Overspanningsbeveiliging nieuwe meterkast of anders?

Pagina: 1
Acties:

• tslh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-05 20:17
Volgende week zaterdag komen ze mijn oude meterkast (met nog porseleinen stoppen) vervangen voor een nieuwe. Daar zijn twee redenen voor:
1. Ik wil airco laten aanleggen
2. Ik woon in een appartement uit begin jaren 80 en heb alleen randaarde in de keuken, badkamer en bij de ketel. Ik ga alle stopcontacten in huis laten vervangen door randaarde varianten.

Ik had punt 2 eigenlijk al lang in mijn hoofd, omdat ik best wel prijzige video/audio apparatuur heb staan die nu onbeveiligd is tegen pieken. Het plan is dus te zorgen dat er overspanningsbeveiliging komt daarvoor.

Al mijn apparatuur is nu aangesloten op 2 maal deze doos:
https://www.brennenstuhl....bordeaux-3m-h05vv-f-3g1-5 maar die heeft zo te zien geen overspanningsbeveiliging.

Nu kan ik een aantal dingen doen:
- de stekkerdozen vervangen door deze: https://www.brennenstuhl....-zwart-3m-h05vv-f-3g1-5-1
- de huidige stekkerdozen houden en deze er tussen zetten: https://www.brennenstuhl....ning-primera-line-13.500a
- tenslotte las ik ergens dat ik ook een additionele overspanningsbeveiliging module kan laten aanbrengen in de meterkast. Zoiets: https://www.elektramat.nl...overspanningsbeveiliging/

De laatste optie klinkt het handigst: 1 module en alles in mijn huis beschermd (?), maar ik weet niet zeker of dit dan ook echt de realiteit is.

Wat biedt de beste bescherming? Biedt de ene oplossing meer voordeel ten opzichte van de ander? Ik ben zelf niet heel technisch aangelegd qua electriciteit, dus ik ben benieuwd naar jullie adviezen :)

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:54

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Wij zetten voor een aantal klanten overspanningsbeveiliging modules in hun industriële schakelkasten en voor een ander klant zowel een groffe (vermogen 400VAC) als een fijne (op de 24VDC) om de apparatuur te beschermen.

De stekkerdozen is alleen beschermd wat er op de stekker doos is aangesloten en kan geen kwaad om dat te combineren met een groffe in de meterkast en dat is dan ook mijn advies.

Het advies is trouwens om de overspanningsbeveiliging module met buis zekeringen te beveiligen omdat deze veel hoger kortsluitstromen aankunnen dan normale automaten.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:58

SA007

Moderator Tweaking
Past beter in BK.

Maar het is een goed idee om er een in je groepenkast te hebben, je hebt dan het grootste deel van de bescherming prima in orde.

De meeste apparatuur heeft intern genoeg bescherming om met een grote in de meterkast prima beveiligd te zijn.

Een laatste ding om ook rekening mee te houden met andere kabels die je huis binnenkomen (zoals coax/telefoon), apparatuur die daaraan zit kan bij een overspanning alsnog kapot gaan.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Een module in je meterkast beschermt je tegen overspanning vanuit het net (blikseminslag in de buurt bijvoorbeeld). Deze module beschermt je niet bij overspanning vanuit je huis (blikseminslag, of apparaat dat kapot gaat).

Persoonlijk heb ik nu >25.000€ aan elektrische apparatuur (groepenkast, €1000, zonnepanelen €5000+€3000, l/l warmtepomp (airco) €2300, tv + audio €4000, autolader €1500, droger/wasmachine €1200, PC's / laptops €8000). En dan tel ik nog niet alle kleine dingetjes + keuken.

Voor mij een nobrainer om een overspanningsbeveiliging in te bouwen in de meterkast. In mijn geval een ABB OVR T2 (omdat mijn hele meterkast ABB is) en een kamrail direct aan de hoofdschakelaar, en voor ~€120 was ik klaar.

Let op dat overspanningsbeveiliging in de meterkast altijd met cartridges werkt en deze verslijting (ik lees 3-5 jaar). Dan zul je ze moeten vervangen.

Hoe meer mensen zo'n ding installeren, hoe beter het voor iedereen gaat werken natuurlijk. Alleen ga jij een blikseminslag bij je buren niet wegleiden, maar als de halve straat zo'n ding heeft...

[ Voor 24% gewijzigd door _eLMo_ op 17-09-2022 22:12 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:52
Let wel op, voor écht fatsoenlijke beveiliging (tegen bijvoorbeeld zéér lokaal blikseminslag) heb je als eerst de type 1 beveiliging nodig incl juiste aarding, gevolgd door type 2 en 3. Wordt al snel een relatief duur grapje voor een hele groepenkast.

Toevoeging: ben je toevallig verzekerd (inboedel/opstal) voor dit soort akkefietjes? Zou ook een manier kunnen zijn om er financieel mee om te gaan.

[ Voor 31% gewijzigd door B-lex op 17-09-2022 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:07

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Directe blikseminslag of bij je buren ga je met maar heel weinig (of eigenlijk geen) beveilingen goed kunnen afweren.

Dan blijven daarna de overspanningen op het net en andere bekabeling over door b.v. inslag elders of inductie.

Met een overspanningsbeveiliging in je meterkast pak je dat al aardig goed op. Ik heb er ook 1 in de meterkast zitten.

Lokaal bij stopcontacten ook beveiligingen installeren werkt versterkend maar reken dus niet op wondermiddelen, zeker niet van die dingen. Een goede verzekering afsuiten is beter en waarschijnlijk goedkoper.

Hou er ook rekening mee dat (volgens mij) al die beveiligingen voor eenmalig gebruik zijn. Ze gaan dus stuk als ze hun werk hebben gedaan, dan moeten ze vervangen worden.

[ Voor 9% gewijzigd door remco_k op 17-09-2022 22:39 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tslh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-05 20:17
Bedankt voor alle adviezen! Ik ga dus zeker voor eentje in de meterkast en kijk verder nog of ik het zinvol vind om (op sommige plaatsen) ook de stekkerdoos te vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:52
B-lex schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 22:11:

Toevoeging: ben je toevallig verzekerd (inboedel/opstal) voor dit soort akkefietjes? Zou ook een manier kunnen zijn om er financieel mee om te gaan.
Let bij deze tip wel goed op de afschrijvingstermijnen, je dure NAD versterken valt mogelijk in de zelfde categorie als eentje die je bij de aldi koopt. Waarschijnlijk is dat binnen 5 jaar lineair naar €0,- waarde afgeschreven.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:33
markje1 schreef op zondag 18 september 2022 @ 13:31:
[...]

Let bij deze tip wel goed op de afschrijvingstermijnen, je dure NAD versterken valt mogelijk in de zelfde categorie als eentje die je bij de aldi koopt. Waarschijnlijk is dat binnen 5 jaar lineair naar €0,- waarde afgeschreven.
Ja, voor oude apparatuur krijg je bijna niets terug. Bij ons door fout electricien (van de netwerkbeheerder) bijna alle apparatuur doorgebrand, heeft ons bijna 4000 euro gekost die niet door de verzekering werd vergoed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin M
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-05 17:07
remco_k schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 22:36:
Hou er ook rekening mee dat (volgens mij) al die beveiligingen voor eenmalig gebruik zijn. Ze gaan dus stuk als ze hun werk hebben gedaan, dan moeten ze vervangen worden.
Nee bij lichte overschrijdingen werkt het elektronisch en non-destructief, al zou het mogelijk wel minder worden en dient hij periodiek getest te worden. Voor de grote klappen treedt er een fysisch proces met gasontlading in werking en gaat hij (doorgaans een vervangbare insteekmodule) wel echt kapot. Dit heb ik van horen zeggen, ik kan nergens een beschrijving vinden van de technische werking van zo'n ding.
Pagina: 1