Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:12

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Topicstarter
Dit weekend ben ik overgestapt van volledige lucht koeling (Xoolermaster Hyper 212) naar een AiO, de NZXT Kraken X73. De eerste ervaringen zijn niet positief, dus ben ik benieuwd of ik iets verkeerd doe. Ik heb voor zover ik vast kan stellen goede airflow en de radiator zit ook vroeg in de luchtstroom.

Behuizing: Corsair crystal 680x
Moederbord: Gigabyte X570 Aorus elite
Processor: AMD Ryzen 7 5800x
Videokaart: MSI RTX 3080 VENTUS 3X OC
CPU koeling: NZXT Kaken X73
Ventilatoren: 3* 120 mm Be Quiet light loop intake fans op de radiator
1* 140 mm Be Quiet silent wings intake onderkant
2* 140 mm Be Quiet light loop exhaust bovenkant
1* 140 mm Be Quiet light loop exhaust achterkant

Als ik een cinebench 23 run draai, dan start de CPU op volle kracht, ongeveer 4800 MHz. Maar de temperatuur van de package en ccd #0 stijgt snel naar 90 °C, waarna de CPU terug wordt geregeld naar 4300 bij een test van meer dan 10 minuten. Dit verbaast me danig, ik had gehoopt dat ik met een AiO en zeker een 360mm variant, zonder overclocking de volle 100% uit de processor kan trekken.

Ik heb de pomp/cpu blok eraf gehaald om te kijken of er niet een plastic film tussen de processor en cpu blok zat, maar dat was niet het geval en op basis van de afduk van de koelpasta had ik een redelijk tot goede drukverdeling over de gehele processor. Hierna heb ik de stock koelpasta voor wat MX-4 vervangen, maar het beeld bleef identiek. Doe ik iets verkeerd, of is dit hetgeen ik mag verwachten van mijn computer?

Water temperatuur is na 10 minuten benchmark op de 58 graden, CPU zoals gezegd 90, pomp van de X73 draait dan 2700 rpm. Ik merk trouwens geen verschil in de temperatuur of prestaties als ik de pomp op performance tov silence zet.

Een plaatje van de luchtstromen - paars is de X73, oranje zijn de BQ fans:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVTcOLqvJa4msYcxCOgeNuNwsNw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gLXVRgkZuTWQ8LZ8eP3nlbQ2.jpg?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door Nitroglycerine op 18-09-2022 00:27 ]

Hier kon uw advertentie staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hoe staan de instelingen qua voltages, of staat alles auto ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Topicstarter
Hackus schreef op zondag 18 september 2022 @ 08:11:
Hoe staan de instelingen qua voltages, of staat alles auto ?
Alles auto, geen overklok in de bios of met ryzen master

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Nitroglycerine schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:10:
[...]

Alles auto, geen overklok in de bios of met ryzen master
Lees die data maar eens uit en tune evt met Ryzen Master.
hogere Voltages geven ook meer warmte

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Topicstarter
Alles staat default volgens mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5y4opqsoRMfPb4ghnY4iZFVwfWs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OWUVSg0mmES4APAyq7CWOtnb.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNiOvVG4otGFkND0Q8Hmrzadl6s=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zxvNnxzTRMDzv5RM99zIpOv1.jpg?f=fotoalbum_medium