De componenten
De Gaming PC van mijn vrouw was aan vervanging toe en ze wilde zelf een nieuwe bouwen! Leuk, dat moet je ondersteunen. De GPU gekte is weer een beetje voorbij dus ook een mooi moment. We hebben een PC samengesteld, losjes gebaseerd op de BBG van september:# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600 Boxed | € 169,- | € 169,- |
1 | Moederborden | Gigabyte B550 AORUS ELITE V2 | € 149,- | € 149,- |
1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 3070 Gaming Z Trio 8G LHR | € 649,- | € 649,- |
1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500DX Zwart | € 109,31 | € 109,31 |
1 | Processorkoeling | Gelid Solutions Tranquillo Rev.5 | € 29,90 | € 29,90 |
2 | Ventilatoren | be quiet! Pure Wings 2, 140mm | € 9,97 | € 19,94 |
1 | Toetsenborden | Logitech G213 Prodigy RGB Gaming Keyboard (Qwerty US) | € 46,27 | € 46,27 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Renegade KF436C16RBK2/16 | € 79,90 | € 79,90 |
1 | Voedingen | Corsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart | € 89,90 | € 89,90 |
1 | Solid state drives | WD Blue SN570 2TB | € 181,69 | € 181,69 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.523,91 |
Bouwen en troubleshooten
Met z'n tweeën hebben we alles rustig in elkaar geschroefd en dat ging allemaal prima. Maar toen het moment supreme: opstarten en helaas zwart beeld. Alle fans draaien en wat licht moet geven gaf licht. Dat wel. Eerst alle verbindingen 3x gecontroleerd, maar scherm bleef zwart. Toen alles afgekoppeld wat niet nodig was, alleen MOBO, CPU, 1x ram, SSD, toetsenbord, muis, scherm. Geen verschil.*zucht* eerst maar eens een PC-speaker regelen om POST-piepjes te kunnen horen. Die bleek 1x lang en dan 3x kort te piepen, klaarblijkelijk een GPU error. Na het reseaten van de GPU én de HDMI kabel te verwisselen voor een DP kabel bleek ik beeld te hebben. Af en toe dan. Booten resulteert in één van deze opties:
- Normale POST beep en beeld. Kan in bios komen of zie melding dat er geen boot drive is. prima dus
- POST wordt niet doorlopen of pas na heel lange tijd (minuten)
- Komt vaak voor: zwart scherm en error beep 1xlang 3x kort
- Komt zelden voor: PC boot wel in bios of geeft melding dat er geen boot drive is, maar alles gaat enorm traag, mouse lag, karakters die zichtbaar achter elkaar verschijnen
3070 | 960 | 3090 | |
Mijn PC | nvt | ||
haar oude PC | nvt | ||
haar nieuwe PC |
Ik kan dus geen defect component aanwijzen, alleen een defecte combinatie. Mijn PC heeft overigens hetzelfde moederbord als haar nieuwe PC, dus heel gek dat die 3070 het wel in mijn PC doet, maar niet bij haar!
Heeft iemand een idee waarom deze combinatie resulteert in bovengenoemde boot loterij?? Mijn volgende stap zou bios settings vergelijken zijn en anders toch terug naar de webshop.