Zigbee aanval "state OFF unicast" mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinx77
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:33
Vandaag zijn tot exact 21:00 elke 40 seconden alle zigbee-apparaten uitgegaan. Het begon om ongeveer 18:27, toen het licht van het aquarium uitging, maar rond achten begon het duidelijk te worden dat het zeer regelmatig werd. Dus ben gelijk begonnen met uitsluiten. Met de zigbee2mqtt-raspberry uit, gingen de lampen ook uit. En zelfs als ik via de meterkast 1 groep aan had, dan ook ging dan de schakelaars om. Dus het is of een apparaat op een ander stroomnetwerk of op batterij. En dat apparaat moet toch coordinator zijn om iets als unicast te kunnen doen, of kan het ook door een router-type veroorzaakt worden? Of is het mogelijk dat een mislukte unicast is blijven spoken?

Mijn vrouw klaagde enkele weken geleden dat ineens alle lampen (weer?) uitgingen, maar dacht toen dat het mijn nodered-prutswerk was. Voor mij is dit 1 groot raadsel, maar wil dit natuurlijk wel oplossen. Heeft iemand hier eerder van gehoord? Ben ik gehackt? Heeft iemand een idee wat ik moet gaan doen?

Algoritmes, maar dan supersnel uitgevoerd, dat is zeg maar mijn ding

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
vinx77 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 21:58:
Vandaag zijn tot exact 21:00 elke 40 seconden alle zigbee-apparaten uitgegaan. Het begon om ongeveer 18:27, toen het licht van het aquarium uitging, maar rond achten begon het duidelijk te worden dat het zeer regelmatig werd. Dus ben gelijk begonnen met uitsluiten. Met de zigbee2mqtt-raspberry uit, gingen de lampen ook uit. En zelfs als ik via de meterkast 1 groep aan had, dan ook ging dan de schakelaars om. Dus het is of een apparaat op een ander stroomnetwerk of op batterij. En dat apparaat moet toch coordinator zijn om iets als unicast te kunnen doen, of kan het ook door een router-type veroorzaakt worden? Of is het mogelijk dat een mislukte unicast is blijven spoken?

Mijn vrouw klaagde enkele weken geleden dat ineens alle lampen (weer?) uitgingen, maar dacht toen dat het mijn nodered-prutswerk was. Voor mij is dit 1 groot raadsel, maar wil dit natuurlijk wel oplossen. Heeft iemand hier eerder van gehoord? Ben ik gehackt? Heeft iemand een idee wat ik moet gaan doen?
Eigen ervaring: Heb je toevallig ergens een remote in een la liggen waar wat op ligt? Ik heb iets soortgelijks gehad en uiteindelijk via debugging van zigbee2mqtt de off signalen kunnen zien. Das ook gelijk mijn eerste tip: Ga je logging op INFO zetten en kijk wat er over je netwerk gaat. Is er een device die state off stuurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:42

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Heb je de standaard netwerk key van z2m aangepast?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• vinx77
Sander schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 22:14:
[...]

Eigen ervaring: Heb je toevallig ergens een remote in een la liggen waar wat op ligt? Ik heb iets soortgelijks gehad en uiteindelijk via debugging van zigbee2mqtt de off signalen kunnen zien. Das ook gelijk mijn eerste tip: Ga je logging op INFO zetten en kijk wat er over je netwerk gaat. Is er een device die state off stuurt?
Ik heb 60+ devices. Die gaan allemaal *tegelijk* uit, terwijl Nodered niet aan staat. Dat is niet een vergeten knopje.

• vinx77
Gizz schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 22:56:
Heb je de standaard netwerk key van z2m aangepast?
Yup. Al is dat veel werk (alles opnieuw linken), misschien wel waard om weer te doen. Maar dan wil ik eerst de oorzaak weten, voordat ik het probleem gewoon weer link.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinx77
Heb toevallig gevonden welk apparaat waarschijnlijk de oorzaak is: Aqara|Opple WXCJKG13LM.

Het was verbonden met letterlijk elke lamp in huis (niet via zigbee2mqtt)!!! Ik heb ondertussen meer apparaten gekocht, dus het lijkt dat het apparaat zich is blijven vastklampen.

Omdat de batterijen er niet eenvoudig uit kunnen, en het schroefje van zeer slecht kwaliteit was, uiteindelijk maar met grof geweld open gekregen om de batterij te verwijderen. Wat ik zag:
  • NXP JN5189 718366 00019 D9081
  • LUNI (sub-merk - nergens te vinden)
  • LM19-WSW-R0
  • 2019.7.05
  • BY-003 94V-0 (materiaal)
Nu maar hopen dat het juiste apparaat in de prullenbak ligt.

Ik gok dat ik de direct-connect van de knop heb geactiveerd en dat deze daarin is blijven hangen - dat er dus geen time-out is. Als iemand, die verstand heeft van het Zigbee-protocol, een idee heeft hoe dit heeft gebeuren, dan hoor ik dat graag. Het zou fijn zijn als iemand met hetzelfde probleem in de toekomst,. het antwoord hier kan vinden.

Pagina: 1