Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.
Ik zoek een?
[tldr]
Eisen:
Deze monitor zal dienst doen naast een QNix QX2710LED (ook een 27" Glossy WQHD monitor) beide zijn schermen die ik op het moment heb zijn specifiek gekozen voor het glossy scherm.
Maar ik heb ook een 'homeserver' met een GTX 520 welke DVI-dual link en HDMI 1.3a heeft (HDMI 1.3a kan deze resolutie niet aan, maar dat is geen hard eis, een non-native resolutie voor de server is prima). Optioneel heb ik ook nog een AMD Firepro W4100 kaart liggen met 4x displayport.
Dus zolang het scherm een displayport heeft voor de main PC is het prima als er daarnaast voor de server ook een poort aanwezig is welke in principe van alles mag zijn (HDMI, DVI, Displayport).
Een leuke bonus maar ik heb niet de illusie dat dit gaat lukken binnen het budget.
Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Bij voorkeur zo weinig mogelijk maar een absolute max van €400.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.
Maakt me niks uit (Ik heb al een QNix en een Hazro waar waarschijnlijk het merendeel van dit forum nooit van heeft gehoord)
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Ik gebruik het scherm in een ruimte waar reflecties niet te storend zijn met de huidige glossy schermen. Als er een glazen plaat voor zou zitten (wat bij de HZ27WD destijds wel een optie was) zou dat echter behoorlijk storen zijn.
Daarnaast gebruik ik het scherm voor 2 systemen, de homeserver om af en toe wat updates uit te voeren en mijn eigen PC. De homeserver maakt eigenlijk weinig uit hoe het eruit ziet, als de scaler in het scherm slecht is of zelfs afwezig en slechts een deel van het scherm gebruikt bij een non-native res dat is allemaal prima.
Voor mijn eigen PC zijn de doeleinden divers van web gebruik, tot programmeren tot gaming.
Ik zoek een?
[tldr]
Eisen:
- 27" 2560x1440 monitor
- Glossy Het scherm zelf, zonder anti-glare coating)
- IPS (of PLS) met goede kijkhoeken en contrast
- VESA mountable
- Displayport (en nog een displayport of HDMI of DVI-dual link aansluiting)
- 120Hz of hoger (als er werkelijk geen monitor bestaat die hieraan voldoet of de prijzen zijn bizar hoog dan mag deze eis naar het bonus lijstje)
- HDR
- Dunne bezels
27" 2560x1440 monitor
Ik ben op zoek naar een 27" monitor met een 2560x1440 resolutie (1440p, WQHD, wat je het ook wil noemen) ter vervanging van mijn Hazro HZ27WD scherm welke de laatste tijd (na 11 jaar trouwe dienst) wat storingen begint te vertonen. Dit scherm voldoet aan al mijn eisen (behalve 144Hz) en ondanks de prijzen van 1440p schermen destijds heb ik er geen moment spijt van gehad. Een vervanger (welke ik niet aanschaf totdat deze monitor de geest geeft) moet dus minstens gelijk zijn en bij voorkeur simpelweg beter, de technologie heeft de laatste 11 jaar niet stilgestaan.Glossy
Een glossy scherm is een must-have! (en dan valt plots 99% van het aanbod weg) Bij voorkeur geen glazen voorkant zoals de oudere Mac Cinema schermen. Ik wil namelijk een glossy monitor zodat het scherm niet verdoezeld word door een anti-glare laag. Een extra glazen plaat daarvoor welke enkel meer reflectie problemen toevoegt sla ik liever over.Deze monitor zal dienst doen naast een QNix QX2710LED (ook een 27" Glossy WQHD monitor) beide zijn schermen die ik op het moment heb zijn specifiek gekozen voor het glossy scherm.
IPS (of PLS) met goede kijkhoeken en contrast
Een IPS paneel is waarschijnlijk ook iets waar ik niet van wil afwijken aangezien ik me erg aan de mindere kijkhoeken van VA/TN panelen kan storen. PLS is ook prima (één pot nat imo) en OLED als dat uberhaupt bestaat in deze grote/resolutie is veel te duur). Mijn Vriendin heeft 2 AOC 24G2U schermen waar ik van onder de indruk ben. Deze verliezen onder vrij minimale kijkhoeken veel detail in donkere content (erg irritant bij b.v. een horrorfilm).VESA mountable
Ik heb op het moment beide monitoren die ik heb op een monitor arm en dat bevalt me prima. Enkel als de monitor letterlijk aan elke andere behalve deze eis voldoet dan kan ik het wellicht overwegen om dit te laten varen.Displayport x2 of Displayport + HDMI of Displayport of Dual link DVI
Mijn 'main' PC heeft een GTX 1070 displayport en HDMI 2.0b die ik voor de nieuwe monitor wil gebruiken (één van de twee).Maar ik heb ook een 'homeserver' met een GTX 520 welke DVI-dual link en HDMI 1.3a heeft (HDMI 1.3a kan deze resolutie niet aan, maar dat is geen hard eis, een non-native resolutie voor de server is prima). Optioneel heb ik ook nog een AMD Firepro W4100 kaart liggen met 4x displayport.
Dus zolang het scherm een displayport heeft voor de main PC is het prima als er daarnaast voor de server ook een poort aanwezig is welke in principe van alles mag zijn (HDMI, DVI, Displayport).
120Hz of hoger
Een hoge refreshrate zou leuk zijn, een upgrade i.p.v. hetzelfde is gewenst.Dunne bezels
Dunne bezels zijn welkom aangezien ik een dual monitor setup gebruik en hoe dichter de schermen naast elkaar kunnen staan des te beter. Extra bonus punten als de bezel matte is, maar ik heb nog nooit een glossy desktop scherm met een matte bezel gezien.HDR
HDR zou een leuke bonus zijn MITS het ook daadwerkelijk wat toevoegt. Ik heb hier een LG TV staan waar ik me kapot aan erger bij HDR-content, het hele scherm verliest detail/helderheid om vervolgens een 'strook' op het scherm te overbelichten om het contrast op te schroeven en dan claimen dat het HDR is. Als mijn monitor zoiets zou doen zou ik me daar groen en geel aan ergeren.Een leuke bonus maar ik heb niet de illusie dat dit gaat lukken binnen het budget.
Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Bij voorkeur zo weinig mogelijk maar een absolute max van €400.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.
Maakt me niks uit (Ik heb al een QNix en een Hazro waar waarschijnlijk het merendeel van dit forum nooit van heeft gehoord)
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Ik gebruik het scherm in een ruimte waar reflecties niet te storend zijn met de huidige glossy schermen. Als er een glazen plaat voor zou zitten (wat bij de HZ27WD destijds wel een optie was) zou dat echter behoorlijk storen zijn.
Daarnaast gebruik ik het scherm voor 2 systemen, de homeserver om af en toe wat updates uit te voeren en mijn eigen PC. De homeserver maakt eigenlijk weinig uit hoe het eruit ziet, als de scaler in het scherm slecht is of zelfs afwezig en slechts een deel van het scherm gebruikt bij een non-native res dat is allemaal prima.
Voor mijn eigen PC zijn de doeleinden divers van web gebruik, tot programmeren tot gaming.
MSI GX640 - 8GB RAM, Radeon 5970, 80GB SSD