Vraag

• ArtHiroa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 30-09-2022
Dag allemaal,

Voor mijn muziekstudio heb ik meerdere apparaten die stroom moeten krijgen. Na een recente uitbreiding kom ik niet aan genoeg contacten met de stekkerdozen die ik nu voorhanden heb.

Omdat ik geen stekkerdozen aan elkaar wil koppelen vroeg ik mij af het kwaad kan om 2 stekkerdozen in een dominostekker (die in het stopcontact zit) te steken?

(had het even opgezocht en normaal zou dit geen kwaad kunnen, maar wil het even verifiëren)

vriendelijke groet,

Arthur

Alle reacties

• Royytje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:08
Kijk even op de dominostekker of deze geschikt is voor 16a/3680w, zo ja zou dit geen probleem moeten zijn. Of het allemaal netjes is is een ander verhaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:20
Een dominostekker telt natuurlijk ook gewoon als stekkerblok.
Waarom niet gewoon een kwalitatieve 12 of 16 voudige stekkerdoos kopen dan?
Overigens is het niet echt een probleem om 2 (kwaliteits) stekkerdozen te koppelen mits de apparatuur een laag vermogen gebruikt. Heb je uberhaupt apparatuur met een hoog vermogen?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• ArtHiroa
Royytje schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 19:31:
Kijk even op de dominostekker of deze geschikt is voor 16a/3680w, zo ja zou dit geen probleem moeten zijn. Of het allemaal netjes is is een ander verhaal.
16a maar op de stekker zelf lees ik 3500W.
Wat bedoel je met netjes? Misschien is er een betere oplossing?

[ Voor 5% gewijzigd door ArtHiroa op 17-09-2022 19:38 ]

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:44

Jrz

––––––––––––

Die dingen zitten toch nooit lekker in het stopcontact? En als er van alles aan hangt wordt het zwaar ook.

Heb wel eens de pinnetjes van een voeding helemaal door zien buigen (kerstverlichting)

[ Voor 5% gewijzigd door Jrz op 18-09-2022 10:54 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• ArtHiroa
Jim423 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 19:37:
Een dominostekker telt natuurlijk ook gewoon als stekkerblok.
Waarom niet gewoon een kwalitatieve 12 of 16 voudige stekkerdoos kopen dan?
Overigens is het niet echt een probleem om 2 (kwaliteits) stekkerdozen te koppelen mits de apparatuur een laag vermogen gebruikt. Heb je uberhaupt apparatuur met een hoog vermogen?
Vermogens zijn allemaal vrij laag (14w, 5w, 25w, ...). Probleem met een grote stekkerdoos is dat ik ook met oude apparatuur zit en dus met een ander soort contact (randaarde denk ik - ken de terminologie niet).
Maar eigenlijk kan het geen kwaad om de dominostekker te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:46

Osxy

Holy crap on a cracker

Een domino stekker is in weze ook een stekkerdoos maar dan zonder kabel.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• ArtHiroa
Osxy schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 19:43:
Een domino stekker is in weze ook een stekkerdoos maar dan zonder kabel.
Hm, dan maakt het eigenlijk niets uit? Dacht misschien dat er in verschil in de draaglast zou zitten als het startpunt dichter bij het contact in de muur zou zitten. Dan lijkt het mij beter om gewoon twee stekkerdozen met elkaar te verbinden.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 02:53
ArtHiroa schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 19:50:
Dan lijkt het mij beter om gewoon twee stekkerdozen met elkaar te verbinden.
En dan hopen dat je bij brand geen gezeur krijgt vanuit de verzekeraar die niet wil uitkeren?

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:54
Nou, ik denk dat een beetje gezond verstand wel belangrijk is hier.

Als je apparatuur hebt van 15W per stekker dan kan t natuurlijk geen kwaad om die in een tweede stekkerdoos te stoppen die in de eerste geplugd is.

Als je vervolgens in de 2e stekkerdoos bij wijze van een elektrische kachel gaat aansluiten van 3000W dan mag je je wel even achter de oren krabben.

Oftewel, denk even na hoe je het aansluit en gebruik gewoon fatsoenlijke stekkerdozen. Dus niet de budgetvarianten waar de stekkers zo weer uitvallen.

• ArtHiroa
President schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 19:52:
[...]

En dan hopen dat je bij brand geen gezeur krijgt vanuit de verzekeraar die niet wil uitkeren?
Welke veilige optie heb ik dan? Probleem is dat ik met zowel met rand- als penaarde stekkers zit. Een hybride stekkerdoos kan ik zo meteen niet vinden.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 02:53
ArtHiroa schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 20:11:
[...]

Welke veilige optie heb ik dan? Probleem is dat ik met zowel met rand- als penaarde stekkers zit. Een hybride stekkerdoos kan ik zo meteen niet vinden.
Een elektriciën?

Gaat het trouwens over een 'fun' opstelling voor jezelf op zolder? Of een bedrijf buiten huis?

• ArtHiroa
President schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 20:23:
[...]

Een elektriciën?

Gaat het trouwens over een 'fun' opstelling voor jezelf op zolder? Of een bedrijf buiten huis?
Voor bij mezelf.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:03
[...]

Passen normale schuko sockets niet?
Zoals op deze?
De meeste stekkers voor penaarde passen hier ook gewoon in.

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 17-09-2022 21:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:35
[...]

En je hebt maar één enkelvoudige contactdoos in die ruimte? Anders kun je toch gewoon 2 stekkerdozen gebruiken, één met randaarde en één met penaarde, zonder ze in elkaar te steken?

De professionele oplossing is natuurlijk om een wandgoot tegen de muur te schroeven. Daar in kun je op de juiste plaatsen zoveel contactdozen installeren als je maar wilt, randaarde of penaarde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L869MN6EGQqQDSjY_O2Z-SMMwVE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RIeusTOSfrvjTn6lwR8Ie70z.png?f=user_large
Beetje overkill voor thuis maar in een "muziekstudio" misstaat dat niet naar mijn idee.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

ArtHiroa schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 19:50:
[...]

Hm, dan maakt het eigenlijk niets uit? Dacht misschien dat er in verschil in de draaglast zou zitten als het startpunt dichter bij het contact in de muur zou zitten. Dan lijkt het mij beter om gewoon twee stekkerdozen met elkaar te verbinden.
Het gaat uiteindelijk over het totale piekvermogen dat over een bepaald stuk koper loopt. Of dat nou een stekkerdoos met of zonder kabel is maakt niet zo veel uit; de daadwerkelijke stekker die het stopcontact in gaat heeft een bepaalde belasting.

Twee stekkerdozen aan elkaar hangen en daarop 10 apparaten van 100 watt kan prima, dan kom je op hetzelfde vermogen uit als één apparaat van 1000 watt, en is de belasting van de kabel of het stopcontact dus ook 1000 watt.
Het probleem zit 'm in dat veel mensen dit doen, maar dan bijvoorbeeld een heel rack aan audioapparatuur én een bureau met zware PC en beeldschermen op één stekker proppen. Je komt dan al snel over de 3860 watt aan piekvermogen, en dat mag niet eens op een stroomgroep, laat staan over het dunne kabeltje van een stekkerdoos.

Bereken dus eerst eens per stopcontact wat je gaat aansluiten, en kijk goed naar de vermogens waar je stekkerdozen voor gemaakt zijn. Een degelijke stekkerdoos met een dikke kabel kan vaak gewoon 3000+ watt, maar als je twee daarvan aansluit op twee losse stopcontacten op dezelfde groep kom je nog over het limiet van de groep heen.

Aangezien het een simpele optelsom is en het echt expliciet over piekvermogen gaat (boeit geen reet dat de meeste apparaten normaal gesproken niet hun piek halen, ze kunnen het wel dus daar moet je rekening mee houden) kun je heel makkelijk uitrekenen wat je hoe kan aansluiten. Als dat meer is dan je stroomgroep kan hebben dan moet je dus al een losse groep hebben, en is de enige juiste oplossing om dat te regelen.

• ArtHiroa
jeroen3 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 20:53:
[...]

Passen normale schuko sockets niet?
Zoals op deze?
De meeste stekkers voor penaarde passen hier ook gewoon in.
Kan het geen kwaad om een kabel met penaarde hier in te steken?

• ArtHiroa
Oon schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 21:11:
[...]

Het gaat uiteindelijk over het totale piekvermogen dat over een bepaald stuk koper loopt. Of dat nou een stekkerdoos met of zonder kabel is maakt niet zo veel uit; de daadwerkelijke stekker die het stopcontact in gaat heeft een bepaalde belasting.

Twee stekkerdozen aan elkaar hangen en daarop 10 apparaten van 100 watt kan prima, dan kom je op hetzelfde vermogen uit als één apparaat van 1000 watt, en is de belasting van de kabel of het stopcontact dus ook 1000 watt.
Het probleem zit 'm in dat veel mensen dit doen, maar dan bijvoorbeeld een heel rack aan audioapparatuur én een bureau met zware PC en beeldschermen op één stekker proppen. Je komt dan al snel over de 3860 watt aan piekvermogen, en dat mag niet eens op een stroomgroep, laat staan over het dunne kabeltje van een stekkerdoos.

Bereken dus eerst eens per stopcontact wat je gaat aansluiten, en kijk goed naar de vermogens waar je stekkerdozen voor gemaakt zijn. Een degelijke stekkerdoos met een dikke kabel kan vaak gewoon 3000+ watt, maar als je twee daarvan aansluit op twee losse stopcontacten op dezelfde groep kom je nog over het limiet van de groep heen.

Aangezien het een simpele optelsom is en het echt expliciet over piekvermogen gaat (boeit geen reet dat de meeste apparaten normaal gesproken niet hun piek halen, ze kunnen het wel dus daar moet je rekening mee houden) kun je heel makkelijk uitrekenen wat je hoe kan aansluiten. Als dat meer is dan je stroomgroep kan hebben dan moet je dus al een losse groep hebben, en is de enige juiste oplossing om dat te regelen.
Ga het allemaal eens bijeen tellen!

EDIT: als ik het allemaal juist heb berekend kom ik aan zo'n 125.86 watt. Weet niet of het een mistelling is, mijn zwaarste synth (een korg trident) zou zo'n 41 watt uitstoten.

[ Voor 4% gewijzigd door ArtHiroa op 17-09-2022 23:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:45
ArtHiroa schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 19:37:

16a maar op de stekker zelf lees ik 3500W.
Wat bedoel je met netjes? Misschien is er een betere oplossing?
Die dingen moet je helemaal niet willen gebruiken, sommige soorten mag je in NL niet op de markt brengen, want onveilig. Dan is 2 dozen aan elkaar rijgen nog een stuk veiliger.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:20
ArtHiroa schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 22:49:
[...]

Kan het geen kwaad om een kabel met penaarde hier in te steken?
Je bedoeld een stekker met penaarde?
Ja dat kan wel kwaad, in de zin van je hebt geen aarde dan want geen pen in het stopcontact :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

ArtHiroa schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 22:49:
[...]
Ga het allemaal eens bijeen tellen!

EDIT: als ik het allemaal juist heb berekend kom ik aan zo'n 125.86 watt. Weet niet of het een mistelling is, mijn zwaarste synth (een korg trident) zou zo'n 41 watt uitstoten.
Dan ben ik toch wel benieuwd welk apparaat .86 watt gebruikt, want meestal gaan die labels niet een de decimalen in, laat staan twee.

Je geeft nu dus aan dat die ene synth een derde van je setup is qua verbruik?
Heb je geen PC of beeldschermen die aangesloten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:36

M2M

medicijnman

Als het echt 125 watt vermogen is dat maximaal gebruikt kan worden, dan maakt het eigenlijk ook niet meer uit hoeveel stekkerdozen je daisy-chained. Sowieso moet je het wel erg bont maken als je 16A uit de muur gaat trekken met low-power apparatuur.

-_-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:34

Maestro

It's just completely whack!

Wilke schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 23:12:
[...]

Die dingen moet je helemaal niet willen gebruiken, sommige soorten mag je in NL niet op de markt brengen, want onveilig. Dan is 2 dozen aan elkaar rijgen nog een stuk veiliger.
Niet zo overdrijven >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5TTdn943sxHRcNzEQ-uwZuaClvM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8qqEDQOMZ17vUKDGOwkL3w77.jpg?f=user_large

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:54
Zoals gezegd. Het aan elkaar rijgen van stekkerdozen is niet automatisch onveilig. Het wordt onveilig als je er grote vermogens doorheen laat lopen. Met je muziekapparatuur haal je niet dat soort vermogens, dan moet je meer denken aan straalkachels of wasmachines. Volgens mij kun je veilig 20 apparaten van elk 50 watt aansluiten op gekoppelde stekkerdozen. Dat is samen maar 1000 watt.

Ik zou de stekkerdozen niet rijgen, maar een sterformaat gebruiken. Dus je begint met 1 stekkerdoos en plugt daar de anderen in. Elke stekker veroorzaakt namelijk weer een eigen overgangsweerstand die heet kan worden, dus als je alles aan elkaar rijgt krijgt de eerste stekker het zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:24
Zoals eerder gezegd, zorg voor kwalitatief goed spul. Als een van je apparaten toch bijna kortsluiting veroorzaakt en 14 Ampere trekt, springt er nergens een zekering maar wordt alles wel heet. Elke component (verlengsnoer) moet de stroom van de voorgaande zekering kunnen hebben, dat is meer dan de nominale stroom van de gebruikers.

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:36

M2M

medicijnman

avdongen schreef op zondag 18 september 2022 @ 00:20:
Zoals eerder gezegd, zorg voor kwalitatief goed spul. Als een van je apparaten toch bijna kortsluiting veroorzaakt en 14 Ampere trekt, springt er nergens een zekering maar wordt alles wel heet. Elke component (verlengsnoer) moet de stroom van de voorgaande zekering kunnen hebben, dat is meer dan de nominale stroom van de gebruikers.
als er 14A door een apparaat van normaliter 50W heen gaat, staat je apparaat van 50W in de fik.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:24
M2M schreef op zondag 18 september 2022 @ 00:24:
[...]

als er 14A door een apparaat van normaliter 50W heen gaat, staat je apparaat van 50W in de fik.
Correct. En als het 5A is, moet niet je stekkerblok vastsmelten.

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:03
Jim423 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 23:26:
[...]

Je bedoeld een stekker met penaarde?
Ja dat kan wel kwaad, in de zin van je hebt geen aarde dan want geen pen in het stopcontact :)
Hangt er vanaf, als er van die metalen contacten aan de zijkant van de stekker zitten heb je wel gewoon aarde. Ik heb hier ook een heleboel penaarde / schuko combinatie stekkers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Om nog wat opties te noemen:
- Andere stekkers monteren met juiste randaarde
- Adapter ertussen (bijv. be->nl of andersom)

Zit het netsnoer aan de apparatuur vast of wellicht met een C14/C13? In dat laatste geval kan je dat eenvoudig vervangen.

[ Voor 9% gewijzigd door blackd op 18-09-2022 10:59 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArtHiroa
Oon schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 23:50:
[...]

Dan ben ik toch wel benieuwd welk apparaat .86 watt gebruikt, want meestal gaan die labels niet een de decimalen in, laat staan twee.

Je geeft nu dus aan dat die ene synth een derde van je setup is qua verbruik?
Heb je geen PC of beeldschermen die aangesloten worden?
Weet niet of ik het allemaal juist heb berekend. Op sommige apparaten staan de wattages niet vermeld (ook niet in de handleiding). Zo ver ik weet is het dan Volt x mA / 1000?
In ieder geval, het watt gebruik op deze apparatuur is vrij laag. Mijn laptop heb ik op een ander contact aangesloten (ook met stekkerdoos maar een andere contact in de muur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArtHiroa
blackd schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:51:
[...]

Om nog wat opties te noemen:
- Andere stekkers monteren met juiste randaarde
- Adapter ertussen (bijv. be->nl of andersom)

Zit het netsnoer aan de apparatuur vast of wellicht met een C14/C13? In dat laatste geval kan je dat eenvoudig vervangen.
Zit helaas vast... . Weet niet of het kwaad kan met de penaarde in een randaarde stekkerdoos. Had het even geprobeerd met de 2 stekkerdozen. De penaarde stekkerdoos werkt als ik hem in de randaarde doos steek.
Probleem is dat ik nul verstand heb van elektriciteit e.d. dus of het allemaal koosjer is... .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Plaats eens een foto van (een van) de stekker(s) waar je over twijfelt, dan kunnen we je wat gerichter helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArtHiroa
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_6vX-UDdxUftwZkOrWIceGRRSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TDMFnvcbAChn64qGJwluG25R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SzbrYEQVfk8tWx1UlRrl5tcb-Es=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D5hWa7r51XdI2Dyl2HuyNuCP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/im_S6CIxa1BNOYG5GTpXGeE3FN4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WsveVSlN4RtuDEcivvSoQaRk.jpg?f=fotoalbum_large

Hier een paar foto's. Zoals je ziet steekt er al een stekkerdoos (penaarde) in een stekkerdoos (randaarde). Nu wil ik uitbreiden naar een grotere. Maar omdat ik gelezen heb dat dit niet de veiligste oplossing is en je beter vanuit de muur een uitbreiding zoekt (wat dus niet blijkt te kloppen), wou ik het hier eens navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:35
De enige stekker die je duidelijk op de foto hebt staan kan zowel in een randaarde contactdoos als in een penaarde contactdoos. Ik denk dat men meer benieuwd is naar de stekkers waarvan jij denkt dat ze per sé in een penaarde contactdoos moeten. ;)
ArtHiroa schreef op zondag 18 september 2022 @ 13:35:
Maar omdat ik gelezen heb dat dit niet de veiligste oplossing is en je beter vanuit de muur een uitbreiding zoekt (wat dus niet blijkt te kloppen)
Natuurlijk klopt dat wel.

Dat men hier roept dat het met een beperkt vermogen niet snel mis zal gaan, betekent niet dat er geen betere oplossingen zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Xander op 18-09-2022 13:39 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArtHiroa
Xander schreef op zondag 18 september 2022 @ 13:38:
De enige stekker die je duidelijk op de foto hebt staan kan zowel in een randaarde contactdoos als in een penaarde contactdoos. Ik denk dat men meer benieuwd is naar de stekkers waarvan jij denkt dat ze per sé in een penaarde contactdoos moeten. ;)

[...]

Natuurlijk klopt dat wel.

Dat men hier roept dat het met een beperkt vermogen niet snel mis zal gaan, betekent niet dat er geen betere oplossingen zijn.
De uiterst rechtse stekker op de laatste foto is een met penaarde (van de stekkerdoos op de tweede foto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
ArtHiroa schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:50:
De uiterst rechtse stekker op de laatste foto is een met penaarde (van de stekkerdoos op de tweede foto).
En je apparaatstekkers? Zijn die randaarde, penaarde of hybride?
Hier staat e.e.a. wel redelijk duidelijk uitgelegd volgens mij.

Pagina: 1