• traveljunkie
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18-09-2022
Goede avond,

Na jaren van belabberde WiFi, ben ik voornemens om mijn woning van een mesh-netwerk te voorzien. Ik ben een leek op dit gebied, maar ik heb me wel wat ingelezen. De Deco X50, de Deco XE75 en de Fritz!Box 4060 (in combinatie met de 1200 of 6000) komen steeds uit mijn 'filtering' naar boven. Graag jullie advies.

Het betreft een tussenwoning uit 2002, oerdegelijke bouw, 3 verdiepingen en op de begane grond een aangrenzende berging met daar weer een garage aan grenzend. Tuin achter keuken/berging/garage is 20 meter diep.

4-persoons-huishouden met talrijke tablets, mobieltjes, een paar laptops, vooralsnog één tv, en (vooralsnog) géén gamers of 4K. Verder 4 beveiligingscamera's, een externe hdd met de nodige media en in toekomst wellicht een NAS. Of in ieder geval de wens om op afstand bij (een deel van) mijn omgeving te kunnen.

Binnenkort ook airco, zonnepanelen en warmtepomp, maar ik heb geen idee of dat relevant is. Gekoppelde rookmelders idem.

Ik kan vanuit de meterkast (KPN glasvezel) alleen maar bekabeld naar de huiskamer; niet naar de overige ruimtes/verdiepingen.

Budget is zo'n € 300 tot 400. De familie Fritz kent volgende week dinsdag een korting van 20% bij Expert.

Wie kan me van het nodige advies voorzien?

Groet, Vinnie

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-08 15:19
Mijn advies zou zijn de Xe75 deze heeft als enige een 6Ghz band en is daardoor toekomst bestendiger aangezien er steeds meer apparatuur uit gaat komen die het ondersteund.

Maar het belangrijkste en dat geldt voor alle mesh systemen en alle gebruikelijke accesspoints. Zorg dat ze bedraad aangesloten worden. Waarom? Omdat alle systemen draadloos niet anders werken dan een range extender. Als je je een node bedraad in de woonkamer zet en node 2 op de 1ste verdieping die daar een slecht signaal heeft, zal die verbinding ook altijd je bottleneck blijven ook al heb je een optimale verbinding tussen je telefoon/laptop of ander apparaat met die node 2 op de verdieping.
Dat wordt alleen maar erger als je bijvoorbeeld node 3 op de zolder zet die dan weer het signaal van node 2 oppikt.

De overlast van een gaatje in de vloer boren om een kabel te trekken weegt niet op tegen de ergernis van altijd slechte/ trage verbinding.