Vraag

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:29
Even een vraag aan de kenners.
Wij hebben een Panasonic TX-P50VT30 plasma al meer dan 10 jaar naar volle tevredenheid in gebruik.
Nu viel mij laatst tijdens een film kijken een streep op in beeld en dacht: ok, een streep na 10 jaar kan, het einde is nabij. Even later tijdens een effen grijs beeld zag ik ook allemaal vierkantjes en herkende de youtube layout...

Wat blijkt, mijn zoon van 6 kijkt veel youtube filmpjes en maximaliseert het filmpje niet en alle tumbnails rechts hebben dus gezorgd voor inbranding. Op zich is het niet heel storend want het valt alleen op bij heel effen beeld maar als het op te lossen is zou mooi zijn.

Nu zit er een functie op de tv dat het scherm volledig zwart is, en dat er langzaam een witte balk over het scherm gaat van links naar recht om inbranding (deels?) ongedaan te maken. Als je deze functie start staat er bij dat het alleen nut heeft wanneer deze modus lang aan staat.

Zou het zin hebben om deze functie een nacht (of aantal nachten) aan te zetten, of is het kwaad geschied en kan het niet ongedaan gemaakt worden :?

Verder doet het scherm het nog prima en wat mij betreft is het zonde om hem daarom nu vervroegd af te schrijven :)

Beste antwoord (via ybos op 18-09-2022 21:04)

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:09

Major_ton

Shoot!

Er zijn een paar dingen die je kan proberen. De eerste is de al eerder genoemde statische ruis. Als je geen zenders getuned hebt kan je de Pana op TV zetten en dan krijg je ruis te zien. Dat kan je eens 24 uur opzetten. Via YouTube zijn er ook verschillende Color Wash video's die je heel lang op kan zetten. In beide gevallen is het handig om de helderheid en contrast op maximaal te zetten.

YouTube: HD LCD Screen Burn In Fix / Stuck Pixel Fix 9 Hours Long

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:03

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

ybos schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 11:16:
Zou het zin hebben om deze functie een nacht (of aantal nachten) aan te zetten, of is het kwaad geschied en kan het niet ongedaan gemaakt worden :?

Verder doet het scherm het nog prima en wat mij betreft is het zonde om hem daarom nu vervroegd af te schrijven :)
Is het proberen waard toch?
Als het echt niets doet, zou die functie er ook niet op zitten?

En of het 'genoeg' doet, kan alleen jij bepalen.

Dan wel even aan de zoon uitleggen hoe hij fullscreen kijkt ;)
Wellicht kun je er het beste een Chromecast in stoppen, dan hoeft hij ook niet te klooien (verbinden via laptop?) en is het meteen fullscreen.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:29
Accretion schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 11:25:
[...]

Is het proberen waard toch?
Als het echt niets doet, zou die functie er ook niet op zitten?

En of het 'genoeg' doet, kan alleen jij bepalen.

Dan wel even aan de zoon uitleggen hoe hij fullscreen kijkt ;)
Wellicht kun je er het beste een Chromecast in stoppen, dan hoeft hij ook niet te klooien (verbinden via laptop?) en is het meteen fullscreen.
Proberen waard, ja, maar als de kenners zeggen: Plasma ingebrand is ingebrand, jammer maar helaas, heeft t weinig zin.
Zoon weet prima hoe hij fullscreen moet kijken maar hij vergeet het nog regelmatig.
"He! wel ff groot maken he!" -> "Ow ja, sorry" :P
Wij hebben een pc staat die gekoppeld zit aan de tv, we gebruiken de tv puur als monitor. Geen tv abbo, alleen netflix/youtube en heel soms ziggo go.

[ Voor 7% gewijzigd door ybos op 17-09-2022 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:03

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Tja, puur theoretisch, als ik op Google zoek vindt ik wel wat 'guides' die aangeven dat een statische ruis kan helpen.

Maar of het in de praktijk, voor jou specifieke beeldscherm een oplossing is, zal lastig te zeggen zijn.

offtopic; ah, je hebt tegenwoordig ook een Chromecast waar je apps op kunt zetten en een afstandsbediening bij zit.

Dat is eigenlijk best een ideale optie, dan kun je ook nog steeds via je telefoon casten.

Gebruikt waarschijnlijk ook nog minder stroom dan een volledige PC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:11
ybos schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 11:16:
Even een vraag aan de kenners.
Wij hebben een Panasonic TX-P50VT30 plasma al meer dan 10 jaar naar volle tevredenheid in gebruik.
Nu viel mij laatst tijdens een film kijken een streep op in beeld en dacht: ok, een streep na 10 jaar kan, het einde is nabij. Even later tijdens een effen grijs beeld zag ik ook allemaal vierkantjes en herkende de youtube layout...

Wat blijkt, mijn zoon van 6 kijkt veel youtube filmpjes en maximaliseert het filmpje niet en alle tumbnails rechts hebben dus gezorgd voor inbranding. Op zich is het niet heel storend want het valt alleen op bij heel effen beeld maar als het op te lossen is zou mooi zijn.

Nu zit er een functie op de tv dat het scherm volledig zwart is, en dat er langzaam een witte balk over het scherm gaat van links naar recht om inbranding (deels?) ongedaan te maken. Als je deze functie start staat er bij dat het alleen nut heeft wanneer deze modus lang aan staat.

Ik heb exact dezelfde TV en deze is helaas ook ingebrand (met name zender logo’s). Die witte balk gaat dat niet meer oplossen helaas. :'(

Helaas is ook na blikseminslag HDMI1 en HDMI2 stuk gegaan en HDMI2 in nou net ook de ARC HDMI. Ben dus op zoek naar een nieuwe TV en neig naar OLED, maar ook daar lees ik toch nog steeds over inbrand problemen, dus misschien toch maar mini led overwegen. En ik baal er enorm van dat geen enkele nieuwe TV 3D ondersteuning meer heeft, want.. heb een behoorlijke collectie 3D blu-ray’s.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Er zijn een paar dingen die je kan proberen. De eerste is de al eerder genoemde statische ruis. Als je geen zenders getuned hebt kan je de Pana op TV zetten en dan krijg je ruis te zien. Dat kan je eens 24 uur opzetten. Via YouTube zijn er ook verschillende Color Wash video's die je heel lang op kan zetten. In beide gevallen is het handig om de helderheid en contrast op maximaal te zetten.

YouTube: HD LCD Screen Burn In Fix / Stuck Pixel Fix 9 Hours Long

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

PatrickC schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 23:38:
[...]

Ik heb exact dezelfde TV en deze is helaas ook ingebrand (met name zender logo’s). Die witte balk gaat dat niet meer oplossen helaas. :'(

Helaas is ook na blikseminslag HDMI1 en HDMI2 stuk gegaan en HDMI2 in nou net ook de ARC HDMI. Ben dus op zoek naar een nieuwe TV en neig naar OLED, maar ook daar lees ik toch nog steeds over inbrand problemen, dus misschien toch maar mini led overwegen. En ik baal er enorm van dat geen enkele nieuwe TV 3D ondersteuning meer heeft, want.. heb een behoorlijke collectie 3D blu-ray’s.
OLED TV's kunnen bij verkeerd gebruik inderdaad inbranden, al is die kans wel kleiner dan bij Plasma TV's. Ik heb hier nog een 6 jaar oude OLED TV staan (LG 65B6) en die heeft geen last van burn-in ondanks het toch wel velen gamen wat erop gedaan is. Retentie is wel redelijk goed zichtbaar, maar daar heeft mijn nieuwe 77G2 praktisch ook geen last meer van. Ik zou mij er niet meer druk om maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:01

FeaR

In GoT we trust

ybos schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 11:29:
[...]
Proberen waard, ja, maar als de kenners zeggen: Plasma ingebrand is ingebrand, jammer maar helaas, heeft t weinig zin.
Gewoon aftrappen, kwaad kan het in ieder geval niet (mogelijk alleen voor de energierekening). De vraag is of het al echt burn-in is of mogelijk nog valt onder retentie en dus hoe effectief de stap van opschoonproces kan zijn.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1