Isolatiebeton info - Rd waarde en keuzes

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• gouwe ouwe
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-10-2023
Beste allen,

Voor de huiskamer in een huis uit 1928 wordt nagedacht over vloerverwarming.

Wat feiten:
- huiskamer is ca. 20m2
- fundering is ca. 40cm onder straatniveau (zitten hier direct op zand, Veluwe)
- de huidige vloer binnen ligt ca. 25cm boven straatniveau.
- m.a.w.: van bovenkant vloer tot onderkant fundering is de hoogte ca. 65cm.

- momenteel ligt er een vloer van 7,5cm EPS met daarom 12cm zandcement (Rd waarde ca 1,9 - 2,1 verwacht ik)
- deze vloer zou eruit kunnen en dan kan met uitgraven van het zand een nieuwe vloer opgebouwd worden.

Bekenden uit de bouw werken veel met de huidige opbouw:
- 30 tot 40cm schuimbeton - reflectiefolie - vvw op net binden en ca. 6cm zandcement afwerkvloer
- schuimbeton heeft ca. Rd van 0,9 bij 10cm dikte

Alternatief 1:
- er kunnen ook eerst PIR of XPS platen gelegd worden met daarop beton en daarop weer XPS en de afwerkvloer. PIR of XPS hebben uiteraard zeer hoge Rd waarden

Alternatief 2:
- laatste alternatief is gebruik van isolatiebeton, maar hier vind ik wisselende lambda waarden.
Merknamen zijn bijvoorbeeld Isomix, ContiFloor.

Wat gevonden waarden:
- Op de calculator van Van Wylick IsoMix (zie https://www.c-eps.nl/) lijkt men te rekenen met lambda van 0,085
- Op de technische fiche Paeson beton geeft men (afhankelijk van de druksterkte) een lambda waarde van ca. 0,45 - 0,55 aan (https://www.paesenbeton.be/downloads/ISOMIX-Paesenbeton.pdf)
- elders (foruminfo) lees ik over lambda van 0,042

Vragen:

1. Wie heeft meer isolatie-waarde info over isolatiebeton en ervaring met een vloeropbouw hierop gebaseerd? Kan dit net zoals schuimbeton direct op zand gestort worden (wel met folie ertussen uiteraard)

2. Als de isolatiewaarde van isolatiebeton inderdaad rond de 0,05 ligt, kan er vrij hoge Rc waarde behaald worden met ca. 40cm isolatiebeton

3. Als de isolatiewaarde inderdaad zodanig hoog is, zou dit qua installatie-gemak de voorkeur verdienen boven een vloeropbouw met PIR/XPS en beton? De Rd waarde zou in dit laatste geval nog wat hoger zijn, maar in beide gevallen zit je dan al royaal boven de 6 a 7.

gr. Bram

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:03
De verbetering in isolatiewaarde ten opzichte van je huidige RC lijkt me de moeite/kosten niet waard (2 is relatief aan 0 al best goed hoor). Zou er gewoon VV in frezen en het daarbij laten.
Wat je wel zou kunnen overwegen is het isoleren van je fundering, onder het maaiveld, aan de buitenkant van de woning. Dan ben je een redelijke koudebrug aan de randen van je vloer kwijt tegen relatief lage kosten.

[ Voor 4% gewijzigd door B-lex op 17-09-2022 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gouwe ouwe
B-lex schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:42:
De verbetering in isolatiewaarde ten opzichte van je huidige RC lijkt me de moeite/kosten niet waard (2 is relatief aan 0 al best goed hoor). Zou er gewoon VV in frezen en het daarbij laten.
Wat je wel zou kunnen overwegen is het isoleren van je fundering, onder het maaiveld, aan de buitenkant van de woning. Dan ben je een redelijke koudebrug aan de randen van je vloer kwijt tegen relatief lage kosten.
Dank voor het meedenken.
Dit is zeker een optie en de kosten voor het infrezen (verkregen via offerte) vielen me nog wel mee.

Echter vanwege de 'do it once, do it right' manier van werken en de opmerkingen dat je met de huidige vloer toch wel voor de mollen of wormen gaat stoken, probeer ik een Rd waarde minimaal 5 (liefst nog wat hoger) te realiseren, zodat je hier geen omkijken meer naar hebt nu en in de toekomst vwb warmteverliezen.

gr. Bram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-05 18:27

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

gouwe ouwe schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 21:45:

Echter vanwege de 'do it once, do it right' manier van werken en de opmerkingen dat je met de huidige vloer toch wel voor de mollen of wormen gaat stoken, probeer ik een Rd waarde minimaal 5 (liefst nog wat hoger) te realiseren, zodat je hier geen omkijken meer naar hebt nu en in de toekomst vwb warmteverliezen.

gr. Bram
Dat ja, heel goed.
Inspiratie voor hoe het zou kunnen, vragen? Vraag maar raak.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:03
[...]

Dank voor het meedenken.
Dit is zeker een optie en de kosten voor het infrezen (verkregen via offerte) vielen me nog wel mee.

gr. Bram
Toch denk ik dat je overschat wat het verdubbelen van je huidige vloerisolatie extra oplevert.

Lees anders deze pagina eens door. Tikkeltje oud, maar de kern (vergelijk vloer wand dak) klopt.

De grootste winst (ongeacht het bouwdeel) zit hem in de eerste stap, van niet naar wel geïsoleerd. Tel daarbij op dat je vloer ‘de minst belangrijke’ is in het geheel, en het maakt je ‘businesscase’ voor zo’n ingrijpende verbouwing financieel erg onaantrekkelijk. Je hebt immers al een ‘prima’ geïsoleerde vloer. Dat stoken voor de mollen valt dan wel mee, zeker als je de VV infreest. Die ligt dan vrij ondiep en zal lekker vlot de warmte aan de ruimte over brengen.

Geen idee wat je verder al hebt gedaan aan je jaren 20 huis?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

Dank voor het meedenken.

gr. Bram
op zand zou dat best eens mee kunnen vallen, ja je verwarmd het zand maar dat fungeerd ook gewoon als buffer. en maakt de Delta T en dus het verlies kleiner. welke al niet heel erg hoog is aangezien het niet aan de buitenlucht grenst. ik zou ook overwegen om het zo te laten zitten. (maar niet als het echt zandcement is, dan ligt die vloer er zo uit :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:49
De kosten en hoeveelheid arbeid die je je op de hals haalt zijn echt zonde, je overschat het effect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gouwe ouwe
twain4me schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 22:31:
[...] (maar niet als het echt zandcement is, dan ligt die vloer er zo uit :+ )
Het is echt zandcement; ik heb 2 proefgaten in de vloer gemaakt om te controleren of de diktes overeen kwamen met wat de vorige bewoner heeft medegedeeld.
Die proefgaten waren zo gemaakt; dus het uitbreken hoeft niet met mega-zwaar gereedschap te gebeuren.

Maar de overweging wel of niet vloerverwarming in de huidige vloer te frezen vs uitbreken en opnieuw opbouwen ligt zo te horen vrij kort op elkaar.

Ik zal nog eens proberen te rekenen aan het warmteverlies wat je bij de huidige vloer zou krijgen vs het warmteverlies bij een nieuwe vloer en dit uitdrukken in stookkosten.

gr. Bram
Geen idee wat je verder al hebt gedaan aan je jaren 20 huis?
ps. vwb betreft overige maatregelen: gehele huis is voorzien van dubbelglas (geen HR++), de aangebouwde woonkeuken heeft vvw op een broodjesvloer, spouw is geïsoleerd met EPS grafiet parels.
Gasverbruik is zeker netjes en acceptabel. De geplande vvw in de woonkamer is onder meer omdat woonkamer moeilijk warm wordt t.o.v. woonkeuken en uiteraard stukje comfort.
Omdat in de toekomst de warmtepomp er toch wel gaat komen, ben ik nu bezig stap voor stap het huis zo voor te bereiden dat met laag-temperatuurverwarming het geheel nog comfortabel gaat zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Het verschil in energieverlies per m2 vloer tussen rc 2 en rc 4 is 2,5 watt per m2.

Aanname 50m2 bgg vloer en delta T van 10.

Totaal energieverlies verschil van de vloer is dan 125 watt.
Dat kost op een dag 3 kWh energie
Aanname dat er 200 dagen gestookt moet worden geeft dat een totaal van 600kwh.

Dit scheelt aan gas 600/9 = 67m3 per jaar
En met een warmtepomp zal het met cop 4, 150 kWh stroom schelen.

Die laatste kan je met een half pv paneel opwekken.

Persoonlijk zou ik voor een extra pv paneel kiezen ipv een nieuwe betonvloer leggen.

Als je toch een nieuwe vloer gaat leggen zou ik EPS leggen en daarop de betonvloer, dan zit je buffer geheel boven je isolatie.
Met isolatiebeton zit de buffer door je isolatie wat minder goed werkt.

[ Voor 17% gewijzigd door Ernemmer op 18-09-2022 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gouwe ouwe
Ernemmer schreef op zondag 18 september 2022 @ 12:21:
Het verschil in energieverlies per m2 vloer tussen rc 2 en rc 4 is 2,5 watt per m2.

Aanname 50m2 bgg vloer en delta T van 10.

Totaal energieverlies verschil van de vloer is dan 125 watt.
Dat kost op een dag 3 kWh energie
Aanname dat er 200 dagen gestookt moet worden geeft dat een totaal van 600kwh.

Dit scheelt aan gas 600/9 = 67m3 per jaar
En met een warmtepomp zal het met cop 4, 150 kWh stroom schelen.

Die laatste kan je met een half pv paneel opwekken.

Persoonlijk zou ik voor een extra pv paneel kiezen ipv een nieuwe betonvloer leggen.

Als je toch een nieuwe vloer gaat leggen zou ik EPS leggen en daarop de betonvloer, dan zit je buffer geheel boven je isolatie.
Met isolatiebeton zit de buffer door je isolatie wat minder goed werkt.
toon volledige bericht
Wow, dank voor de rekenvoorbeeld en de referentiegetallen.

De vloer in kwestie is 'slechts' 20m2, dus je berekeningen en het verlies kan met 2,5 verminderd worden. Dat zet e.e.a. wel in perspectief.

Nogmaals dank,

gr. Bram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
gouwe ouwe schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:47:
[...]

Het is echt zandcement; ik heb 2 proefgaten in de vloer gemaakt om te controleren of de diktes overeen kwamen met wat de vorige bewoner heeft medegedeeld.
Die proefgaten waren zo gemaakt; dus het uitbreken hoeft niet met mega-zwaar gereedschap te gebeuren.

Maar de overweging wel of niet vloerverwarming in de huidige vloer te frezen vs uitbreken en opnieuw opbouwen ligt zo te horen vrij kort op elkaar.

Ik zal nog eens proberen te rekenen aan het warmteverlies wat je bij de huidige vloer zou krijgen vs het warmteverlies bij een nieuwe vloer en dit uitdrukken in stookkosten.

gr. Bram
die moeite kan ik je wel besparen aan warmteverlies ga je het niet snel terug verdienen, al zou ik persoonlijk blijer worden van een beetje beton ipv zandcement. maargoed dat is met name omdat de regio waarin ik woon en werk gewoon nooit stabiel genoeg kan zijn voor alleen zandcement. als dat veder normaal is waar je woond zou je het kunnen laten zitten. het kan ook nog de "vlaamse" methode kunnen zijn , die storten eerst beton en dan pas isolatie + zandcement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gouwe ouwe
twain4me schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:52:
[...]

die moeite kan ik je wel besparen aan warmteverlies ga je het niet snel terug verdienen, al zou ik persoonlijk blijer worden van een beetje beton ipv zandcement. maargoed dat is met name omdat de regio waarin ik woon en werk gewoon nooit stabiel genoeg kan zijn voor alleen zandcement. als dat veder normaal is waar je woond zou je het kunnen laten zitten. het kan ook nog de "vlaamse" methode kunnen zijn , die storten eerst beton en dan pas isolatie + zandcement.
Dag Twain,

Ik weet niet of het gewoon is, maar het zit er wel.
We zitten hier hoog en droog op de Veluwe met grondwater denk wel meer dan 20 meter diep.
Tevens zit het zand hier niet veel dieper dan 50cm als je ergens begint te spitten, dus snelle afwatering in het algemeen.

Het is ook zeker niet de Vlaamse methode.
De oude / originele vloer was een houten vloer op balken. De balken zullen ca 10cm boven het zand hebben gezeten.
De balkkoppen zullen rot geweest zijn, en toen heeft de vorige eigenaar zonder verder uit te spitten 2 lagen hardgeperst EPS gelegd met daarop dus 12cm zandcement. Dit is denk ik rond 1998 gedaan (toen is het huis redelijk aangepakt met een aanbouw etc).
Ik heb dit kunnen bevestigen door het maken van een paar proefgaatjes, zoals in de startpost is vermeld.

gr .Bram
Pagina: 1