Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mixen van verschillende merken micro-inverters?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
Momenteel liggen er op mijn platte dak 10 300Wp panelen met elk een Enecsys micro inverter. Ik ben in 2012 met 2 panelen begonnen en dit is daarna uitgebreid naar 10 panelen. De inverters zijn uit 2011 en 2012. Enecsys is al jaren failliet, en deze inverters blijken in praktijk niet de allerbeste te zijn. Ik heb er al 2 defect gehad, gelukkig nog kunnen vervangen. Maar ik ga er van uit dat ze toch wel een keer defect gaan. De 10 panelen liggen als volgt en zijn gekoppeld aan een lasdoos op het dak, vanwaar een kabel naar de meterkast loopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uCE6z6x3W1RNVWIor0yvGePjEq0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WmdOHGjrlnopbpKplbt0j7iF.png?f=fotoalbum_large

Ik wil de huidige setup van 10 panelen uitbreiden naar 12 (3x4 setup), het maximum dat ik op 1 groep kan aansluiten. Voor de uitbreiding zal ik dus weer micro inverters nodig hebben. Maar ja, nu nog Enecsys vinden is al lastig, en eigenlijk is het niet zinvol te investeren in een product waarvan je weet dat het inferieur is. Ik wil dus naar een goed merk: Enphase.

Ik heb hiervoor een 2-stappen plan bedacht.

Stap 1)
- plaats 2 nieuwe panelen met een Enphase IQ7+ inverter (incl. de overige spullen zoals Q kabel voor 4 panelen, Q relais, Envoy e.d.)
- Deze 2 komen op een aparte kabel die gekoppeld wordt in en lasdoos waar momenteel ook de kabel vanuit de Enecsys setup in uitkomt

Dat zou er dan zo uitzien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cgGgc-J1CK1mKMKenoXIgTqhyuQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nJkzr10qbiSNrKqqdpca6sIH.png?f=fotoalbum_large

Stap 2)
- Op een later tijdstip volgend jaar, vervang ik de Enecsys inverters voor Enphase. Aanschaf van nog eens 2 extra Q-kabels voor 4 panelen. Er komen dan uiteindelijk 3 "strings" van 4 panelen+inverters elk, die naar de eerder genoemde lasdoos gaan.

De situatie wordt dan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dsPtqVdphoiFx4cmeXyyciKYfxs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LOETLN3uPnAKT9F4b1sfLrMJ.png?f=fotoalbum_large

Aangezien micro inverters zich koppelen op de sinus van het 230v signaal zou het volgens mij geen probleem moeten zijn om, zoals beschreven bij stap 1, twee verschillende merken toe te passen. Klopt mijn aanname?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Alle reacties

• Wout Moerman
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20-11 20:24
Dat moet prima kunnen, ze worden gekoppeld via het 230V net en daar kan je van alles aan hangen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:44
Ik zou pas inverters gaan vervangen als ze stuk zijn. 10 inverters preventief vervangen is een flinke investering, dat ga je toch nooit terugverdienen? Dat geld kun je beter steken in andere duurzame oplossingen naar mijn idee (isolatie, extra panelen, warmtepomp etc.)

Is er noodzaak om micro-inverters te gebruiken? Je zou ook naar één omvormer kunnen gaan anders.

[ Voor 71% gewijzigd door ThinkPad op 18-09-2022 21:54 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
ThinkPad schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:51:
Is er noodzaak om micro-inverters te gebruiken? Je zou ook naar één omvormer kunnen gaan anders.
Niet alle panelen zijn hetzelfde ivm de uitbreiding. Varieert van 285 tot 320Wp. En ik heb een schaduw dingetje.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.