HP Victus 15L TG02-0310nd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rutgertje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-05 11:35
Op dit moment twijfel ik tussen zelfbouw en het kopen van een compleet systeem.
Vanwege de mooie behuizing van klein formaat vind ik de "HP Victus 15L TG02-0310nd" erg interessant.
Er zitten natuurlijk nadelen aan het kopen van een compleet systeem; je moet het doen met de componenten die erin zitten. Zou je iets willen vervangen dan kost het al meteen duurder dan zelfbouw.

Een voor mij belangrijk component is de audiochip op het moederbord.
Op de site van HP (https://support.hp.com/nl-nl/document/c08210470) staat:
Audiocodec: Realtek ALC3867-CG

Hoe plaats ik deze codec in de standaarden 887/897/1200/1220/4080 ?
Ik kan er nergens info over vinden en ben vooral geinteresseerd in hoofdtelefoonversterking en Max. DAC SNR.

Wellicht zijn er nog andere nadelen te noemen over het HP systeem t.o.v. zelfbouw.

Hieronder wat ik als zelfbouw in gedachten had:
pricewatch: Intel Core i7-12700 Boxed
pricewatch: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WiFi
pricewatch: Sapphire Pulse Radeon RX 6600 (11310-01-20G)
pricewatch: Chieftec Mesh Pro Cube CI-02B-OP
pricewatch: be quiet! Shadow Rock TF 2
pricewatch: Kingston Fury Beast KF548C38BBK2-16
pricewatch: be quiet! Pure Power 11 500W
pricewatch: Samsung 980 1TB
pricewatch: be quiet! LGA1700 Montagebracket

Op dit moment € 1325,-

Age of Empires III - Definitive Edition

Beste antwoord (via Rutgertje op 17-09-2022 22:45)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:47
Rutgertje schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 14:35:

Wellicht zijn er nog andere nadelen te noemen over het HP systeem t.o.v. zelfbouw.
Meer dan genoeg. Zo zal een i7-12700 in de HP lang niet zo goed presteren dan in een custom systeem. HP volgt strikt de Intel tdp en kloksnelheden die daarbij horen. PL1 en PL2 zijn dan ook niet aan te passen in het BIOS van het moederbord.
Is bijna alles aan een HP, op de cpu, het RAM en de ssd na, merkgebonden. Wil je op een later moment bijvoorbeeld een zwaardere normale ATX voeding monteren dan moet je ook het moederbord en de behuizing vervangen. HP werkt namelijk niet volgens de ATX standaard maar houdt haar eigen standaard erop na. RAM vervangen idem dito. HP werkt alleen maar met JEDEC. Je kunt er dus geen random XMP module in drukken en verwachten dat het op de geadverteerde snelheid gaat werken. RAM upgraden betekent overigens ook dat het bestaande RAM vervangen moet worden want zo vergevingsgezind als cpu's en moederborden tot een aantal jaar geleden waren met het combineren van verschillende merken en typen RAM ligt helaas achter ons. Vergeet het hele HP verhaal dus als je een systeem zoekt voor meer dan browsen en kantoortaken.

Over je zelfbouwlijstje:
Waarom een ITX bordje als er ruimte is voor mATX in de behuizing? pricewatch: MSI MAG B660M Mortar WIFI voor DDR5 maar DDR4 is ook prima. pricewatch: MSI MAG B660M Mortar WiFi DDR4 met pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2E3200C16 De HP is immers ook 'maar' DDR4 en maximaal 2933 MT/s nog wel. Zou er overigens meteen 32GB in drukken als het budget er voor is pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16
Neem geen top flow koeler als er ruimte is voor een tower. Towers koelen beter en stiller pricewatch: Scythe Mugen 5 Rev.C
De be quiet! Pure Power 11 is niet interessant meer. Het intern design is te oud voor recente hardware. pricewatch: Corsair TX650M (2021) is beter voor een lagere prijs. pricewatch: EVGA SuperNOVA 650 G6 is ook heel interessant voor €75,-.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Rutgertje schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 14:35:

Meer dan genoeg. Zo zal een i7-12700 in de HP lang niet zo goed presteren dan in een custom systeem. HP volgt strikt de Intel tdp en kloksnelheden die daarbij horen. PL1 en PL2 zijn dan ook niet aan te passen in het BIOS van het moederbord.
Is bijna alles aan een HP, op de cpu, het RAM en de ssd na, merkgebonden. Wil je op een later moment bijvoorbeeld een zwaardere normale ATX voeding monteren dan moet je ook het moederbord en de behuizing vervangen. HP werkt namelijk niet volgens de ATX standaard maar houdt haar eigen standaard erop na. RAM vervangen idem dito. HP werkt alleen maar met JEDEC. Je kunt er dus geen random XMP module in drukken en verwachten dat het op de geadverteerde snelheid gaat werken. RAM upgraden betekent overigens ook dat het bestaande RAM vervangen moet worden want zo vergevingsgezind als cpu's en moederborden tot een aantal jaar geleden waren met het combineren van verschillende merken en typen RAM ligt helaas achter ons. Vergeet het hele HP verhaal dus als je een systeem zoekt voor meer dan browsen en kantoortaken.

Over je zelfbouwlijstje:
Waarom een ITX bordje als er ruimte is voor mATX in de behuizing? pricewatch: MSI MAG B660M Mortar WIFI voor DDR5 maar DDR4 is ook prima. pricewatch: MSI MAG B660M Mortar WiFi DDR4 met pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2E3200C16 De HP is immers ook 'maar' DDR4 en maximaal 2933 MT/s nog wel. Zou er overigens meteen 32GB in drukken als het budget er voor is pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16
Neem geen top flow koeler als er ruimte is voor een tower. Towers koelen beter en stiller pricewatch: Scythe Mugen 5 Rev.C
De be quiet! Pure Power 11 is niet interessant meer. Het intern design is te oud voor recente hardware. pricewatch: Corsair TX650M (2021) is beter voor een lagere prijs. pricewatch: EVGA SuperNOVA 650 G6 is ook heel interessant voor €75,-.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-05 09:54

Thomg

Aww yiss

Ook videokaart naar
pricewatch: XFX Speedster SWFT 210 Radeon RX 6600
De 6600 is een erg zuinige kaart, het heeft geen zin om te investeren in een "luxere" kaart.

12700 kan ook naar 12700F
pricewatch: Intel Core i7-12700F Boxed
Alhoewel het prijsverschil atm niet heel groot is.

• Rutgertje
Uszka schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 16:08:
[...]
Zijn de Corsair & EVGA voedingen niet veel luider dan die BeQuiet? 37/38db vs 22db

• Rutgertje
Uszka schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 16:08:
[...]
Over je zelfbouwlijstje:
Waarom een ITX bordje als er ruimte is voor mATX in de behuizing? pricewatch: MSI MAG B660M Mortar WIFI voor DDR5 maar DDR4 is ook prima. pricewatch: MSI MAG B660M Mortar WiFi DDR4
In principe zou ik liever een ITX behuizing willen, maar helaas is er niet echt 1 te vinden met ruimte voor bluray brander, GPU en redelijke CPU koeler.

De reden waarom ik de door mij gekozen moederbord beter vind dan de door jou aangedragen opties is de audio chip. Ik maak muziek met koptelefoon en de ALC1220 is dan beter dan de ALC1200.

• Uszka
Rutgertje schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 18:51:
[...]

Zijn de Corsair & EVGA voedingen niet veel luider dan die BeQuiet? 37/38db vs 22db
Dat zijn opgaven van de fabrikant en ga er maar vanuit dat de resultaten onder verschillende omstandigheden tot stand zijn gekomen.
Bij de EVGA draait er de eerste 200w sws geen fan dus geen geluid en de 200w die daarop volgen is de fan niet te horen. Dat gebeurt pas bij een belasting van 400w. Die 400w komt jouw systeem amper aan als alles voluit gaat.
Bij de Corsair draait de fan altijd, net als bij de Pure Power 11 alleen is die van de Corsair altijd heel licht te horen.
Rutgertje schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 18:54:

De reden waarom ik de door mij gekozen moederbord beter vind dan de door jou aangedragen opties is de audio chip. Ik maak muziek met koptelefoon en de ALC1220 is dan beter dan de ALC1200.
Het verschil ga je niet horen.
Welke koptelefoon heb je?

• emphy
  • Laatst online: 02:16
Rutgertje schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 18:54:
[...]

Ik heb al jaren de (mogelijk verouderde) gewoonte om een externe dac te gebruiken. Dat is (was?) met een beetje kwaliteit speaker/koptelefoon de enige manier om te garanderen dat je geen enkele ruis te horen krijgt van al die electromagnetische meuk in de kast. Een al-in-bezit-zijnde versterker aansluiten op een digitale uitgang van het moederbord zou hiervoor ideaal zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door emphy op 17-09-2022 20:14 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-05 09:54

Thomg

Aww yiss

Zelfde hier, gebruik hier externe apparatuur voor, niet onboard als je het belangrijk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutgertje
Uszka schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 19:07:
[...]

Dat zijn opgaven van de fabrikant en ga er maar vanuit dat de resultaten onder verschillende omstandigheden tot stand zijn gekomen.
Bij de EVGA draait er de eerste 200w sws geen fan dus geen geluid en de 200w die daarop volgen is de fan niet te horen. Dat gebeurt pas bij een belasting van 400w. Die 400w komt jouw systeem amper aan als alles voluit gaat.
Bij de Corsair draait de fan altijd, net als bij de Pure Power 11 alleen is die van de Corsair altijd heel licht te horen.

[...]

Het verschil ga je niet horen.
Welke koptelefoon heb je?
Nog even gekeken naar een test op https://nl.hardware.info/...gen-test-geluidsproductie

Daar is de TX650M 39db op 500W load en staat helemaal onderaan de ranglijst. Efficiency = 89,55% (200w, gemiddeld)

De Seasonic Focus GX-550 heeft in die test drie voordelen t.o.v. de Corsair:
- Slechts 21db op 500W load
- 90,53% efficiency (200w, gemiddeld)
- volledig modulair

Zie ik iets over het hoofd waarom de Corsair toch een betere keuze is?

Koptelefoon die ik gebruik is Audio Technica ATH-M50x (de meest neutrale op de markt, voor die prijs)

[ Voor 0% gewijzigd door Rutgertje op 19-09-2022 09:44 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Dat is de oude TX650M Gold, niet het 2021 model.

De Corsair is beter omdat deze een beter platform heeft, betere kwaliteit fan, betere fanregeling (MCU ipv analoog), betere kabels (16awg ipv 18awg op de PCI-e kabels) en betere connectors (hittebestendige 13A HCS connectors ipv 9A minifit) heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:41
Rutgertje schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 18:51:
[...]

Op full belasting is de EVGA niet de stilste (de volle 650W). Gaat zo rond de 40dBA maar weet bijna zeker dat je dat niet gaat horen (Aangezien je koelkast sowieso luider dan dat is)

Je gaat 100% eerder je CPU / GPU koeler horen dan de fan van je PSU.

Verder is de EVGA 650 G6 een goede voeding en blijft ie wel lekker koel door de fancurve :P

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emphy
  • Laatst online: 02:16
Over fans gesproken: case fans zitten (volgens de specs en een review) niet bij de mesh pro cube inbegrepen en gaat dat systeem wel nodig hebben. Neem één 140mm voorin, één 120mm achter. Bijv:

pricewatch: Scythe Kaze Flex 140 PWM, 140mm
pricewatch: Scythe Kaze Flex 120mm PWM 300-1200rpm

Bij zorgen over geluidsoverlast kunnen de fansnelheden voor de case fans mbv de bios/software van het moederbord lager (dus stiller) ingesteld worden.

[ Voor 5% gewijzigd door emphy op 19-09-2022 15:22 ]

Pagina: 1