Toon posts:

(Sonos)Soundbar VS. Losse receiver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-03 09:12
Ik heb een dilemma en kan wel wat aankoopadvies gebruiken.
Huidige A/V situatie:
TV LG 55 oled C9 (die blijft)
Onkyo TX-NR609
Jamo 5.0 speakerset (obv s606 fronts) met een klipsch 12' sub
Multiroom speakers van Sonos/ikea

Mijn probleem is dat ik mijn Onkyo bijna nooit meer aanzet... Alleen bij het kijken van een speelfilm. Het gebruiksgemak (ook bij de rest van het gezin) van Sonos is in verhouding te goed. Nu heb ik laatst een Sonos 5.1 set bij mijn zwager aangesloten en ook weer erg onder de indruk van het gebruiksgemak (bijvoorbeeld plaatsing van de draadloze sub), maar niet super onder de indruk van het geluid (bij muziek en oempf van het laag bij speelfilms).

Ik zoek een?
Ik zoek dus eigenlijk het beste van beide werelden. Een netwerk receiver met de mogelijkheid om m'n huidige fronts te gebruiken, eventueel draadloze surrounds en sub (of het draadloos maken van huidige sub), bediening in het Sonos ecosysteem of iets vergelijkbaars qua gebruiksgemak. Het liefste ook in standby even energiezuinig (huidige Onkyo verbruikt 30W wanneer netwerk functionaliteit niet specifiek uitgeschakeld wordt!)

Wat is je budget?
Rekbaar, maar zit bij hergebruik huidige speakers te denken aan 1000 tot 1200 euro.

Wat heb je zelf al gevonden?
Niets geschikts! Denon en Yamaha hebben wel draadloze opties, maar zijn of met een soundbar of zijn volgens de ervaringen erg onstabiel (Yamaha). Sonos amp is volgens mij alleen stereo. Op dit moment is het óf soundbar + wireless speakers met de juiste functionaliteit, maar zonder de juiste kwaliteit óf een a/v amp met de juiste kwaliteit, maar onjuiste functionaliteit...

Edit: Yamaha lijkt wel in te zetten op vergelijkbare functionaliteit met bijvoorbeeld de V4A

Welke vragen heb je hier nog over?
Bestaat er dus een A/V schaap met 5 poten?!?

[Voor 11% gewijzigd door jaapsander op 18-09-2022 10:36]

Beste antwoord (via jaapsander op 19-09-2022 20:10)

• D vd V
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
Je zou ook een pricewatch: Sonos Port kunnen aansluiten op je receiver om het qua streaming in het gewenste ecosysteem te brengen.

Zelf heb ik mijn sub ook draadloos aangesloten op de receiver met dit setje van SVS: https://www.svsound.com/p...th-wireless-audio-adapter. Werkt supergoed maar is volgens mij momenteel wat lastiger te vinden.

Alle reacties

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:16
Even oneerbiedig gezegd: Het zakelijke model is jou een ecosysteem aan te smeren, zodat je verknocht wordt aan dat ecosysteem, waarbij ze je vervolgens goedkope rommel tegen een premium-prijs kunnen verkopen. Het zal niet snel samenwerken met apparatuur van derden, want het doel is vendor lock-in.

Als je deze analyse hebt gemaakt, dan weet je dat je binnen het Sonos-ecosysteem waarschijnlijk niet gaat slagen. Je zult dus het Sonos-ecosysteem moeten verlaten. Om te kunnen bepalen of er alternatieven zijn, zullen we moeten weten welke functionaliteit je nodig hebt. Als je bijvoorbeeld radiostations wilt streamen dan ben ik meer dan supergelukkig met mijn Ultimo 4K als radio, maar als er echt MP3'tje van je telefoon op je luidsprekers te horen moeten zijn, dan is dat weer een andere situatie.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• D vd V
  • Niet online

D vd V

Je zou ook een pricewatch: Sonos Port kunnen aansluiten op je receiver om het qua streaming in het gewenste ecosysteem te brengen.

Zelf heb ik mijn sub ook draadloos aangesloten op de receiver met dit setje van SVS: https://www.svsound.com/p...th-wireless-audio-adapter. Werkt supergoed maar is volgens mij momenteel wat lastiger te vinden.

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:39
Hierboven wordt de Port genoemd, maar je kan ook de Sonos amp overwegen. Dan hoef je niet steeds je receiver in te schakelen. Wel prijzig

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:48

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

jaapsander schreef op zondag 18 september 2022 @ 09:53:
Edit: Yamaha lijkt wel in te zetten op vergelijkbare functionaliteit met bijvoorbeeld de V4A
Yamaha is het enige merk wat ik zo ken wat wireless rear kan met hun Music Cast serie. Bij andere merken is het draadloze aanbod als losstaand gebruik dan wel als multi room. Nadeel van Yamaha is dat je aan Yamaha Musiccast speakers vast zit voor de rears. Subwoofer kan ook met een wireless kitje van SVS of Klipsch (of andere merken die ik zo 1-2-3 niet zo op kan noemen).

offtopic:
NoFi maar getoonde foto is één van de slechts gepositioneerde setups die ik in lange tijd gezien heb...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:18
FeaR schreef op zondag 18 september 2022 @ 13:53:
[...]

Yamaha is het enige merk wat ik zo ken wat wireless rear kan met hun Music Cast serie. Bij andere merken is het draadloze aanbod als losstaand gebruik dan wel als multi room. Nadeel van Yamaha is dat je aan Yamaha Musiccast speakers vast zit voor de rears. Subwoofer kan ook met een wireless kitje van SVS of Klipsch (of andere merken die ik zo 1-2-3 niet zo op kan noemen).

offtopic:
NoFi maar getoonde foto is één van de slechts gepositioneerde setups die ik in lange tijd gezien heb...
Naast Yamaha ken ik ook nog Canton met hun Smart Amp 5.1 en Dali met hun Sound Hun en bijbehorende -C series speakers (maar dan moet je dus ook nieuwe fronts..).

Quest 2 kopen? Gebruik mijn referral link voor €30 store credit: https://www.oculus.com/referrals/link/BroodRoosterNL/

• jaapsander
dmantione schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:55:
... Als je deze analyse hebt gemaakt, dan weet je dat je binnen het Sonos-ecosysteem waarschijnlijk niet gaat slagen. Je zult dus het Sonos-ecosysteem moeten verlaten. Om te kunnen bepalen of er alternatieven zijn, zullen we moeten weten welke functionaliteit je nodig hebt. Als je bijvoorbeeld radiostations wilt streamen dan ben ik meer dan supergelukkig met mijn Ultimo 4K als radio, maar als er echt MP3'tje van je telefoon op je luidsprekers te horen moeten zijn, dan is dat weer een andere situatie.
Ik heb overigens totaal geen moeite met een vendor lock-in, zo lang het betreffende ecosysteem prima aan mijn eisen voldoet. Qua streaming functionaliteit doet Sonos dat overigens prima, qua home cinema niet echt.

Qua streaming gebruik ik overigens vooral Spotify en internet radio. Mp3's vanaf het netwerk zou een kleine meerwaarde geven. Maar multiroom is dan wel weer een must.

Tot nu toe weinig geïnvesteerd in Sonos, dus ben nog flexibel.
D vd V schreef op zondag 18 september 2022 @ 13:39:

De sub draadloos maken is interessant! Geeft geen issues met een te grote vertraging?

Overigens vind ik de port dan weer weinig meerwaarde hebben tegenover b.v. een Chromecast Audio. Het grootste nadeel in gebruiksgemak van de receiver vind ik eerst alles aan moet zetten, input selecteren enz. Alles standby laten staan is een gigantische stroomvreter.
FeaR schreef op zondag 18 september 2022 @ 13:53:
[...]
offtopic:
Ik snap dat je NOFi (moest ik even googlen), maar zeg dan ook waarom. Wat is er niet goed en wat zou jij veranderen rekening houdend met dat een aantal zaken fixed zijn (meubel b.v.)

[Voor 38% gewijzigd door jaapsander op 18-09-2022 16:16]

• D vd V
  • Niet online

D vd V

jaapsander schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:03:
[...]

De sub draadloos maken is interessant! Geeft geen issues met een te grote vertraging?
Nee, is niet merkbaar. Heb deze set samen met mijn SVS sub gekocht en ben daar erg tevreden over.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:48

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Wekko306 schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:10:
[...]
Naast Yamaha ken ik ook nog Canton met hun Smart Amp 5.1 en Dali met hun Sound Hun en bijbehorende -C series speakers (maar dan moet je dus ook nieuwe fronts..).
Weer twee types geleerd die aan deze (meer voorkomende vraag(?)) voldoen. Ik snap niet waarom Denon hun HEOS AVR niet voort heeft gezet. Of net als Yamaha de functie van HEOS als wireless rear implementeert. Mogelijk toch minder vraag naar dan uit topics hier blijkt.
jaapsander schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:03:
[...]
Ik snap dat je NOFi (moest ik even googlen), maar zeg dan ook waarom. Wat is er niet goed en wat zou jij veranderen rekening houdend met dat een aantal zaken fixed zijn (meubel b.v.)
Het waarom had ik niet gespecificeerd omdat ik er van uit ging dat duidelijk was waarom. In andere woorden, hoe vaak zie je speakers in deze opstelling?

Het meubel is het probleem. Front Left en Front Right staan ingebouwd. Dat is nooit positief voor een speaker. Waarbij de Jamo S606 een woofer aan de zijkant heeft en een reflex poort aan de achterzijde. Twee kanten die je nu volledig blokkeert. Speakers strak in een hoek schuiven wordt altijd al als not done gezien, in deze zijn ze geheel ingebouwd op de voorkant na. Center speaker ligt te hoog, zou je kunnen fixen door deze naar beneden te laten wijzen.

Edit:
Al ga ik nu twijfelen of het wel de center speaker is die bovenop het meubel ligt?

[Voor 27% gewijzigd door FeaR op 18-09-2022 16:29]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:18

BurnerT

Pizza is klaar :P

Ik wacht ook nog steeds een samenwerking van een grote partij icm Sonos zodat er een 5.1/7.1 receiver komt.. Heb atm 2x ikea boekenplankspeakers als rear en voor front 2 IQ manhattan passieve speakers op een sonos AMP. En voor de sub een KRK 12" actief ook op de AMP aangesloten via RCA.

Wat ik daar super erg in mis is het center kanaal voor spraak. Sommige docu's zijn echt onverstaanbaar. Muziek en films gaat nog mits je de fronts niet te ver uit elkaar zet.

Mijn insteek was dat ik de muziek van de tv overal wou maar merk dat dit enkel met het koken / op het toilet zitten sporadisch aan staat zodat hij niet op pauze hoeft. Maar achteraf gebruik ik in de woonkamer de 2.1 set met een port + de losse ikea speakers door het huis het meest.

(btw de Sonos AMP is ook zwaar uitgekleed qua afstelmogelijkheden simpele EQ en sub out instellingen werkt soms erg slecht)

Driven By Hate, Consumed By Fear

• jaapsander
FeaR schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:23:
[...]
Het waarom had ik niet gespecificeerd omdat ik er van uit ging dat duidelijk was waarom. In andere woorden, hoe vaak zie je speakers in deze opstelling?

Het meubel is het probleem. Front Left en Front Right staan ingebouwd. Dat is nooit positief voor een speaker. Waarbij de Jamo S606 een woofer aan de zijkant heeft en een reflex poort aan de achterzijde. Twee kanten die je nu volledig blokkeert. Speakers strak in een hoek schuiven wordt altijd al als not done gezien, in deze zijn ze geheel ingebouwd op de voorkant na. Center speaker ligt te hoog, zou je kunnen fixen door deze naar beneden te laten wijzen.

Edit:
Al ga ik nu twijfelen of het wel de center speaker is die bovenop het meubel ligt?
Je twijfel is terecht, bovenop het meubel is geen centre speaker, die zit onder de TV tussen de receiver en HTPC in.

En het meubel is inderdaad niet ideaal, maar daar is geen goede oplossing voor. Het klopt dat de Jamo's wellicht minder performance in het laag hebben door de afgeschermde woofer en basreflex, vandaar dat ik ook een subwoofer heb om dat af te vangen (en er rekening mee hou met de crossover). Toch bedankt voor je toelichting, zelf vind ik dat het leukste aan GoT, niet alleen afgeven op iets dat niet goed is, maar samen discussiëren en ideeën uitwisselen om iets juist te verbeteren 😀

• jaapsander
D vd V schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:16:
[...]

Nee, is niet merkbaar. Heb deze set samen met mijn SVS sub gekocht en ben daar erg tevreden over.
Top, ga ik me daar even in verdiepen

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:14
D vd V schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:16:
[...]

Heb hier dezelfde ervaring met een SVS triband wireless audio adapter. Wel een prijzig dingetje.

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee