• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-04 16:03
Ik hoop dat mijn vraag een apart topic rechtvaardigd, want ik wil niet een bestaand topic ‘vervuilen’, maar het volgende:

Ik zit in een sollicitatietraject voor een mooie baan bij een mooie werkgever. Ik aas al een tijdje op een functie bij dit bedrijf en ben nu door de tweede gespreksronde gekomen. Ik denk te merken dat ik een grote kanshebber ben voor de functie, want het volgende gesprek is met HR (inclusief rondleiding op de werkvloer en kennismaking met nieuwe collega’s). De vraag die vast en zeker aan bod gaat komen is: ‘wat wil je gaan verdienen?’. Ik heb werkelijk geen idee waar ik aan moet/kan denken omdat mijn huidige situatie niet 1-op-1 te vergelijken is.

*knip*

De functie waarop ik gereageerd heb, heeft een salarisschaal van €3000-€4800. In het laagste geval verdien ik (bruto) dus al meer dan dan dat ik gewend ben, maar met zo’n royale ruimte wil ik ook niet te laag gaan inzetten. Tegelijkertijd kan ik ook lastig inschatten wat een passend salaris is omdat mijn huidige situatie lastig te vergelijken is. Ik ben 31, meerdere diploma’s (mix van HBO en MBO in meerdere vakgebieden welke allemaal mooi aansluiten bij de nieuwe functie), zo’n 7 jaar full-time werkervaring (welke niet persé overeenkomt met de nieuwe functie, maar de opgedane ervaring komt wel degelijk van pas en heeft mooie raakvlakken).

Ik ben me er ook van bewust dat ik ‘ze zelf met een aanbod kan laten komen’, maar ik wil graag zelf ook een reëele richtlijn bedenken.
Ik ben dus opzoek naar advies hoe ik mijn gewenste salaris kan gaan inschatten en waar ik aan moet denken zodat ik over een mooi salaris kan onderhandelen zonder te laag in te zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door EG Mike op 20-09-2022 09:41 ]

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:12
Om wat voor een functie gaat het? Mkb? Leidinggevend? Enz…

• EG Mike
synx6 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 11:23:
Om wat voor een functie gaat het? Mkb? Leidinggevend? Enz…
Ik blijf bewust een beetje vaag over de functie in kwestie, maar het betreft een baan waarbij ik certificeringen voor producten/productgroepen ga beoordelen aan de hand van (internationale) wetgeving. Het is een semi-overheidsinstelling (wel een ZBO). Een zelfstandige functie waarbij ik redelijk wat verantwoordelijkheid ga krijgen en een belangrijke handtekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-09 12:32

BLACKfm

o_O

Vanwaar de bewuste keuze voor het huidige lage salaris? Zodat je tijd overhebt voor die avonduren? Of vanwege financiële redenen zoals toeslagen?

Je hebt vervoer van de zaak (enkel zakelijk? of ook privé?), eten en een mobiel.

Zijn dit zaken die je ook bij je potentiële nieuwe werkgever krijgt? Een mobieltje en/of laptop van de zaak vind ik persoonlijk overigens geen toegevoegde waarde hebben.

Ik zou ook kijken naar je netto inkomen bij de switch. Als er zaken wegvallen bij je nieuwe werkgever welke bij je huidige werkgever wel betaald worden en of er toeslagen wegvallen door het hogere salaris.

Denk bijvoorbeeld ook aan prinsjesdag en de hoge energiekosten tegenwoordig. De 'minima' krijgen allemaal subsidies, en in de toekomstige salarisrange mag je alles zelf gaan ophoesten.

Al zou ik het niet echt een legitieme reden vinden om jezelf aan de bovenkant van de salarisrange te gaan inschatten, het zijn wel zaken om rekening mee te houden.

Of je moet de carrière move belangrijk vinden natuurlijk.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Reach for the stars... Ze hebben een vrij mooie bandbreedte qua schaal dus waarom niet lekker net over het midden gaan zitten op 4K?

Let wel: zij willen jou (en ja, je hebt zelf ook interesse in het bedrijf) dus er is niet altijd een "reden" dat je een salaris hoeft te verdedigen. Andersom, als werkgever, zal je toch best heel goed moeten uitleggen waarom iemand maar X waard is per maand en wat er aan extra's de komende tijd nog aan zit en op welke manier / voortgang / etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
je gaat werk doen waar je opleidingen bij aanpassen.
HBO 30 a 34 jaar 44K/j
35-39 jaar 51K/j
https://hetgeldcollege.nl/gemiddelde-salaris-hbo-wo/
3666 mnd is ondergrens dus zou inzetten op 4000

• MAX3400

MAX3400

Geen idee uit welke hoge hoed die bedragen komen; als ik even rondkijk bij vrienden / collega's, zijn een aantal genoemde bedragen best kul.

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
MAX3400 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 11:45:
[...]

Geen idee uit welke hoge hoed die bedragen komen; als ik even rondkijk bij vrienden / collega's, zijn een aantal genoemde bedragen best kul.
ik heb ook geen idee, zocht even snel en de bedragen klopten wel met de bandbreedte die TS aangeeft dus nam ze over.
Dit staat wat lager in de blog:
"De gegevens waar ik gebruik van heb gemaakt zijn de salarisgegevens van hbo’ers en WO’ers volgens het CBS. "

[ Voor 16% gewijzigd door Silent7 op 17-09-2022 11:49 ]

• EG Mike
Bedankt voor de reacties. Hier kan ik wat mee.
BLACKfm schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 11:35:
Vanwaar de bewuste keuze voor het huidige lage salaris? Zodat je tijd overhebt voor die avonduren? Of vanwege financiële redenen zoals toeslagen?
Met oog op overname van het bedrijf. Een groot deel van de inkomsten worden in de aflossing van het bedrijfspand gestoken, investeringen zonder schulden, etc. Maar door de veranderingen in de markt zie ik uiteindelijk af van de overname. Ik kan in andere branches net zo veel verdienen voor letterlijk de helft minder uren en stress, waarbij dit laatste de grote drijfveer is voor de move, en niet zo zeer het financiële aspect. Maar ik wil mezelf ook niet te kort doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
5400 vragen.

Werkgever: Oh neeeee kan niet buiten schaal, die gaat tot 4800.
Jij: Oh, nou, poeh poeh, jammer hoor, vooruit doe dan die 4800 maar :)

[ Voor 9% gewijzigd door Navi op 17-09-2022 12:27 ]

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

EG Mike schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 11:20:
De vraag die vast en zeker aan bod gaat komen is: ‘wat wil je gaan verdienen?’.
De vraag waarop je je moet voorbereiden is dat HR vraagt om een kopie van jouw huidige slarisstrook en biedt vervolgens €100 p.m. meer..

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

bombadil schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 18:42:
[...]

De vraag waarop je je moet voorbereiden is dat HR vraagt om een kopie van jouw huidige slarisstrook en biedt vervolgens €100 p.m. meer..
Er bestaat in NL geen verplichting om een salarisstrook te overleggen anders dan aan de Belastingdienst en geregistreerde financiele instituten :)

[ Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 17-09-2022 18:46 ]

• EG Mike
[...]

Maar dat is geen reëel salaris, en ik kan dat bod ook gewoon afwijzen. Dan komt de vervolgvraag wat ik wél wil verdienen, en dan kom ik op mijn eerder gestelde vraag in de TS.

Edit: werkgever weet ook dat ik geen noodzaak heb om een andere baan te vinden, dus een onzinnig bod zal niets uithalen.

[ Voor 12% gewijzigd door EG Mike op 17-09-2022 19:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
[...]

En het antwoord op die vraag is dat je die strook niet deelt, want je wilt betaald krijgen aan de hand van wat je waard bent in jouw nieuwe functie. Dan is wat je nu verdient totaal irrelevant, dus mogen ze een mooi bod doen wat bij jouw nieuwe functie past.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:09

H-W

Ik zou het aan hen laten een voorstel te doen. Houd in je achterhoofd een bedrag (ergens rond de gulden middenweg, dus zo'n 3800 euro?) en kijk of het voorstel een beetje overeen komt. Ze hebben interesse in jou, jij weet wat er zo verdiend kan worden in deze functie (al is die bandbreedte 3000-4800 euro wel héél royaal) en je gaat er hoe dan ook behoorlijk op vooruit. Als je gelijk te hoog in de boom gaat zitten met je salariseis dan schrikt dat af. Je stelt je redelijk bescheiden op en laat ook nog wat ruimte voor groei in de toekomst.

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
https://www.bol.com/nl/nl...errer=socialshare_pdp_www

Dit boekje heeft mij indertijd ongeveer twee extra periodieken opgeleverd.

Verder zeg je dat je bij een zbo semi-overheid gaat werken. Aan de salarisrange te zien in schaal 10. Je hebt 7 jaar werkervaring dus ik zou periodiek 8 vragen. Dat is ca 4400 per maand. Zie ook https://ambtenarensalaris.nl/rijksoverheid/

(Mits wel relevante werkervaring, anders zou ik bijstellen naar aantal relevante jaren)

Vraag verder ook veel secundaire arbeidsvoorwaarden (leaseauto, of 1e klas reizen). Dat is allemaal ingewikkeld en lastig bij semi overheid, dus jij bent de beroerdste niet en laat dat allemaal schieten als ze er nog een periodiekje bovenop doen. Schaal 10-9 = 4550 per maand. Lijkt mij een mooi onderhandelingsresultaat.

[ Voor 5% gewijzigd door wlmpie op 17-09-2022 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-09 17:08

Lordy79

Vastberaden

4800 vragen en als men vraagt waarom het hoogste, aangeven dat je voldoet aan alle functie eisen, jaren relevante werkervaring hebt en dat je vindt dat je dat gewoon waard bent.

Dan kun je altijd nog zakken.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 26-09 12:36
Ik ben recent van job veranderd en ik heb bij de vraag 'wat zou je willen verdienen?' gewoon gezegd dat ik hen eerst een voorstel wil laten doen voor ik zelf mijn kaarten op tafel leg.
En dat had als gevolg dat ze een stuk meer geboden hebben dan ik zelf had durven vragen :) .
En dan nog eens extra gevraagd, want ja... eerste voorstel is nooit het beste voorstel!
Pagina: 1