Hoge toon uit PC tijdens laden Renault Zoe

Pagina: 1
Acties:

• AlexKnight1978
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 16:32
Ik heb nu een paar weken een Renault Zoe die ik met een Easee oplaad.
De Easee zit op een 16A zekering waar verder niks anders op zit, het laden van de auto gaat allemaal zonder problemen.

Maar nu komt het rare, als ik voor de PC zit, kan ik horen wanneer de auto begint met opladen.
Zodra de Easee stroom levert aan de auto komt er een hoogfrequente toon vanaf de computer.
Ik zou bijna zeggen dat het een "coil whine" is, of iets dergelijks.

De voeding die in de desktop zit is al redelijk oud, een Corsair HX1050 uit 2011, maar ik heb dit geluid nog nooit eerder gehoord. Ik hoor het ook alleen maar als de auto oplaad.

Hebben jullie een idee hoe dit kan?
Kan een voeding gaan fluiten als er veel stroom wordt gevraagd op een andere zekering?

• DiJerno
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 31-03 06:26
Heb je meerdere fases in huis? Of heb je een enkele fase?
Je kan proberen je laadstroom te verlagen. Zet je laadpaal eens in 10 ampère.

• AlexKnight1978
Ik heb een enkele fase, ik zal dat de volgende keer als ik de auto aansluit eens proberen.

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Hangt de zoe wel achter een aardlek type B?

Elektrische voertuigen (behalve de Renault ZOE) hebben een AC lader ingebouwd. Zo’n lader is galvanisch gescheiden van verschillende componenten in jouw auto. Dit betekend dat de kans op foutstromen veel minder is. Een Type A- aardlekbeveiliging zal deze foutstromen detecteren en zo nodig ingrijpen. Een Type A aardlekbeveiliging kan niet alle foutromen detecteren (zoals een niet pulserende). Dit is de reden dat het IEC een Type B voorschrijft bij het laden van elektrische auto’s.

De uitzondering “Renault ZOE”.

De uitzondering bevestigd de regel. Deze uitzondering heet Renault ZOE. De ZOE kent geen galvanische scheiding van haar componenten. We zullen jullie de technische specificatie besparen, maar bij een bij een ZOE kunnen er lekstromen ontstaan welke niet detecteerbaar zijn voor een Type A schakelaar. Een ZOE heeft dan ook altijd een Type B aardlekschakelaar nodig.

Bron: https://satero.nl/welke-a...-mijn-laadpaal-en-waarom/

Als de laadpaal al een bescherming heeft tegen gelijk spanning is een aardlek type B niet nodig.
Ik ben alleen bang dat dc bescherming niet het geluid zal weg nemen. Of wel, dan klapt de aardlek er uit vanwege mogelijke dc stromen en dan is je pc stil. 🤪 ( en laad de auto niet op)

[ Voor 11% gewijzigd door jhead22 op 17-09-2022 20:54 ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

offtopic:
Even los van je auto is het wel raadzaam om je PSU een keer te vervangen. Ik zou gewoon een drietal goede opzoeken in de https://tweakers.net/pricewatch/ die jouw passen en dan wat prijstrackers instellen en er eentje kopen als er ergens een keer een actie is.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexKnight1978
jhead22 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 20:50:
Hangt de zoe wel achter een aardlek type B?
De Easee heeft een ingebouwde type B RCD.
Pagina: 1