USB stick bestanden weg na inpluggen in andere PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 0108daniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb een toch wel groot probleem.
Op mijn laptop heb ik verschillende Excel bestanden en foto's staan.
Soms moet ik mijn Excel bestand bewerken en opslaan.
Als mijn laptop uit is haal ik de USB uit de poort en plug die vervolgens in in de computer die in een andere kamer staat.
De laatst bewerkte bestanden zijn spontaan verdwenen!
Dus het hele excel bestand is dan weg.
Ik heb een recovery op mijn PC staan dus het is wel terug te halen, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Ik heb een SanDisk Ultra met 32GB
Andersom gebeurd het ook, als ik op de computer bestanden heb bewerkt of foto's en deze als de computer nog aanstaat netjes 'USB stick veilig uitwerpen' klik krijg ik hetzelfde.
Het rare is dat dit niet altijd is, dus de ene keer wel en de andere keer niet zonder dat ik andere stappen doe.
Ik had het vermoedde dat het bestand na het loskoppelen van de USB stick nog in het geheugen stonden maar dat bleek niet zo te zijn.
Dan nog is het raar dat de bewerkte bestanden verdwenen zijn.
De foto's verdwijnen soms ook of geven bij het openen aan dat het bestand beschadigd is en dus niet geopend kan worden.
Nou is het ook niet altijd makkelijk om m'n USB stick van boven naar beneden te nemen, maar met delen van bestanden moet beide apparaten aan staan dacht ik.
Even terug naar het begin, weet er iemand hoe het kan dat de bestanden zomaar verdwenen zijn bij het loskoppelen van de USB stick en het inpluggen in een andere PC?
Is er een oplossing voor of wat doe ik fout?

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Om te beginnen: niet direct werken met bestanden op een USB-stick, die gebruik je alleen om kopieen op te slaan en transporteren.

Dit is een scenario waar een NAS (Network Attached Storage) ideaal is. Of via de cloud werken (Google Docs etc), maar zeker niet met een USB stick. Of ouderwets: email de bestanden naar jezelf als je van computer wisselt.

Ik durf haast niet te vragen naar je backup strategie, als alles op je laptop staat, kan die maar beter niet kapot gaan...

[ Voor 29% gewijzigd door gambieter op 17-09-2022 02:38 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ligt het aan mij, of zie ik nergens staan dat je er bewust voor kiest om bestanden op te slaan voordat je de stick uitwerpt of de machine uitzet ? Kies je wel als je klaar bent er voor om een bestand echt te saven ?

Verder inderdaad liever niet vanaf een USB stick werken. Even verplaatsen naar de machine, dan daar aan de slag. Dan opslaan en terug op de stick zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:32

br00ky

Moderator Harde Waren
Je zoekt nu inderdaad een oplossing voor een probleem dat je niet zou hoeven hebben. Zet ze in de cloud of zet een lokaal netwerk op en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:07
9 vd 10x was het toch vergeten "veilig ontkoppelen" gebeurd het nog dan USB stick weggooien en nieuwe kopen.

USB sticks gebruik je niet als enige back-up.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 17-09-2022 08:39 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:52
Inderdaad niet direct werken op de USB stick, maar ook heel belangrijk: How to eject a USB flash drive from a computer

Eventueel ook NTFS gebruiken op de USB stick, werkt iets stabieler als FAT varianten. Maar je gebruikt USB sticks om te kopieren en niet om er van te werken. Maar een cloud achtige oplossing of een NAS werken hiervoor veel beter en stabieler. OneDrive, Google Drive of Dropbox zijn goede oplossingen, zeker icm MFA er op.

• 0108daniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ah top.
Al begrijp ik niet waarom foto's die niet bewerkt zijn maar alleen gekopieerd worden naar de USB dan ook beschadigd zijn.
Daar word niet direct vanaf gewerkt.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:04
Staat de optie quick/safe removal ook aan voor de USB flash drive?
TenForums: How to Enable or Disable Disk Write Caching in Windows 10
De USB stick kan ook gewoon defect/versleten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanton
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Hoe oud is het stickje en hoe intensief werd het gebruikt?

Joep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-05 22:56
Indien je usb verwijderen gebruikt, dan wacht even langer voordat je de usb verwijderd.

2 usb kan defect zijn?
Usb poort kan defect zijn.

Dus je komt te testen wanneer dit gebeurd.

Andere usb stick gebruiken?

Met par2 kun je files maken,om deze te kopiëren, en dan kun de files kunnen testen of er iets beschadigd is.
Dus hiermee kun je meerdere keren kopiëren en ontkoppelen, en via par2 testen of er iets beschadigd is.

Je hebt het over 2 pc's(laptop), een van de 2 kan ook defect zijn, dus testen.

Nooit op een usb stick werken.
Tijdens verplaatsen van een file via usb stick, laat de originele op de 1e pc. Dan kun je via usb de file naar een andere pc brengen.
Pagina: 1