Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Werkkamer efficiënt verwarmen, toekomst warmtepomp?

Pagina: 1
Acties:

• Jurian95
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 26-07 14:11
Op mijn werkkamer heb ik een stelling met 12 aquariums staan. Deze bakken moeten eigenlijk boven de 20 graden blijven, maar hebben op dit moment geen losse thermostaten. Nou begreep ik dat het in deze situatie waarschijnlijk sowieso interessanter is om de kamer te verwarmen i.p.v. de losse bakken, zeker als ik er ook nog gewoon zit te werken overdag. Maar nou ben ik zoekende naar hoe ik dat het beste kan doen. Nu, en met het oog op de toekomst. Rekening houdend met het feit dat de kamer dag en nacht op temperatuur moet blijven. De kamer is zo'n 40m3.

Het huis zelf heeft een Nefit HR ketel uit 2001, beneden heb ik vloerverwarming en boven hangen nog radiatoren. De thermostaat zit beneden, dus verwarmen met de radiator betekent indirect dat ik ook de benedenverdieping moet blijven verwarmen.

Sinds januari heb ik zonnepanelen, en met een mogelijke overstap op wellicht een (hybride?) warmtepomp wek ik nu meer op dan ik verbruik. Ter indicatie: afgelopen december was mijn piekmaand qua verbruik (328 kwH) en ik heb sinds 1 februari al 4450 kwH opgewekt. Met de lage terugleververgoeding en de hoge gasprijs lijkt het me dan ook interessanter om de kamer elektrisch te gaan verwarmen.

Nou heb ik geen glazen bol, maar ik vermoed dat deze situatie op deze kamer niet voor meer dan 3 winters zal zijn. Ik neig daarom dan ook naar een los elektrisch kacheltje. Wat raden jullie hiervoor aan?

Nou weet ik niet of het toegevoegde waarde heeft, maar wil het volgende nog wel benoemen.
Ik heb nog niet uitgezocht of een warmtepomp voor het huis interessant is. Het lijkt mij wel aannemelijk gezien ik ook al vloerisolatie en muurisolatie heb en de huidige cv ketel niet heel efficiënt zal zijn. Ik heb alleen nog geen dakisolatie, omdat ik nog niet besloten heb of ik een dakkapel wil en geen zin heb in dubbel werk.

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:41
Makkelijkste is een split unit op te hangen voor die kamer.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:42
Als de vereiste is dat de aquaria 20C blijven, dan kun je dat natuurlijk met de minste warmte bereiken door de aquaria direct op te warmen ipv de hele ruimte waarin ze staan. Echter als je de ruimte efficiënter kunt verwarmen dan de aquaria direct, dan is het misschien interessant om de ruimte te verwarmen.

Bij een elektrische kachel of een verwarmingselement voor in het aquarium wordt 1kWh elektriciteit rechtstreeks omgezet in 1kWh warmte. Als de keuze dus gaat tussen een elementje in het aquarium of een elektrisch kacheltje, dan wint het element in het aquarium hands down.

Een warmtepomp daarentegen kan met 1kWh elektriciteit 3-5kWh warmte uit de buitenlucht onttrekken en naar binnen pompen. Dat is dus 300% tot 500% efficient! In dat geval verwacht ik dat de extra efficiëntie van de warmtepomp het extra verbruik ivm indirect verwarmen meer dan compenseert en dus minder energie verbruikt.

De CV-ketel: 1kWh gas (1m3 bevat ongeveer 9kWh warmte) is goedkoper dan 1kWh stroom. Echter met de CV kun je alleen indirect verwarmen. Daar komt nog eens bij dat je een groot deel van je huis warm moet houden. Zelfs als je een oplossing maakt dat niet de hele begane grond mee verwarmd wordt, dan de buizen warm en verlies je dus veel warmte voor het in de ruimte is. In dit geval wint een het direct verwarmen van de aquaria het vrijwel zeker.

• NoobyD
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-03 19:21
Kweek je ook met je vissen? Ik had hier in het verleden een KvK voor voor de verkoop, maar kon daardoor de kosten voor electra ( vergeet alle pompen e.d. niet) ook meenemen in de bedrijfskosten.
Ik verwarmde toen met een losse electrische verwarming de ruimte.

• Jurian95
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 26-07 14:11
@lothar Heb ik ook overwogen. Maar om vanuit deze kamer naar de achtermuur te komen is best een gedoe.

@Paul C bedankt voor je uitgebreide antwoord!

@NoobyD Ja dat wel, maar niet in dusdanige hoeveelheden dat dat aantrekkelijk is. Het is echt vooral hobby (op dit moment).

• NoobyD
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-03 19:21
Ik heb bij andere kwekers wel eens een systeem gezien met CV leidingen onder de bakken door als een warmte spiraal. Weet niet hoe je klus skills zijn?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Waarom niet met airco de kamer op voldoende temperatuur houden voor de aquaria. Ja dat geeft iets meer verlies aan omgeving, maar het is kostenefficiënter dan zelfs de CV per kWh warmte.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:26

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Dat betwijfel ik. Afhankelijk van de isolatie situatie van die specifieke kamer kan het prima zijn dat juist het direct verwarmen van de aquaria's (met resistieve elementen dus) zuiniger is dan 24/7 een airco te laten draaien. En dat wordt nog beter als die aquaria's deels geisoleerd worden.

Als er dan gewerkt moet worden in die kamer kan een airco wel een goede keuze zijn om tijdens die werkuren de rest van de ruimte te verwarmen.

[ Voor 7% gewijzigd door remco_k op 17-09-2022 22:24 ]

Alles kan stuk.

Pagina: 1