Hoge temperaturen 3 jaar oude Gigabyte RX 5700 XT

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBE2016
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 27-12-2024
Hoi allemaal,
Onderstaande heb ik op Reddit gepost maar daar kreeg ik geen duidelijke antwoorden. Hopelijk kan iemand mij met onderstaand probleem helpen of weet hier advies over!

Na een aantal maanden mijn gaming PC weer opgestart.
Bij het spelen van enkele games (Anno 1800, BFV, Apex) merkte ik een lager FPS dan normaal.

Ik heb mijn temps gecontroleerd en mijn CPU (r5 3600) is rond de 50-60C en 50% utility.
Maar mijn GPU's utility is 80-90% in lobby's en 95-99%+ in-game. Hierbij geeft mijn GPU een HDG temperatuur aan van 80-85C en een JUNC temp die in BFV 105C aangeeft maar bij bijvoorbeeld Anno 1800 continu 110C (wat de max is van de RX 5**** serie voordat -ie gaat throttelen). Als ik de fans naar 100% zet zakt de JUNC temp slechts een graad of 10.
Temperatuur wanneer idle is HDG temp 64C en JUNC temp 67C.
Ook geeft AMD advanced software enkele andere temperaturen aan (zie screenshot).

Gecheckt / gedaan:
- Drivers up to date
- PC stof vrij gemaakt

Mijn vraag is eigenlijk: kan het nog iets anders zijn dan verouderde thermal paste / pads? En indien het toch waarschijnlijk de paste is, moet ik dan ook de pads direct vervangen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Gigabyte RX 5700 XT
En ik weet al wat het probleem is...
Drie jaar geleden had ik er zelf een gekocht en snel weer teruggestuurd. Ik had dergelijke junction temperaturen namelijk al meteen. Het probleem is waarschijnlijk dat Gigabyte zogenaamde "direct contact" met hittepijpjes gebruikt die niet bepaald egaal zijn in combinatie met een vaak niet erg goed aangebrachte thermal paste. Zeker AMD GPU's die barstensvol met sensoren zitten, kunnen dan net een klein stukje hebben waar junction temperatuur makkelijk over de 100C gaat. Ik was destijds overigens ook niet de enige die dit had, maar ik had zeker ook geen goede.

Na drie jaar is de thermal paste waarschijnlijk meer uitgedroogd en zal het probleem groter worden. Dus ja, thermal paste vervangen is waarschijnlijk de oplossing. Voor thermal pads zou ik je aanraden deze niet te vervangen. Als je namelijk net te dikke of te harde pads plaatst en je schroeft de boel weer in elkaar, dan kan je geen goed contact hebben met de GPU of het PCB net een klein beetje buigen. Zo kan je de videokaart kapot maken omdat een VRAM of de GPU zelf haar contact met het PCB niet meer goed intact is. Het helpt ook niet dat veel van dit soort kaarten, vrij goedkope en zachte thermal pads hebben terwijl after market spul van betere kwaliteit, vaak ook wat harder is.

Zie ook:

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:39

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Ik ervaar hetzelfde heb vorige week een MSI 5700xt Evoke OC overgenomen, maar in mijn geval, hoop ik, is het kwestie van de cooler aandraaien, of repasten, en met wat druk en precisie deze weer vastdraaien, eventueel met wat washers onder de schroeven.

https://www.overclock.net...mps-msi-gaming-x.1744970/

Speel niet veel meer, in Pinball Arcade gaan de fans niet eens draaien op 4k, en schiet die hot spot temp ook niet omhoog, als ik BF V alleen al opstart en in het menu zit (wat wel 3d demanding is) schiet hij al naar 108gr, zonder maar gespeelt te hebben, de junction temps en de overige gpu temps blijven wel in toom, daar heb ik ze niet voorbij de 80gr zien gaan, ook niet na een lange gamesessie, maar die hot spot heeft na een avondje gamen wel 114gr aangetikt, merk niets ingame, fans rpm rond de 3000 (ook niet heel prettig), maar het baart me wel zorgen.. ;( :|

nog wat info hierover:
YouTube: Explaining Navi 5700 XT Junction Temperature | 110°C is Not "Expected"

Hiervoor had ik een MSI fury X draaien, met een EK watercooler erop (default), hier kwamen de temps amper boven de 60gr uit, met coolpasta die 7jr oud is, dus ik verwacht dat je dit gedrag toch al hebt vanaf t begin, hoe hoger de resolutie en hoe hoger de settings, hoe heter die hot spot word, zal ook wel met de gpu utilization te maken hebben, zoals ik merk met pinball arcade

[ Voor 32% gewijzigd door SAiN ONeZ op 19-09-2022 10:28 ]

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04:43

Coldcat

HODL

DaniëlWW2 schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:24:
[...]

En ik weet al wat het probleem is...
Drie jaar geleden had ik er zelf een gekocht en snel weer teruggestuurd. Ik had dergelijke junction temperaturen namelijk al meteen. Het probleem is waarschijnlijk dat Gigabyte zogenaamde "direct contact" met hittepijpjes gebruikt die niet bepaald egaal zijn in combinatie met een vaak niet erg goed aangebrachte thermal paste. Zeker AMD GPU's die barstensvol met sensoren zitten, kunnen dan net een klein stukje hebben waar junction temperatuur makkelijk over de 100C gaat. Ik was destijds overigens ook niet de enige die dit had, maar ik had zeker ook geen goede.

Na drie jaar is de thermal paste waarschijnlijk meer uitgedroogd en zal het probleem groter worden. Dus ja, thermal paste vervangen is waarschijnlijk de oplossing. Voor thermal pads zou ik je aanraden deze niet te vervangen. Als je namelijk net te dikke of te harde pads plaatst en je schroeft de boel weer in elkaar, dan kan je geen goed contact hebben met de GPU of het PCB net een klein beetje buigen. Zo kan je de videokaart kapot maken omdat een VRAM of de GPU zelf haar contact met het PCB niet meer goed intact is. Het helpt ook niet dat veel van dit soort kaarten, vrij goedkope en zachte thermal pads hebben terwijl after market spul van betere kwaliteit, vaak ook wat harder is.

Zie ook:
[YouTube: Tear-Down: Gigabyte RX 5700 XT Gaming OC Thermal Solution]
Ik heb deze kaart ook een keer re-paste. Precies zoals hierboven omschreven. De originele pads zijn soepel en contact is lastig.

Nu hielp het niet dat de vorige eigenaar de koeler al een keer had geprobeerd los te maken. Hierdoor was alles verbogen.

Uiteindelijk alles recht gemaakt en 1.5mm pads gebruikt. Daarna slordig extra koel pasta op de pads gedaan. Dat was het enige dat werkte.

De backplate werd erg warm in mijn geval. Daardoor had ik het idee dat veel warmte werd afgevoerd aan de achterkant. Een extra koeler op de backplate had daar wel invloed op (zonder aan de kaart te komen).

No one can predict the market! - Who the hell knows!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Van die coollings-lichamen zoals die vroeger bij die aftermarket vga coolers had zitten, maar dan op de backplate, ter hoogte van de memory chips ofzo? :?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBE2016
Coldcat schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:12:
[...]

Ik heb deze kaart ook een keer re-paste. Precies zoals hierboven omschreven. De originele pads zijn soepel en contact is lastig.

Nu hielp het niet dat de vorige eigenaar de koeler al een keer had geprobeerd los te maken. Hierdoor was alles verbogen.

Uiteindelijk alles recht gemaakt en 1.5mm pads gebruikt. Daarna slordig extra koel pasta op de pads gedaan. Dat was het enige dat werkte.

De backplate werd erg warm in mijn geval. Daardoor had ik het idee dat veel warmte werd afgevoerd aan de achterkant. Een extra koeler op de backplate had daar wel invloed op (zonder aan de kaart te komen).
Bedankt beiden voor de informatie. Hmm, ik ben niet erg gerustgesteld door jullie info om zelf de koelpasta te veranderen. Is de kans groot dat de pads los gaan raken of gaan breken? En is het handiger om de pads eerst wat 'warm' te maken dmv PC even te laten draaien en dan los van elkaar te maken?
En Traguardo, heb je overal 1.5mm moeten gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04:43

Coldcat

HODL

RBE2016 schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:29:
[...]

Bedankt beiden voor de informatie. Hmm, ik ben niet erg gerustgesteld door jullie info om zelf de koelpasta te veranderen. Is de kans groot dat de pads los gaan raken of gaan breken? En is het handiger om de pads eerst wat 'warm' te maken dmv PC even te laten draaien en dan los van elkaar te maken?
En Traguardo, heb je overal 1.5mm moeten gebruiken?
Toen ik de koeler van de PCB losmaakte waren de thermal pads al gebroken. Je trok een deel van de thermal pads eraf, en een deel bleef aan het koelblok zitten. Die van de memory moest ik dus sowieso vervangen. De andere pads waren nog goed en heb ik niets aan gedaan.

Als ik terugkijk is het maar 0.5mm geweest (Gelid Solutions Extreme Thermal Pad 0.5mm, deze waren wel vrij hard. Ik zou ze niet nog een keer bestellen hiervoor). Sorry voor dat eerdere antwoord. Dit filmpje laat het goed zien:

of

Omdat mijn kaart al niet optimaal was (gebogen) had ik wellicht maar meer moeite om het goed te krijgen. Het komt allemaal wel vrij nauw maar is te doen. Op zich hoef je ook niet heel bang te zijn. Gewoon zorgen dat je geen vreemde krachten gaat uitoefenen bij het loshalen van het blok. Daarna alles netjes aanbrengen en testen. Krijg je geen beeld, of valt de kaart meteen uit dan weet je dat er iets niet goed zit. Als je het daarna weer loshaalt zie je vanzelf waar. Of de paste is niet netjes verdeeld (te weinig druk) of de pads raken de memory chips niet.

Bij mij werd de backplate echt enorm warm (kon het niet aanraken met de hand). Dat was een teken dat de koeling naar het blok niet goed was. Omdat de backplate zo warm werd heb ik daar niets aan gedaan (dat werkte blijkbaar prima).

Qua koeler had ik een 120mm fan erop gericht. Ik zat ook te kijken naar een geheugen koeler. Ik weet allen niet of daar voldoende flow afkomt. In combinatie met wat heatsinks op de backplate zou dat denk ik ook goed moeten werken.

Echter is het netste de pads te vervangen. De spullen bestellen en gewoon proberen.

No one can predict the market! - Who the hell knows!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBE2016
Coldcat schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:23:
[...]

Toen ik de koeler van de PCB losmaakte waren de thermal pads al gebroken. Je trok een deel van de thermal pads eraf, en een deel bleef aan het koelblok zitten. Die van de memory moest ik dus sowieso vervangen. De andere pads waren nog goed en heb ik niets aan gedaan.

Als ik terugkijk is het maar 0.5mm geweest (Gelid Solutions Extreme Thermal Pad 0.5mm, deze waren wel vrij hard. Ik zou ze niet nog een keer bestellen hiervoor). Sorry voor dat eerdere antwoord. Dit filmpje laat het goed zien:

[YouTube: Wärmeleitpaste und -pads anhand einer Gigabyte RX5700XT Gaming OC austauschen]

of

[YouTube: Tear-Down: Gigabyte RX 5700 XT Gaming OC Thermal Solution]

Omdat mijn kaart al niet optimaal was (gebogen) had ik wellicht maar meer moeite om het goed te krijgen. Het komt allemaal wel vrij nauw maar is te doen. Op zich hoef je ook niet heel bang te zijn. Gewoon zorgen dat je geen vreemde krachten gaat uitoefenen bij het loshalen van het blok. Daarna alles netjes aanbrengen en testen. Krijg je geen beeld, of valt de kaart meteen uit dan weet je dat er iets niet goed zit. Als je het daarna weer loshaalt zie je vanzelf waar. Of de paste is niet netjes verdeeld (te weinig druk) of de pads raken de memory chips niet.

Bij mij werd de backplate echt enorm warm (kon het niet aanraken met de hand). Dat was een teken dat de koeling naar het blok niet goed was. Omdat de backplate zo warm werd heb ik daar niets aan gedaan (dat werkte blijkbaar prima).

Qua koeler had ik een 120mm fan erop gericht. Ik zat ook te kijken naar een geheugen koeler. Ik weet allen niet of daar voldoende flow afkomt. In combinatie met wat heatsinks op de backplate zou dat denk ik ook goed moeten werken.

Echter is het netste de pads te vervangen. De spullen bestellen en gewoon proberen.
Super bedankt voor de uitgebreide reactie!
Welke pads zou je dan wel aanraden voor deze videokaart?
Ziet er dus naar uit dat ik dan alvast wat thermal pads moet bestellen alvorens ik ga beginnen. Indien ze nog heel zijn, mooi laten zitten en anders vervangen tegelijkertijd met de koelpasta...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:08

HugoBoss1985

Xenotech

RBE2016 schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:58:
[...]

Super bedankt voor de uitgebreide reactie!
Welke pads zou je dan wel aanraden voor deze videokaart?
Ziet er dus naar uit dat ik dan alvast wat thermal pads moet bestellen alvorens ik ga beginnen. Indien ze nog heel zijn, mooi laten zitten en anders vervangen tegelijkertijd met de koelpasta...
Gelid Extreme, deze zijn redelijk zacht.
Vooral geschikt voor gpu, vrm en vram.
Voor een backplate kun je ook Gelid Ultimate gebruiken.
Opletten dat je de goede dikte neemt (hetzelfde als de orginele).

• RBE2016
Nou, ik heb de thermal pads vervangen door 0.5mm pads en 1mm Gelid Extreme pads en Arctic Silver thermal paste.
Helaas lijkt de temperatuur juist weer iets verslechterd: De JUNC temperature zit direct weer op 110c. De HDG temp lijkt wel heel iets verbeterd, van 82-85C naar 78-82C.
Bij de tweede keer los maken van de GPU zag ik dat de nieuwe thermal pads contact maken (dmv de inkepingen te zien in de nieuwe pads).
Ook zag ik dat de thermal paste mooi verdeeld raakte over de die (x-patroon), waarbij er geen die meer zichtbaar was.
Dit laat mij zien dat ik in principe alles goed heb gedaan... maar toch zit ik nog met deze hoge JUNC temps.
Wat mij wel opviel tijdens het schoonmaken van de die: op de die was er één plekje die ik met geen mogelijkheid schoon kon maken. Alsof er iets op zat. Met mijn nagel er over gegaan en voel geen beschadiging oid. Zou dit misschien de hoge JUNC temps kunnen veroorzaken?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ukAA9hZcTdj-ARjDOCz8sOTROkA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Io6GR1lIKDO4ThjnWgGyC2h7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T8b29Zshyctu8PIQbpU0D9Pcv2A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BvzE8LcFVL68aC1xG36Nrz47.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door RBE2016 op 29-09-2022 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Bij cpus worden ze wel eens 'gelapt', met fijn schuurpapier om de oneffenheden eruit te krijgen, maar of dat met een gpu die ook zo maar kan, ik durf het niet te zeggen, maar nadat ik mijn kast openzette, ipv dicht gingen mijn temps op de evoke ook flink omlaag, blijkbaar genereren de kaarten behoorlijk wat warmte en zonder een degelijke airflow loopt dat flink op..

Met de kast open, tik ik nu op de hotspot 104gr aan, na een avondje gamen, en de rest blijft ook onder de 80gr, en met hwinfo een log laten lopen zie ik geen hickups oid, dus het zal wel zo horen denk ik dan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03:57

M2M

medicijnman

Een CPU heeft een heatspreader. Deze GPU niet. Als je dan wat wil lappen, kun je beter de koeler lappen

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Log het eens met hwinfo64, de max word maar 1x bereikt, als de rest van de grafiek tussen de 100-105 max range zit, kan het blijkbaar weinig kwaad, je leest er veel van terug, ik heb via de driver auto undervolt gedaan waardoor hij em op 1147mv ipv 1200 default, en max clocks blijven hetzelfde, en dus een hotspot van 10gr lager, wel dus met kast op, met kast dicht tikte ie nog 110 aan met undervolt, ipv 114 default..

Nu ze die hotspot temps ook bij Nvidia uitlezen, lees je daar ineens ook veel over maar het zal wel meevallen anders las je van hele hoge rma/uitval percentages, en dat is gelijk aan alle andere series..

Pagina: 1