Videokaart versleten na 10 jaar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-05 16:29
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Videokaart die weer 10 jaar mee kan

Wat is je budget?
Zo laag mogelijk, vind €200 wel genoeg. 2e hands is ook een optie

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, ik ben er niet echt in thuis.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het betreft een desktop pc die gebruikt wordt voor kantoortaken. Soms doe ik ook wat aan videobewerking, daarvoor was mijn huidige videokaart snel genoeg.

Momenteel heb ik een: pricewatch: Sapphire Radeon HD 7770 GHz Edition OC 1GB GDDR5

Nu heb ik steeds vaker dat het beeld vast loopt of uit gaat. Als dat gebeurd hoor ik de videokaart fan onregelmatig draaien (lijkt naar 50% te gaan, dan weer 10% en zo heen en weer continu)

Ik vermoed dat de videokaart aan zijn einde raakt na 10 jaar. De rest van het systeem is door de jaren bijgewerkt, maar de videokaart niet. (deze is eigenlijk terug geplaatst, omdat de huidige processor een GPU heeft).

De rest van de desktop setup is:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith (BOX) Boxed€ 232,19€ 232,19
1MoederbordenMSI B450 Gaming Plus Max€ 84,04€ 84,04
1VentilatorenNoctua NF-S12B redux-1200 PWM, 120mm€ 13,85€ 13,85
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 62,90€ 62,90
1VoedingenCorsair TX550M€ 71,90€ 71,90
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 75,95€ 75,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 540,83

Nu weet ik niet zeker of het echt de videokaart is die nu op raakt. Wellicht is hier een test voor?
Ik ga ook eerst even een nieuwe Windows op het systeem installeren, de laatste updates wilde hij namelijk ook niet meer draaien, mogelijk ligt daar ook een oorzaak. Desalniettemin kan het geen kwaad om alvast uit te zoeken wat een goede vervangings-videokaart is.

Zelf dacht ik aan de volgende opties:
- Nvidia GTX 1050 (evt ook 2e hands goed te vinden)
- MSI Radeon RX550 (ook 2e hands)

Dit zijn wat oudere kaarten die ooit misschien 200-400 hebben gekost. Nieuw lijkt me onzin voor mijn gebruik. Wat zou jullie advies hierin zijn? Zijn er bepaalde merken die beter presteren in combinatie met mijn desktop?

Beste antwoord (via user_tweakers op 21-09-2022 09:11)

• Crim
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-05 02:05
Waarom wil je een videokaart? Je kan beter je CPU vervangen voor 1 met een iGPU. Heb je gelijk een CPU upgrade en scheelt ook weer stroom en geluid van een fan.

Bijvoorbeeld:
pricewatch: AMD Ryzen 5 5600G Boxed
pricewatch: AMD Ryzen 7 5700G Boxed

iGPU's van tegenwoordig kan je zelfs een beetje mee gamen, dus meer dan snel genoeg.

[ Voor 9% gewijzigd door Crim op 19-09-2022 02:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:28
De koeler van stof ontdoen doet wonderen, videokaarten raken niet zomaar "versleten" ze voldoen niet meer na een tijdje doordat er geen drivers/support meer op is, ik heb hier nog videokaarten van 20-25 jaar geleden die het nog prima doen (TNT2 bijvoorbeeld) en nog een vracht PCI kaarten.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 18-09-2022 21:03 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:46
Mocht de tip van @mr_evil08 niet werken kun je met jouw budget ook een nieuwe GTX 1650, zoals de Gigabyte GTX 1650 OC 4G kopen, dan kun je weer langer vooruit dan met 2e hands en als bonus presteert ie ook nog beter dan de GTX 1050 en heel erg veel beter dan de RX550.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:33
Heb je de GPU temperatuur al eens gecheckt? Misschien is de fan versleten en raakt de GPU daardoor oververhit.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
Wat hierboven al geopperd wordt even de temperatuur controleren met bvb gpu-z.

Grote kans dat de koelpasta wel vergaan is na 10 jaar.
Aan de andere kant is een upgrade geen verkeerde optie en je zou eens kunnen kijken of je eventueel hardware matig kan renderen via de gpu dan kan je eventueel afwegen een gtx1050/1060/1070/1080 afhankelijk van hoe vaak je doet renderen en met welke software.

Wat wel aan te raden is bij 2dehands kaarten is de koelpasta te vervangen en eventueel de thermalpads helemaal met de ex-mining kaarten.

Edit** is een 5600g als vervanger van de 2600 geen optie? Dan heb je en een gpu en en snellere cpu met een lager verbruik als gevolg.

[ Voor 11% gewijzigd door TRAXION op 19-09-2022 02:46 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +8 Henk 'm!

• Crim
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-05 02:05
Waarom wil je een videokaart? Je kan beter je CPU vervangen voor 1 met een iGPU. Heb je gelijk een CPU upgrade en scheelt ook weer stroom en geluid van een fan.

Bijvoorbeeld:

iGPU's van tegenwoordig kan je zelfs een beetje mee gamen, dus meer dan snel genoeg.

[ Voor 9% gewijzigd door Crim op 19-09-2022 02:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
Crim schreef op maandag 19 september 2022 @ 02:55:

Bijvoorbeeld:

Dit inderdaad. Niets in je verhaal rechtvaardigt een nieuwe GPU, die heb je simpelweg niet nodig. (als je een iGPU hebt)

Daarnaast begin je bij de verkeerde afslag. EERST troubleshooten, dan eventueel je defecte onderdeel vervangen.

Dikke kans dat er niets kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-04 14:17
Probeer een RX 5500XT 8GB. Het is een beetje een onbekende/onbeminde kaart en kan je hier op V&A voor 100 a 120 euro wel scoren (en ik denk de beste prijs kwaliteit dat je momenteel kunt scoren 2dehands). Een pak krachtiger dan de 1050 of 550. Als je per se Nvidia zou willen een 1060 6 GB eventueel voor een paar tientjes meer. Heb zelf deze kaart aangeschaft, lichte undervolt/underclock en doet nu 80 watt.

Edit: Het grappige is dat ik ook exact jou kaart had zie ik nu :+ wat ik daar uit geleerd had, was dat ik toen wel beter de 2 gb versie had gekocht. Zeker ook nu weer zou ik aanraden voor een 6 of 8 gb kaart te gaan, 4 gb zou ik niet meer doen en 3 gb al helemaal niet.

[ Voor 24% gewijzigd door Galactic op 19-09-2022 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
mr_evil08 schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:02:
De koeler van stof ontdoen doet wonderen, videokaarten raken niet zomaar "versleten" ze voldoen niet meer na een tijdje doordat er geen drivers/support meer op is, ik heb hier nog videokaarten van 20-25 jaar geleden die het nog prima doen (TNT2 bijvoorbeeld) en nog een vracht PCI kaarten.
Ja en nee. Er kunnen weldegelijk individuele onderdelen beginnen falen na 10 jaar. Denk maar aan condensators of natuurlijk simpelweg de ventilator. De ventilator is eenvoudig op te lossen, overige onderdelen niet altijd. De meeste videokaarten houden het wel langer vol dan 10 jaar maar het eeuwige leven hebben ze niet altijd.

Dat gezegd zijnde is het interessant om eerst even te kijken of je met de huidige kaart nog iets kan doen. Het stof eens goed verwijderen en de temperatuur in de gaten houden is al een goede start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Welke applicaties gebruik je eigenlijk? Als je nu me een 10 jaar oude kaart toekan en je vooral een budgetoplossing zoekt om het systeem werkend te houden dan kunnen we daar rekening mee houden in ons advies.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:31

heuveltje

KoelkastFilosoof

eerst idd iets beter checken of je gpu wel het probleem is. Kan ook prima een voedings of driver probleem zijn
Mocht je toch de gpu willen vervangen, overweeg ook eens een 5600g of 5800g te plaatsen op je mobo.
Dan heb je zowel een nieuwe CPU en een meer capable GPU dan je huidige in 1 slag :)

(en de 5600g is maar E170 atm)

[ Voor 6% gewijzigd door heuveltje op 19-09-2022 11:40 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:34

D4NG3R

kiwi

:)

Ik was inderdaad ook benieuwd naar wat het doel precies is, gezien het om een 10 jaar oude GPU gaat zal gamen wel niet prio #1 zijn.

De eerder genoemde 5600G is dan bijvoorbeeld een uitstekende keuze. Ding ligt qua performance maar een paar % onder een dedicated HD7770. Ga je er qua CPU kracht / zuinigheid van het systeem ook nog eens flink op vooruit. :)

[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 19-09-2022 11:38 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Admiral Freebee schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:31:
[...]

Ja en nee. Er kunnen weldegelijk individuele onderdelen beginnen falen na 10 jaar. Denk maar aan condensators of natuurlijk simpelweg de ventilator. De ventilator is eenvoudig op te lossen, overige onderdelen niet altijd. De meeste videokaarten houden het wel langer vol dan 10 jaar maar het eeuwige leven hebben ze niet altijd.

Dat gezegd zijnde is het interessant om eerst even te kijken of je met de huidige kaart nog iets kan doen. Het stof eens goed verwijderen en de temperatuur in de gaten houden is al een goede start.
De huidige solid state condensatoren die gebruikt worden hebben een levensduur van 25 jaar, daarnaast kunnen condensator evengoed oud worden.

Condensatoren hebben een slechte naam gekregen door de condensator"pest" toen er veel namaak was en bij gebruik van slechte/goedkope rommel.

Bij moderne gpu's en mobo's is alles solidcap, en ventilatoren verslijten inderdaad.
Gelukkig hebben moderne kaarten fanstop zodat de fans op idle niet met draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:20
Gebruik je je GPU uberhaupt wel? Als je CPU ook een GPU bevat kan het zomaar zijn dat je dedicated GPU voor spek en bonen in je apparaat zit.

Start eens iets GPU intensiefs (of doe een temp check zoals eerder genoemd) en kijk eens in je Task Manager (via ctrl-alt-del, het kan zijn dat de GPU kolom niet standaard aan staat).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5_6Vyab_wcPJJsExPgCF1NLhjQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Gf9N9drJVDnloigNFazYYHEY.png?f=user_large

Edit: ah ik las in de TS “(deze is eigenlijk terug geplaatst, omdat de huidige processor een GPU heeft)”

[ Voor 9% gewijzigd door HenkEisDS op 19-09-2022 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
HenkEisDS schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:30:
Gebruik je je GPU uberhaupt wel? Als je CPU ook een GPU bevat kan het zomaar zijn dat je dedicated GPU voor spek en bonen in je apparaat zit.

Start eens iets GPU intensiefs (of doe een temp check zoals eerder genoemd) en kijk eens in je Task Manager (via ctrl-alt-del, het kan zijn dat de GPU kolom niet standaard aan staat).
[Afbeelding]
Ryzen 5 2600 heeft geen gpu onboard daarom wordt de 5600g ook geopperd als vervanger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KS95
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 30-04-2024
De Ryzen 5 5600G is naar mijn idee de beste oplossing. Is verkrijgbaar voor minder dan 200 euro en je krijgt er ook nog eens een goede performance verbetering voor terug. Tip: upgrade eerst je firmware van je moederbord mocht je dat nog niet hebben gedaan. De meeste moederborden ondersteunen de nieuwe Ryzen 5 CPU's pas nadat de firmware is bijgewerkt.

Je zou even op de website van de fabrikant kunnen kijken welke versie je voor jouw moederbord moet installeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-05 16:29
Bedankt voor alle reacties!

Ik ga software en hardware matig eerst nalopen. Als de problemen blijven aanhouden ga ik serieus de 5600G overwegen. Scheelt ook op de stroom rekening.
Pagina: 1