Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:31
Hallo,

Ik heb pas een nieuw systeem gebouwd met de volgende componenten:
  • AMD Ryzen 5 5600X
  • Corsair 16GB DDR4-3200
  • Samsung 980 1TB
  • ASUS B550I Gaming (mini-ITX)
  • NZXT H210 Black
  • Corsair RM750X (2018)
  • Nvidia RTX 3060 Ti Founders Edition
Ik heb alles aangesloten en de handleidingen gevolgd, maar bij het opstarten van het systeem gebeurt er niets: de voeding "klikt" en verder gebeurt er gewoonweg niets. Het systeem start niet op, de fans beginnen niet te draaien, ...

Als ik dan de GPU uit het slot haal en de connector naar de PSU los maak, dan kan ik het systeem wel opstarten, maar dan zie ik natuurlijk nog niks op mijn scherm.

Als ik de GPU in het slot laat en de connector naar de PSU los laat, dan start het systeem ook op.

Het is pas als ik de connector van de GPU naar de PSU connecteer, dat het systeem niet opstart en de voeding een "klik" geluid maakt. Ik vermoed dat die "klik" een soort van veiligheid is van de voeding. Maar ik zit toch met de handen in het haar wat het probleem zou kunnen zijn... Vermoedelijk iets met de kabels van de voeding naar GPU, maar die kan je in principe niet verkeerd aansluiten, dus een kortsluiting zou ik ook raar vinden?

Weet iemand nog raad met dit probleem? Ik heb de BIOS van de ASUS B550I Gaming ook succesvol bijgewerkt via USB-stick, dus daar kan het ook niet aan liggen.

Enige tips of advies zijn welkom! Thanks in advance.

Groeten,
B.

MacBook Pro 2021 - 16 inch - M1 Pro - 32 GB memory - 1 TB storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/doci/15850/ASUS%20B550-I%20Gaming%20%284%29.jpg
Wijs je even aan waar jij de 12V kabels allemaal ingeprikt hebt (dus van voeding naar moederbord)?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• braek
MAX3400 schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:12:
[Afbeelding]
Wijs je even aan waar jij de 12V kabels allemaal ingeprikt hebt (dus van voeding naar moederbord)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4VDdFJs6EhwclInE8wC9xrqdfVM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dku0oDlO2xfNdJ01GQHamCdD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik vraag me even af of je mogelijk alles kan monteren zonder dat het in de kast zit? Dat kan namelijk (meteen) uitsluiten of er mogelijk sluiting of lekspanning "vanwege" de kast of spacers of anderszins.

Het slimste is dan om het moederbord gewoon op de eigen doos te leggen. Even oppassen met met de GPU; die kan "zwaar" zijn dus pas op dat deze niet omkukelt en je PCI-Express-slot op de grond ligt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
MAX3400 schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:22:
Ik vraag me even af of je mogelijk alles kan monteren zonder dat het in de kast zit? Dat kan namelijk (meteen) uitsluiten of er mogelijk sluiting of lekspanning "vanwege" de kast of spacers of anderszins.

Het slimste is dan om het moederbord gewoon op de eigen doos te leggen. Even oppassen met met de GPU; die kan "zwaar" zijn dus pas op dat deze niet omkukelt en je PCI-Express-slot op de grond ligt.
Ik heb daar deze avond de tijd niet meer voor, maar kan het morgen wel eens proberen. Ik zou het wel vreemd vinden dat daar een probleem is, maar tegelijkertijd zit alles in een mini-ITX build wel dichter op elkaar natuurlijk.

Kan het ook zijn dat er problemen zijn met de Nvidia 6-pin connector naar 8-pin connector? Ik heb de 8-pin connector al in elk slot van de voeding geprobeerd, maar geeft altijd hetzelfde probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:10
braek schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:26:

Kan het ook zijn dat er problemen zijn met de Nvidia 6-pin connector naar 8-pin connector? Ik heb de 8-pin connector al in elk slot van de voeding geprobeerd, maar geeft altijd hetzelfde probleem...
Welke nVidia 6 pins? Je videokaart heeft een 12 pins!

Post eens foto's van hoe je alles hebt aangesloten want het klinkt of er ergens kortsluiting wordt gemaakt met de voeding in de videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
MAX3400 schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:22:

Ik heb gedaan wat je zegt, maar het resultaat is nog altijd hetzelfde.

Enkele foto's van de setup hieronder. De CPU is aangesloten zoals hierboven aangeduid op de tekening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kn9iUCN-tvVWgonwPOd6xo_zw8g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rG8IiG78btOFjlhlWP4g2LFa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oej_ZTLsDFXS01T9jLs0zQ6RHiw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vu3uTr5GyoNOIc7ZfGly7xyX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgDgFKjJ23BbE77YNY89jR51sgM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WyJBIfVclHXcFuRmhgfRU93e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8cR-1E03sbTjn1EuowA6Goow090=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L1B2Ezhj2ME2DkjpArRzjfHz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
Uszka schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:42:
[...]

Welke nVidia 6 pins? Je videokaart heeft een 12 pins!

Post eens foto's van hoe je alles hebt aangesloten want het klinkt of er ergens kortsluiting wordt gemaakt met de voeding in de videokaart.
Ik bedoeld idd 12-pin in plaats van 6-pin connector. Ik heb enkele foto's gepost van de build.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
Ik zeg het niet graag, maar begin wel te vrezen dat de GPU "dead on arrival" is eigenlijk. :-/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Hoe heb je de 12 pin aangesloten op de voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
Uszka schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:20:
Hoe heb je de 12 pin aangesloten op de voeding?
Ik heb de 12-pin Nvidia connector verbonden met een omvormer (die bij de RM750x zat) naar 8-pin. Vervolgens heb ik die 8-pin al geprobeerd in de onderstaande aansluitingen. Het resultaat was altijd hetzelfde (computer start niet op). En je kan die kabels niet verkeerd aansluiten, dus kans op kortsluiting lijkt mij toch klein?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P6T_mIyh2s3WcT0x9uAQISJstRQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MEsBvy5ZHdIHhWYOjJ5fwqg4.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
braek schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:25:
[...]

met een omvormer (die bij de RM750x zat) naar 8-pin.
Met de omvormer bedoel je de 8 pin naar 2x 6+2 pin PCI-e kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
Uszka schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:29:
[...]

Met de omvormer bedoel je de 8 pin naar 2x 6+2 pin PCI-e kabel?
Bij de RM750x zaten 2 "adapters":
  1. van Nvidia-connector naar 8-pin connector;
  2. van Nvidia-connector naar 6+2 PCI Express connector: dat is dan eigenlijk een 2x 8-pin connector.
Ik heb ze allebei geprobeerd, maar het resultaat was elke keer hetzelfde jammer genoeg... En de 2x 8-pin connector dan ook aangesloten in de linkse aansluiten bij de RM750x. In principe ook niet nodig voor de RTX 3060 Ti. Die heeft genoeg aan 1x 8-pin connector.

[ Voor 14% gewijzigd door braek op 18-09-2022 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-05 20:40

IQM

braek schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:31:
[...]

1. van Nvidia-connector naar 8-pin connector;
  2. van Nvidia-connector naar 6+2 PCI Express connector: dat is dan eigenlijk een 2x 8-pin connector.
Ik heb ze allebei geprobeerd, maar het resultaat was elke keer hetzelfde jammer genoeg... En de 2x 8-pin connector dan ook aangesloten in de linkse aansluiten bij de RM750x. In principe ook niet nodig voor de RTX 3060 Ti. Die heeft genoeg aan 1x 8-pin connector.
Bij de RMX550x zit alleen de 6+2 PCI Express connector met een dubbele stekker. Mijn RTX2070 heeft een 8p en 6p. Dus bij één stekker zit de 2p erbij, de andere niet. Deze connector is voldoende voor elke videokaart. Geen idee waar die Nivdia connector voor is.

Maar zonder een tweede moederbord of 2e videokaart wordt het lastig om met 100% zekerheid vast te stellen dat de GPU DOA is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
braek schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:31:
[...]

[list=1]
• van Nvidia-connector naar 8-pin connector;
Die zat bij de videkaart verwacht ik.
• van Nvidia-connector naar 6+2 PCI Express connector: dat is dan eigenlijk een 2x 8-pin connector.
[/list]
Heb je hier een foto van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
Ik heb het probleem gevonden en het systeem ondertussen werkend gekregen!

Het zat namelijk zo: ik verbond de Nvidia 12-pin connector met mijn eigen adapter van de RM750x. Ik had dat al eens geprobeerd met de 6+2-pin connector naar de RM750x (in de PCI Express aansluitingen daarvoor). Maar ik had die kabel andersom aangesloten: met de 6+2 pinnetjes kant naar de voeding en de 8 pinnetjes kant naar de GPU. Deze kabels moest dus blijkbaar andersom zitten: 8-pin aan PSU en 6+2-pin aan GPU. Hierna startte het systeem gewoon op. Ondertussen het OS geïnstalleerd en alle toepassingen die ik wil gebruiken, vooral Steam. ;-)

Bedankt voor de kritische opmerkingen en second opinions hier. Dat heeft mij toch in de juiste richting geduwd om alles van het systeem nog eens opnieuw in vraag te stellen.

Pagina: 1