Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenspel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-05 10:51
Wat is je budget

Ik wil in het totaal body + tas + objectief maximaal 1500 euro uitgeven.

Wat wil je voor apparatuur kopen
  • Systeemcamera
  • Full frame, eventueel APS-C
  • 20 MP+
  • Film mogelijkheid, denk dat Full HD wel genoeg is voor mijn doeleinden
  • Niet te zware camera/objectief, want zal meegaan met hiken en bikepacking
  • Goede autofocus, en stabilisatie in de body zou fijn zijn, maar kan ook in objectief
Waar wil je hem voor gaan gebruiken

Ik ben momenteel bezig met de fotografie cursus, maar zal hem vooral gaan gebruiken voor fotografie op vakantie / reizen. Dus veel natuur en ook wat in steden.

Wil je foto's maken of filmen?

Hij zal voornamelijk voor fotografie gebruikt worden, maar ik wil er ook mee kunnen filmen.

Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?

Nee, ik heb een Samsung A52s en een GoPro 4 die voor fotografie / film gebruikt worden momenteel.

Heb je verder nog specifieke eisen?

Ik vind een goede grip ook wel belangrijk. Ik heb kleine handen, en ik heb de Canon RP in mijn handen mogen hebben en die vond ik wel fijn. Ook is spatwaterdicht wel prettig, want tijdens fietstochten kan het wel eens nat worden, en dan wil ik ook nog af en toe een foto maken.

Keuzes
Dan hier de 6 camera's die ik momenteel overweeg:Dan kwam de fotozaak (Rooijmans) uit Budel nog met de optie om voor de Nikon Z5 te gaan met kitlens 24-50MM f4-6.4 voor 1799 euro. Maar de prijs was hoger, en de specs niet meteen beter.

Alvast bedankt voor het lezen, en het advies.

Beste antwoord (via Buitenspel op 21-09-2022 08:39)

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40

DirtyBird

Praktiserend denker

Buitenspel schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:27:
[...]

Op zich ben ik met hiken wel wat gewicht gewend. Dus ik weet dat het wel wat gaat wegen.

Maar wat zou jij aanraden?
Tja ik ben mft gewend, maar ook wel bekend met het canon rf systeem en ben toch altijd wel blij dat ik voor mft ben gegaan als ik de prijzen en groottes zie van die lenzen.
Uiteindelijk is de technische kwaliteit van die foto's wel beter, maar ook dat wordt pas echt belangrijk als je genoeg verstand hebt van compositie etc. Een slechte foto blijft slecht, hoe duur je apparatuur ook en een goede foto is ook goed uit een telefoon.

Ik durf zelfs wel te stellen FF voor 99% van de hobbyisten overkill is in elk opzicht. Maar uiteraard snap ik de aantrekkingskracht van 'het beste' hebben wel.

Je moet een camera kopen die je ook echt gaat meenemen en waar je ook na de eerste aanschaf extra lenzen voor gaat kopen. Anders kun je beter 1000E tegen een mooie compact aangooien.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:31
De Sony A7II is al behoorlijk (ver)oud(erd) en ook de Canon RP zit echt aan de onderkant van het FF segment. De A6400 heeft niet echt een goede grip en op het oog lijkt de R10 dat ook niet te hebben. Blijft er maar 1 over dus. 😉

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenspel
klaaas schreef op zondag 18 september 2022 @ 23:37:
De Sony A7II is al behoorlijk (ver)oud(erd) en ook de Canon RP zit echt aan de onderkant van het FF segment. De A6400 heeft niet echt een goede grip en op het oog lijkt de R10 dat ook niet te hebben. Blijft er maar 1 over dus. 😉
Nadeel aan fujifilm is dat die allemaal uitverkocht zijn, en ook niet echt lekker bijgevuld worden.

Heb jij nog alternatieven die ik niet genoemd heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zou momenteel zeker ook 2e hands kijken, scheelt een hoop geld en is leverbaar. Staar je niet teveel blind op specs en reviews. alle moderne camera's zijn goed en heel eerlijk je gaat het verschil normaal niet zien.
Alleen in de extreme zie je verschillen vooral bij heel weinig licht, anders niet. Goede lenzen maken veel meer het verschil, hij verleidelijk ook, blijf weg van de ultra zoom lenzen. Dat zijn allemaal compromissen.
Belangrijker is licht hij lekker in de hand en snap je intuitief het menu, dit is heel erg persoonlijk en kan alleen jij bepalen. Succes

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:31
Buitenspel schreef op zondag 18 september 2022 @ 23:57:
[...]

Nadeel aan fujifilm is dat die allemaal uitverkocht zijn, en ook niet echt lekker bijgevuld worden.

Heb jij nog alternatieven die ik niet genoemd heb?
Ik zie op MP nog wel wat zakelijke aanbieders die de Fujifilm op voorraad hebben.

Verder hebben al de door jou genoemde camera's zo hun eigen voor- en nadelen en zul je meer concessies moeten doen dan bij de Fujifilm. Welke concessies voor jou bespreekbaar zijn is voor mij lastig te bepalen.

Hij wil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Waarom wil je graag fullframe? Dat rijmt niet al te goed met compact en licht.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
DirtyBird schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:09:
De RP is niet echt veel groter dan de andere genoemde modellen en echt wel een hele competente camera, ondanks dat het een FF instapper is! Ik denk de meest underrated FF mirrorless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

PageFault schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:42:
[...]

De RP is niet echt veel groter dan de andere genoemde modellen en echt wel een hele competente camera, ondanks dat het een FF instapper is! Ik denk de meest underrated FF mirrorless.
Maar met alleen een body kun je geen foto's maken, of nouja, vrij beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenspel
DirtyBird schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:09:
Ik hoef niet perse een full frame. Er staan ook APS-C camera's tussen. Alleen ik ga ook wel in situaties met weinig licht fotograferen, en dan heeft dat wel een voordeel. Ook wel regelmatig in de stad dat je eigenlijk vrij dicht op een object staat en het wilt fotograferen, en het met APS-C er niet op past.

Dus het is geen vereiste, is gewoon een voorkeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
DirtyBird schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:12:
[...]

Maar met alleen een body kun je geen foto's maken, of nouja, vrij beperkt.
De TS refereert naar een RP met een 24-105mm voor 1250, dus dat lijkt me inclusief lens en onder de 1500 euro :)

Ah fotografie zonder lens, dat is echt een uitdaging om iets scherp te krijgen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Buitenspel schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:20:
[...]

Ik hoef niet perse een full frame. Er staan ook APS-C camera's tussen. Alleen ik ga ook wel in situaties met weinig licht fotograferen, en dan heeft dat wel een voordeel. Ook wel regelmatig in de stad dat je eigenlijk vrij dicht op een object staat en het wilt fotograferen, en het met APS-C er niet op past.

Dus het is geen vereiste, is gewoon een voorkeur.
Dat ligt meer aan je lens. Ook voor APS-C zijn er prima wide angle lenzen te krijgen. Alle APS-C kitlenzen voorzien je ook niet in heel erg veel groothoek....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Nou vergis je niet in hoe zwaar lenzen zijn als je er een hele dag mee een berg op sjouwt. Dus neem ook een vergelijk van toekomstig totaalgewicht van een kit mee en dan wellicht meteen ook de prijs.
Je kunt ook de omvang van lenzen vergelijken op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenspel
DirtyBird schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:26:
Nou vergis je niet in hoe zwaar lenzen zijn als je er een hele dag mee een berg op sjouwt. Dus neem ook een vergelijk van toekomstig totaalgewicht van een kit mee en dan wellicht meteen ook de prijs.
Je kunt ook de omvang van lenzen vergelijken op internet.
Op zich ben ik met hiken wel wat gewicht gewend. Dus ik weet dat het wel wat gaat wegen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Buitenspel schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:27:
[...]

Tja ik ben mft gewend, maar ook wel bekend met het canon rf systeem en ben toch altijd wel blij dat ik voor mft ben gegaan als ik de prijzen en groottes zie van die lenzen.
Uiteindelijk is de technische kwaliteit van die foto's wel beter, maar ook dat wordt pas echt belangrijk als je genoeg verstand hebt van compositie etc. Een slechte foto blijft slecht, hoe duur je apparatuur ook en een goede foto is ook goed uit een telefoon.

Ik durf zelfs wel te stellen FF voor 99% van de hobbyisten overkill is in elk opzicht. Maar uiteraard snap ik de aantrekkingskracht van 'het beste' hebben wel.

Je moet een camera kopen die je ook echt gaat meenemen en waar je ook na de eerste aanschaf extra lenzen voor gaat kopen. Anders kun je beter 1000E tegen een mooie compact aangooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenspel
DirtyBird schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:40:
[...]

Nou ik hoef niet perse het beste te hebben. Maar wil graag een camera hebben waar ik niet na 1 jaar van zeg, dit was echt te weinig. Ik ben over het algemeen redelijk vast aan mijn hobby's en doe die voor lange tijd.

Daarom leek het met ook goed om niet met een 500 euro camera te beginnen. Als ik dan een categorie hoger ga qua prijzen leek mij FF / APS-C de beste keuze.

Welke objectieven ik in de toekomst nodig ga hebben vind ik lastig en daarom voor mij nu moelijk om dat al als bepalende factor mee te nemen in de keuze. Maar de RF mount zijn wel wat lenzen voor, en met de EF adapter heb je echt al veel keuze dacht ik zo? Ook in de wat goedkopere categorie?

Of zou je eerder adviseren voor APS-C te gaan vanwege de objectieven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik zit zelf ook in het MFT systeem en ben daar erg tevreden mee als mooi compromis tussen kwaliteit, betaalbaarheid en compactheid. Met name de lenzen zijn een stuk compacter en lichter en dat scheelt als je ze tijdens het wandelen meeneemt. De low light mogelijkheden zijn ook een stuk beter geworden, zeker als je onderwerp statisch is dankzij de goede beeldstabilisatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Buitenspel schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:47:
[...]

Nou ik hoef niet perse het beste te hebben. Maar wil graag een camera hebben waar ik niet na 1 jaar van zeg, dit was echt te weinig. Ik ben over het algemeen redelijk vast aan mijn hobby's en doe die voor lange tijd.

Daarom leek het met ook goed om niet met een 500 euro camera te beginnen. Als ik dan een categorie hoger ga qua prijzen leek mij FF / APS-C de beste keuze.

Welke objectieven ik in de toekomst nodig ga hebben vind ik lastig en daarom voor mij nu moelijk om dat al als bepalende factor mee te nemen in de keuze. Maar de RF mount zijn wel wat lenzen voor, en met de EF adapter heb je echt al veel keuze dacht ik zo? Ook in de wat goedkopere categorie?

Of zou je eerder adviseren voor APS-C te gaan vanwege de objectieven?
Toch is juist het kiezen van de lenzen alles bepalend. Die camera's lijken uiteindelijk allemaal wel op elkaar en zijn vooral een kwestie van wennen en leren bedienen.
Leuk dat je nu met een allroundlens begint, maar als je straks wildlife wilt gaan fotograferen en je komt er dan pas achter dat die lichtsterke telelens 11k kost en 3,5 kilo weegt, is het wellicht wat laat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buitenspel
Bedankt alvast allemaal voor de reacties. Jullie hebben me wel echt tot andere inzichten gebracht over de keuze FF / APS-C / MFT. Gewicht is voor mij echt wel een dingetje, en met een full frame camera heb je zoals genoemd veel zwaardere objectieven die ook veel prijziger zijn.

Woensdag heb ik mijn volgende les van de cursus fotografie en ga het hier nog even met de docent over hebben wat hij adviseert.

In de tussentijd wordt alle extra inbreng gewaardeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Buitenspel schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:05:
Woensdag heb ik mijn volgende les van de cursus fotografie en ga het hier nog even met de docent over hebben wat hij adviseert.
Vergeet niet dat veel fotografen gewoon hun eigen ervaring met een bepaald systeem/merk gaan aanraden. Zo ben ik een fervente MFT fan voor mijn use cases maar dat is omdat ik ook gewoon al lang met het systeem werk :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PageFault
Bedankt alvast allemaal voor de reacties. Jullie hebben me wel echt tot andere inzichten gebracht over de keuze FF / APS-C / MFT. Gewicht is voor mij echt wel een dingetje, en met een full frame camera heb je zoals genoemd veel zwaardere objectieven die ook veel prijziger zijn.

In de tussentijd wordt alle extra inbreng gewaardeerd.
Alles heeft voors en tegens. Qua compacte camera's was ik destijds best wel gecharmeerd van de Panasonic GM-5 (met zoeker),maar deze heeft nooit een opvolger gehad. Dat is voor MFT echt heel compact.

Qua APS-C vond ik de Fuji altijd wel aardig, de XE-3 / XE-4 leken me hele fijne compacte camera's. In de winkel wat mee gespeeld, erg fijn.

Maar zowel de Fuji als MFT vind ik niet per se heel erg goedkoop tov de "grotere" jongens... Het komt denk ik dan toch neer op wat je fijn vindt qua bediening en gewicht.

Ik was ooit aan het hiken in Canada met een Nikon D700, 24-120mm f/4 en een 70-300mm. Dus dat gewicht naast tent, slaapspullen, kookspullen, kleding, eten, EHBO, waterfilter, verrekijker etc etc. Dat is te doen, al is lichter altijd fijner in die condities. Als dat niet je reguliere vakantie is, zou ik het minder laten wegen.

Verder ligt het er ook aan wat je wilt fotograferen. Als je voornamelijk groothoek gebruikt, dan maakt het systeem niet heel veel uit. Zit je meer achter wild aan, dan heeft APS-C en zeker MFT wel wat voordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Gewicht is voor mij echt wel een dingetje, en met een full frame camera heb je zoals genoemd veel zwaardere objectieven die ook veel prijziger zijn.
n=1, maar mijn vriendin liep hier ook over te twijfelen.

Wij hadden een mooie vergelijker met mijn stokoude EOS40D. Die is voor haar gewoon te zwaar. Resultaat daarvan was dat ze hem nooit gebruikte.
Daarna enorm getwijfeld over alle nadelen van kleinere sensoren, maar uiteindelijk een micro fourthirds gekocht (panasonic G80). Scheelt gewoon een berg gewicht tov grotere sensoren en camera's.
Budget speelde overigens ook wel mee. Andere optie was de allernieuwste Canon die net uit is (R7?). Dat leek ook echt een droom van een camera volgens een fotozaak waar we waren. Mede door de goedkope adapterring waardoor je de wereld aan oude canon lenzen kan gebruiken (hij was op dat vlak vrij negatief over Nikon met hele dure adapters). Maar die Canon was amper te krijgen en een stap duurder.

Denk dat het in jouw budget wel aardig past.

edit:
En zoals je zelf ook al noemde. Ga ze even vasthouden.
Het is op het moment in veel winkels vrij karig gesteld met de voorraad. Maar wij zijn uiteindelijk bij een aantal zaken geweest om alles ook even te voelen (en parallelle adviezen te vragen). Sommige camera's vielen direct af om de ergonomie.

[ Voor 12% gewijzigd door timberleek op 19-09-2022 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenspel
timberleek schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:39:
[...]

n=1, maar mijn vriendin liep hier ook over te twijfelen.

Wij hadden een mooie vergelijker met mijn stokoude EOS40D. Die is voor haar gewoon te zwaar. Resultaat daarvan was dat ze hem nooit gebruikte.
Daarna enorm getwijfeld over alle nadelen van kleinere sensoren, maar uiteindelijk een micro fourthirds gekocht (panasonic G80). Scheelt gewoon een berg gewicht tov grotere sensoren en camera's.
Budget speelde overigens ook wel mee. Andere optie was de allernieuwste Canon die net uit is (R7?). Dat leek ook echt een droom van een camera volgens een fotozaak waar we waren. Mede door de goedkope adapterring waardoor je de wereld aan oude canon lenzen kan gebruiken (hij was op dat vlak vrij negatief over Nikon met hele dure adapters). Maar die Canon was amper te krijgen en een stap duurder.

Denk dat het in jouw budget wel aardig past.
Die Canon R7 is een mooie camera, maar met lens toch wel stukje hoger dan budget Canon R7.

Ik zit nu ook te kijken naar die Panasonic, maar kan iemand mij verklaren waarom de camera toch ongeveer even duur is als bijvoorbeelde Canon RP en qua specs toch wel echt een stuk minder lijkt (op het filmen na). Lumix DC-G9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

De G9 of de G80?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenspel
De G9. De G80 lijkt me voor mijn huidige doeleinden wat te te min (qua MP bijvoorbeeld). Verder ook al vrij oude camera (2016) dus denk qua software ook niet helemaal mee met de huidige camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Buitenspel schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:13:
[...]

De G9. De G80 lijkt me voor mijn huidige doeleinden wat te te min (qua MP bijvoorbeeld). Verder ook al vrij oude camera (2016) dus denk qua software ook niet helemaal mee met de huidige camera's.
De G9 is een vlaggenschip, de rp een instapper. Zaken als snelheid, dubbele kaartslot, weathersealing, 4k/6k modes, 6,5-stop stabilisatie, etc zijn allemaal zaken die het een topmodel maken, maar wat je lang niet allemaal uit een specsheet kunt halen.
Dat geldt overigens ook voor andere merken. De canon r10 heeft goede stabilisatie en de r7 heeft ook goede extra opnamefuncties. Sony en canon staan bekend om hun uitstekende af, ook dingen die niet in de specsheet staan. Kijk ook veel youtubefilmpjes hierover.

Het is ook niet mijn bedoeling om je naar mft te praten of te zeggen dat dat het enige goede is, maar ik wil je vooral behoeden voor een keuze op basis van een body, terwijl de lenzen ook een grote invloed moeten hebben op die keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

@Buitenspel ik ben wel benieuwd wat het wordt/geworden is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buitenspel
DirtyBird schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:11:
@Buitenspel ik ben wel benieuwd wat het wordt/geworden is!
De fotografie les ging niet door vanwege corona bij de docent. Komende woensdag is de volgende les. Daarna zal ik het hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-05 12:58
Leuk topic, ben benieuwd wat het wordt.
Ik hoop dat je vooral helemaal los gaat op een fijne lens, want dat maakt zó veel verschil.

Zo dacht ik bij die Canon lens: "F4-7.1? is dat nog bruikbaar??"; daarbij is die Sigma f2.8 zoomlens bij de Sony zo veel beter toepasbaar omdat er veel meer licht binnenkomt.

Ik lees over die Canon lens in een review "Zo geweldig, écht een zwitsers zakmes!". Daar kan ik mij helemaal in vinden: Leuk als je niets anders hebt, maar eigenlijk is het altijd behelpen. Perfecte vergelijking. Denk niet dat ze dat zo bedoelden.

Anyways, ik lees het wel!

[ Voor 27% gewijzigd door Tarquin op 27-09-2022 10:21 ]

• ferrywijn
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-03 00:36
Buitenspel schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:13:
[...]

Ik gebruik zelf de G9 al jaren met plezier. Een veelzijdige camera die veel functies heeft. Deze camera was voor mij het perfecte compromis tussen betaalbaarheid, draagbaarheid en functies.

Heb ik geen zin om met een zwaar gewicht rond te lopen? Dan zet ik er een leuke f 1.8 prime op. Vind ik het niet erg om wat zwaarder beladen te zijn? Dan zet ik er een pro zoomles op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Buitenspel
Het is uiteindelijk toch de Canon RP geworden met de 24-105MM kitlens Linkje

De fujifilm is nergens te verkrijgen momenteel en de andere opties vielen uiteindelijk toch af.

Ik ben ook gaan kijken naar de Canon R10, alleen vond ik die echt te klein in mijn handen. En de RP lijkt echt voor mijn handen gemaakt. Het nadeel van de zwaardere en duurdere objectieven neem ik hierbij voor lief. Een ding wat ik wel echt jammer vond, is het missen van de in body stabilisatie. Maar de lens stabilisatie gaat hoop ik voldoende zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Espresso14
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:41
Gefeliciteerd met je aankoop! Hoe vaak ik deze week wel niet bijna op de bestelknop heb geramd mbt dezelfde combi als waar jij nu voor bent gegaan… maar nog niet gedaan. Itt zoals jij jezelf omschrijft ben ik wat minder standvastig qua hobby’s. 😉

Ik kan de aankoop dan ook nog niet verantwoorden. Anyway; gefeliciteerd en hopelijk veel mooie plaatjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Gefeliciteerd met je aankoop! Veel plezier ermee en we zien de foto's wel verschijnen :)

[ Voor 19% gewijzigd door DirtyBird op 30-09-2022 19:47 ]

Pagina: 1