• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:45

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
Gebruik al jaren Lightroom voor beheer en bewerking, maar het lijkt erop of mijn Lightroom-dagen geteld zijn. Ik krijg iedere keer als ik LR open een pop-up melding:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BxL4RZHgy1RMZaYVIc05tx_I-Aw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F7HjAEOdXY6wME2EzpH1kaX8.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens Windows (10) zijn mijn drivers up to date, als ik probeer de genoemde Intel HD 4000 driver "100.8476" te installeren zegt krijg ik halverwege het installatieproces de melding dat mijn computer (ASUS K55V Intel i7 3630QM @2.4 GHz, 16 Gb) daar niet compatibel mee is.

Ik heb de ondersteuning door de grafische kaart in LR al uitgezet. LR zegt trouwens dat mijn grafische kaart een NVIDIA Geforce 610 met 2 Gb is. Hoe dat te rijmen valt met een verouderde driver van de Intel HD 4000 snap ik niet, maar daarvoor weet ik er ook te weinig van af.

In het lijstje display adapters van mijn Device manager prijken de Intel HD 4000, de Nvidia Geforce 610 en een HP 3005 USB port replicator. waarop geen monitor is aangesloten. Ik gebruik naast het scherm van de laptop een HP 24fw monitor, die op de HDMI-uit van de laptop zit. Beide schermen gehoorzamen één keybord en muis via "mouse without borders".

Alles werkte prima, tot een maand of twee geleden. Toen dook deze boodschap ineens op. Er is mee te leven, maar eigenlijk verdom ik het om Adobe me te laten voorschrijven wanneer ik een nieuwe computer moet kopen.
Dus behalve de vragen "zijn mijn instellingen totaal verkeerd" en
"is er iets aan dit driverprobleem te doen" hoor ik ook graag
welk beheers- en nabewerkingsprogramma het meest geschikt is als Lightroom-vervanger voor een niet-professionele prutser.

Mijn catalogus bevat zo'n 40000 foto's, meest raw, zeer beperkt ge-indexeerd. Een LR-achtige workflow met mogelijkheden voor lokaal bewerken is me het meest vertrouwd, maar ik ben de Adobe-chantagepraktijken een tikje zat, dus als ik LRmoet dumpen en een ander leertraject in moet dan zij dat maar zo.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Betaalde s/w?

Of ben je ook bereid je te verdiepen in pakketten zoals Darktable, Digikam en/of RawTherapee (en soortgelijken)?

't Is blijkbaar een vers probleem:
https://community.adobe.c...ility-report/m-p/13148217

Of heeft LR wellicht ook deze mogelijkheid om het uit te zetten:
https://community.adobe.c...lity-report/td-p/10835422

[ Voor 62% gewijzigd door ehtweak op 17-09-2022 15:43 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01:02
Wat is exact het probleem?
Ik zie alleen maar een Adobe die zich indekt tegen mogelijke problemen.
Oftewel op ok drukken en door.

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 12:33

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Tja. Alles is aan verandering onderhevig. Dat Adobe oude(re) videokaarten en drivers niet langer wil ondersteunen, lijkt me logisch. Je kunt op een gegeven moment niet alle combinaties meer testen en dan komt oude hardware uiteindelijk op de "niet officieel ondersteund" lijst te staan.

Maar ik zou hierom niet afstappen van LR. Gewoon een goedkope nVidia kaart van 2 of 3 gens terug kopen (960 of 1060 of zo). Ben je van dit probleem af en LR werkt meteen ook stuk fijner.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

sys64738 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 15:54:

Maar ik zou hierom niet afstappen van LR. Gewoon een goedkope nVidia kaart van 2 of 3 gens terug kopen (960 of 1060 of zo). Ben je van dit probleem af en LR werkt meteen ook stuk fijner.
Zal lastig worden, want volgens mij werkt @bobcom op een laptop...

Mooie Plaatjes   

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
intel gpu disablen? je hebt toch een dedicated nvidia die het wel goed doet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
@ehtweak Pop-up uItzetten kan niet (meer). Ik betaal ook voor LR, Darktable en RawTherapee hebben allebei voor mij behoorlijk steile leercurves, Digikam moet ik nog bekijken. Mooiste zou zijn als het net als LR werkte maar niet van Adobe was. Die hebben namelijk lak aan klanten en klachten, zoals ook gebruikers van het "support" forum bevestigen.
@wappiewappie Als mijn magnetron mij telkens als ik hem aanzet meldt dat ik er geen cavia's in kan drogen is dat misschien indekken, maar vooral irritant. Als Lightroom mij dagelijks in bedekte termen laat weten dat ik eigenlijk een digitale troglodiet met primitief gereedschap ben zoek ik liever een vriendelijker programma.
@sys64738 Inderdaad. laptop, dus de klos.
@Silent7 Heb ik met mijn beperkte kennis geprobeerd, maar als ik de Intel-driver disable gaat mijn externe monitor op zwart: alleen het laptopscherm geeft beeld. Weet niet of ik dat ergens in de BIOS kan instellen, en of ik dat kan zonder de hele boel op tilt te zetten.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:57

DirtyBird

Praktiserend denker

@bobcom ik denk dat troglodiet je gebruikersnaam moet worden :)

Ik gebruik zelf affinity photo, maar dat heeft geen DAM. En is destructive. Ik heb het gekocht omdat ik voor 27 euro eenmalig klaar was.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 17:58
Elke overstap die je maakt kost je al je bewerkingen, vergeet dat niet. Ja, je kunt alles eenmalig exporteren naar Jpg.
Maar een nieuw programma gaat nooit de LR bewerkingen klakkeloos overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
bobcom schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 22:11:
@ehtweak Pop-up uItzetten kan niet (meer). Ik betaal ook voor LR, Darktable en RawTherapee hebben allebei voor mij behoorlijk steile leercurves, Digikam moet ik nog bekijken. Mooiste zou zijn als het net als LR werkte maar niet van Adobe was. Die hebben namelijk lak aan klanten en klachten, zoals ook gebruikers van het "support" forum bevestigen.
@wappiewappie Als mijn magnetron mij telkens als ik hem aanzet meldt dat ik er geen cavia's in kan drogen is dat misschien indekken, maar vooral irritant. Als Lightroom mij dagelijks in bedekte termen laat weten dat ik eigenlijk een digitale troglodiet met primitief gereedschap ben zoek ik liever een vriendelijker programma.
@sys64738 Inderdaad. laptop, dus de klos.
@Silent7 Heb ik met mijn beperkte kennis geprobeerd, maar als ik de Intel-driver disable gaat mijn externe monitor op zwart: alleen het laptopscherm geeft beeld. Weet niet of ik dat ergens in de BIOS kan instellen, en of ik dat kan zonder de hele boel op tilt te zetten.
Als je betaalt, heb je ook support. Knal een ticket in bij Adobe, laat ze hun spullen maar fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:41

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

PageFault schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:32:
[...]

Als je betaalt, heb je ook support. Knal een ticket in bij Adobe, laat ze hun spullen maar fixen.
Dat is niet helemaal hoe het werkt. Je krijgt support maar dat wil niet zeggen dat ze tot in den treure allemaal legacy meuk moeten ondersteunen :X

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:31
Je kunt waarschijnlijk via de intel utility wel nieuwe drivers installeren, maar dat kan ten koste gaan van de samenwerking met de nvidia kaart in je laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
PageFault schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:32:
[...]

Dat is de theorie. De praktijk is dat Adobe zelfs te besodemieterd is om een "niet-meer-tonen" vinkvakje in hun pop-up te monteren.
Ventieldopje schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:53:
[...]

Dat is niet helemaal hoe het werkt. Je krijgt support maar dat wil niet zeggen dat ze tot in den treure allemaal legacy meuk moeten ondersteunen :X
Begrijpelijk. Maar dat betekent nog niet dat ze de gebruikers van legacy meuk met dit soort repeterende verbale middelvingers hoeven te confronteren. Als de boel instort is het vroeg genoeg voor een boodschap, die hoef ik niet dagelijks te krijgen als de zaak nog wel draait.

@jeroen3 Windows 10 zegt dat mijn drivers up-to-date zijn. Heb geprobeerd rechtstreeks via de zip-file de door Adobe genoemde driverversie te installeren, maar dan krijg ik de boodschap dat mijn hardware die driver niet aan kan.
Ik weet verder niet welke Intel Utility je bedoelt, de "Intel driver & support assistant" zegt dat mijn Intel software en drivers geupdated zijn. Maar verder word ik er niet veel wijs uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Margu
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-09 14:42
Voor alternatieven kan ik je Capture One aanraden. Maar eenmalige licentie nodig. Hangt er wel vanaf welke camera je hebt om te bepalen wat je kosten zijn hiervoor. Aangezien ze aparte pakketten voor enkel Sony of Fuji ter beschikking hebben.
En meestal tegen black friday heb je wel wat hogere afprijzingen daarop.

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
@Margu Ben bang dat dat nogal in de papieren gaat lopen, met zo'n acht verschillende soorten RAW-files. Bovendien: zo'n 10 jaar geleden ben ik als knutselende amateur bij LR terechtgekomen en niet meegegroeid met LR en zijn gebruikers - of C1 dan de juiste route is?

Van de "combiware" ken ik ACDSee als alternatief, die blijven me bestoken met reclame. In de freeware-wereld is de combo RawTherapee, Digikam en Gimp denk ik de standaard, maar waarschijnlijk voor mij te hoog gegrepen. En sinds kort bundelen Excire voor beeldbeheer en Luminar voor bewerking hun krachten. Maar of dat wat is?

Op Adobe-forum wordt geroepen dat de pop-up een bug is - sommigen gaan er zelfs voor terug naar LR 11.4 Zegt veel over Adobe (lak aan gebruikers), maar zullen die schrikken van mijn vertrek? En is er een overstap waarbij ik er echt op vooruit ga. zeker gezien wat @Tarquin opmerkt?

[ Voor 11% gewijzigd door bobcom op 24-09-2022 15:58 ]

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:41

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

bobcom schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:54:
@Margu Ben bang dat dat nogal in de papieren gaat lopen, met zo'n acht verschillende soorten RAW-files. Bovendien: zo'n 10 jaar geleden ben ik als knutselende amateur bij LR terechtgekomen en niet meegegroeid met LR en zijn gebruikers - of C1 dan de juiste route is?

Van de "combiware" ken ik ACDSee als alternatief, die blijven me bestoken met reclame. In de freeware-wereld is de combo RawTherapee, Digikam en Gimp denk ik de standaard, maar waarschijnlijk voor mij te hoog gegrepen. En sinds kort bundelen Excire voor beeldbeheer en Luminar voor bewerking hun krachten. Maar of dat wat is?

Op Adobe-forum wordt geroepen dat de pop-up een bug is - sommigen gaan er zelfs voor terug naar LR 11.4 Zegt veel over Adobe (lak aan gebruikers), maar zullen die schrikken van mijn vertrek? En is er een overstap waarbij ik er echt op vooruit ga. zeker gezien wat @Tarquin opmerkt?
€219 per jaar of €349 eenmalig (met korting op upgrades).

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
Laatste nieuws: in de "Adobe support Community" forum is bij het topic "Lightroom Classis>Ideas>P: Unused GPU drivers as out of date dialog - add [Do not show again] option" vijf uur geleden een post van Adobe-medewerker Rikk Flohr verschenen: "Updating feature request status to Planned".

Dus ergens in een volgende versie, zo mag ik hopen, zal deze irritante pop-up de nek omgedraaid kunnen worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:44

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ventieldopje schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:53:
Inderdaad. In mijn ervaring is de ondersteuning van Adobe de beste die ik ooit meegemaakt heb. Heb wel eens vaker problemen gehad met de installatie en heb ik totaal uren van live ondersteuning met een medewerker gehad die het dan voor je oplost.
En in dat licht snap ik het weer heel goed dat ze niet alle platformen kunnen blijven ondersteunen.

Maar een 'do not show again'-vinkje is dan wel op zijn plaats, goed om te zien dat die er lijkt te komen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-09 08:54
Ventieldopje schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 16:37:
[...]

€219 per jaar of €349 eenmalig (met korting op upgrades).
Nu bij oa KE voor 229,- inclusief gratis upgrade naar Capture One 23

Overigens zit ik volgens mij in een trial loop, na het verlopen van de trial na 30 dagen, begint hij weer opnieuw met 30 dagen. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Tomas_ op 27-09-2022 08:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-09 08:54
bobcom schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:54:

@Margu nog even een reactie hierop, Capture one is al een tijdje merk onafhankelijk. De specifieke paketten per merk bestaan niet meer. Het is 1 versie geworden voor alle merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
Even een update, en misschien een slotje. Adobe heeft zijn best gedaan, het verhaal over de pest-pop-up is op de Adobe-fora beland, de suggestie om de gewraakte pop-up van een "niet meer tonen vinkje" te voorzien is opgevolgd, en na het starten van versie 12 heb ik het treiterpaneeltje weg kunnen klikken. Hopelijk tot nooit meer.
Ook noviteiten als "content-aware healing" en meer gedetailleerde objectselecties vind ik interessant. Ik ben nu eenmaal aan LR gewend, het is waarschijnlijk niet het beste en zeker niet het voordeligste programma, maar - mede door jarenlang gebruik - waarschijnlijk voor mij het meest geschikt. Een oude hond leer je nu eenmaal niet makkelijk nieuwe kunstjes...

[ Voor 4% gewijzigd door bobcom op 18-10-2022 22:10 ]

Pagina: 1