Extra PV-panelen in lusschakeling tussen twee dakkappellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newton.nl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-02 15:39
Bij ons nieuwbouwproject is er de optie om extra indak PV-panelen aan te schaffen. In ons geval kunnen 4 extra panelen (320WP) worden geplaatst conform onderstaande figuur en deze worden in één lus met de andere 12 panelen geschakeld.

Omdat de panelen tussen de twee dakkapellen komen te liggen valt niet uit te sluiten dat deze (gedeeltelijk) in de schaduw komen te liggen. Wat ik begreep is dat bij schakeling in een lus dit mogelijk leidt tot een lagere efficiëntie van het hele systeem. Het dak is verder richting het zuidoosten georiënteerd met geen andere objecten om rekening mee te houden.

Omdat de prijs best fors is (730 euro per stuk) vraag ik mij af of dit de investering waard is en met name aan wat efficiëntieverlies ik moet denken. Een argument voor zou natuurlijk wel zijn dat het een indak systeem is waar je dus niet later zelf nog makkelijk aan uitbreidt. Een alternatief zou zijn om het geld te bewaren voor de aanschaf van een tweede opdak PV systeem op de garage of uitbouw maar hiervoor zijn nog geen voorbereidingen getroffen.

Ik hoor graag jullie ervaringen en/of advies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-afdvZajqQXQIWaa-cIQWKI9WcE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jrvxZT16zfBxk7jvfzGQuTfn.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Wat ik begreep is dat bij schakeling in een lus dit mogelijk leidt tot een lagere efficiëntie van het hele systeem
SMA introduceerde de techniek om het probleem van lagere efficiëntie van het hele systeem te voorkomen 23 jaar geleden. Elk andere fabrikant heeft het trucje ook al jaar en dag door.

Verkopers van te dure systemen houden deze onzin maar wat graag in de lucht.

Geen enkel probleem dus om alles in 1 string te leggen. Met 16 panelen in 1 string neem ik aan dat ze een 3-fase omvormer aan bieden?

Ja €730 extra voor een extra stokoud 320W paneel is afzetterij... maar dat is het nadeel van in-dak... Geen flexibiliteit... En bij eventuele vervanging over 20 jaar wordt het helemaal leuk...

Als de mogelijkheid er nog is om niet in dak te gaan zou ik dat echt zeker doen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.