Slimme thermostaat mogelijk bij onze CV ketel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-08 15:27
Mijn vraag:
Wij wonen al een behoorlijk aantal jaren zeer tevreden in een huurhuis.
Maar ook bij ons zijn de gasprijzen gestegen, maar naast dat stukje zouden wij het ook handig vinden om vanaf afstand de thermostaat te kunnen bedienen.

Nu willen wij de huidige handmatige thermostaat vervangen (we bewaren de oude wel) voor een waarbij die mogelijk is. Maar is onze CV ketel hier wel geschikt voor?

Bij ons uit de muur komen 3 draadjes waarvan 2 aangesloten.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
CV ketel: Nefit Smartline Basic
Thermostaat: ModuLine 100 NL EV 18310
Verder hebben wij nog zonnepanelen (staat helemaal los hiervan) en een zonneboiler voor warm water (volgens mij heeft dit geen invloed op de thermostaat).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Veel op google en tweakers gezocht, ook wel diverse topics tegengekomen maar zover ik heb kunnen vinden verschilt het nogal per CV ketel wat de mogelijkheden zijn.

Ik ben dus benieuwd of wij een slimme thermostaat op deze 2 (of 3) draadjes kunnen aansluiten en vervolgens vanaf afstand via een app deze kunnen bedienen. En mocht dat mogelijk zijn moeten wij dan nog naar bepaalde types kijken. Het hoeft van ons niet heel uitgebreid. Alleen de temperatuur bijstellen en eventueel automatische schema's zou voor ons genoeg zijn.

Hieronder nog even een aantal foto's van de CV installatie en huidige thermostaat:
Afbeeldingslocatie: https://www.kene.nl/1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.kene.nl/2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.kene.nl/3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.kene.nl/4.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.kene.nl/5.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.kene.nl/6.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door knorde op 17-09-2022 11:19 ]

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:21

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

knorde schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 11:17:
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Veel op google en tweakers gezocht, ook wel diverse topics tegengekomen maar zover ik heb kunnen vinden verschilt het nogal per CV ketel wat de mogelijkheden zijn.
Ik vind het hier vrij duidelijk uitgelegd.

Kort door de bocht:
  1. De ketel aansturen op basis van aan/uit kan altijd
  2. Voor modulerend aansturen: Nefit houdt zich standaard niet netjes aan de OpenTherm-standaard die slimme (en domme) thermostaten gebruiken. Daar heb je een convertor voor nodig.
Als je de watertemperatuur van je CV al best laag hebt gezet (bijvoorbeeld 40 of 50 graden), dan maakt het niet zo heel veel uit als je de ketel niet modulerend aanstuurt. Hij gaat dan toch al op een laag vermogen aan de slag, anders wordt het water te warm.

[ Voor 14% gewijzigd door Gizz op 17-09-2022 12:54 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• knorde
Gizz schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:48:
[...]

Ik vind het hier vrij duidelijk uitgelegd.

Kort door de bocht:
  1. De ketel aansturen op basis van aan/uit kan altijd
  2. Voor modulerend aansturen: Nefit houdt zich standaard niet netjes aan de OpenTherm-standaard die slimme (en domme) thermostaten gebruiken. Daar heb je een convertor voor nodig.
Als je de watertemperatuur van je CV al best laag hebt gezet (bijvoorbeeld 40 of 50 graden), dan maakt het niet zo heel veel uit als je de ketel niet modulerend aanstuurt. Hij gaat dan toch al op een laag vermogen aan de slag, anders wordt het water te warm.
Ik heb het artikel zojuist gelezen.
Ik merk wel dat ik hier erg (te?) weinig kaas van heb gegeten.

Optie 1, aan/uit kan altijd geeft je aan. Betekend dit dat ik elke slimme thermostaat kan gebruiken op mijn CV ketel en gewoon via de 2 draadjes kan aansluiten en de temperatuur kan instellen naar wens net zoals het nu handmatig is?

Optie 2, ik begrijp dat dit meer voor constante temperatuur zorgt. Dit is natuurlijk altijd veel beter maar eigenlijk zouden wij al erg blij zijn als optie 1 mogelijk zou zijn. Dus hetzelfde wat we nu hebben maar dat het dan vanaf afstand via een app kan.

Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van de thermostaat, of maakt dat voor aan/uit niet uit?
Heb ik dan verder geen convertor nodig, zodat ik het kan aansluiten op de 2 draadjes die uit de muur komen?

Verder zou het mooi zijn dat de stroom via dezelfde 2 draadjes kunnen zodat ik geen externe adapter nodig heb.

[ Voor 3% gewijzigd door knorde op 17-09-2022 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

knorde schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:03:
[...]

Ik heb het artikel zojuist gelezen.
Ik merk wel dat ik hier erg (te?) weinig kaas van heb gegeten.

Optie 1, aan/uit kan altijd geeft je aan. Betekend dit dat ik elke slimme thermostaat kan gebruiken op mijn CV ketel
Ja.
en gewoon via de 2 draadjes kan aansluiten en de temperatuur kan instellen naar wens net zoals het nu handmatig is?
Ja, waarbij je waarschijnlijk wel die twee draadjes bij je CV-ketel even van plek moet wisselen. Zie ook de handleiding op pagina 86:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iSjhnRQg7SampbB608F64GL5tY4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dXGppZkatvt5jAOaPEfCpCXn.png?f=user_large

Voor aan-uit moeten de draadjes bij het blokje links aangesloten worden.

edit: gooi bij de keuze voor een aan/uit-aansturing wel even de watertemperatuur naar beneden. Die heb je nu op auto staan, wat volgens de handleiding maximaal 90 graden is. Je ketel is efficiënter als hij zo koud mogelijk water retour krijgt en dat krijg je juist niet als je met aan/uit-aansturing steeds je aanvoerleiding naar 90 graden opstookt. Zet de temperatuur bijvoorbeeld handmatig op 50 graden, dat scheelt al veel.

[ Voor 17% gewijzigd door Gizz op 17-09-2022 13:23 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• knorde
Gizz schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:14:
[...]

Ja.

[...]

Ja, waarbij je waarschijnlijk wel die twee draadjes bij je CV-ketel even van plek moet wisselen. Zie ook de handleiding op pagina 86:

[Afbeelding]

Voor aan-uit moeten de draadjes bij het blokje links aangesloten worden.

edit: gooi bij de keuze voor een aan/uit-aansturing wel even de watertemperatuur naar beneden. Die heb je nu op auto staan, wat volgens de handleiding maximaal 90 graden is. Je ketel is efficiënter als hij zo koud mogelijk water retour krijgt en dat krijg je juist niet als je met aan/uit-aansturing steeds je aanvoerleiding naar 90 graden opstookt. Zet de temperatuur bijvoorbeeld handmatig op 50 graden, dat scheelt al veel.
toon volledige bericht
Op dit moment heb ik ook aan/uit toch met de "handmatige thermostaat"?

Ik ben een beetje huiverig om dingen aan de cv ketel zelf te gaan veranderen.
Maar aan de andere kant, jij weet ook waar je over praat dus ja als dat efficiënter is.

In de handleiding staat trouwens dat ik de stekker door moet verbinden met een stukje stroomdraad.
Is dit allemaal echt nodig om het op dezelfde manier te gebruiken (maar dan ook via app bediening omdat de "nieuwe" thermostaat dat ondersteund)?

Ik wil als het echt noodzakelijk is wel het e.e.a. aanpassen maar ik probeer eerst even te begrijpen waarom deze aanpassing nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

knorde schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:52:
[...]

Op dit moment heb ik ook aan/uit toch met de "handmatige thermostaat"?
Je Nefit Moduline 100 is een modulerende thermostaat (vandaar 'Modu' in de naam). Die stuurt de ketel aan door niet alleen te zeggen dat hij moet gaan stoken, maar ook of dat op 100% is, 50%, etc.
In de handleiding staat trouwens dat ik de stekker door moet verbinden met een stukje stroomdraad.
Nee, dat staat bij het stukje om de controleren of de aan/uit-schakeling werkt. In plaats van de thermostaat doorverbinden, naar de huiskamer lopen en de thermostaat hoog instellen, raden ze de monteur aan om ter plekke even een draadje erin te steken.

Voor het aansluiten van je thermostaat op de aan/uit-poorten ga je niet zelf een stukje draad erin steken om die poorten te verbinden. Dan zou je ketel namelijk 24/7 gaan stoken :P

• knorde
Gizz schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 14:07:
[...]

Je Nefit Moduline 100 is een modulerende thermostaat (vandaar 'Modu' in de naam). Die stuurt de ketel aan door niet alleen te zeggen dat hij moet gaan stoken, maar ook of dat op 100% is, 50%, etc.

[...]

Nee, dat staat bij het stukje om de controleren of de aan/uit-schakeling werkt. In plaats van de thermostaat doorverbinden, naar de huiskamer lopen en de thermostaat hoog instellen, raden ze de monteur aan om ter plekke even een draadje erin te steken.

Voor het aansluiten van je thermostaat op de aan/uit-poorten ga je niet zelf een stukje draad erin steken om die poorten te verbinden. Dan zou je ketel namelijk 24/7 gaan stoken :P
Haha sorry ok, ik kom dom over met dit onderwerp, maar zoals ik al zei ik heb hier gewoon te weinig kaas van gegeten haha :P
Maar met een aan/uit slimme thermostaat, kun je dan ook nog wel een temperatuur instellen of is het letterlijk aan (maximaal) of uit (echt uit)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

knorde schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 14:11:
Maar met een aan/uit slimme thermostaat, kun je dan ook nog wel een temperatuur instellen of is het letterlijk aan (maximaal) of uit (echt uit)?
Je kunt uiteraard de gewenste temperatuur in de kamer instellen. Anders is het geen thermostaat, maar een schakelaar. Is het kouder dan gewenst in de kamer? Ketel aan. Is het al warm genoeg? Ketel uit. Hier zit een bepaalde vertraging tussen, zodat je ketel niet elke 2 seconden aan of uit gaat als je precies rond de gewenste temperatuur zit.

Als je het hebt over de watertemperatuur; die kun je niet aanpassen via de thermostaat. Wel via die knop rechts op je ketel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-08 22:01
zie ik het goed en staat je water temp nu op 90 graden?

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-08 16:44
Dat viel mij ook op. Ik hoop maar dat de foto een beetje vertekend en dat de knop op "auto" staat.
Vraag me ook af wat de functie van die knop is in combinatie met een modulerende thermostaat?

[ Voor 32% gewijzigd door remmuz op 17-09-2022 14:43 ]

• knorde
Gizz schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 14:15:
[...]

Je kunt uiteraard de gewenste temperatuur in de kamer instellen. Anders is het geen thermostaat, maar een schakelaar. Is het kouder dan gewenst in de kamer? Ketel aan. Is het al warm genoeg? Ketel uit. Hier zit een bepaalde vertraging tussen, zodat je ketel niet elke 2 seconden aan of uit gaat als je precies rond de gewenste temperatuur zit.

Als je het hebt over de watertemperatuur; die kun je niet aanpassen via de thermostaat. Wel via die knop rechts op je ketel.
Rainesh schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 14:22:
remmuz schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 14:42:
Dat viel mij ook op. Ik hoop maar dat de foto een beetje vertekend en dat de knop op "auto" staat.
Vraag me ook af wat de functie van die knop is in combinatie met een modulerende thermostaat?
Begrijp ik het dan goed dat een modulaire thermostaat (wat we nu hebben) efficiënter is dan een aan/uit thermostaat (waar we dan naartoe zouden gaan)?

Overigens staat de rechter knop inderdaad op 90.
Dit is door de installateur in 2008 zo gedaan en nooit gewijzigd.
Als ik jullie zo hoor is dit hartstikke fout.

Kan dit ook nog komen omdat wij een zonneboiler ertussen hebben staan?
Moet ik hem aanpassen naar auto, of naar een andere waarde zoals eerder hierboven genoemd (50)?

Waar dient die linker knop eigenlijk voor?

P.S. In de handleiding dit bij de CV ketel zit staat 75 tot 90 graden als ik mij niet vergis.
Zie hier een screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://www.kene.nl/7.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door knorde op 17-09-2022 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-08 16:44
ik weet niet hoe die zonneboiler in het systeem is opgenomen en of dat invloed heeft op de instelljngen van de CV ketel.
Normaal gesproken moet je een huis uit 2008 prima op temperatuur kunnen krijgen als die knop op 50 graden staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:08
Linkerknop is SWW/tapwater temperatuur, die zou ik op 60 graden instellen (en niet lager in verband met legionella). De rechterknop is voor je CV temperatuur, daar kun je mee spelen wat je wil. Je kunt die eens lager zetten (bijv 60 graden) en dan kijken of de ruimtes die je verwarmt nog warm worden.

• knorde
remmuz schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 15:13:
ik weet niet hoe die zonneboiler in het systeem is opgenomen en of dat invloed heeft op de instelljngen van de CV ketel.
Normaal gesproken moet je een huis uit 2008 prima op temperatuur kunnen krijgen als die knop op 50 graden staat.
Onze CV ketel komt uit 2008, het huis is van 1965 (wel gerenoveerd in 20212 en geïsoleerd, dubbele beglazing etc of hoe heet dat tegenwoordig.
Mint schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 15:13:
Linkerknop is SWW/tapwater temperatuur, die zou ik op 60 graden instellen (en niet lager in verband met legionella). De rechterknop is voor je CV temperatuur, daar kun je mee spelen wat je wil. Je kunt die eens lager zetten (bijv 60 graden) en dan kijken of de ruimtes die je verwarmt nog warm worden.
Heeft het spelen met de temperatuur verder geen gevolgen voor onze zonneboiler?
En begrijp ik het dan goed dat een modulaire thermostaat (wat we nu hebben) efficiënter is dan een aan/uit thermostaat (waar we dan naartoe zouden gaan)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
Ik zou het inderdaad terugschroeven naar circa 60 graden.

En nee zou geen invloed moeten hebben op je zonneboiler. Dat is namelijk voor warm water.

Modulerend is efficiënter dan aan/uit

• knorde
Rainesh schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 15:19:
Ik zou het inderdaad terugschroeven naar circa 60 graden.

En nee zou geen invloed moeten hebben op je zonneboiler. Dat is namelijk voor warm water.

Modulerend is efficiënter dan aan/uit
Ok, duidelijk.

Over het stukje modulerend of niet. Als ik het goed begrepen heb moet ik bij een modulerende thermostaat een convertor hebben toch? Wat is jullie advies, naar aan/uit of modulerend met een convertor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:07
@knorde, begin eens met je CV temp naar 50 zetten. Kijk of je het daarmee voldoende warm houdt. Lukt dat niet, dan naar 60. Daarmee moet het wel lukken als er in 2012 is geisoleerd.

Achterlijk dat je CV op 90 graden staat. Dit betekent gewoon dat je ketel water naar 90 graden opwarmt en vervolgens bijna kokend water je radiatoren in ramt. De beste monteur mag overigens meteen ontslagen wordt.

Alleen terugzetten naar lagere temps zal al heel veel schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
knorde schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 15:23:
[...]

Ok, duidelijk.

Over het stukje modulerend of niet. Als ik het goed begrepen heb moet ik bij een modulerende thermostaat een convertor hebben toch? Wat is jullie advies, naar aan/uit of modulerend met een convertor?
Nee dat is niet nodig. Een modulerende thermostaat heeft geen convector nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Mint schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 15:13:
Linkerknop is SWW/tapwater temperatuur, die zou ik op 60 graden instellen (en niet lager in verband met legionella).
Legionella is vooral een probleem bij grote hoeveelheden water die lang stil staat op een legionella-vriendelijk temperatuurtje. Denk daarbij aan grote boilervaten die wekenlang niet boven de 55 graden is geweest. Daarom moet je daarbij 1x per week zorgen dat de temperatuur hoger komt te liggen.

Bij een doorstroomverwarmer zoals deze combiketel is dat nauwelijks een issue. Je hebt geen voorraad warm water, het water waaronder je douchte komt vrijwel geheel direct uit de koude waterleiding en is vers. Alleen als je midden in de zomer een aantal weken op vakantie bent geweest loop je een (klein) risico
op legionella, omdat het water dan al weken stilstaat in de leidingen bij een hogere temperatuur dan gewoonlijk. Dan is het goed om even water 5 minuten door te laten lopen alvorens te gaan douchen.

Bij deze ketel zou ik het tapwater op eco zetten. Dan gaat de comfortfunctie uit waarmee hij een klein beetje water op temperatuur houdt. Scheelt flink wat gas en in de praktijk is het enige nadeel dat het een paar seconden langer duurt voordat er warm water uit de kraan komt.

edit: ah het stukje zonneboiler gemist. Dan natuurlijk wel op 60 graden zetten!

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 17-09-2022 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Deze Nefit-ketel heeft bij een modulerende OpenTherm-thermostaat wel degelijk een converter nodig. Zie mijn eerste post: Gizz in "Slimme thermostaat mogelijk bij onze CV ketel?"

Laten we @knorde niet onnodig verwarren door elkaar tegen te spreken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
@Gizz TS gebruikt al een modulerende thermostaat. TS kan bijvoorbeeld een Nefit Easy aansluiten. Modulerende slimme thermostaat dat direct op zijn ketel zou moeten werken.

Had ik in mijn vorige woning (met Nefit ketel) ook

https://www.google.com/ur...Vaw1KKbsNpFd7PE8B6F5Sp8OA

Geen adapter nodig zo te zien.

[ Voor 40% gewijzigd door Rainesh op 17-09-2022 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Rainesh schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 15:29:
@Gizz TS gebruikt al een modulerende thermostaat.
Dat is mij bekend.
TS kan bijvoorbeeld een Nefit Easy aansluiten.
Die is EOL, maar tweedehands zou dat inderdaad nog kunnen.

Volgens mij is het enige product (dat nu aangeboden wordt) dat direct met deze Nefit kan babbelen de Bosch Easycontrol. Alle andere slimme thermostaten hebben een converter nodig om deze Nefit te laten moduleren.

Heel fijn die fabrikanten die hun eigen protocol gebruiken, waardoor je vastzit aan hun product of €60 neer moet leggen voor een converter zodat de ketel wel gewoon wil samenwerken met de rest van de wereld :z

[ Voor 15% gewijzigd door Gizz op 17-09-2022 15:54 ]

• knorde
t14wo schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 15:23:
@knorde, begin eens met je CV temp naar 50 zetten. Kijk of je het daarmee voldoende warm houdt. Lukt dat niet, dan naar 60. Daarmee moet het wel lukken als er in 2012 is geisoleerd.

Achterlijk dat je CV op 90 graden staat. Dit betekent gewoon dat je ketel water naar 90 graden opwarmt en vervolgens bijna kokend water je radiatoren in ramt. De beste monteur mag overigens meteen ontslagen wordt.

Alleen terugzetten naar lagere temps zal al heel veel schelen.
Ok, ondanks het screenshot wat ik gestuurd had (dat hij tussen de 75 en 90 zou moeten staan volgens de handleiding) is het advies het aan te passen?
Gizz schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 15:39:
[...]

Dat is mij bekend.

[...]

Die is EOL, maar tweedehands zou dat inderdaad nog kunnen.

Volgens mij is het enige product (dat nu aangeboden wordt) dat direct met deze Nefit kan babbelen de Bosch Easycontrol. Alle andere slimme thermostaten hebben een converter nodig om deze Nefit te laten moduleren.

Heel fijn die fabrikanten die hun eigen protocol gebruiken, waardoor je vastzit aan hun product of €60 neer moet leggen voor een converter zodat de ketel wel gewoon wil samenwerken met de rest van de wereld :z
Ik zie hem van Nefit nog wel op marktplaats maar ik begrijp dus dat die van Bosch ook geschikt is?
Begrijp ik het in dit verhaal goed dat die Nefit Easy en Bosch Easycontrol beide gewoon beneden aan de huidige draadjes aangesloten kunnen worden (modulair) en ik in dat geval ook niets hoef aan te passen bij de CV ketel (even los van de temperatuur die van 90 naar 50 a 60 moet, rechter knop)?

Welke raden jullie aan van de 2?

Maakt 50 of 60 graden (voor het aanpassen van de huidige temperatuur van 90) nog uit ivm de zonneboiler en legionella?

Verder alle reacties gelezen, super al die tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

knorde schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 18:48:
Maakt 50 of 60 graden (voor het aanpassen van de huidige temperatuur van 90) nog uit ivm de zonneboiler en legionella?
Nee, want die 90 graden die je op 50 zet betreft de temperatuur van het water in je radiatoren en verwarmingsbuizen. Dat is een gesloten systeem.

Legionella is gevaarlijk als je waterdamp inademt, zoals onder de douche. Maar dat is je tapwater, de linker knop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:46
let wel, er is weinig tot geen besparing met een "slimme" thermosstaat. Dat heb je vooral als je hem minder vergeet lager te zetten omdat je er op afstand ook bij kunt, verder doet het weinig.

Wat wel echt helpt:

https://zetmop60.nl/

hier kun je handleiding vinden voor jouw ketel hoe je de temperatuur van het water naar de radiatoren (dus niet van de douche ;-) ) aanpast. Alles beneden ~65C is winst want dan werkt je CV-ketel efficienter. Hier zijn wel tientallen procenten qua verbruik te winnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knorde
Fr33z schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 19:11:
let wel, er is weinig tot geen besparing met een "slimme" thermosstaat. Dat heb je vooral als je hem minder vergeet lager te zetten omdat je er op afstand ook bij kunt, verder doet het weinig.
Het gaat ons vooral om het op afstand kunnen bedienen ervan (en dus vaker vanaf afstand uit, of vlak voor we naar huis gaan aan te kunnen zetten).

Ik heb de tenperatuur van de cv ketel voor de radiator (rechter knop dus) nu op 60 graden gezet.

Ik heb van dit topic veel geleerd, nu bij mijn schoonouders ook gelijk de temperatuur aangepast van 85 naar 60. Uiteraard ook alleen van het radiator gedeelte.

Voor het overzicht plaats ik hier de openstaande vraag nog even.

Begrijp ik het in dit verhaal goed dat die Nefit Easy en Bosch Easycontrol beide gewoon beneden aan de huidige draadjes aangesloten kunnen worden (modulair) en ik in dat geval ook niets hoef aan te passen bij de CV ketel?

Welke raden jullie aan van de 2?

Bestaat er bij deze types ook een soort timer/ schema instelling voor dat je bijvoorbeeld kan zeggen van zolaat tot zolaat die temperatuur?

[ Voor 41% gewijzigd door knorde op 17-09-2022 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:59
knorde schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 15:05:
[...]

[...]

[...]

Begrijp ik het dan goed dat een modulaire thermostaat (wat we nu hebben) efficiënter is dan een aan/uit thermostaat (waar we dan naartoe zouden gaan)?
In theorie wel. Het idee is, dat het water dat naar de ketel gaat, een zo laag mogelijke temperatuur heeft. Hoe lager de temperatuur, hoe hoger het rendement van de ketel.

Een modulerende thermostaat kan al bij voorbaat de temperatuur van het gewenste water aan de ketel vragen. Als het bijvoorbeeld al 18 graden is en je wilt verwarmen naar 19 graden, dan heb je daar geen gloeiendheet water voor nodig, dat lukt ook met water van 40 graden. Maar als het 10 graden is en je kamer is niet zo goed geisoleerd, dan ga je het met radiatoren van 40 graden niet warm krijgen (of het duurt heel lang). De modulerende thermostaat vraagt dan heter water aan de ketel.

Met een aan/uit regeling kan dat niet. De ketel zal dan altijd water leveren van de temperatuur die je hebt ingesteld op de ketel. Je kunt dat wel wat lager instellen (bij mij staat ie op 50 graden), maar dan heb je kans dat je kamer niet (snel genoeg) warm wordt als het een keertje 20 graden vriest. Voor het opwarmen van een koude kamer zal het geen verschil maken, maar als de kamer al relatief warm is, dan brandt de ketel wat efficienter met een modulerende thermostaat. Hij zal ook niet zo vaak aan- en afslaan, zodat de temperatuur in de kamer mooi constant blijft.

Je hebt pech met je Nefit ketel, dat zijn ondingen. Met elk ander merk ketel had het prima modulerend gewerkt met elke slimme thermostaat. Met deze ketel zul je wel iets besparen met een slimme thermostaat, maar dat moet je dan meer zoeken in dingen als dat je de verwarming nog kunt uitschakelen als je al van huis vertrokken bent.
Overigens staat de rechter knop inderdaad op 90.
Dit is door de installateur in 2008 zo gedaan en nooit gewijzigd.
Als ik jullie zo hoor is dit hartstikke fout.
90 graden is heel heet, je huis heeft dat waarschijnlijk niet nodig. Als je huis ook maar een beetje geisoleerd is, dan heb je meestal wel genoeg aan 60 graden. Zoals boven uitgelegd brandt de ketel dan met een hoger rendement en bespaar je dus gas.

• knorde
PhilipsFan schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 20:51:
In theorie wel. Het idee is, dat het water dat naar de ketel gaat, een zo laag mogelijke temperatuur heeft. Hoe lager de temperatuur, hoe hoger het rendement van de ketel.
Om nog even het overzicht te houden (omdat het topic best snel doorloopt) hierbij nog de openstaande vragen in 1 oogopslag:

1. Bovenstaand klinkt zo dubbel, je zou denken hoe warmer hoe efficiënter, hij hoeft immers minder op te warmen omdat het water al een deel warm is. Of moet ik dan anders zien?

2. Ik kan dus de Nefit Easy of de Bosch Easycontrol CT 200 gewoon beneden aan de huidige draadjes aansluiten (modulair) en ik hoef daarvoor niets aan te passen bij de CV ketel?

3. Welke raden jullie aan van de 2?

4. Bestaat er bij deze types ook een soort timer/ schema instelling voor dat je bijvoorbeeld kan zeggen van zolaat tot zolaat die temperatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
knorde schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 22:24:
[...]

Om nog even het overzicht te houden (omdat het topic best snel doorloopt) hierbij nog de openstaande vragen in 1 oogopslag:

1. Bovenstaand klinkt zo dubbel, je zou denken hoe warmer hoe efficiënter, hij hoeft immers minder op te warmen omdat het water al een deel warm is. Of moet ik dan anders zien?
Het is een specifieke eigenschap van een HR-ketel. Die is zo gebouwd dat het de waterdamp die ontstaat bij de verbranding, kan condenseren. Er zit een heleboel warmte-energie in waterdamp, die win je dan terug. Maar dat werkt alleen als er iets koud genoeg is om tegen te condenseren. Met water van 80 graden werkt dat niet, maar met water van 40 graden wel. Vandaar dat iedereen probeert om de retourtemperatuur van de ketel zo laag mogelijk te houden. Dat kun je dan weer doen door de aanvoertemperatuur lager te zetten waardoor de ketel gas gaat minderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Rainesh schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 14:22:
Kachel water, was vroeger standaard 80-90 op een hoop installaties.
Maar in veel huizen is 30 tot 50 ook prima, scheelt een bak gas ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

knorde schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 18:48:

Je zonneboiler doet allen je warm water, niet je radiator water. ;)
Tapwater wil je op 60 hebben, inderdaad in verband met legionella, maar als het warmer uit je zonneboiler komt (gaan vaak tot 80) is het prima, dan stroomt het door de cv tot de aanvoer temperatuur onder de 60 komt, dan gaat hij langzaam bijstoken.

Je kachel is nu 90, zoals ik hierboven schreef: hoog.
Breng hem eens omlaag en kijk of je het nog warm krijgt, en dan vooral op koudere dagen natuurlijk.
Maar dit hangt er af van grote van het huis, aantal radiatoren/convectoren, leidingen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Verwijderd schreef op zondag 18 september 2022 @ 07:59:
[...]
Kachel water, was vroeger standaard 80-90 op een hoop installaties.
Maar in veel huizen is 30 tot 50 ook prima, scheelt een bak gas ;)
Ok, je mag dus zo laag gaan als je wilt met kachel water?
Mocht het kachel water er ooit af moeten om wat voor reden dan ook, maakt het dan ook niet uit i.v.m. legionella?
Verwijderd schreef op zondag 18 september 2022 @ 08:02:
[...]
Je zonneboiler doet allen je warm water, niet je radiator water. ;)
Tapwater wil je op 60 hebben, inderdaad in verband met legionella, maar als het warmer uit je zonneboiler komt (gaan vaak tot 80) is het prima, dan stroomt het door de cv tot de aanvoer temperatuur onder de 60 komt, dan gaat hij langzaam bijstoken.

Je kachel is nu 90, zoals ik hierboven schreef: hoog.
Breng hem eens omlaag en kijk of je het nog warm krijgt, en dan vooral op koudere dagen natuurlijk.
Maar dit hangt er af van grote van het huis, aantal radiatoren/convectoren, leidingen etc.
PhilipsFan schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 22:58:
[...]
Het is een specifieke eigenschap van een HR-ketel. Die is zo gebouwd dat het de waterdamp die ontstaat bij de verbranding, kan condenseren. Er zit een heleboel warmte-energie in waterdamp, die win je dan terug. Maar dat werkt alleen als er iets koud genoeg is om tegen te condenseren. Met water van 80 graden werkt dat niet, maar met water van 40 graden wel. Vandaar dat iedereen probeert om de retourtemperatuur van de ketel zo laag mogelijk te houden. Dat kun je dan weer doen door de aanvoertemperatuur lager te zetten waardoor de ketel gas gaat minderen.
Hele duidelijke uitleg, nu snap ik ook de werking erachter.

Ik heb hem nu eerst op 60 graden gezet.
Mocht hij nog uitstekend verwarmen zet ik hem misschien nog wat lager, maar eerst even uitproberen hoe het nu gaat op 60.

Beantwoord --> 1. Bovenstaand klinkt zo dubbel, je zou denken hoe warmer hoe efficiënter, hij hoeft immers minder op te warmen omdat het water al een deel warm is. Of moet ik dan anders zien?

Beantwoord --> 2. Ik kan dus de Nefit Easy of de Bosch Easycontrol CT 200 gewoon beneden aan de huidige draadjes aansluiten (modulair) en ik hoef daarvoor niets aan te passen bij de CV ketel?
Zojuist gevonden via google, dit zou gewoon moeten werken op onze CV ketel.
https://nefit-nl.resource..._past_bij_uw_hr-ketel.pdf

Beantwoord --> 3. Welke raden jullie aan van de 2?
Ik ga voor de Bosch omdat de Nefit al EOL is.

Beantwoord --> Gevonden via google, dit is allemaal mogelijk. 4. Bestaat er bij deze types ook een soort timer/ schema instelling voor dat je bijvoorbeeld kan zeggen van zolaat tot zolaat die temperatuur?

[ Voor 9% gewijzigd door knorde op 18-09-2022 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
knorde schreef op zondag 18 september 2022 @ 12:22:
[...]

Ok, je mag dus zo laag gaan als je wilt met kachel water?
Mocht het kachel water er ooit af moeten om wat voor reden dan ook, maakt het dan ook niet uit i.v.m. legionella?
Zo laag als nog werkt om jouw huis warm te krijgen. Met vloerverwarming kun je nog lager gaan, vandaar dat extreem energiezuinige huizen vaak vloerverwarming hebben. Met radiatoren heb je dan al snel te weinig capaciteit, vooral als het buiten wat kouder wordt.

Legionella is wel echt een uitvinding om mensen gas te laten verspillen. Bij 60 graden haalt je ketel al een minder goed rendement, en bij je douche meng je er dan weer koud water bij. Niet efficient. Het risico op legionella is klein. Je moet een plek hebben in je installatie waar het water langere tijd warm kan blijven. Een boiler is zo'n plek, maar die heb ik niet. Bij mij is alles doorstroom. En er bevinden zich geen 'dode' uiteinden in het warmwatergedeelte. Dus volgens mij is er in mijn geval nauwelijks risico. Vergeet niet dat je, in het zeldzame geval van een legionellabesmetting, ook nog het water moet inademen. Het moet dus verneveld worden.

Ik ben er niet zo bang voor, maar de installateur die hier een paar dagen geleden de cv-ketel verving, wilde het niet doen. Hij zei "ik zet 'm op 60 graden, wil je het anders dan moet je dat maar zelf doen, dan heb ik het niet gedaan." Prima natuurlijk, dus heb 'm op 50 graden gezet en dat is eigenlijk nog te warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Even een update...

Ik heb de thermostaat besteld en deze komt woensdag binnen.
Ik laat het weten wat mijn bevindingen zijn.

Nog even een vraagje van mijn zus.
Zij is ook geïnteresseerd geraakt.

Zij heeft als CV ketel een Intergas kompakt HRE.
Werkt de Bosch Easycontrol CT 200 ook op die ketel zonder adapter/convertor (of hoe zou ik daar zelf achter kunnen komen)?

[ Voor 3% gewijzigd door knorde op 19-09-2022 19:51 ]

Pagina: 1