en daar hangt de CV ketel.

Vandaag ben ik begonnen met het opstookprotocol voor de vloerverwarming en is het hele CV systeem voor het eerst in werking sinds de installatie van de vloerverwarming in juni.
Dus ik kan me voorstellen dat lucht zicht verplaatst door het hele systeem. Echter, de 4 op de slaapverdieping zitten op dezelfde hoogte dus ik vraag me af of de lucht zich dan zou verplaatsen.

Ik wil graag van het geborrel af omdat ik weet dat ik hier niet van kan slapen. :+ Maar goed, misschien wordt het in de loop van de dag minder.

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Sweet baby jesus... :o

Die zit waarschijnlijk nog vastgeroest ook. Laat me even brainstormen. Ik heb wat ideeen.

[ Voor 3% gewijzigd door Point.Flare op 19-09-2022 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

[...]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Ja als je die foto meteen er bij had gedaan dan was een hoop duidelijk geweest. EHm ja veel succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Point.Flare schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:19:
[...]

Hm. Ik heb even het kleinste sleuteltje gemeten. En hij is inderdaad iets hoger. 22mm inclusief het stuk wat op over het schroefkopje valt. Heb je echt maar een centimeter?
Yup....

iRacing Profiel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Ok. Even snel mijn brainfarts!

Ten eerste, verwijder even de voorplaat. Dan heb je wat ruimte mocht er veel water uit lekken. Dat plaatje lijkt iets van MDF. Dat staat bol voor je het weet.

Optie 1) Met een steeksleutel de toevoer boven een paar draaien lossen tot hij gaat sissen. Handdoekje in de buurt. En dicht knallen zodra er water uit komt zetten. Heb je allicht niet alles. Maar wel het ergste. Verwacht niet dat DeKlutsert™ er netjes hennep op heeft gebruikt.
Optie 2) https://www.etsy.com/nl/l...ingssleutel?gpla=1&gao=1& Duur, maar gezien de dikte zou het moeten werken.
Optie 3) Bestaand sleuteltje afslijpen en vast lassen op een stukje metaalstrip (gelijk hierboven. goedkoper, maar meer gemuts)
Optie 4) Even je klemmen lossen. Kachel beetje naar links forceren (die buizen geven vaak wel een beetje me), zodra je er net een sleutelje in krijgt. sleuteltje laten zitten en kacheltje terug richting muur. Valt hij er ook niet uit. Die vleugelsleuteltjes hebben een vrij kort bovenkantje. Zou net moeten gaan. Hoe krappen, hoe beter. Klettert hij er ook niet uit

[ Voor 23% gewijzigd door Point.Flare op 19-09-2022 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:58
Met een beetje mazzel gaat de lucht in de radiator uiteindelijk mee met de waterstroom naar het hoogste punt in je CV systeem.
Mogelijk je CV ketel zelf (op zolder)?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

GarBaGe schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:29:
Met een beetje mazzel gaat de lucht in de radiator uiteindelijk mee met de waterstroom naar het hoogste punt in je CV systeem.
Mogelijk je CV ketel zelf (op zolder)?
Lucht stijgt. Gezien de constructie hier blijft het gewoon zitten. Die radiator is zijn eigen hoogste punt tov. de aanvoer en afvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Point.Flare schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:27:
Ok. Even snel mijn brainfarts!

Ten eerste, verwijder even de voorplaat. Dan heb je wat ruimte mocht er veel water uit lekken. Dat plaatje lijkt iets van MDF. Dat staat bol voor je het weet.

Optie 1) Met een steeksleutel de toevoer boven een paar draaien lossen tot hij gaat sissen. Handdoekje in de buurt. En dicht knallen zodra er water uit komt zetten. Heb je allicht niet alles. Maar wel het ergste. Verwacht niet dat DeKlutsert™ er netjes hennep op heeft gebruikt.
Optie 2) https://www.etsy.com/nl/l...ingssleutel?gpla=1&gao=1& Duur, maar gezien de dikte zou het moeten werken.
Optie 3) Bestaand sleuteltje afslijpen en vast lassen op een stukje metaalstrip (gelijk hierboven. goedkoper, maar meer gemuts)
Optie 4) Even je klemmen lossen. Kachel beetje naar links forceren (die buizen geven vaak wel een beetje me), zodra je er net een sleutelje in krijgt. sleuteltje laten zitten en kacheltje terug richting muur. Valt hij er ook niet uit. Die vleugelsleuteltjes hebben een vrij kort bovenkantje. Zou net moeten gaan. Hoe krappen, hoe beter. Klettert hij er ook niet uit
Thanks, ik ga er mee aan de slag.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

MartijnA3 schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:32:
[...]

Thanks, ik ga er mee aan de slag.
Succes. Zoals het gezegde gaat. Met geweld neuk je een ezel, maar met beleid neuk je er twee en met geduld de dochter van de dominee.

Laat even weten hoe het is gegaan! *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Ik verveelde me... https://www.thingiverse.com/thing:5520426

Even lopen frutten in Solidworks. Als je toegang hebt tot een 3d printer zou je dit ontwerp kunnen printen.Totaal ongetest uiteraard. Maar ik zal m van de week ergens printen om te testen. Kan er zelf ook een gebruiken.

[ Voor 24% gewijzigd door Point.Flare op 19-09-2022 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:05
Allemaal leuk die suggesties. Maar wellicht eerst even kijken of het nodig is?
Ik heb ook twee radiatoren die ik niet kan ontluchten, en die worden gewoon prima warm.
Wellicht eerst even kijken of het nodig is om ze te ontluchten.

*één zit net zo stom gemonteerd als bij TS. De andere heeft helemaal geen onluchtingsmogelijkheid, zit er niet op, design ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Point.Flare schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:14:
Ik verveelde me... https://www.thingiverse.com/thing:5520426

Even lopen frutten in Solidworks. Als je toegang hebt tot een 3d printer zou je dit ontwerp kunnen printen.Totaal ongetest uiteraard. Maar ik zal m van de week ergens printen om te testen. Kan er zelf ook een gebruiken.
haha nice. Nee mijn 3D printer is verkocht. Maar als ie werkt op een oude radiator heb ik er wel belang bij. :D

Het tooltje dat je eerder postte is denk ik te dik. Er past echt alleen zo'n ouderwets tooltje op. Die doppen zoals je bij nieuwe radiatoren en expansievaten ziet met een ontluchtingstool op de bovenzijde passen niet.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
jeroen3 schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:18:
Allemaal leuk die suggesties. Maar wellicht eerst even kijken of het nodig is?
Ik heb ook twee radiatoren die ik niet kan ontluchten, en die worden gewoon prima warm.
Wellicht eerst even kijken of het nodig is om ze te ontluchten.

*één zit net zo stom gemonteerd als bij TS. De andere heeft helemaal geen onluchtingsmogelijkheid, zit er niet op, design ofzo.
Hij wordt alleen aan de kant van de knop een beetje warm. Maar je hebt wel gelijk dat ik nog niet weet wat de oorzaak is. Het voelt alsof de radiatorknop niks doet, dus misschien is die wel kapot.

Dus het is óf lucht óf een defecte knop.

Een andere radiator die ik dicht heb gezet wordt ook gewoon warm. 8)7

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:15
Sowieso voor de lange termijn lijkt het mij slim hier wat aan te gaan doen. Puur voor het geval dat er iets gaat lekken, wil je er bij kunnen. Ding zit compleet vast, zou toch uitzoeken of je het niet met een kleiner model af kan. Dit is een T33 zo te zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:47

mrc4nl

Procrastinatie expert

als een beetje destructief te werk gaan een optie is...

Boortje 4.2mm pakken en een gaatje boren in de zijkant, lucht eruit laten lopen en dan met een handtap er schroefdraad in tappen. En dan korte bout m5 erin, met een rubbertje erachter, of nog beter wat locktite om de boel weer af te dichtten.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

MartijnA3 schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:20:
[...]

haha nice. Nee mijn 3D printer is verkocht. Maar als ie werkt op een oude radiator heb ik er wel belang bij. :D

Het tooltje dat je eerder postte is denk ik te dik. Er past echt alleen zo'n ouderwets tooltje op. Die doppen zoals je bij nieuwe radiatoren en expansievaten ziet met een ontluchtingstool op de bovenzijde passen niet.
Wat bedoel je met ouderwets tooltje? Linkje naar een foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Point.Flare schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:43:
[...]

Wat bedoel je met ouderwets tooltje? Linkje naar een foto?
Vorige huis was een niewbouwwoning en daarmee kon je de radiator ook ontluchten met zo'n dop links. Bij mijn huidige radiatoren alleen met zo'n origineel sleuteltje rechts.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/B0LXPua.jpg

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZenMeister
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnA3
Sen schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:08:
Dit heb ik net geprobeerd en het heeft gewerkt. Moest wel echt kracht zetten maar is natuurlijk ook het gewicht van dat ding.

Thanks!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs000
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-05 12:13
je kan vrij gemakelijk het vast houd ding van de ontluchtsleutel sleutel afbreken en dan met een waterpomptang het overgebleven stuk op de ontluchtings kraan zetten.

die dop op het bovenstaande plaatje komt van een vul en aftapkraan van de cv installatie je zou bij de plaatselijke bouwmarkt kunnen kijken of ze dit type verkopen.

als laatste optie zou je een kruissleutel kunnen aanschaffen. er zijn er bij die in het midden een vierkant gat hebben die ook precies op een ontluchtingskraan past

een google search geeft mij bijvoorbeeld deze:
https://www.prolech.nl/we...0J-w6cEAQYCCABEgINcfD_BwE

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

MartijnA3 schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:50:
[...]

Vorige huis was een niewbouwwoning en daarmee kon je de radiator ook ontluchten met zo'n dop links. Bij mijn huidige radiatoren alleen met zo'n origineel sleuteltje rechts.

[Afbeelding]
Dat ontwerp had ik ook gemaakt. Ik had een proefje geprint. Helaas is hars erg broos. De ABSlike die ik had is harder en daarmee brozer. Ik moet een keertje een flexibele hars bestellen, zodat ik kan bijmengen. Overigens werkte het wel, maar dan moet je ontluchter niet te vast zitten.

Ik zie dat het al is gelukt. Heb je het sleuteltje er gelijk in gelaten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
De meeste lucht komt bij de CV ketel er uit, ik heb wel twintig keer een bak lucht laten ontsnappen bij de CV voordat het geborrel een beetje weg was (en ook 2x opnieuw moeten bijvullen).
Idealiter zet je de radiatoren uit en laat je dus alleen de VV stoken. Dan komt de lucht elke keer wel boven uit bij de CV. Bij mij zat er bijna geen lucht in de overige radiatoren (n = 1).

• MartijnA3
Point.Flare schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:10:
[...]

Ik zie dat het al is gelukt. Heb je het sleuteltje er gelijk in gelaten?
Nee, die stak precies in de voeg van de tegel en het is allemaal al niet van beste kwaliteit. Moet er nog eens voor gaan zitten om het definitief op te lossen maar ik weet nu dat ik er bij kan.

iRacing Profiel

• MartijnA3
Tehh schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:43:
[...]

De meeste lucht komt bij de CV ketel er uit, ik heb wel twintig keer een bak lucht laten ontsnappen bij de CV voordat het geborrel een beetje weg was (en ook 2x opnieuw moeten bijvullen).
Idealiter zet je de radiatoren uit en laat je dus alleen de VV stoken. Dan komt de lucht elke keer wel boven uit bij de CV. Bij mij zat er bijna geen lucht in de overige radiatoren (n = 1).
Ja de rest staat allemaal dicht, maar ze maken wel lawaai. Kan zijn dat er lucht zit in de leiding naar de radiator toe, omdat het hele systeem leeg is geweest.
Als het straks kouder wordt zal ik eens stoken met de VV en de 4 radiatoren vol open voor een paar uur en kijken wat ie dan doet.

Ook al staat de temperatuur op 16 graden nu, 's nachts slaat de CV een keer of 4 aan. Erg irritant. Juist omdat die leidingen lawaai maken wordt ik er wakker van.

Nu de "uit" knop op de thermostaat geactiveerd om te kijken of dat helpt. Maar ja, wil straks wel het klokprogramma kunnen gebruiken.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

MartijnA3 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:10:
[...]

Ja de rest staat allemaal dicht, maar ze maken wel lawaai. Kan zijn dat er lucht zit in de leiding naar de radiator toe, omdat het hele systeem leeg is geweest.
Als het straks kouder wordt zal ik eens stoken met de VV en de 4 radiatoren vol open voor een paar uur en kijken wat ie dan doet.

Ook al staat de temperatuur op 16 graden nu, 's nachts slaat de CV een keer of 4 aan. Erg irritant. Juist omdat die leidingen lawaai maken wordt ik er wakker van.

Nu de "uit" knop op de thermostaat geactiveerd om te kijken of dat helpt. Maar ja, wil straks wel het klokprogramma kunnen gebruiken.
Als je te weinig water in je systeem hebt zitten, dan zal het allicht ook sneller temperatuur verliezen. Goed afvullen. Ontlucht je complete systeem in één keer. Anders blijf je klooien. Druk er op en alles ontluchten nagaan. Bijvullen en nog een rondje.
Pagina: 1