Combinatie van CV en Lucht/Lucht wp goed afstellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:38
Ik heb in 3 ruimten een lucht/lucht warmtepomp hangen met genoeg vermogen om het aardig warm te kunnen krijgen. Daarnaast een CV met vloer(bij)verwarming en radiatoren. Wel wil ik een combinatie gebruiken om het deze winter warm te stoken. Ik zit alleen nog even te peinzen hoe ik dit het beste kan doen zonder dat de systemen elkaar tegenwerken.

Het huis is op de benedenverdieping voorzien van vloer(bij)verwarming over een vrij groot oppervlak met plavuizen en aanvullend radiatoren (+ airco).
2 radiatoren hangen in een hout met glas erker en hebben geen thermostaatknop. Dit is ook de plek met meeste warmteverlies. De rest hebben een thermostaatknop ingesteld op 21 graden.

Boven enkel radiatoren waar alleen de slaapkamer meedoet (+ airco) en dan nog een werkruimte met radiator (+ airco) beneden die warm moet blijven.

De vloerverwarming is een simpele ouderwetse verdeler met 4 groepen en 1 centrale thermostaatknop en een domme pomp.

We hebben een CV ketel met een slimme Remeha e-twist thermostaat. De thermostaat hangt in de woonkamer.
Na een nachtverlaging van 2 graden kost het in de ochtend het meest om het systeem weer compleet op temperatuur te krijgen. Daarna loopt het verbruik terug.

Mijn wens: Ik wil de vloer op comfort houden en dus zorgen dat de airco's de thermostaat niet steeds hinderen in het schakelen van de CV en zo de vloer. De radiatoren wil ik 1 a 2 graden lager zetten en als backup gebruiken. De airco's moeten niet te hard staan te jagen want dit is niet comfortabel, dus dit helpt ook weer als het allemaal (de vloer) niet teveel afkoelt. Alles moet dus een beetje lekker samenwerken 8)
Ook wil ik de warmte afgifte in de nacht door een groter verschil met buiten minimaliseren, maar alles op temperatuur proberen te houden. Het effect/verschil tussen stralingswarmte en warme lucht hierin is mij nog niet duidelijk.

Ik ga een nieuwe vloerpomp plaatsen die wat slimmer is om ervoor te zorgen dat de warmte langer in de vloer blijft ipv continue draaien. Ik weet niet of ik die enkele thermostaatknop op de verdeler kan vervangen door een slimme. Als het moet vervang ik ook alle thermostaatknoppen door een slimme voor meer zoneregeling, als het echt zoden aan de dijk zet. Wellicht zou ik een hele andere verdeler moeten plaatsen met 4 thermostaatknoppen. Ik wil met mijn plannen wel voorkomen dat de ketel zijn vermogen niet kwijt kan en gaat pendelen.

Ik ben al even aan het speuren, maar ben nog niet op een goed antwoord gekomen. De bestaande topics gaan over lucht/lucht of cv tuning, maar de combinatie mis ik nog. Graag jullie ideeën.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxc-RZPl0oeQmZ8XPAQxy6pAefs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BTKKhWpMS8wZm6RlQd68a61I.jpg?f=user_large
...

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:30
Radiatoren dicht en WAR (weersafhankelijke regeling) op de CV ketel zetten op een heel laag pitje. De Airco's worden dan verantwoordelijk om de ruimtetemperatuur te handhaven. Themostaat van de CV-ketel kan dan weg (misschien heb je hem fysiek nog wel nodig om de instellingen van de ketel te doen, maar hij hoeft niet meer in de woonkamer te hangen om daar de temperatuur te meten). Zo te zien heb je al een by-pass, dus die radiatoren dicht zetten gaat wel goed. Die thermostaat kraan op de verdeler hoef je niet te vervangen, maar die zet je gewoon hoog genoeg dat de het water van de CV altijd door kan de vloer in.

Begin met stooklijn 22C bij 15C buiten oplopend naar 30C bij -10C buiten. Hoe lager je de stooklijn zet, des te minder warm wordt je vloer en des te meer/efficiënter verwarm je met de airco's.

Omdat je vloer 's nachts niet warm hoeft te zijn kun je er ook nog een klokprogramma bovenop doen, zodat 's nachts de vloer niet verwarmd wordt. Voor het comfort is het natuurlijk beter om hem aan te laten staan. Kosten vs. comfort...

• Sarge78
@Paul C We hebben wel die regeling. Weet niet of dit echt wat is hoor. Dit zit er al vanaf dat wij hier kwamen en de vorige bewoner zei dat het niet echt prettig was. Moet ik echt even uitzoeken hoe dat werkt en die 2 draden weer ergens aansluiten. Buiten zit ergens nog een meter.

Er zit inderdaad een bypass. Ik denk wel dat die vervangen moet worden, want er gaan constant flow doorheen. Daardoor krijgt de rest denk ik te weinig warmte en gaat het te snel retour. Maar goed dit is een heel ander issue.

Ik zit te denken om de 2 radiatoren in de erker zonder thermostaatknop wel open te laten. Enerzijds als extra bypass, anderzijds i.v.m. de koudebrug. De CV temperatuur kan dan wel lager. Die staat nu op 65 graden. Op zich slim geregeld, dus die temperatuur zal weinig gebruikt worden door de cv.
De aanwarmtijd in de etwist staat nu op 240 minuten en stooklijn nog 27 bij 15 en 65 bij -10 (nu weinig zin zonder meting buitentemperatuur).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6jL43N8GnfP1Tk5DOSDLo6rV1Yo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E7m19ZDat0WqVFwhfrvgntPg.jpg?f=fotoalbum_large

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Top als je al een WAR hebt.

Twee ruimte thermostaten gebalanceerd laten samenwerken gaat niet werken. Kans dat dat stabiel wordt is heel klein. Waarschijnlijk zal er steeds 1 het meest werk naar zich toe trekken. Je wilt de vloer warm hebben voor het comfort. Daar hoef je de ruimtetemperatuur niet voor te weten; er moet alleen lauw warm water doorheen stromen.

65C bij -10 is veel teveel lijkt me. Je wilt die thermostaat op de verdeler eigenlijk altijd open hebben. Voor de maximale efficientie van de ketel wil je de ketel gewoon niet warmer laten verwarmen dan vloer nodig heeft. Die thermostaatknop is er om de warmte van die ketel te knijpen, maar je wilt de ketel zelf gewoon knijpen, dat is efficienter.

Die radiatoren in de erker maken niet zoveel uit denk ik (either way), als je de ketel maar voldoende knijpt.

Je kunt trouwens zonder de WAR werken door de ketel op 30C te zetten (of iets anders heel laags) en dan de vloerverwarming gewoon continue aan door de ruimtethermostaat hoger te zetten dan de airco thermostaat. Nadeel daarvan is dat de vloer niet proportioneel warmer wordt naarmate het buiten kouder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
@Paul C Ik heb even zitten kijken en blijkbaar kan ik die WAR niet gebruiken. Zal er al gezeten hebben voordat deze ketel kwam. Althans het kan, maar dan zonder de etwist thermostaat in de woonkamer. Een deel van die WAR is ook een thermostaat. Vrij onlogisch om die in het ketelhok te hebben hangen.

Ik kan ook de ketel niet te laag hebben, want ik moet in 1 (misschien 2) ruimten toch laag de radiator aan kunnen hebben, omdat daar de airco's geen bereik hebben. Daarvoor kan de tmeperatuur wel aardig omlaag. Er gaat 40 graden de vloer in (38 fysiek), dus de ketel kan wel wat lager.

Nu kan ik voor mijn ketel een nieuwe Remeha buitenvoeler en gateway aanschaffen a 250 euro, maar dan moet ik wel zeker weten dat dit het voor mij gaat zijn.

Het systeem gaat het huis dan warm houden op basis van de temperatuur buiten. Hoe gaat de ketel dan uit als alles op temperatuur is. Ik neem aan dat hij niet permanent blijft draaien? Ik begrijp het principe van WAR nog niet goed genoeg denk ik en ik wil wel gas besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Boven enkel radiatoren waar alleen de slaapkamer meedoet (+ airco) en dan nog een werkruimte met radiator (+ airco) beneden die warm moet blijven.
Dit klonk alsof je alleen ruimtes verwarmd met radiatoren waar ook airco hangt, maar als dat niet zo is, dan moet je niet met een WAR de CV temperatuur super laag gaan houden. Dan moet je het water warmer laten worden. Dat werkt wel, maar je begint het hele idee van zuinig met gas wel steeds meer los te laten.

Je wil gas besparen, maar wel continue je vloer warm houden met gas? 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Paul C schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:19:
[...]

Dit klonk alsof je alleen ruimtes verwarmd met radiatoren waar ook airco hangt, maar als dat niet zo is, dan moet je niet met een WAR de CV temperatuur super laag gaan houden. Dan moet je het water warmer laten worden. Dat werkt wel, maar je begint het hele idee van zuinig met gas wel steeds meer los te laten.

Je wil gas besparen, maar wel continue je vloer warm houden met gas? 🤔
Klopt we hebben een eetkamer waar de airco niet voldoende bereik in zal hebben en een garage waar ik de verwarming achteraf gezien toch incidenteel aan moet kunnen zetten. De rest is niet belangrijk.

De vloer hoeft niet per se continue warm te blijven stoken. Ik wil er mee verwarmen. Dat is net iets anders. De vloer gebruikt echter een veel lagere temperatuur dan doorgaans de radiatoren en als ik de warme een beetje in de vloer kan houden hoeft dat niet steeds opnieuw helemaal opgewarmd te worden. Dit kan ik ook (een beetje) doen door de ruimte niet geheel af te laten koelen met de airco's bijvoorbeeld in de nachtelijke uren.

Wat nu eigenlijk vloerbijverwarming met radiatoren is, wil ik dus grotendeels de vloerbijverwarming met airco's laten zijn, echter kan ik de radiatoren niet geheel en overal uitsluiten. Mijn idee was dat als ik die dingen nou op bijvoorbeeld 19 graden zet, de airco's op 21 graden, dan zullen ze alleen maar vragen wanneer het te koud is of in opstart fasen als het systeem even uit heeft gestaan. Ik zit alleen met die vloer. Die cv gaat niet aan als die centrale thermostaat 21 graden meet en zo krijgt de vloer nooit de warmte.

Een simpele oplossing zou zijn dat ik de thermostaat hoger zet en de temperatuur anders ijk, maar dat is ook zo'n halfbakken oplossing. Iedere keer als de deur even open gaat, zal het systeem op gaan toeren. Ook blijft de cv dan pauzeloos draaien, want de vloer blijft gewoon vragen en de max temperatuur wordt niet gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Sarge78 schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:01:
[...]Mijn idee was dat als ik die dingen nou op bijvoorbeeld 19 graden zet, de airco's op 21 graden, dan zullen ze alleen maar vragen wanneer het te koud is of in opstart fasen als het systeem even uit heeft gestaan. Ik zit alleen met die vloer. Die cv gaat niet aan als die centrale thermostaat 21 graden meet en zo krijgt de vloer nooit de warmte.
[...]
Dat is een prima plan en dat gaat werken en is ook de zuinigste oplossing. Het is alleen niet echt in lijn met hoe ik begreep dat je het wilde. Effect gaat inderdaad zijn dat de airco's het heel lang in hun eentje gaan redden en dan ergens als het flink koud is en ze het niet meer redden, dan pas gaat de CV aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Ik los zo alleen het probleem nog niet op dat de vloer niet mee doet. De (cv) vloer wordt geregeld door de woonkamerthermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:06
Ik wil het vergelijkbaar gaan doen en ben er ook nog mee aan het spelen. Vloerverwarming als basis gebruiken (ben nog aan het bekijken wat ik het beste kan instellen overdag, 18 of 19 gr) en dan de lucht/lucht (airco 5kw, 200,5m3 woonkamer) als bijverwarming op de momenten dat we thuis zijn.

Nu is het nog tussenseizoen en slaat de vloerverwarming niet zo snel aan omdat het binnen vaak nog 19-20 gr is maar ik ben eigenlijk van plan om overdag de vloerverwarming dus op 18-19gr te hebben en als we thuiskomen na werktijd met de airco bij te verwarmen richting 20-21 gr. Alleen verwacht ik dan dat de vloerverwarming uit zal slaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Scrtz schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:56:
Ik wil het vergelijkbaar gaan doen en ben er ook nog mee aan het spelen. Vloerverwarming als basis gebruiken (ben nog aan het bekijken wat ik het beste kan instellen overdag, 18 of 19 gr) en dan de lucht/lucht (airco 5kw, 200,5m3 woonkamer) als bijverwarming op de momenten dat we thuis zijn.

Nu is het nog tussenseizoen en slaat de vloerverwarming niet zo snel aan omdat het binnen vaak nog 19-20 gr is maar ik ben eigenlijk van plan om overdag de vloerverwarming dus op 18-19gr te hebben en als we thuiskomen na werktijd met de airco bij te verwarmen richting 20-21 gr. Alleen verwacht ik dan dat de vloerverwarming uit zal slaan?
Ja zo zit ik dus ook. Ik merk als ik de vloer erbij gebruik dat het regelgedrag van de airco veel fijner is, maar de vloer gaat niet aan als de airco de boel opstoomt. IK ben er nog niet helemaal uit hoe ik dit ga fixen in de huidige setup. Misschien met weersafhankelijk regelen, maar ook dat is mij nog niet helder genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:06
Sarge78 schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:59:
[...]

Ja zo zit ik dus ook. Ik merk als ik de vloer erbij gebruik dat het regelgedrag van de airco veel fijner is, maar de vloer gaat niet aan als de airco de boel opstoomt. IK ben er nog niet helemaal uit hoe ik dit ga fixen in de huidige setup. Misschien met weersafhankelijk regelen, maar ook dat is mij nog niet helder genoeg.
Heb ook geen idee hoe weersafhankelijk regelen werkt, wel een optie bij mijn thermostaat ook inderdaad. Rest van het huis heb ik alle radiatoren uitgedraaid overigens. CV teruggeschroefd naar max 50 graden.

Eerste huis ook pas waar ik sinds mei in woon, dus alles is nog vrij nieuw :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:10

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik zit met een vergelijkbaar vraagstuk behalve dat ik stadsverwarming heb met een vrij domme thermostaat (kan alleen een temperatuur instellen). Mijn gedachte is om de vloerverwarming op een constant laag vermogen te laten werken dat genoeg is om de vloer aangenaam te houden maar niet voldoende om het gewenste setpoint te bereiken (19-20 graden, nog niet duidelijk waar we deze winter op uit gaan komen). De rest moet dan dus door de airco gedaan worden die wel genoeg vermogen kan leveren om daar te komen.

Enige 'probleem' bij ons is dat het huis erg goed geïsoleerd is dus zou het kunnen dat het niet mogelijk is de vloer aangenaam te krijgen zonder daarmee het gros van de verwarming te doen.Ook is nog de vraag of het niet tot buitensporig verbruik leidt door 1 of andere reden (ook al rekent de stadsverwarming puur op GJ af) maar dat kan ik gelukkig goed in de gaten houden doordat ik een slimme meter daar op heb.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 02-10 20:06
Ik heb het vorig jaar andersom gedaan, de Airco's aan om te verwarmen, en als het buiten echt koud werd en het binnen minder behaaglijk begon te voelen doordat de muren en vloer koud werden, in de middag 1 keer de thermostaat van de CV een flinke slinger geven en dan 1 uur de CV ketel laten branden.
Die heb ik op zijn minimum vermogen begrenst wat dan op ongeveer 1m3 Gas per keer uitkwam. Dan was de vloer aangenaam op temperatuur tot de volgende dag.
Met thuiswerken was dat natuurlijk makkelijk om ergens halverwege de middag te doen, op de dagen dat ik niet thuiswerkte deed ik dat bij thuiskomst. Dat werkte goed bij ons, maar is niet automatisch.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Pagina: 1