Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TomThomas
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-05 12:14
Goedemiddag allen!

Momenteel ben ik na jaren weer eens bezig om als semi hobbyproject een build samen te stellen. Ditmaal mATX, omdat ik geen prominente kast meer hoef te hebben. Ik hoor graag jullie feedback en mogelijke verbeteringen op de voorgestelde build en in hoeverre ik niets vergeten ben of compatible issues over het hoofd heb gezien :). Hieronder volgt een samenvatting en daarna de uitgebreide beschrijving. Ik ben heel benieuwd naar jullie input. Dank alvast!

Lang verhaal kort (in onderstaande kopjes een uitgebreider verslag)
Een mATX systeem bouwen a €350,- dat zich primair focust op het hogere budget/mid-level gamen, waar in de toekomst eens een GPU upgrade voor volgt. Na veel (te veel) vergelijken en wikken & wegen gekozen voor AMD Ryzen 5600(/X) build vanwege positieve verhouding tussen prestatie & power usage (stijgende stroomkosten in achterhoofd). Neem een aantal componenten mee. Verwacht met deze build weer minimaal 5 jaar door te gaan (excl. GPU). Hoor graag jullie feedback & evt. verbeteringen hierop.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
M.n. gamen. Speel momenteel niet veel, dus hoef niet het beste van het beste (of een grote ATX kast). Maar verwacht weer meer te gaan gamen zodra ik een up2date systeem heb :). Kom van ATX form, met een i5-4570, DDR3, waardoor elke upgrade al een mooie sprong is. Vandaar onderstaand voorstel gericht op huidige budget/mid-level componenten. Verwacht pas over minimaal 5/6 jaar weer opnieuw te kijken naar een complete upgrade (excl. GPU).

Games (voor wie dat interessant acht)
Speel momenteel alleen Overwatch (low/medium settings op 144hz monitor) en Grounded. Met het nieuwe systeem staan de laatste Dooms hoog op de lijst en zullen vanzelf meer games volgen. Denk aan de betere single players. Multiplayer kan nog van alles gaan worden. Zit ook met een half oog naar strategy games te kijken (hielp bij de keuze voor een 6 core).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Streefbedrag a 300/350 euro, omdat ik e.e.a. meeneem waaronder een GPU. Betreft geen harde limiet, mits goed beargumenteerd. Hoor/lees heel graag overwegingen als: "A is prima en binnen budget, maar voor 3 tientjes meer heb je B welke op vlak X significant sneller/stiller/koeler etc. is".

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zeker, dit betreffen een mATX kast, PSU, GPU en SSD (en een oude HDD) en koeling (blijkbaar). Zie hieronder voor een overzicht.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenPowercolor Red Devil Radeon RX 580 8GB GDDR5€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define Mini C€ 94,90€ 94,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer Xtreme Rev 2€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart€ 89,90€ 89,90
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 250GB€ 33,97€ 33,97
Totaal€ 218,77

Wat denk je allemaal nodig te hebben? / voorgestelde build
Zie hieronder de opsomming van componenten met mijn motivatie, gevolgd door de tabel
- CPU: een nieuwe Ryzen 5600 of een tweedehands 5600X. Zie motivatie hieronder bij Voorkeuren.

- Moederbord: veel moederborden die ik bekeken heb, hebben vanaf september een prijsstijging doorgemaakt van zo'n 20 a 30 euro. De MSI MAG 550M Mortar zelfs 50 euro. Mooie timing 8)7. De Gigabyte B550M AORUS PRO-P is nog wél goed geprijsd en biedt mooie specs: 1) B550 chipset; 2) PCIe 4.0 (toekomstige GPU/SSD upgrade), 2) Betere heathsinks; 3) degelijke chips (audio, netwerk); 4) relatief makkelijk bios-updaten; 5) en biedt qua specs ook de mogelijkheden om wat te tweaken (zie uitleg bij kopje Overklokken). Heb ik al die specs nu écht nodig? Nee. Wel wil ik graag degelijk koeling om throttling te voorkomen.
Bonusvraag:
Mocht gekozen moederbord toch al overkill zijn, hoe kijken jullie dan aan tegen de goedkopere Gigabyte B550M DS3H a €89,- en MSI B550M PRO-VDH WIFI a €104,- (overigens nu niet beschikbaar)? Mindere chips en heathsinks, maar voor de rest veelal hetzelfde. Een mooie besparing of goedkoop=duurkoop?

- RAM: G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS. Komt in de laatste BBG voor en heeft een lage heatsink (verwacht dat dat handig is i.c.m. koeler en mATX format). Wel staan in reviews dat 3200 mhz de max haalbare snelheid is. Overigens staat dit geheugen niet exact in de QVL (ipv '16GIS' staat er '16GVKB') & is géén XMP mogelijk.

Alternatief is Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16. Wederom low-profile, Corsair heb ik goede ervaringen mee (performance & garantie). Echter, komt wederom niet op de QVL voor (wel als je 3200 vervangt met 3000, maar dat moet exact overeenkomen lijkt mij?).
Bonusvraag:
- In hoeverre wil je dat het RAM persé in de QVL staat?
- Idem dito voor XMP?
- Indien beiden lastig blijkt te zijn, ga je dan al sneller voor een ander mobo?

- Koeling: Artic Freezer Xtreme Rev 2. Na al het vergelijken bedacht ik mij dat ik deze momenteel al 10 jaar heb. En wat bleek, deze zou moeten passen! Dat ga ik eerst maar eens proberen. Zo niet, dan hieronder de recente keuze:
Maximaal toegestane hoogte van CPU koeling is volgens de behuizingspecs 170mm. Ik neem aan dat er daarmee al rekening is gehouden met de afmetingen van geplaatste moederborden etc. Laten we toch 160mm als max neming voor eventuele speling.
Eerst keek ik naar de Cooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700. Deze kwam als beste uit de test (vergeleken met Gelid Solutions Phantom, Be Quiet! Pure Rock slim 2, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5 (uit BBG)).

1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenGigabyte B550M AORUS PRO-P€ 129,90€ 129,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 54,90€ 54,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 353,80

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Na veel te veel tijd te hebben besteed aan de CPU- (en type build-) keuze (gekeken naar huidige prijs/prestatie van 3600(/X), 5600(/X), en alle huidige 1X400F's + 12100F), heb ik gekozen voor AMD Ryzen 5600(/X) vanwege de betere prestatie en stroomgebruik verhouding. Uiteindelijk ging het tussen de 5600(/X) en 12400F, waarin laatstgenoemde meer bleek te verbruiken en duurdere Mobo's te hebben.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Focus op het mATX format, graag wat stiller en een efficiënt energieverbruik. Een degelijk B550 mobo wat niet zal leiden tot thermal throttling. Verder geen merk eisen. Tweedehands componenten via tweakers.net vind ik ook zeker prima :).

Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet. Maar vind het wellicht leuk om mij eens hierin te verdiepen.
Wel vind ik het leuk om voor de hardware de beste instellingen op te zoeken en vervolgens in de bios te duiken om deze te gaan realiseren (bv. RAM op 3600 mhz ipv 3200).

Wat verwacht je van ons?
Graag een 'sanity check' op mijn voorgestelde semi bang-for-buck build, waar ik mogelijke overwegingen of juist challenges vanuit jullie op de voorgestelde build (en CPU keuze) heel graag hoor!
Zou ook graag jullie kijk lezen rondom de vragen over de moederborden en RAM modulen (QVL, XMP).

Bonus bonusvraag
De huidige CPU is een i5-4570 en GPU RX580. De CPU is vrij oud en zal logischerwijs de bottleneck vormen. Desondanks, wanneer ik Grounded speel is de GPU op 100% load, waar de CPU rustig op alle 4 de cores 30-50% draait. Uiteraard is Grounded meer GPU-requiring, maar ik vond de verhouding toch wel erg scheef, gezien dit impliceert dat de oude CPU nog helemaal niet bottlenecked voor dit specifieke spel en een CPU upgrade de prestaties daarbij ook niet gaat verbeteren. Kan mij dit niet voorstellen. Heb dit bij andere games nog niet getest overigens.
Met wat googlen vind ik alleen maar de standaard verhalen hoe CPU en GPU bottlenecks werkt. Dus mocht iemand dit nog weten, dan hoor ik dit ook graag.

Hoop dat ik voldoende van te voren uitgezocht heb. Ik ben benieuwd en dank alvast!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:00
Mooie openingspost. Er zit echt werk in. Ik snap de gedachten gang en uitleg. De platformupdate is het wel waard, maar de videokaart heeft binnenkort ook een update nodig. Gamen vraagt vrijwel altijd meer van de videokaart dan van de CPU.

Enige opmerking die ik heb gaat om het moederbord. De huidige keus is hardstikke goed, maar is al overkill voor de gekozen CPU. Je kunt prima 40 euro besparen met de pricewatch: Gigabyte B550M DS3H. Dat geld kan dan in de videokaart pot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomThomas
@Djarune Dank voor de reactie. Begrijp je punt zeker, ik neem het mee :). Ik besef dat de post echt veel te uitgebreid is voor een praktisch antwoord, dus ik waardeer de reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:28

Thomg

Aww yiss

TomThomas schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 17:28:
Bonus bonusvraag
De huidige CPU is een i5-4570 en GPU RX580. De CPU is vrij oud en zal logischerwijs de bottleneck vormen. Desondanks, wanneer ik Grounded speel is de GPU op 100% load, waar de CPU rustig op alle 4 de cores 30-50% draait. Uiteraard is Grounded meer GPU-requiring, maar ik vond de verhouding toch wel erg scheef, gezien dit impliceert dat de oude CPU nog helemaal niet bottlenecked voor dit specifieke spel en een CPU upgrade de prestaties daarbij ook niet gaat verbeteren. Kan mij dit niet voorstellen. Heb dit bij andere games nog niet getest overigens.
Met wat googlen vind ik alleen maar de standaard verhalen hoe CPU en GPU bottlenecks werkt. Dus mocht iemand dit nog weten, dan hoor ik dit ook graag.
Waarom niet?
Hoeveel denk je dat je 580 waard is? En of het een high-end GPU is?
2e hands vang je er vandaag de dag zo'n 100 euro voor, dus ja, als je een "low-end" GPU combineert met een "low-end" (antiek) CPU ga je niet veel last hebben van een CPU bottleneck.

Ga je upgraden naar een moderne budget kaart ga je zeker wel last hebben van een CPU bottleneck.
pricewatch: XFX Speedster SWFT 210 Radeon RX 6600

Ik denk dat je een beetje overschat hoe "mid-end" een 580 is. Dit is een low-end build.

Dat gezegd hebbende, je keuzes zijn prima, kan hier ook niet echt fout gaan.
Ik zou alleen wel kijken naar een goedkopere moederbord. Het is echt niet nodig om >100 euro te spenderen. (Dus pricewatch: Gigabyte B550M DS3H is prima).

Bij AMD is goedkoop niet echt duurkoop, bij Intel wat meer. Al helemaal als je een 5600 budgetknaller aan het bouwen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomThomas
Thomg schreef op zondag 18 september 2022 @ 13:56:
[...]

Waarom niet?
Hoeveel denk je dat je 580 waard is? En of het een high-end GPU is?
2e hands vang je er vandaag de dag zo'n 100 euro voor, dus ja, als je een "low-end" GPU combineert met een "low-end" (antiek) CPU ga je niet veel last hebben van een CPU bottleneck.

Ga je upgraden naar een moderne budget kaart ga je zeker wel last hebben van een CPU bottleneck.
pricewatch: XFX Speedster SWFT 210 Radeon RX 6600

Ik denk dat je een beetje overschat hoe "mid-end" een 580 is. Dit is een low-end build.

Dat gezegd hebbende, je keuzes zijn prima, kan hier ook niet echt fout gaan.
Ik zou alleen wel kijken naar een goedkopere moederbord. Het is echt niet nodig om >100 euro te spenderen. (Dus pricewatch: Gigabyte B550M DS3H is prima).

Bij AMD is goedkoop niet echt duurkoop, bij Intel wat meer. Al helemaal als je een 5600 budgetknaller aan het bouwen bent.
Klopt hoor, de rx580 is al vrij oud en vind dit ook zeker geen mid-level GPU. Op den duur wil ik deze upgraden naar een moderne kaart, wat de nieuwe build vanaf dat moment richting 'mid-level' sleept.

Wat ik meer bedoelde was dat ik verrast was dat de veel oudere i5 4570 de wat minder oude rx580 blijkbaar nog niet bottlenecked in deze situatie. Had dit namelijk wel verwacht.

Dank voor de input. Helder wat betreft je suggesties, ik neem het mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:14

HugoBoss1985

Xenotech

Zelfs een 4770k is in sommige games een bottleneck, ook op 4k.
Ondanks dat de framerate wellicht vergelijkbaar kan zijn (ik vind van niet) met een moderne cpu op 4k hou je erg veel microstutters.
Hell Let Loose, Back 4 Blood, Wreckfest, Deep Rock Galactic, worden op 4k allemaal gebottlenecked door een i5 4570.
In Hell Let Loose (deze game in ieder geval) gaat het niet alleen om microstutters, daar ga je ook tegen laag GPU gebruik aan gaat kijken omdat je framerates (min/avg/max) gebottlenecked worden door je huidige cpu.

Ik merkte in alle bovenstaande games op 4k een verbetering met eeen upgrade van een 4770k @ 4,5 ghz all cores, 2x8gb 2400CL10 naar een vrij goedkoop "basic" setje met een i5 12400f.

Zelfs Doom 2016 loopt al beter op een i7 4770 vs een i5 4670 omdat er geen framedrops/stutters meer zijn (af en toe 1 stutter ingame).

Ik zou eerst je platform (cpu, mobo en ram) upgraden en dan kijken wat ervan vind met de RX 580.

En let wel: cpu/thread gebruik zegt nog niets over een bottleneck.
Een 4770k kan bijvoorbeeld Unreal Engine (The Matrix Awakens) demo's prima draaien met minder dan 100% totaal gebruik... maar alsnog is deze langzamer dan moderne cpu's.

Let er in ieder geval goed op dat je RAM (de versie/revisie) compatible is, QVL of online ervaringen van andere checken.
Als je op de Corsair website kijkt bij een specifiek kitje kun je zien of er een "AMD Ryzen" logo bij staat.
Mooi dat je daar zelf al achter was!

[ Voor 40% gewijzigd door HugoBoss1985 op 18-09-2022 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:28

Thomg

Aww yiss

Dus in het kort, hangt af van welk spel.

Let alleen wel op dat een CPU bottleneck vaak resulteert in shitty 1% en microstutters, dat is veel irritanter dan een GPU die het niet bij kan benen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TomThomas
HugoBoss1985 schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:46:
Zelfs een 4770k is in sommige games een bottleneck, ook op 4k.
Ondanks dat de framerate wellicht vergelijkbaar kan zijn (ik vind van niet) met een moderne cpu op 4k hou je erg veel microstutters.
Hell Let Loose, Back 4 Blood, Wreckfest, Deep Rock Galactic, worden op 4k allemaal gebottlenecked door een i5 4570.
In Hell Let Loose (deze game in ieder geval) gaat het niet alleen om microstutters, daar ga je ook tegen laag GPU gebruik aan gaat kijken omdat je framerates (min/avg/max) gebottlenecked worden door je huidige cpu.

Ik merkte in alle bovenstaande games op 4k een verbetering met eeen upgrade van een 4770k @ 4,5 ghz all cores, 2x8gb 2400CL10 naar een vrij goedkoop "basic" setje met een i5 12400f.

Zelfs Doom 2016 loopt al beter op een i7 4770 vs een i5 4670 omdat er geen framedrops/stutters meer zijn (af en toe 1 stutter ingame).

Ik zou eerst je platform (cpu, mobo en ram) upgraden en dan kijken wat ervan vind met de RX 580.

En let wel: cpu/thread gebruik zegt nog niets over een bottleneck.
Een 4770k kan bijvoorbeeld Unreal Engine (The Matrix Awakens) demo's prima draaien met minder dan 100% totaal gebruik... maar alsnog is deze langzamer dan moderne cpu's.

Let er in ieder geval goed op dat je RAM (de versie/revisie) compatible is, QVL of online ervaringen van andere checken.
Als je op de Corsair website kijkt bij een specifiek kitje kun je zien of er een "AMD Ryzen" logo bij staat.
Mooi dat je daar zelf al achter was!
Dankje voor de uitgebreide beschrijving! Ja precies, ik kon mij gewoon niet voorstellen dat conform die theorie een CPU upgrade (voor die specifieke game dan) niets zou uitmaken in performance, omdat de CPU op 30-40% draait en de GPU op 100%. Tuurlijk, het hangt van nog wel meer aspecten af, en de ene game profiteert meer van zo'n upgrade dan de andere game, maar in zijn geheel zorgt het toch voor 'een' performance boost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomThomas
Thomg schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:56:
Dus in het kort, hangt af van welk spel.

Let alleen wel op dat een CPU bottleneck vaak resulteert in shitty 1% en microstutters, dat is veel irritanter dan een GPU die het niet bij kan benen.
Ook interessant wat je zegt over die shitty 1% en microstutters. Ik denk dat ik weet wat je bedoelt. Ik ga hier eens naar kijken komende tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomThomas
Voor de geïnteresseerden: de conclusie.

Het is toch de goedkopere Gigabyte B550M DS3H geworden :). Binnenkort kijken of deze een BIOS update nodig heeft.

De oude cooler paste uiteindelijk wel op het mobo, maar de heath spreader is een slag kleiner dan de grotere Ryzen CPU. Derhalve toch een nieuwe besteld: Gelid Solutions Phantom (mooi van die 40 euro besparing).

Voor de RAM kon ik gratis wat modulen overnemen van een vriend. Dit bleken uiteindelijk oude serverRAMs (DDR4) te zijn met ECC erop. Deze komen niet voor op de QVL. ECC is wel (semi) supported door zowel CPU als Mobo, dus ga eens uitvinden wat het doet. Weer wat te leren.

Binnenkort kan ik per toeval een aantal maanden de 6900 XT lenen. Eens zien of ook de 5600 dan gaat bottlenecken!

Tot slot, dank voor alle reacties en input!
Ik ga niet één beste antwoord aanduiden, gezien alle reacties unieke informatie meebrachten en daarmee bijdroegen aan de conclusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomThomas
Hi allen,

Dit weekend heb ik alles in elkaar gezet, maar helaas boot het systeem totaal niet. Volgens mij komt het zelfs niet langs POST. Ik heb alles aan het systeem getest wat ik weet en kon vinden op internet, maar inmiddels heb ik geen ideeën meer... Heeft iemand anders met veel meer ervaring wellicht nog wat ideeën? :)

De bios heb ik geflashed (middels Q-flash+, usb-only flash) naar een latere versie voor support voor specifiek Ryzen 5600. Voor zover ik weet is dit gewoon succesvol gegaan.

Beschrijving van Boot-proces
  1. Wanneer ik de powerknop indruk, start het systeem gewoon op. Alle fans beginnen te draaien (op GPU na, maar die heeft ook nog geen zware load).
  2. Na zo'n 4 seconden stopt de PSU fan met draaien (dan kan kloppen, want deze is semi-passief).
  3. De CPU koeling bestaat uit 2 fans. De middelste blijft gewoon draaien, maar de tweede fan stopt ook na 4 seconden met draaien. Anders dan de PSU, probeert deze tweede CPU fan om de 6 seconden weer te beginnen met draaien. Dit lukt voor een zo'n 4 seconden, waarna de fan weer stopt en daarna begint het proces weer opnieuw.
  4. Er wordt geen beeld gegeven, de monitor registreert geen enkele input.
  5. Aanvankelijk dacht ik dat de meest recente bios wellicht niet werkte, dus heb ik het mobo opnieuw geflashed, maar dan naar de eerste versie met 5600 support. Helaas exact hetzelfde resultaat.
Van mijn oude build van 11 jaar terug had ik nog een mobo-speaker. Deze heb ik aangesloten op de front panel pins conform mobo-manual. Echter, bij al het booten komt hier geen enkel piepje uit. Dit zou incompatibele of foutieve componenten moeten uitsluiten. Het RAM is bv. ECC, wat evt. kan tegenwerken, maar zonder die piepjes oogt het niet zo. Al weet ik ook niet 100% zeker of het speakertje nog werkt na 11 jaar...

Huidig systeem
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenGigabyte B550M DS3H€ 94,95€ 94,95
1VideokaartenPowercolor Red Devil Radeon RX 580 8GB GDDR5€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define Mini C€ 94,90€ 94,90
1ProcessorkoelingGelid Solutions Phantom€ 34,90€ 34,90
1Geheugen internSamsung M393A1G43DB0-CPB€ 60,14€ 60,14
1VoedingenCorsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart€ 89,90€ 89,90
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 250GB€ 35,69€ 35,69
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 579,48

Onderstaande punten heb ik reeds geprobeerd:
  • Meest recente bios versie
  • Terug-geflashed naar eerdere bios versie waar voor het eerst 5600 op supported is
  • Booten zonder GPU
  • Booten zonder RAM
  • RAM module(n) in verschillende sloten
  • Booten zonder SSD met W10 install
  • HDMI en DVI kabels gebruikt, zowel op GPU als mobo
  • CMOS batterij 10 sec eruit gehaald
  • Tig keer frontpanel pins gecheckt en conform mobo-manual geplaatst
  • PSU kabels opnieuw geplaatst
  • CPU koeling van 2 naar 1 fans teruggebracht
  • ...
Hoop dat iemand nog wat tips heeft om hiermee verder te komen. Stel gerust verdere vragen. Elke input waardeer ik zeer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wetsteyn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03 10:11
Als je al geen boot scherm krijgt, lijkt het erop dat je niet langs de check komt.
heb je je CPU als opnieuw erin gedaan en gekeken of alles goed is aangesloten.

heeft niemand een ander geheugen bankje waarmee je kan testen?
Ik zou even niks van je componenten aansluiten behalve gpu en startknop connector.

Probeer het dan eens en laat eens de resultaten weten.

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:00
RAM lijkt mij incompatible. Is bovendien ook tergend langzaam waardoor je flink wat gaming prestaties misloopt. Vervangen dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:00
Het RAM idd. Haal fatsoenlijk RAM dat op de QVL staat.
TomThomas schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:55:

Binnenkort kan ik per toeval een aantal maanden de 6900 XT lenen.
Succes ermee op je RM550x.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HUW
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-05 22:53

HUW

In mijn ervaring willen Ryzen processors nog wel eens een paar minuten nodig hebben als ze voor het eerst geïnstalleerd zijn, volgensmij duurde het toen met een 2700x iets van 2-3 minuten totdat hij daadwerkelijk begon met opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomThomas
wetsteyn schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:50:
Als je al geen boot scherm krijgt, lijkt het erop dat je niet langs de check komt.
heb je je CPU als opnieuw erin gedaan en gekeken of alles goed is aangesloten.

heeft niemand een ander geheugen bankje waarmee je kan testen?
Ik zou even niks van je componenten aansluiten behalve gpu en startknop connector.

Probeer het dan eens en laat eens de resultaten weten.
Alle kabels etc heb ik gecontroleerd, opnieuw aangesloten en zitten goed. CPU nog niet opnieuw geplaatst, gezien de koeler een heel gedoe is. Misschien toch maar even doen nog. Kan je dan nog dezelfde (verse) pasta gebruiken, of dien je deze dan weer te vervangen ivm ontstane bubbeltjes e.d.?

Ben aan het rondkijken om geheugen te lenen...

Ik laat de resultaten weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomThomas
Djarune schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:54:
RAM lijkt mij incompatible. Is bovendien ook tergend langzaam waardoor je flink wat gaming prestaties misloopt. Vervangen dus
Uszka schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:34:
Het RAM idd. Haal fatsoenlijk RAM dat op de QVL staat.

[...]

Succes ermee op je RM550x.
Het lijkt mij ook dat het RAM logischerwijs hier roet in het eten gooit.
Echter, dan zou het moederbord icm het aangesloten speakertje toch een piepje moeten geven? En het piepje wordt niet gegeven. Dat zou toch weer impliceren dat de pc nog helemaal niet komt tot het controleren van alle componenten, en derhalve het RAM niet kan beoordelen?

Dus hoe kan je dan weten dat het het RAM is en niet iets anders?

Begrijp me niet verkeerd, ik bestel met plezier nu goed, correct geheugen voor het bord. Maar dan wil ik zeker weten dat het inderdaad het RAM is en niet bv. een rot moederbord, waarna ik weer opnieuw nieuw QVL geheugen kan bestellen voor een volgend bord, of gewoon nog niets opschiet.
Verder ben ook gewoon benieuwd naar hoe dit alles werkt, vandaar de vragen.
Dank voor de input :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomThomas
HUW schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:57:
In mijn ervaring willen Ryzen processors nog wel eens een paar minuten nodig hebben als ze voor het eerst geïnstalleerd zijn, volgensmij duurde het toen met een 2700x iets van 2-3 minuten totdat hij daadwerkelijk begon met opstarten.
Hmm dat kende ik niet eens. Dan zijn er wellicht aardig wat installaties voortijdig afgebroken. Ik zal hem eens langer laten lopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomThomas
Update 04 oktober 2022

Heb 1 module RAM kunnen lenen, welke toevalligerwijs tevens exact benoemd wordt op de QVL, namelijk: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 ver4.23.

De PC start hiermee op :) ! Het eerder benoemde mobo-speakertje liet hiermee ook een succesvolle boot. ECC geheugen werkt dus niet op het moederbord (ook al ondersteunt zowel de CPU als het mobo het wel conform specs...).

We zijn weer een stap verder, ECHTER, na een simpele geheugen-tweak deed het systeem niets meer :/ :
Toen ik in de bios dit geheugen naar 3000Mhz zette (wat 1. de geadverteerde snelheid van het geheugen is en 2. de ondersteunde snelheid van dit geheugen betreft conform QVL) deed de PC niets meer. Wederom niet booten, geen piepje uit de mobo-speaker. Heb de CMOS batterij er weer uit moeten halen om de bios te resetten.

Ik dacht hiermee uitgesloten te hebben dat het moederbord verrot is, maar als gevalideerd RAM niet op haar conform QVL, ondersteunde snelheid kan draaien, vraag ik mij dit toch af.
  • Heeft iemand hier nog ideeën / tips / ervaringen over? Standaard op 2133 Mhz draaien is ook zonde.
Los daarvan, ik weet van een medetweaker dat hij succesvol de Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 op benoemde Mhz + XMP heeft draaien.
  • Dan ga ik toch veel liever uit van dit succesverhaal dan van een mogelijk incorrect QVL?
Ik besef mij dat dit veel vragen zijn, maar ik ben gewoon erg benieuwd naar alle redenatie hierachter en wil hier graag van leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
TomThomas schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:41:
Update 04 oktober 2022

Heb 1 module RAM kunnen lenen, welke toevalligerwijs tevens exact benoemd wordt op de QVL, namelijk: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 ver4.23.

De PC start hiermee op :) ! Het eerder benoemde mobo-speakertje liet hiermee ook een succesvolle boot. ECC geheugen werkt dus niet op het moederbord (ook al ondersteunt zowel de CPU als het mobo het wel conform specs...).

We zijn weer een stap verder, ECHTER, na een simpele geheugen-tweak deed het systeem niets meer :/ :
Toen ik in de bios dit geheugen naar 3000Mhz zette (wat 1. de geadverteerde snelheid van het geheugen is en 2. de ondersteunde snelheid van dit geheugen betreft conform QVL) deed de PC niets meer. Wederom niet booten, geen piepje uit de mobo-speaker. Heb de CMOS batterij er weer uit moeten halen om de bios te resetten.

Ik dacht hiermee uitgesloten te hebben dat het moederbord verrot is, maar als gevalideerd RAM niet op haar conform QVL, ondersteunde snelheid kan draaien, vraag ik mij dit toch af.
  • Heeft iemand hier nog ideeën / tips / ervaringen over? Standaard op 2133 Mhz draaien is ook zonde.
Heel vaak gezien met 3000 MT/s RAM. 2933 MT/s is een meer logische snelheid voor Ryzen. Heb je dat geprobeerd? XMP aan en handmatig de snelheid op 2933 zetten.
Los daarvan, ik weet van een medetweaker dat hij succesvol de Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 op benoemde Mhz + XMP heeft draaien.
  • Dan ga ik toch veel liever uit van dit succesverhaal dan van een mogelijk incorrect QVL?
Ik ken ze ook maar dan wel met 3.31, 4.31, 5.32 en 5.39 als versienummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomThomas
Uszka schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:35:
Heel vaak gezien met 3000 MT/s RAM. 2933 MT/s is een meer logische snelheid voor Ryzen. Heb je dat geprobeerd? XMP aan en handmatig de snelheid op 2933 zetten.
Interessant om te weten van 2933 MT/s voor Ryzen! Uiteindelijk die specifieke snelheid niet meer geprobeerd, gezien ik zojuist de juiste XMP instelling vond (gisteren stond deze blijkbaar niet aan terwijl ik wel iets naar 3000 MT/s zette). Met XMP ging deze automatisch naar 3000 MT/s en bootte de pc correct. Dank voor de tip!
Uszka schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:35:
Ik ken ze ook maar dan wel met 3.31, 4.31, 5.32 en 5.39 als versienummer.
Zojuist deze van 3200 MT/s besteld. Ben benieuwd met welk versienummer deze arriveert. Hopelijk werkt dit kitje ook bij mij. Anders gaat deze retour en neem ik de 3000 MT/s variant :) .

Hartelijk dank voor alle input wederom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
TomThomas schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 23:11:

Zojuist deze van 3200 MT/s besteld. Ben benieuwd met welk versienummer deze arriveert. Hopelijk werkt dit kitje ook bij mij.
Het blijft een gok. Van uitvoering: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB weten we zeker dat het werkt.
Anders gaat deze retour en neem ik de 3000 MT/s variant :) .
Waar je ook maar net de juiste versie van opgestuurd moet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomThomas
Update 8 oktober 2022

De nieuwe Corsair geheugen reepjes werken top! Direct zonder problemen op XMP 3200 MT/s. Niet direct op QVL, maar dat zegt dus ook niet alles :).
Uszka schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 08:37:
[...]

Het blijft een gok. Van uitvoering: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB weten we zeker dat het werkt.

Waar je ook maar net de juiste versie van opgestuurd moet krijgen.
Dank voor je input. Gelukkig is het niet nodig :). Een versie staat overigens niet op deze modulen, maar dat is verder ook niet meer nodig.

De pc draait super vlot in alles. Heerlijke upgrade. Dank allemaal voor het meedenken en de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03 10:11
TomThomas schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:04:
Update 8 oktober 2022

De nieuwe Corsair geheugen reepjes werken top! Direct zonder problemen op XMP 3200 MT/s. Niet direct op QVL, maar dat zegt dus ook niet alles :).

[...]

Dank voor je input. Gelukkig is het niet nodig :). Een versie staat overigens niet op deze modulen, maar dat is verder ook niet meer nodig.

De pc draait super vlot in alles. Heerlijke upgrade. Dank allemaal voor het meedenken en de hulp!
Super om te horen dat het nu werkt ;) geniet ervan.

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

Pagina: 1