Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Zoute-Pinda
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09-02-2023
Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum. Mijn naam is John en ik lees al een tijdje mee hier. Ik heb getwijfeld om dit topic aan te maken of mijn vraag te stellen in het grote topic. Toch maar voor deze optie gekozen vanwege een beetje specifieke situatie voor wat betreft de plaatsing.

Wij hebben een woning uit 1951. Deze in 2020 geheeld verbouwd en er 3m aan gezet t/m de nok.
Beneden hebben we 55m2 vloerverwarming als hoofdverwarming gelegd. Ik heb een Zehnder WTW geïnstalleerd met in elke kamer verse lucht toevoer. Dit werkt uitstekend. In de toevoerkanalen van de slaapkamers heb ik warmtewisselaars ingebouwd die gestookt worden op CV water. Dit is voor de verwarming helaas niet voldoende gebleken, het scheelt een paar graden (was een hobby project). Bij de koudste temperaturen afgelopen winter was het zo'n beetje 15 graden boven. In de toekomst gaan we hier nog airco's plaatsen.

We verstookten afgelopen seizoen 900m3 gas. Ik heb in april 4580Wp aan zonnepanelen op het dak gelegd en nu hebben we veel stroom over. Daarom zijn we nu aan het kijken voor een warmtepomp.
Alle installaties heb ik zelf gedaan op de CV hangen na.

Mijn vragen voor nu:
* Ik twijfel tussen een LG Therma monobloc van 5kW en 7kW. Wat kan ik het best nemen gezien het verbruik?
* Ik wil de warmtepomp in de voortuin zetten tegen de erfgrens 8)7 Ik weet het, dit is niet handig maar ik heb eigenlijk weinig andere keuze. Ik heb een omkasting getekend met een betonnen achterkant zodat het geluid niet naar de buren gaat. In de omkasting komt geluidsabsorberend materiaal. De lamellen wil ik ook zo maken. Zou dit werken?
* Ik wil binnen een klein buffervat plaatsen van 20 of 40 liter om pendelen te voorkomen. Is dat voldoende?
* De ketel wil ik laten hangen voor warm water en backup verwarming. Daarom kan de vloerverwarming verdeler niet open worden, zie ik dat goed? De cv temperatuur staat nu ingesteld op 40 graden. Ik denk dat 35 ook nog zou gaan.
* Ik heb het leidingwerk van CV ketel naar vloerverwarming verdeler gemaakt uit 22mm stalen buis. Moet het leidingwerk vanaf de WP 28mm zijn of kan dit ook in 22mm? (28mm kan ik niet meer buigen) Leidingen van WP naar bestaande leidingen is 8m met daarin 5 bochten.

Bijgaand een paar afbeeldingen van mijn tekening ter vermaak. De betonnen delen zijn onderplaten van een schutting en bevestigd aan een unistrut frame. Aan de kant van de buren komt er zweeds rabat op voor het zicht.

Alle informatie is welkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJQFhfbg4p-DTvloomuPtJc_sJo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/b5AyEjMtV7GjCltTtbabwhDp.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pvEXtT270MEnFXIuiXyZuOsqS4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fINJvjM5dh9AOxn72zqItqk7.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb een omkasting getekend met een betonnen achterkant zodat het geluid niet naar de buren gaat. In de omkasting komt geluidsabsorberend materiaal. De lamellen wil ik ook zo maken. Zou dit werken?
Geen idee, maar ik ben wel nieuwsgierig^2
Er is het nodige aan acoustisch dempend materiaal te koop.
* Ik heb het leidingwerk van CV ketel naar vloerverwarming verdeler gemaakt uit 22mm stalen buis. Moet het leidingwerk vanaf de WP 28mm zijn of kan dit ook in 22mm? (28mm kan ik niet meer buigen) Leidingen van WP naar bestaande leidingen is 8m met daarin 5 bochten.
De meeste WP komen met 28mm of 1” draad. 22 mm is erg krap voor 7kW op lage dT. Warmtepomp weetjes heeft ergens een mooie tabel met minimum leiding diameters.
Ik wil binnen een klein buffervat plaatsen van 20 of 40 liter om pendelen te voorkomen. Is dat voldoende?
Dat propt een WP op minimum vermogen in een minuut of 2-4 “vol”. Over algemeen wordt aangeraden geen naregeling toe te passen, alleen waterzijdig inregelen met alles permanent open. Dan is geen buffer nodig
We verstookten afgelopen seizoen 900m3 gas.
Dat was een nogal warm seizoen. Koppelen aan graaddagen en omrekenen naar een meer realistische winter. En uwert rechner natuurlijk.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Zoute-Pinda schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 17:10:
Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum. Mijn naam is John en ik lees al een tijdje mee hier. Ik heb getwijfeld om dit topic aan te maken of mijn vraag te stellen in het grote topic. Toch maar voor deze optie gekozen vanwege een beetje specifieke situatie voor wat betreft de plaatsing.

Wij hebben een woning uit 1951. Deze in 2020 geheeld verbouwd en er 3m aan gezet t/m de nok.
Beneden hebben we 55m2 vloerverwarming als hoofdverwarming gelegd. Ik heb een Zehnder WTW geïnstalleerd met in elke kamer verse lucht toevoer. Dit werkt uitstekend. In de toevoerkanalen van de slaapkamers heb ik warmtewisselaars ingebouwd die gestookt worden op CV water. Dit is voor de verwarming helaas niet voldoende gebleken, het scheelt een paar graden (was een hobby project). Bij de koudste temperaturen afgelopen winter was het zo'n beetje 15 graden boven. In de toekomst gaan we hier nog airco's plaatsen.

We verstookten afgelopen seizoen 900m3 gas. Ik heb in april 4580Wp aan zonnepanelen op het dak gelegd en nu hebben we veel stroom over. Daarom zijn we nu aan het kijken voor een warmtepomp.
Alle installaties heb ik zelf gedaan op de CV hangen na.

Mijn vragen voor nu:
* Ik twijfel tussen een LG Therma monobloc van 5kW en 7kW. Wat kan ik het best nemen gezien het verbruik?
Je hebt ongeveer 4,5kW nodig bij -10.
Waarom wil je boven niet ook met de warmtepomp verwarmen?
* Als je boven gaat verwarmen heb je wel iets meer vermogen nodig +/- 7kW + verwarming eventueel boven aanpassen.
* Ik wil de warmtepomp in de voortuin zetten tegen de erfgrens 8)7 Ik weet het, dit is niet handig maar ik heb eigenlijk weinig andere keuze. Ik heb een omkasting getekend met een betonnen achterkant zodat het geluid niet naar de buren gaat. In de omkasting komt geluidsabsorberend materiaal. De lamellen wil ik ook zo maken. Zou dit werken?
Ik zou de achterkant gewoon open laten, wat is de afstand tussen de unit en de buren?
Zie ook:
GELUIDSVERMOGEN VERSUS GELUIDSDRUK
Belangrijk om te weten is dat de nieuwe geluidseisen betrekking hebben op de geluidsdruk bij het maximale vermogen en niet op het geluidsvermogen dat op het CE-label wordt vermeld. Deze waarde is namelijk op een lager (nominaal) vermogen vastgesteld.
Het geluidsvermogen geeft de sterkte van het geluid van de warmtepomp weer, onafhankelijk van de afstand van de buitenunit tot een bepaald meetpunt, de richting waarin de warmtepomp is opgesteld en de akoestische omgeving van de buitenunit.
De geluidsdruk heeft betrekking op de sterkte waarmee het geluid van de warmtepomp wordt ervaren.
Deze waarde wordt juist wél beïnvloed door de afstand tot een meetpunt (zoals de erfgrens, een deur of een te openen raam), de opstelplaats van de buitenunit en de omgevingsfactoren. Hierbij geldt dat de geluidsdruk lager wordt naarmate de afstand tot het meetpunt groter is.
* Ik wil binnen een klein buffervat plaatsen van 20 of 40 liter om pendelen te voorkomen. Is dat voldoende?
Kun je wat meer vertellen over de vloerverwarming? Droogbouw bijvoorbeeld…
Bij voldoende massa is een buffervat (schakelvat retour) normaliter niet nodig.
Anders staat in de documentatie de minimale systeeminhoud welke benodigd is.
* De ketel wil ik laten hangen voor warm water en backup verwarming. Daarom kan de vloerverwarming verdeler niet open worden, zie ik dat goed? De cv temperatuur staat nu ingesteld op 40 graden. Ik denk dat 35 ook nog zou gaan.
Je hebt nu een mengverdeler met pomp of een pomploze verdeler zonder menging?
De cv ketel loskoppelen is het makkelijkste.
Eventueel gelijk een Warmtepompboiler en je bent helemaal gasloos.
28mm is beter, minder weerstand.
Bij een 5kW zou eventueel 22mm nog gaan, maar in combinatie met bochten heb je wel meer weerstand.
Er is altijd nog meerlagenbuis 32mm.
Bijgaand een paar afbeeldingen van mijn tekening ter vermaak. De betonnen delen zijn onderplaten van een schutting en bevestigd aan een unistrut frame. Aan de kant van de buren komt er zweeds rabat op voor het zicht.

Alle informatie is welkom.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er netjes uit! :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:46
Volgens mij daalt het rendement van de WP als je de luchtflow beperkt. Deze omkasting is zeker mooi maar ik vraag me af wat het effect op je rendement zal zijn.
Waarom niet eerst zonder kast en afwachten hoe het klinkt :?

• Zoute-Pinda
Bedankt voor de reacties.
Hierbij alvast een paar antwoorden.
* Ik denk dat ik voor 28mm buis ga. Ik kan het dan niet meer buigen dus worden het koppelingen.
* Ik kan beter voor een 7kw gaan vermoed ik nu.
* Boven verwarmden we eigenlijk nooit. Met de verbouwing heb ik de tussenvloer geïsoleerd met het idee dat het geluid dan minder doorklinkt. Dat is ook zo maar er komt geen warmte meer door de vloer van beneden. Met airco's in de toekomst kunnen we als het heet is ook koelen. Dat is misschien nog de voornaamste reden dat ik boven geen radiatoren wil hangen. Beneden in de gang komt er wel een radiator bij. Die kan ik mooi aansluiten op de nieuwe WP leidingen.
* De vloerverwarming verdeler is er één met pomp. Misschien dat ik hem kan aanpassen. Dat schijnt te kunnen.
* De vloerverwarming is onder de smeervloer gestort. De slangen heb ik op draadstaalmatten gelegd om de 10cm. Daaroverheen 7cm cementdekvloer. Is daarmee één geheel met de betonvloer geworden. Er liggen plavuizen op de afwerkvloer.
* Het idee is om de warmtepomp tegen de erfgrens te zetten. Tussen achterkant WP en erfgrens zit dan zo'n 30cm. Vandaar de betonnen wand om geluid die kant op tegen te houden. Naar onze kant is geluid geen probleem. Met de wtw hebben we altijd de ramen dicht.
* Ik heb het geluid van een WP nog nooit ervaren. Maar ik wil er zoveel mogelijk aan doen om het naar de buren te beperken. Nu zijn ze niet moeilijk en de slaapkamer zit aan de achterkant van de woning.
* Het rendement zal met een omkasting misschien iets dalen inderdaad. Ik zal een kijken of ik hem nog iets breder kan maken.

Bedankt allemaal zover.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:45
als je het op de erfgrens zet is het vragen om ellende. Draai het ding dan een kwartslag dan gaat er alleen maar luchtstroom/geluid over je eigen erf. Dat is geen probleem zoals je zelf als zegt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Zoute-Pinda
Ik kan hem helaas niet anders zetten. Volgens mij heb ik een idee wat best kan werken met die betonnen achterkant die ook nog eens een stuk hoger is dan de WP zelf.
Ik zou hier graag ook wat informatie, ideeën of meningen over hebben. Is dit al eens eerder zo gedaan?

• Zoute-Pinda
Goedenavond,

Ik ben ondertussen toch wat verder gegaan met mijn idee. Ik wil de warmtepomp nog steeds in de voortuin zetten, ik denk dat dit goed komt.

Nu heb ik ondertussen ook een schema getekend. Het idee is om de ketel te laten hangen voor warmwater en eventueel als backup. Samen met de warmtepomp wil ik hem aansluiten op een buffervat van 100l. Groter kan ik niet kwijt. Ik heb er keerkleppen in getekend en een extra circulatiepomp aan de kant naar de vloerverwarming toe.
Zou dit zo kunnen werken? Wat denken jullie hier, kunnen de experts hier er eens naar kijken?

Verder ben ik nog zoekende naar de sturing. Kan dit allemaal uit de warmtepomp of moet ik nog wat anders optuigen?

Ik heb ook nog twijfels over de LG. Ik lees hier dat de opstart gelijk op vol vermogen gaat. Is hier nog wat aan te doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SU71paUxNI-PIAf2PGo4Oln4Q14=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oIqQ7QKLdhjRGrIbBywwrNYY.jpg?f=fotoalbum_large

• Zoute-Pinda
Goedemiddag iedereen,

Even een schopje naar boven. Is er iemand die mijn schema nog even zou kunnen beoordelen? Ik denk dat het voor het grootste gedeelte wel klopt maar ik twijfel een beetje over het buffervat en de combinatie ketel/warmtepomp en hoe dit is aangesloten.

Alle opmerkingen zijn welkom uiteraard.

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:23
Hoe is je huidige situatie?

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Pagina: 1