Akoestische isolatie technische berging <-> leefruimte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PhilipAG
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-02-2024
Beste allen,

Mijn partner en ik hebben een huis op plan gekocht (via projectontwikkelaar) en zijn pas bij keukenbouwer en deurbouwer geweest.
We willen graag een "verborgen" deur plaatsen in de keuken om alles een groter effect te geven (zie foto ter illustratie).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UHEhL75JfGxzto5FeZzH1t0p40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CAzrVGUHPG4b6Hhxc3m4sqZH.jpg?f=fotoalbum_large

Echter ligt onze technische berging achter de keuken (open keuken->deel van leefruimte).
We willen graag het paneel plaatsen als "verborgen" deur, maar we vrezen voor de akoestiek.
In de technische berging gaan er nl. een wasmachine/droogkast/warmtepomp staan.

Is er een mogelijkheid om het effect van een doorgetrokken keukenwand te behouden, waarbij er toch rekening wordt gehouden met akoestiek?

Groeten,
Philip

Beste antwoord (via PhilipAG op 30-09-2022 07:39)

• EnzoNow
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-04 08:20
We dachten zelf ook voor een taatsdeur te gaan, aangezien we de deur graag ook naar de berging toe willen openen.

Deur de berging indraaien is mooier, snap ik. Heeft die berging een raam?

De reden dat deuren van sanitair of technische ruimtes naar buiten draaien is omwille de veiligheid:
Stel je valt flauw op de WC, badkamer, technische ruimte.
Hoe bevrijdt men je als de deur naar binnen draait en het lichaam blokkeert de deur?
Doorgaans is dat bij een slaapkamer geen probleem, vanwege het raampartij welke de brandweer kan intikken.
Let in de komende maanden maar eens op waar de binnendeuren her en der naar toe draaien.

Mijn advies zou zijn, draai die deur de keuken in.
Kans x gevolg = risico
Het risico is onacceptabel

Dus zoals je aangeeft, zou je dan eigenlijk panelen tegen de muur en taatsdeur moeten lijmen om de look te behouden.
Maar trekt de deur etc. niet krom als je er iets op gaat lijmen? Of komt dit niet los na welbepaalde tijd?

Schakel voor de details een vakman in:
Zoofy, Marktplaats, Werkspot, etc.

Volgens mij is je initiele vraag beantwoord:
Is er een mogelijkheid om het effect van een doorgetrokken keukenwand te behouden, waarbij er toch rekening wordt gehouden met akoestiek?

De vervolgvragen zijn enkel nog:
Hoeveel investering is het jullie waard?
Wie kan en gaat het uitvoeren?

Succes en deel vooral de before/after.
Pictures or it didnt happen! 😉

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:31
je kunt die deur prima akoestisch isoleren aan de achterkant. Even google vragen naar akoestische isolatie en dan kom je bv op sites die isolatie platen verkopen om bv motorgeluid in een boot te dempen.
Let wel op dat warmte isolatie iets heel anders is dan geluidsisolatie, dus geen warmte isolatieplaten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-04 09:02
Belangrijkste is luchtdichte sluiting van de deur met bijvoorbeeld tochtstrips. Verder de deur zwaar uitvoeren door bv MDF in de kern te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:32

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Deuren achter elkaar plaatsen? Een actieve wp maakt best wat geluid, ik zou voorzichtig zijn met doe-het-zelf oplossingen. Tussen mijn wp en woonkamer zitten twee akoestische deuren, met reden.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-05 20:32
Een deel van de geluidsgolven zal al best wat door die ruimte heen bouncen voordat ze in de buurt van die deur komen. Ik zou daarom niet enkel focussen op alleen de deur, maar mogelijk ook de rest van de ruimte van goede akoestische isolatieplaten voorzien.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnzoNow
stekkel schreef op zondag 18 september 2022 @ 08:31:
Belangrijkste is luchtdichte sluiting van de deur met bijvoorbeeld tochtstrips. Verder de deur zwaar uitvoeren door bv MDF in de kern te gebruiken.
Goed punt.
Persoonlijk zou ik gaan voor een valdorpel ipv tochtstrips.
Net als rubbers in het deurkozijn.
Een moderne buitendeur houdt op deze manier ook lucht (geluid/warmte) tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnzoNow
Indien de ruimte het toelaat kan je deze extra optie overwegen:

https://handigekasten.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipAG
Allereerst, bedankt iedereen voor de reacties. Zeer leerrijk.
emielbf schreef op zondag 18 september 2022 @ 07:39:
je kunt die deur prima akoestisch isoleren aan de achterkant. Even google vragen naar akoestische isolatie en dan kom je bv op sites die isolatie platen verkopen om bv motorgeluid in een boot te dempen.
Let wel op dat warmte isolatie iets heel anders is dan geluidsisolatie, dus geen warmte isolatieplaten gebruiken.
Ja, zoiets dachten we ook al. Maar is dit praktisch wel te plaatsen als er tussen muur en keukendeur maar 2,5 cm zit? Zie foto 1.
stekkel schreef op zondag 18 september 2022 @ 08:31:
MDF in de kern gebruiken zal helaas niet gaan, aangezien de "deur" eigenlijk eenzelfde paneel is waaruit alle kastdeuren van de keuken zijn opgebouwd.
Thijsmans schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:40:
Deuren achter elkaar plaatsen? Een actieve wp maakt best wat geluid, ik zou voorzichtig zijn met doe-het-zelf oplossingen. Tussen mijn wp en woonkamer zitten twee akoestische deuren, met reden.
Is dat niet wat overkill? Tweemaal op een deur openen op een kleine oppervlakte lijkt me precies wat veel van het goede, niet?
Freeaqingme schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:50:
Een deel van de geluidsgolven zal al best wat door die ruimte heen bouncen voordat ze in de buurt van die deur komen. Ik zou daarom niet enkel focussen op alleen de deur, maar mogelijk ook de rest van de ruimte van goede akoestische isolatieplaten voorzien.
Zie foto 2. Er is sowieso wel achter het grote deel van de keukenkasten een stuk isolerende muur voorzien (hydro gipsblokken). We willen het echter aanpassen naar de indeling die je in foto 3 ziet.
EnzoNow schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:01:
[...]
Goed punt.
Persoonlijk zou ik gaan voor een valdorpel ipv tochtstrips.
Net als rubbers in het deurkozijn.
Een moderne buitendeur houdt op deze manier ook lucht (geluid/warmte) tegen.
Maar dat is specifiek voor deuren, niet? Dat kan je toch niet echt stevig monteren op een houten paneel van 2,5 cm dik? Of zie ik het mis?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PgkKsbCRokSwdKtkOull39-OgSs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xxDstLyo9QYNpyaAdM0t3mfi.png?f=user_large
Foto 1. Dit is het plan dat we van de keukenbouwer kregen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zNO1YIGNklXa7FV6iHDdURkm_Dg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IwqECSpfV3hAr3YysRBVAdaR.png?f=fotoalbum_large
Foto 2. Stuk van het origineel technisch grondplan dat we van de projectleider kregen bij aankoop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2qsZJSxiZl-OzYH_PNqKsHuF8kQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dBGItAzm14rsGYzoOWeyMY7u.png?f=fotoalbum_large
Foto 3. Aangepast technisch grondplan op basis van foto 1. Oranje lijn stelt de keukenpanelen (kasten etc.) voor. Blauwe lijn is de zogezegde "doorloop-keukendeur".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IsH1hs6z8rCbinb02WOJbtOsjNY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zaHzGymOxtyuJKFETpscxR7z.jpg?f=fotoalbum_large
Foto 4. Dit is het eigenlijke 3D-aanzicht dat we van de keukenbouwer kregen. De foto in mijn vorige post was iets dat ik op het internet gevonden had.

[ Voor 67% gewijzigd door PhilipAG op 19-09-2022 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipAG
.

[ Voor 99% gewijzigd door PhilipAG op 19-09-2022 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:31
PhilipAG schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:05:
Allereerst, bedankt iedereen voor de reacties. Zeer leerrijk.

[...]

Ja, zoiets dachten we ook al. Maar is dit praktisch wel te plaatsen als er tussen muur en keukendeur maar 2,5 cm zit? Zie foto 1.
akoestisch dempende platen komen ook in 2,5cm, en dat zou ik sowieso doen, los van wat je nog meer doet. Een ruimte van 2,5 cm is een enorme klankkast waardoor het geluid erger wordt. Die ruimte moet je dus altijd opvullen.

• EnzoNow
Nu je de situatie wat concreter hebt gemaakt denk ik het volgende:

Wat jij de deur noemt is eigenlijk dezelfde paneel die ook wordt toegepast op de keukenlades en kleinere kasten.

Bij de vaatwasser is dat een paneel die op de deur van een inbouwvaatwasser wordt gemonteerd.
Idem voor een inbouwkoelkast.
Misschien zie je al waar ik naar toe wil.

De deur naar de technische ruimte hoeft niet enkel uit dat paneel te bestaan.
Je kan daar een (akoestische) deur plaatsen, met valdorpel.
Die deur kan esthetisch worden afgewerkt met een 'keuken' paneel.

Deze deur wil je altijd naar buiten kunnen openen, zoals bij sanitair.
Scharnieren wil je uit zicht en het paneel mag niet tegen de muur schuren.
In dat geval lijkt een taatsdeur mij de beste oplossing.

Bovenstaande gaat om de technische invulling.
Voor elke oplossing ontstaat een nieuw probleem.
De totale oplossing zal daardoor niet goedkoop zijn.
Maar een goede vakman zal dit prima kunnen uitvoeren.

• EnzoNow
Wat betreft de valdorpel in een 2,5 cm dikke deur, binnendeuren zijn doorgaans 4 cm.
Een valdorpel monteer je aan de onderzijde, waar de deur is ingefreesd.
Zoek eens op 'Valdorpel EllenMatic Uni-Proof' als voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipAG
EnzoNow schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 16:39:
Nu je de situatie wat concreter hebt gemaakt denk ik het volgende:

Wat jij de deur noemt is eigenlijk dezelfde paneel die ook wordt toegepast op de keukenlades en kleinere kasten.

Bij de vaatwasser is dat een paneel die op de deur van een inbouwvaatwasser wordt gemonteerd.
Idem voor een inbouwkoelkast.
Misschien zie je al waar ik naar toe wil.

De deur naar de technische ruimte hoeft niet enkel uit dat paneel te bestaan.
Je kan daar een (akoestische) deur plaatsen, met valdorpel.
Die deur kan esthetisch worden afgewerkt met een 'keuken' paneel.

Deze deur wil je altijd naar buiten kunnen openen, zoals bij sanitair.
Scharnieren wil je uit zicht en het paneel mag niet tegen de muur schuren.
In dat geval lijkt een taatsdeur mij de beste oplossing.

Bovenstaande gaat om de technische invulling.
Voor elke oplossing ontstaat een nieuw probleem.
De totale oplossing zal daardoor niet goedkoop zijn.
Maar een goede vakman zal dit prima kunnen uitvoeren.
Klopt, de deur waar ik het over had is inderdaad geen deur, maar louter een kastpaneel zoals bij de rest van de keuken.

We dachten zelf ook voor een taatsdeur te gaan, aangezien we de deur graag ook naar de berging toe willen openen.

Dus zoals je aangeeft, zou je dan eigenlijk panelen tegen de muur en taatsdeur moeten lijmen om de look te behouden.
Maar trekt de deur etc. niet krom als je er iets op gaat lijmen? Of komt dit niet los na welbepaalde tijd?

Een ander idee dat ik had, was om akoestische isolatie (accorub of soortgelijk) tegen achterzijde van paneel te lijmen en daar dan nog een extra paneel tegen te lijmen om niet op de schuimmatten te kijken.

Zou dit ook mogelijk zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door PhilipAG op 26-09-2022 08:02 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• EnzoNow

Deur de berging indraaien is mooier, snap ik. Heeft die berging een raam?

De reden dat deuren van sanitair of technische ruimtes naar buiten draaien is omwille de veiligheid:
Stel je valt flauw op de WC, badkamer, technische ruimte.
Hoe bevrijdt men je als de deur naar binnen draait en het lichaam blokkeert de deur?
Doorgaans is dat bij een slaapkamer geen probleem, vanwege het raampartij welke de brandweer kan intikken.
Let in de komende maanden maar eens op waar de binnendeuren her en der naar toe draaien.

Mijn advies zou zijn, draai die deur de keuken in.
Kans x gevolg = risico
Het risico is onacceptabel

Schakel voor de details een vakman in:
Zoofy, Marktplaats, Werkspot, etc.

Volgens mij is je initiele vraag beantwoord:

De vervolgvragen zijn enkel nog:
Hoeveel investering is het jullie waard?
Wie kan en gaat het uitvoeren?

Succes en deel vooral de before/after.
Pictures or it didnt happen! 😉
Pagina: 1