Momenteel liggen er op mijn platte dak 10 300Wp panelen met elk een Enecsys micro inverter. Ik ben in 2012 met 2 panelen begonnen en dit is daarna uitgebreid naar 10 panelen. De inverters zijn uit 2011 en 2012. Enecsys is al jaren failliet, en deze inverters blijken in praktijk niet de allerbeste te zijn. Ik heb er al 2 defect gehad, gelukkig nog kunnen vervangen. Maar ik ga er van uit dat ze toch wel een keer defect gaan. De 10 panelen liggen als volgt en zijn gekoppeld aan een lasdoos op het dak, vanwaar een kabel naar de meterkast loopt.
/f/image/WmdOHGjrlnopbpKplbt0j7iF.png?f=fotoalbum_large)
Ik wil de huidige setup van 10 panelen uitbreiden naar 12 (3x4 setup), het maximum dat ik op 1 groep kan aansluiten. Voor de uitbreiding zal ik dus weer micro inverters nodig hebben. Maar ja, nu nog Enecsys vinden is al lastig, en eigenlijk is het niet zinvol te investeren in een product waarvan je weet dat het inferieur is. Ik wil dus naar een goed merk: Enphase.
Ik heb hiervoor een 2-stappen plan bedacht.
Stap 1)
- plaats 2 nieuwe panelen met een Enphase IQ7+ inverter (incl. de overige spullen zoals Q kabel voor 4 panelen, Q relais, Envoy e.d.)
- Deze 2 komen op een aparte kabel die gekoppeld wordt in en lasdoos waar momenteel ook de kabel vanuit de Enecsys setup in uitkomt
Dat zou er dan zo uitzien:
/f/image/nJkzr10qbiSNrKqqdpca6sIH.png?f=fotoalbum_large)
Stap 2)
- Op een later tijdstip volgend jaar, vervang ik de Enecsys inverters voor Enphase. Aanschaf van nog eens 2 extra Q-kabels voor 4 panelen. Er komen dan uiteindelijk 3 "strings" van 4 panelen+inverters elk, die naar de eerder genoemde lasdoos gaan.
De situatie wordt dan:
/f/image/LOETLN3uPnAKT9F4b1sfLrMJ.png?f=fotoalbum_large)
Aangezien micro inverters zich koppelen op de sinus van het 230v signaal zou het volgens mij geen probleem moeten zijn om, zoals beschreven bij stap 1, twee verschillende merken toe te passen. Klopt mijn aanname?
/f/image/WmdOHGjrlnopbpKplbt0j7iF.png?f=fotoalbum_large)
Ik wil de huidige setup van 10 panelen uitbreiden naar 12 (3x4 setup), het maximum dat ik op 1 groep kan aansluiten. Voor de uitbreiding zal ik dus weer micro inverters nodig hebben. Maar ja, nu nog Enecsys vinden is al lastig, en eigenlijk is het niet zinvol te investeren in een product waarvan je weet dat het inferieur is. Ik wil dus naar een goed merk: Enphase.
Ik heb hiervoor een 2-stappen plan bedacht.
Stap 1)
- plaats 2 nieuwe panelen met een Enphase IQ7+ inverter (incl. de overige spullen zoals Q kabel voor 4 panelen, Q relais, Envoy e.d.)
- Deze 2 komen op een aparte kabel die gekoppeld wordt in en lasdoos waar momenteel ook de kabel vanuit de Enecsys setup in uitkomt
Dat zou er dan zo uitzien:
/f/image/nJkzr10qbiSNrKqqdpca6sIH.png?f=fotoalbum_large)
Stap 2)
- Op een later tijdstip volgend jaar, vervang ik de Enecsys inverters voor Enphase. Aanschaf van nog eens 2 extra Q-kabels voor 4 panelen. Er komen dan uiteindelijk 3 "strings" van 4 panelen+inverters elk, die naar de eerder genoemde lasdoos gaan.
De situatie wordt dan:
/f/image/LOETLN3uPnAKT9F4b1sfLrMJ.png?f=fotoalbum_large)
Aangezien micro inverters zich koppelen op de sinus van het 230v signaal zou het volgens mij geen probleem moeten zijn om, zoals beschreven bij stap 1, twee verschillende merken toe te passen. Klopt mijn aanname?
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.