Probleem met combinatie van MSI 3070 en Aorus Elite v2

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oppersjaak
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-02 23:41
De componenten
De Gaming PC van mijn vrouw was aan vervanging toe en ze wilde zelf een nieuwe bouwen! Leuk, dat moet je ondersteunen. De GPU gekte is weer een beetje voorbij dus ook een mooi moment. We hebben een PC samengesteld, losjes gebaseerd op de BBG van september:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenGigabyte B550 AORUS ELITE V2€ 149,-€ 149,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3070 Gaming Z Trio 8G LHR€ 649,-€ 649,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 109,31€ 109,31
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 29,90€ 29,90
2Ventilatorenbe quiet! Pure Wings 2, 140mm€ 9,97€ 19,94
1ToetsenbordenLogitech G213 Prodigy RGB Gaming Keyboard (Qwerty US)€ 46,27€ 46,27
1Geheugen internKingston Fury Renegade KF436C16RBK2/16€ 79,90€ 79,90
1VoedingenCorsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart€ 89,90€ 89,90
1Solid state drivesWD Blue SN570 2TB€ 181,69€ 181,69
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.523,91
Bouwen en troubleshooten
Met z'n tweeën hebben we alles rustig in elkaar geschroefd en dat ging allemaal prima. Maar toen het moment supreme: opstarten en helaas zwart beeld. Alle fans draaien en wat licht moet geven gaf licht. Dat wel. Eerst alle verbindingen 3x gecontroleerd, maar scherm bleef zwart. Toen alles afgekoppeld wat niet nodig was, alleen MOBO, CPU, 1x ram, SSD, toetsenbord, muis, scherm. Geen verschil.

*zucht* eerst maar eens een PC-speaker regelen om POST-piepjes te kunnen horen. Die bleek 1x lang en dan 3x kort te piepen, klaarblijkelijk een GPU error. Na het reseaten van de GPU én de HDMI kabel te verwisselen voor een DP kabel bleek ik beeld te hebben. Af en toe dan. Booten resulteert in één van deze opties:
  • Normale POST beep en beeld. Kan in bios komen of zie melding dat er geen boot drive is. prima dus
  • POST wordt niet doorlopen of pas na heel lange tijd (minuten)
  • Komt vaak voor: zwart scherm en error beep 1xlang 3x kort
  • Komt zelden voor: PC boot wel in bios of geeft melding dat er geen boot drive is, maar alles gaat enorm traag, mouse lag, karakters die zichtbaar achter elkaar verschijnen
De GPU is nog steeds de verdachte. Gelukkig heb ik haar oude PC en mijn recente PC nog om te testen of het aan de componenten ligt. Die testen gaven de volgende resultaten:
30709603090
Mijn PC:)nvt:)
haar oude PC:):)nvt
haar nieuwe PC:(:):)

Ik kan dus geen defect component aanwijzen, alleen een defecte combinatie. Mijn PC heeft overigens hetzelfde moederbord als haar nieuwe PC, dus heel gek dat die 3070 het wel in mijn PC doet, maar niet bij haar!

Heeft iemand een idee waarom deze combinatie resulteert in bovengenoemde boot loterij?? Mijn volgende stap zou bios settings vergelijken zijn en anders toch terug naar de webshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oppersjaak
Ok kleine update: Na een tijdje werken met de 3070 in mijn PC kreeg ik een blauw scherm en toen begonnen dezelfde problemen als bij de nieuwe PC. Booten met random:
  • af en toe normale POST beep en starten in windows, waarbij na enige tijd werken een blauw scherm verschijnt
  • zwart scherm, POST wordt niet doorlopen, geen POST beep
  • Komt vaak voor: zwart scherm en error beep 1xlang 3x kort
Ik moet de tabel dus updaten:
30709603090
Mijn PC:(nvt:)
haar oude PC:):)nvt
haar nieuwe PC:(:):)

Het lijkt er nu toch op dat de videokaart kuren heeft. Heeft iemand anders een vergelijkbare situatie gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oppersjaak
Mocht iemand hetzelde probleem hebben; na het omruilen van de videokaart was het euvel verholpen. Het zat 'm in de videokaart dus!