Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvi
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23-10-2024
Bij Elektramat zijn sinds kort ook omvormers te koop, van het merk Kopp:
https://www.elektramat.nl...h/result/?q=kopp+omvormer

Het lijkt een vrij nieuwe serie. Heeft iemand hier al ervaring mee? Ik heb al wat vragen uitstaan bij Kopp NL over specs; datasheet en een Duitse installatiehandleiding heb ik inmiddels, maar bv protocolspecs voor het uitlezen nog niet en er zijn wat details onduidelijk. Het zou sowieso mooi zijn als er al praktijkervaringen van Tweakers zijn.

Ik zoek vooral een omvormer die lokaal (zonder clouddiensten etc) uit te lezen is via LAN, zonder wifi oid - en bij deze modellen lijkt dat te kunnen. Plus, prijs en levertijd lijken redelijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:40
De kans dat iets uit China komt is vaak proportioneel met de grootte van de letters 'Germany' op het apparaat...

Ook in dit geval want het gaat hoogstwaarschijnlijk om omgelabelde omvomers van Fox ESS, onderdeel van de Tsingshan Group uit Wenzhou, China (groot geworden met nikkel mijnbouw)

Ze leveren de 1-fase S-serie en de T-serie 3 fase omvormers.

Dat bedrijf 'Fox' is in sept 2019 (!) begonnen (zie https://www.fox-ess.com/about-us-2/)

Ze hebben ook gewoon een Nederlandse website: https://www.fox-ess.nl/. Of beter gezegd Nederlandstalig, want het contactadres is nog steeds in Wenzhou.

Met een bedrijf wat nog maar zo kort in de markt is, heb je geen idee of ze de selectie van de componenten goed voor elkaar hebben, en of het bedrijf een blijvertje is.
Voor een vergelijkbare prijs heb je een omvormer van bv. Goodwe die al 12 jaar (...) bestaan. En die een bewezen acceptabele (maar niet perfecte weet ik uit eigen ervaring) garantie- en ondersteuning bieden.

Voor wat betreft je vragen over protocolspecs voor lokaal uitlezen geef ik je heel weinig kans, zeker bij Kopp. Als je dat wilt, kun je beter doorsparen voor een SMA o.i.d..

Je kunt deze Fox omvormers blijkbaar wel uitlezen met Home Assistant, zie YouTube: FoxESS data/solar reporting using Home Assistant

In deze video geven ze aan dat zich bewust zijn van het belang van componentenkeuze bij omvormers. Maar ja, dat was in 2020.

[ Voor 11% gewijzigd door WackoH op 16-09-2022 23:41 ]

• jeroenvi
Helder verhaal, WackoH - thx daarvoor. Ik wacht het antwoord van Kopp nog even af en zal nog wat meer gaan Googelen op Fox ESS, maar zal ook verder kijken naar andere omvormers. Bovenstaande wekt niet bijzonder veel vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelrss
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-07-2023
Mijn voorkeur gaat ook uit naar SMA, helaas is die momenteel zo slecht verkrijgbaar dat we de noodsprong hebben gemaakt naar o.a foxess en kopp.
Eenmaal de klant uitgelegd dat er voor de rest niets verkrijgbaar is gaat men wel akkoord met deze Chinese omvormers.
De pv installatie draaiend krijgen heeft momenteel voorkeur op kwaliteit omvormer. En misschien pakt het goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvi
Roelrss schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:35:
Mijn voorkeur gaat ook uit naar SMA, helaas is die momenteel zo slecht verkrijgbaar dat we de noodsprong hebben gemaakt naar o.a foxess en kopp.
Eenmaal de klant uitgelegd dat er voor de rest niets verkrijgbaar is gaat men wel akkoord met deze Chinese omvormers.
De pv installatie draaiend krijgen heeft momenteel voorkeur op kwaliteit omvormer. En misschien pakt het goed uit.
Ik heb zelf de "noodsprong" gemaakt om een refurbished Delta Solivia TR G4 omvormer te kopen. Die draait inmiddels. Een van m'n eisen is namelijk dat ik de omvormer volledig lokaal kan uitlezen, zonder enige afhankelijkheid van cloudservices, zonder gebruik van wifi (dus bij voorkeur Ethernet of serieel via USB, RS232 of RS485). En dat kan ik met deze serie.

Heb je toevallig ook een beeld in hoeverre de Kopp omvormers lokaal uit te lezen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbertnl
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03-03-2024
Roelrss schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:35:
Hoe is de Foxess / Kopp bevallen Roel? Enig idee qua bouwkwaliteit en functionaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADMV
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 02-04-2023
De ervaring die ik er mee heb, is dat de MPP niet goed werkt. :? En de handleiding is gelijk aan die van FOX.
Pagina: 1