Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crz06
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-07 07:35
Hi,

(na dagen keuzestress en door de bomen het bos niet meer zien ;), toch maar jullie expertise raadplegen voor het volgende)

Ik zoek een laptop met de volgende specs en gebruiken

Software is gebruik van CAD en Video's of foto's bewerken (Adobe Suit), maar ook Game Development wil ik gaan oppakken

Je moet denken aan CAD programma Rhino, en dan vooral de scripting language Grasshopper. VHiervoor is 'Single Thread Performance' heel belangrijk. tdp mag hoog zijn. Voorkeur voor Intel (Ik las over enkele issues bij een AMD met enkele programma's die ik gebruik)

Ook veel beschikbaar RAM+VRAM. Liefst 32MB, met lage LC/frequency

HHD: NVMe of M.2. SSD min 500GB/1TB, een liefst geen SATA (las dat dit een bottle neck kan zijn)).

GPU: Ik wil daarnaast gaan werken met UnrealEngine 5, en dan vooral met Lumen en daarmee hardware ondersteuning voor RayTracing. Dus minimaal RTX 30-serie. Gamen doe ik niet, maar wil wel mijn architectuur visualisaties zo echt mogelijk laten lijken en snel laten uitrekenen (realtime en gerenderd). Ik wil daar ook interactief gedrag voor gaan toevoegen.

Budget: ± 2750 (ge-edit, was 2000)
Maar ik wil dat deze laptop toch wel zeker komende 5 jaar als primaire computer gaan blijven gebruiken en ook dan nog goed functioneer. Dus als ik met dit streeft bedrag niet uitkom, dan is er iets van marge ;)

Accuduur en gewicht zijn minder van belang. Werk voornamelijk aan vast bureau en zal de laptop alleen meenemen naar klantpresentaties. Vandaar geen desktop of minipc

Uiterlijk: Liefst neutraal. Fancy LED keyboards en extreme kleuren/vormen behuizing is allemaal niet nodig

Scherm resolutie. Ik zal 9/10x de laptop aansluiten op externe monitor. Dus resolutie van de laptop zelf hoeft niet mega groot te zijn. En beelddiagonaal kan 15" zijn, 17" is niet nodig. Wil eigenlijk gewoon een laptop die aangesloten kan worden op een 4k monitor, maar liever 2 schermen naast elkaar (hoeven dan geen 2 x 4k schermen te zijn), maar weet niet of een laptop dat ondersteund.

Geen voorkeur met merk/vendor

De BBG van Augustus geeft zeker al wat bruikbare suggesties, maar wellicht dat jullie met bovenstaande informatie een andere suggestie voorstellen.

Voor nu ga ik uit van een nieuwe laptop, maar als ik moet uitkijken voor een specifiek model (tweedehands) op Marktplaats is dat ook een optie

[ Voor 4% gewijzigd door crz06 op 19-09-2022 08:42 . Reden: budget verhoogd ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:28

Thomg

Aww yiss

Hmm, moet je de GPU ook altijd mee kunnen nemen?

Maybe:
https://tweakers.net/over...2xUkP5y0XH2FvMMP-eMC9tfYF
pricewatch: MSI GeForce RTX 3060 VENTUS 2X 12G OC
pricewatch: MSI GeForce RTX 3060 Ti Ventus 2X 8G OCV1 LHR

~650 euro voor GPU + enclosure.

Klantpresentaties... Wil je dan niet een premium laptop hebben voor uitstraling?

Als je all out wilt gaan is een XPS de go-to.
Bijv:
pricewatch: Dell XPS 13 Plus 9320 (cn93323cc)
Let wel op, 1260P heeft gelimiteerde TDP.

Never mind, je kan het beter bij dell zelf bestellen.
https://www.dell.com/nl-n...-13-9320-laptop/cn93323cc

[ Voor 15% gewijzigd door Thomg op 20-09-2022 23:10 ]

• crz06
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-07 07:35
thx. @Thomg Had nog nooit gehoord van gpu enclosures for laptop. Ik ga mij hier even in verdiepen.

In jouw opinie, hoe verhoudt zo'n Dell zich tov andere brands, zoals MSI of BTO (uitgaande van gelijke specs)? Is dat tegenwoordig allemaal beetje vergelijkbaar of zit daar nog verschil in.

Heb al jaren geen niet laptop gekocht, dus het is weer even herorienteren :)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:28

Thomg

Aww yiss

Voor CPU's maakt het niet zo veel uit. Een 1280p is een 1280p, performance zal niet veel verschillen.

GPU is heel ander verhaal, maar een eGPU zal veel beter performen dan een integrated GPU met veel minder noise.

Maarja, daar is het formaat ook naar.

Dell XPS is een van de go-to's voor premium laptops. Hoogste kwaliteit laptops die je kan krijgen.

Edit: Ik zie dat de prijs van de gelinkte XPS 13 configuratie helaas wel in prijs verhoogd is. Bummer.

[ Voor 12% gewijzigd door Thomg op 21-09-2022 19:42 ]

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 08:49

Praetextatus

the dutch_paki

Je kunt ook een dikke pc kopen voor 2k en een laptop van 750 voor presentaties. Heb je een redelijke thin and light voor

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...