Buren gaan aansluiting verzwaren, "moeten" wij nu ook?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcNewB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 15:31
Dag mede-tweakers,

Wij hebben goed contact met onze buren (2 onder 1 kap bj. 1986). Zij gaven recent aan dat zij volgend jaar een elektrische auto willen gaan aanschaffen en met inductie willen gaan koken. Ten gevolge daarvan hebben zij een verzwaring van hun aansluiting aangevraagd. Na enige tijd ontvingen zij een brief die ik onderaan deze post tussen de "" plaats. Als je wil helpen met mijn vragen, is het wel handig om die even (onderaan) te bekijken.

Eerst iets over onze onze situatie:
Wij gaan zelf niet op korte termijn (lees binnen 3 jaar) een laadpaal installeren, of met inductie koken. Wel zou het kunnen zijn dat wij over een jaar of twee een hybride warmtepomp laten installeren, maar voorlopig nog niet. Wij wekken plm 2500 kwh. per jaar op met onze zonnepanelen en verbruiken plm 1800 kwh, ook hebben wij een zonneboiler. Wij hebben HR++ glas, vloerisolatie, en een nieuwe HR-CV ketel (BJ. 2022) Onze meterkast is gewoon een wat ouder model met slimme meter (zie bijgevoegde foto). Verder denk ik dat wij gewoon een 1 fase aansluiting hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZFUzsUcrVrW8gWjJ8AR7AigPh74=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QOVb4YHTDBLioG6dScIGfWvL.jpg?f=fotoalbum_large

Vragen:
1. Hoe kan het zijn dat ik op de website van Liander lees dat het omzetten van 1 fase naar 3 fase 314,79 euro kost, maar in de brief gesproken wordt van kosteloze omzetting voor de buren en voor ons? Zie (klik)

2.Moet ik ook direct mijn meterkast laten vervangen als we besluiten om van deze "kosteloze deal" gebruik te maken? Als in: kan ik aangeven dat wij wel 3 fase willen laten binnenkomen, maar dat de meterkast voorlopig gewoon 1 fase is/blijft?
Immers; in de brief wordt gesproken van: "Om werkzaamheden uit te kunnen voeren dient de meterkast gereed gemaakt te worden voor een 3 fase aansluiting (dit geldt ook voor uw buren als zij een 3-fase aansluiting willen.)"

Uit die zin kan ik niet direct opmaken dat wij 3 fasen kunnen binnenkrijgen, zonder daarvoor iets aan de meterkast te vervangen (wij zitten momenteel niet te wachten op hoge kosten voor het vervangen van de meterkast)

3. Als ik wel gebruik maak van de kosteloze deal dus 3 fase binnenkrijg, en mijn meterkast niet vervang, heeft dat dan gevolgen voor de teruglevering met mijn zonnepanelen?

Mocht ik iets onduidelijk hebben uitgelegd, hoor ik het graag.
Alvast dank voor de hulp

Onderstaand de brief:

Geachte heer/mevrouw,
Ik heb uw aanvraag in behandeling op bovengenoemde locatie.

Wij zien in ons systeem dat u een primaire / secundaire aansluiting heeft. Dit houdt in dat er vanaf het huis van de buren (Ons huis dus) een doorslag is. Vanuit Liander vernieuwen wij deze situaties kosteloos voor u en uw buren. Tevens kunnen uw buren de aansluiting kosteloos verzwaren naar 3x25A, mits dit nog niet het geval is. Willen uw buren naar een hogere aansluitwaarde, wordt alleen de verzwaring in rekening gebracht. Om werkzaamheden uit te kunnen voeren dient de meterkast gereed gemaakt te worden voor een 3 fase aansluiting (dit geldt ook voor uw buren als zij een 3-fase aansluiting willen). De richtlijnen van de meterkast kunt u terug vinden op onze website.

In verband met de privacy wet mogen wij de contactgegevens van uw buren (Van ons dus) niet in zien. Vandaar dat wij u verzoeken dit met uw buren te bespreken en onderstaande gegevens naar ons toe te sturen.

Het gaat hierbij om de buren op nummer xx. Voor de aannemer hebben wij onderstaande gegevens nodig van de buren. Deze hebben zij nodig om een gezamenlijke afspraak te maken. Kunt u deze toesturen?

Naam
Telefoonnummer
Gewenste doorlaatwaarde
Meternummer
Foto van de meterkast

Na het ontvangen van alle gegevens kunnen wij een bodemrapport aanvragen. Wij hebben een eigen bodemrapport nodig om de werkzaamheden uit te voeren. Hier worden geen extra kosten voor doorberekend.
Wij horen graag van u."

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:02
In principe kun je gewoon je oude meterkast blijven gebruiken, zelfs op 1 fase, alleen heeft die dan maar 25A, terwijl die nu waarschijnlijk 35A heeft. Als je het netjes doet, dan plaats je een 3-fasen hoofdschakelaar en tak je beide aardlekrails die ju nu hebt elk op een fase af. Er blijft dan 1 fase ongebruikt. Probleem is echter dat je daar in je groepenkast eigenlijk geen ruimte voor hebt.

Noodoplossing: 1 van de sets die je nu hebt vervangen door een nieuw setje met groepen van 1U breed, bijvoorbeeld deze. Dan heb je ruimte voor een 3-fasen hoofdschakelaar en voldoet je groepenkast aan de eisen. Mocht je later extra groepen willen aanleggen dan heb je nog een fase beschikbaar en kun je dan de kast wel uitbreiden. Ik zou het maar doen, want als je het later toch zelf wilt, dan moet je er waarschijnlijk voor betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somers1234
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:14
Ik moet wel zeggen dat ik de doorlussing niet zie zitten. Vaak heb je dan naast de inkomende kabel een tweede kabel die naar de buren gaat.

Verder is Liander in dit geval gebaat bij het vervangen van de aansluiting waardoor ze het gratis willen doen. De standaard kosten zijn dus niet van toepassing.

Als je 3 fase wilt hebben dan moet de meterkast wel aangepast worden (zie post PhilipsFan). Als deze niet voldoet dan sluit Liander niks aan.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ze schrijven “als ze een 3 fase aansluiting willen”
Dat interpreteer ik dan dat je mag weigeren en ze de werkzaamheden uit kunnen voeren waar jij op 1 fase blijft.

De kosten van een standaard 3 fase kast zijn bij Sander vunderink, ABB sn lijn lager dan de ombouwkosten die nu kwijtgescholden worden.

Dus ik zou het zeker overwegen. Je kast oogt niet als de jongste. Kans dat de aardlekschakelaars van een ouder, minder veilig type zijn.

Ofwel, overweeg serieus om de kans aan te grijpen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:19
Volgens mij klopt hier niets van.
Hebben je buren wel 2 grijze dikke kabels die dat zwarte kastje in gaan onder de slimme meter?
1986 zou gewoon geschikt moeten zijn voor 3x25A, kwestie dus van 3 stoppen erin draaien en de meter vervangen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:59
Als ik hier een aanbod kreeg om gratis de aansluiting naar 3 fasen te krijgen zou ik gisteren tekenen. (Groepenkast is er al op voorbereid, dat wel.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
@OcNewB hoeft alleen maar een driefasen hoofdschakelaar te plaatsen, dan kan liander de driefasen aansluiten.

Verder hoef je niks aan je meterkast te doen.
Je zou eventueel zoals eerder aangegeven de beide bestaande aardleks op verschillende fases kunnen prikken en de derde onbenut laten.

Ik wist het wel, driefasen hoofdschakelaar erin knallen en aan laten sluiten.
Als je dan in de toekomst wat wil is het mogelijk.
En nu heb je alleen de kosten van een paar tientjes voor een nieuwe hoofdschakelaar.
Vast recht blijft gelijk bij 3x 25 ampere.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Stroomvrij werken is er alleen niet bij.... En dat vind lang niet iedereen een prettig idee.

Maarrrrrrr

Dit is een minder standaard klus... Misschien kun je bevestigd krijgen dat de Liander monteur de 3 fase schakelaar wil aansluiten. Dan kun je vrij van stroom met wat draadbruggen de 2 bestaande aardleks aansluiten.

Dan zal wel 1 van de aardleks verplaats moeten worden en er 4P over blijven ;-)

Anders https://www.sandervunderi...ekschakelaars-3-fase.html

[ Voor 19% gewijzigd door Ronald op 16-09-2022 23:55 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Als je mazzel hebt heeft de stoppenkast van liander nog geen zegel.
Dan kun je gewoon veilig werken.

Gewoon even overleggen met hun, eventueel mag je de zegel verbreken zodat je de groepenkast 3 fase gereed kan maken.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 20:40
somers1234 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 20:41:
Ik moet wel zeggen dat ik de doorlussing niet zie zitten. Vaak heb je dan naast de inkomende kabel een tweede kabel die naar de buren gaat.

Verder is Liander in dit geval gebaat bij het vervangen van de aansluiting waardoor ze het gratis willen doen. De standaard kosten zijn dus niet van toepassing.

Als je 3 fase wilt hebben dan moet de meterkast wel aangepast worden (zie post PhilipsFan). Als deze niet voldoet dan sluit Liander niks aan.
Vermoed dat de buren de primaire zijn met de doorlussing en de TS de secundaire.

Ik ben geen electricien dus weet niet of 't volgens de NEN normen is, maar heb 't in de praktijk wel vaker gezien. plaatsen van 220x110 module laast de bestaande modules met een 3f hoofschakelaar. En vandaar uit de fases weer terug naar de bestaande groepenkast.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1Rh5eKb.jpg

Andere optie is een aantal groepen verplaatsen naar een niewe module en de hoofdschakelaar is de bestaande groepenkast links op de onderste rij. Denk dat de installateur daar 't meest blij van wordt.
Daarna is het een kwestie van de twee aardlekschakelaren verdelen over twee fases.

Kost je nu minder 100 euro (220x110 kast + 3f hoofdschakalaar) als je 't zelf doet. Een investering die je in de toekomst ook moet maken als je alsnog 3x 25A wilt. Maar je bespaart in de toekomst wel 314 euro voor 't omzetten. En 3x 25A geeft je bijna dubbel zoveel ruimte als 1 fase 40A.

Bijkomend voordeel is dat je een hoofdschaklaar krijgt op je installatie.
Als ze die hoofdschakalaar aansluiten, dan kan je daar achter zelf spanningsloos de rest weer aanlsuiten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:41
Volgens mij is er niets aan de hand en wil Liander alleen die zwarte kast onder jouw meter aanpassen als dat nodig is. Of jij dat dat gelijk in de stoppenkast erboven wil hebben is aan jou.
Ik zou er gebruik van maken, je moet er toch een keer naartoe en nu kost het je alleen je aanpassing naar een 3 fase hoofdschakelaar.
Maar ik dacht dat Liander geen 3 fasemeters meer had?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-06 06:55
Ik heb precies dit gehad bij mij en mijn buren. Wij hadden 1x 25A met een doortikker naar de buren. Aangezien dit uberhaupt niet meer mag moet je duidelijk aangeven dat het jou helemaal niks hoeft te kosten.
Ik heb de aanvraag gedaan omdat wij wilden verzwaren, de buren hebben aangegeven dat ze wel naar 1x40A wilden. Dit heeft hun uiteindelijk ook helemaal niks gekost omdat het uiteindelijk ook niet hun probleem was.

Mocht je gezeur krijgen van Liander, gewoon aangeven dat de slimme meter ook al niet geinstalleerd had mogen worden met een doortikker en zij dus toen al lang alles op hadden moeten lossen.

Bij mij is dit ook gedaan in Liander gebied

[ Voor 22% gewijzigd door MartijnAbel op 17-09-2022 08:55 ]

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:26
Wij hebben altijd 1 fase gehad en onze buren jaaaaaren 3 fase. En de kabel komt via ons binnen. Was bij ons gewoon maar 1 fase voorzien van een stop en dus ook een 1 fase slimme meter. Toen ik naar 3 fase wou was het slimme meter vervangen en 2 stoppen erbij.

Wanneer je gratis naar 3 fase kan zou ik het doen. Je moet dan echter wel je meterkast aanpassen VOOR ze de aanpassing gaan doen. Dus dan moet er een kast bij met daarin een 3 fase hoofdschakelaar. Maar persoonlijk zou ik dan de hele kast laten vervangen.

Maar ik kan verder niet in jullie portemonnee kijken. En ook elektriciens vragen tegen woordig vaak prijzen waar je u tegen zegt.

Of als je enigszins ervaring hebt in electronica en je dus weet wat je doet, dan is het ook prima zelf te doen. Je hoeft in principe alleen een lege kast met 3fase hoofdschakelaar tegen de muur te schroeven, naast de huidige kadt. Daarna kan de monteur die 3 fase hoofdschakelaar aansluiten. Waarna je gewoon spanningsvrij de 2 aardlek schakelaars elk op een eigen fase kunt zetten.

[ Voor 17% gewijzigd door Jan-man op 17-09-2022 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OcNewB
Nu is het zo dat onze aardlekschakelaars sowieso op de nominatie staan om vervangen te worden: als het in de buurt onweert en ergens inslaat, slaan ze bij ons af. Heel irritant. Ze schijnen te gevoelig te zijn. Een paar huizen verderop gebeurt hetzelfde. Ik zou de electricien die dat komt vervangen dus ook kunnen vragen om een 3f hoofdschakelaar te plaatsen (kast is nu verzegeld maar ik zou dus aan Liander kunnen vragen of dat het erg is als die vebroken wordt) en daar de huidige 1f op aan te sluiten en de 2 nieuwe aardlekschakelaars. Als dan liander komt over een paar maanden kunnen zij de 1f vervangen voor de 3f. Klopt deze redenering?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:49
OcNewB schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:13:
Nu is het zo dat onze aardlekschakelaars sowieso op de nominatie staan om vervangen te worden: als het in de buurt onweert en ergens inslaat, slaan ze bij ons af. Heel irritant. Ze schijnen te gevoelig te zijn. Een paar huizen verderop gebeurt hetzelfde. Ik zou de electricien die dat komt vervangen dus ook kunnen vragen om een 3f hoofdschakelaar te plaatsen (kast is nu verzegeld maar ik zou dus aan Liander kunnen vragen of dat het erg is als die vebroken wordt) en daar de huidige 1f op aan te sluiten en de 2 nieuwe aardlekschakelaars.
Als het goed is heb je voor deze klus toch al een elektricien met zegelrecht ingeschakeld, anders kan deze de aardlekschakelaars ook niet veilig vervangen (deze kun je namelijk niet op een andere manier spanningsloos maken, want je hebt geen hoofdschakelaar).

Lijkt me een prima plan, deze elektricien een 4-polige hoofdschakelaar laten inbouwen. Laat hem dan meteen de aardlekschakelaars na de hoofdschakelaar op 2 fasen aansluiten, hij kan tijdelijk de fasen onder de hoofdschakelaar doorverbinden. De monteur van de netbeheerder zal deze doorverbinding dan weer verwijderen als ze 3 fasen aansluiten.

Maar persoonlijk zou ik toch eens serieus nadenken over een geheel nieuwe kast. Voor de hoofdschakelaar en 2 aardlekschakelaars van een A-merk ben je al snel meer dan €100 kwijt, leg er nog eens hetzelfde bedrag bij en je hebt een geheel nieuwe kast (beide bedragen wel zonder installatiekosten). Kleine meerprijs om meteen weer helemaal up to date te zijn, dat kan op zich toch ook geen kwaad na zo'n 30 jaar? Voordeel van nieuwe componenten is ook dat de installatieautomaten nog maar half zo breed zijn, je houdt dus meer ruimte over voor toekomstige uitbreidingen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Xander schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:28:
[...]

Maar persoonlijk zou ik toch eens serieus nadenken over een geheel nieuwe kast. Voor de hoofdschakelaar en 2 aardlekschakelaars van een A-merk ben je al snel meer dan €100 kwijt, leg er nog eens hetzelfde bedrag bij en je hebt een geheel nieuwe kast (beide bedragen wel zonder installatiekosten). Kleine meerprijs om meteen weer helemaal up to date te zijn, dat kan op zich toch ook geen kwaad na zo'n 30 jaar? Voordeel van nieuwe componenten is ook dat de installatieautomaten nog maar half zo breed zijn, je houdt dus meer ruimte over voor toekomstige uitbreidingen.
Inderdaad, een nieuw kastje met 4p hoofdschakelaar, 3 aardleks en 8 groepen is 211 euro. Voordeel is dat je er tzt ook nog (kracht)groepen voor een auto of warmtepomp in kwijt kunt.

https://www.sandervunderi...ekschakelaars-3-fase.html

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• OcNewB
Goede tips allemaal al. Alleen.. als ik een beetje google zit je zo aan 1000€ incl aanschaf en installatie van de nieuwe meterkast, (voor iets waar we wel het geld voor hebben, maar niet direct de noodzaak toe zien). Ik zal maandag Liander ook eens bellen en vragen wat zij voor mij kunnen betekenen, gelet op andere tips hier. Beide ALS vervangen kost incl btw (geoffreerd) alleen bijna 250€ laat staan een hele nieuwe kast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:53

ericplan

5180 Wp PV

Vind het idee van @PROnline wel te overwegen. Gewoon een kastje kopen met een 3-fase hoofdschakelaar en aan de muur schroeven strak tegen de oude kast aan.Op de dag van verzwaring nieuwe hoofdschakelaar laten aansluiten door Liander. Daarna kan je veilig de oude kast weer aansluiten.

A'dam PVOutput

• Oekiejoekie
  • Nu online
OcNewB schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:49:
Goede tips allemaal al. Alleen.. als ik een beetje google zit je zo aan 1000€ incl aanschaf en installatie van de nieuwe meterkast, (voor iets waar we wel het geld voor hebben, maar niet direct de noodzaak toe zien). Ik zal maandag Liander ook eens bellen en vragen wat zij voor mij kunnen betekenen, gelet op andere tips hier. Beide ALS vervangen kost incl btw (geoffreerd) alleen bijna 250€ laat staan een hele nieuwe kast.
Huh ? Dat kastje wat ik hierboven linkte is 211 euro. Heeft evenveel groepen als je nu hebt, maar dan verdeeld over 3 aardleks, en een 4-polige hoofdschakelaar. Intern zijn die kastjes al helemaal bedraad, dus de elektricien hoeft alleen nog maar de inkomende en uitgaande draden aan te sluiten.

In theorie zou je dat zelf kunnen (maar ik raad het je heel sterk af, omdat het bij jou onder spanning moet !) Maar informeer eens in je kennissenkring of iemand een elektricien weet die dit in het weekend wil doen. Dan haal je echt de 1000 euro niet.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:28
Xander schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:28:
[...]

Als het goed is heb je voor deze klus toch al een elektricien met zegelrecht ingeschakeld, anders kan deze de aardlekschakelaars ook niet veilig vervangen (deze kun je namelijk niet op een andere manier spanningsloos maken, want je hebt geen hoofdschakelaar).

Lijkt me een prima plan, deze elektricien een 4-polige hoofdschakelaar laten inbouwen. Laat hem dan meteen de aardlekschakelaars na de hoofdschakelaar op 2 fasen aansluiten, hij kan tijdelijk de fasen onder de hoofdschakelaar doorverbinden. De monteur van de netbeheerder zal deze doorverbinding dan weer verwijderen als ze 3 fasen aansluiten.

Qua kosten wel erg optimistisch. Voor een simpele kast met installatie is 800 euro al gunstig. De wat uitgebreidere kast die ik bij elektramat heb besteld kwam op 450 euro uit (wel een dubbele, 12 groepen en dan AEG ipv ABB/Hager).

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• OcNewB
Oekiejoekie schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:05:
[...]

Huh ? Dat kastje wat ik hierboven linkte is 211 euro. Heeft evenveel groepen als je nu hebt, maar dan verdeeld over 3 aardleks, en een 4-polige hoofdschakelaar. Intern zijn die kastjes al helemaal bedraad, dus de elektricien hoeft alleen nog maar de inkomende en uitgaande draden aan te sluiten.

In theorie zou je dat zelf kunnen (maar ik raad het je heel sterk af, omdat het bij jou onder spanning moet !) Maar informeer eens in je kennissenkring of iemand een elektricien weet die dit in het weekend wil doen. Dan haal je echt de 1000 euro niet.
Goed idee! Maar stel dat ik over 3 jaar toch op inductie over ga, dan wel extra panelen plaats, een laadpaal nodig heb etc. Kan ik dan niet beter een grotere laten plaatsen met bv wat extra groepen? Ik zie dat die met 12 groepen 265€ is. Ik zal die dan wel zelf bestellen en tegen de muur schroeven. Iemand anders mag de boel aansluiten dan.

• OcNewB
sdk1985 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:31:
[...]

Qua kosten wel erg optimistisch. Voor een simpele kast met installatie is 800 euro al gunstig. De wat uitgebreidere kast die ik bij elektramat heb besteld kwam op 450 euro uit (wel een dubbele, 12 groepen en dan AEG ipv ABB/Hager).
Ik vond de 100€ ook wel vrij optimistisch. Beetje als zit al gauw op 50-60€/stuk volgens mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
OcNewB schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:32:
Goed idee! Maar stel dat ik over 3 jaar toch op inductie over ga, dan wel extra panelen plaats, een laadpaal nodig heb etc. Kan ik dan niet beter een grotere laten plaatsen met bv wat extra groepen? Ik zie dat die met 12 groepen 265€ is. Ik zal die dan wel zelf bestellen en tegen de muur schroeven. Iemand anders mag de boel aansluiten dan.
Je kan er gelijk een hld33 aan vast koppelen (losse kast is 70/80 euro en dan heb je nog wat losse materialen nodig).

Je kan ook Sander V benaderen voor een kast op maat. Ik heb zelf al diverse tweakers geholpen met een maatwerk kast en dat kwam vaak rond de 450 euro uit, dubbele kast met een eenfase deel en driefase deel, afgewerkt met kammen (dus geen busbar).

Voor ABB zou ik elektramat mijden, dat spul is daar te duur.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Nu online
OcNewB schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:32:
[...]

Let op ! Als je die kast die ik eerder linkte met 12 groepen bestelt (van 265,99 dus), dan krijg je een kast die al helemaal volgebouwd is met groepen. En dan kom je er straks achter dat je die niet nodig hebt, want voor inductie heb je een kookgroep nodig, en voor een laadpaal van 11 kilowatt een krachtgroep...

Als je een kast met meer ruimte wilt, moet je deze nemen: https://www.sandervunderi...pen-3-fase-220x550mm.html. Die kast is "hoger". Met 8 groepen is die 259 euro, en dan heb je een zee aan ruimte om in de toekomst de gewenste groepen bij te plaatsen.

• Xander
sdk1985 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:31:
[...]

Zie het linkje van @Oekiejoekie direct na mijn reactie? €211 is toch wel "het dubbele van meer dan €100"?

Installatiekosten liet ik er bewust even buiten zoals ik al zei, die zijn de laatste jaren niet meer op redelijkheid gebaseerd maar op "we hebben al werk genoeg zonder jou als klant".
OcNewB schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:34:
[...]

Ik vond de 100€ ook wel vrij optimistisch. Beetje als zit al gauw op 50-60€/stuk volgens mij?
Ik zei dat je voor 2x aardlekschakelaar en een hoofdschakelaar "meer dan €100" kwijt was, dit klopt dan toch?

Maar voor €40 koop je ook al een aardlekschakelaar van ABB.

edit:
Of zelfs voor €30 al. Bij die shop kom ik op € 87,48 voor 2x 2-polige aardlekschakelaar en een 4-polige hoofdschakelaar dus blijkbaar zat ik met "meer dan €100" al ruim. :+

[ Voor 12% gewijzigd door Xander op 17-09-2022 14:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:03
Geloof me, een kast met 3 rijen verticaal is géén overbodige luxe in deze tijden. De mijne heb ik al vrijwel vol zitten, en dan heb ik wel een laadpaal, maar geen warmtepomp(en). Daar komt op termijn nog wel een kast naast te hangen.

Nonsensical line goes here <---

• lttuvix
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-06 16:58
Voor een beetje ruimte met 3 fase zonnepanelen, koken, auto, warmtepomp, heb je al snel wat ruimte nodig. Ik wordt heel blij van de Eaton Medusa kast, geen standaard vormfactor maar wel super strak, met 2 deurtjes ervoor :)

https://www.sandervunderi...1-of-2-krachtgroepen.html

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:58
@OcNewB Leuk dat iedereen zich op de groepenkast richt, maar ik lees helemaal niets over de omvormer. Mocht je besluiten om over te gaan op 3 fases, dan is de kans ook heel groot dat je over moet op een 3fasige omvormer.

Juist de omvormers in de categorie 3 / 3.6KW zijn momenteel erg lastig leverbaar (of hebben zelfs een wachttijd van 1 jaar). Zwaardere (5 KW of hoger) zijn nog wel vlot te verkrijgen (en kent als bonus dat er niet nog eens van omvormer gewisseld hoeft te worden als er meer PV (of Wp) op het dak komt te liggen)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 09:59
Betaal je voor 3 fase niet ook meer per jaar aan kosten dan 1 fase? Dus als je het nog niet gaat gebruiken, zou dat ook nog een nadeel kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Nu online
Zebby schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 19:00:
Betaal je voor 3 fase niet ook meer per jaar aan kosten dan 1 fase? Dus als je het nog niet gaat gebruiken, zou dat ook nog een nadeel kunnen zijn?
3x25 Ampere is even duur als 1x25/35/40.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:22
D_Jeff schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 18:55:
@OcNewB Leuk dat iedereen zich op de groepenkast richt, maar ik lees helemaal niets over de omvormer. Mocht je besluiten om over te gaan op 3 fases, dan is de kans ook heel groot dat je over moet op een 3fasige omvormer.
Ik ben wel benieuwd waarom dat moet? Ik ben begin dit jaar naar 3 fasen over gegaan en heb nog steeds de 1fase omvormer, wat prima werkt.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Nu online
DaLass schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 19:09:
[...]

Ik ben wel benieuwd waarom dat moet? Ik ben begin dit jaar naar 3 fasen over gegaan en heb nog steeds de 1fase omvormer, wat prima werkt.
Dat is ook gewoon complete onzin. Eénfase-omvormers heb je niet boven de pak 'm beet 4 kilowatt. En die kun je gewoon op één van de 3 fasen aansluiten. Wil je uitbreiden ? Kan. Dan sluit je de nieuwe omvormer gewoon op een van de andere fasen aan.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:11
Want? Ik heb hier drie 1-fase omvormers hangen op een 3-fase aansluiting. Werkt goed hoor!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05

Juist de omvormers in de categorie 3 / 3.6KW zijn momenteel erg lastig leverbaar (of hebben zelfs een wachttijd van 1 jaar). Zwaardere (5 KW of hoger) zijn nog wel vlot te verkrijgen (en kent als bonus dat er niet nog eens van omvormer gewisseld hoeft te worden als er meer PV (of Wp) op het dak komt te liggen)
Die omvormer zit nu op een 16A groep en dat kan zo blijven in 3F kast

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Wij hebben elke fase een omvormer.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Volkerk
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-05 18:08
Budgetoplossing: plaats links naast je groepenkast een installatiekast van 4 modules( €8,63) https://www.elektramat.nl...odules-ip30-95x140x83-mm/
met daarin een 3 fase hoofdschakelaar (€22,22)
https://www.elektramat.nl...laar-4-polig-40a-1742151/
Even in je vriendenkring zoeken naar iemand met zegelrecht of een liander monteur in je wijk lief aankijken.

Maar zo te zien heb je geen doortikker, 1986 heeft gewoon 3 zekeringshouders en ben zelden een doortikker tegenkomen bij dat jaartal. Toevallig omgeving Zutphen?

[ Voor 15% gewijzigd door Volkerk op 17-09-2022 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:06

Managelorian

“This is the workflow.”

My two cents:

Als je weet dat je niets aan deze verzwaring hebt (bijv. omdat je van plan bent om over 2 jaar te verhuizen) dan zou ik het niet doen.

Als je verwacht om op termijn over te gaan op een warmtepomp en/of elektrisch rijden dan zou ik nu alvast meedoen met de verzwaring, want dat zal dan uiteindelijk toch moeten gebeuren en nu zijn er geen kosten van de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcNewB
Volkerk schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 23:11:
Budgetoplossing: plaats links naast je groepenkast een installatiekast van 4 modules( €8,63) https://www.elektramat.nl...odules-ip30-95x140x83-mm/
met daarin een 3 fase hoofdschakelaar (€22,22)
https://www.elektramat.nl...laar-4-polig-40a-1742151/
Even in je vriendenkring zoeken naar iemand met zegelrecht of een liander monteur in je wijk lief aankijken.

Maar zo te zien heb je geen doortikker, 1986 heeft gewoon 3 zekeringshouders en ben zelden een doortikker tegenkomen bij dat jaartal. Toevallig omgeving Zutphen?
Bedankt voor je reactie. Ik woon in Malden vlakbij Nijmegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OcNewB
Ok mensen, na al jullie tips en e.e.a. met mijn vrouw doorgesproken te hebben, gaan we toch maar een hele nieuwe meterkast laten installeren. Ik zal zelf de kast kopen zoals hierboven gelinkt (8 groepen geinstalleerd net zoals nu met uitbreid-mogelijkheid voor inductie/laadpaal, evt verzwaring van zonnepanelen etc. en dan een elektriciën zoeken in de vriendengroep die de boel aansluit. Dan kan Liander later de 3f gemakkelijk aansluiten.

Deze kopen: https://www.sandervunderi...pen-3-fase-220x550mm.html (8 groepen + 1 krachtgroep.)

p.s.
Ik zie dat die nieuwe groepenkast 55 cm hoog is. Zoals op de foto te zien is, lopen de huidige stroomkabels niet allemaal van bovenaf, maar komen er ook 3 van onder (deze gaan dan met een bochtje de kast in). Kan de elektricien die de nieuwe kast installeert die kabels wel installeren als ze bv te kort zijn? Of moet die dan nieuwe trekken?

[ Voor 22% gewijzigd door OcNewB op 18-09-2022 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Ik vind het wel jammer dat sandervunderink.nl 4-polige aardlekschakelaars gebruikt in die kast. 1-fase eindgroepen achter 4-polige aardlekschakelaar wordt afgeraden. Vanaf 9 groepen krijg je ineens wel (3x) 2-polige aardlekschakelaars.
p.s.
Ik zie dat die nieuwe groepenkast 55 cm hoog is. Zoals op de foto te zien is, lopen de huidige stroomkabels niet allemaal van bovenaf, maar komen er ook 3 van onder (deze gaan dan met een bochtje de kast in). Kan de elektricien die de nieuwe kast installeert die kabels wel installeren als ze bv te kort zijn? Of moet die dan nieuwe trekken?
Minder fraai, maar je kunt ook invoeren langs de zijkant van de kast. Daarvoor zou je bijvoorbeeld zoiets kunnen meebestellen: https://www.sandervunderi...m-2-x-16-19-mm-65-01.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OcNewB
Update: We gaan maar voor toekomstbestendigheid en dus.. een nieuwe meterkast plaatsen.

Prettige meedenkende elektricien gevonden die wel een keer op zaterdag wil langskomen. We zijn daarmee zo lijkt het klaar voor de toekomst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EGA_I0DGhw4xZmQaEiF8Iu0YrL0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B5Nj2WTxipXgfcMUEVbx8voc.jpg?f=fotoalbum_large

Specs:
1 Hoofdschakelaar 4P 40A 1/3fase
1 Overspanningsbeveiliging 4p
3 ALS 2p 40A 30mA 2P
3 ALAMAT 3P + N 16A 30mA 3P+N b-kar
1 Fornuisgroep 2P + 2N 16A B-Kar
8 Installatieautomaten 16A 1P + N B-Kar
1 ALAMAT 20A 30mA 1P+N B-Kar
1 Beltrafo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:55
Wel jammer dat je voor Emat en Chint gaat, dat is toch wel een budgetoplossing en heeft niet de kwaliteit van de gerenommeerde A-merken.
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar als je het kunt betalen zou ik iets meer uitgeven en voor een A-merk gaan.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:29
Als je zonnepanelen overweegt is het wellicht verstandig om de interne hoofd bedrading op 65a laten "berekenen" maar dat is alleen van toepassing bij veel panelen waarbij de stroom van al die panelen over de 20A gaat.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• OcNewB
Jorn schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:48:
Wel jammer dat je voor Emat en Chint gaat, dat is toch wel een budgetoplossing en heeft niet de kwaliteit van de gerenommeerde A-merken.
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar als je het kunt betalen zou ik iets meer uitgeven en voor een A-merk gaan.
Is overwogen, alleen deze electricien werkt al bijna 30 jaar als elektricien, gaf aan dat hij dit vrij vaak en veel monteert en nog vrijwel nooit (meer) problemen heeft ervaren met deze leveranciers/merken dan met duurdere. Hij adviseerde deze. Dus tsja. We gaan het wel zien ;-)

• OcNewB
The-Source schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:49:
Als je zonnepanelen overweegt is het wellicht verstandig om de interne hoofd bedrading op 65a laten "berekenen" maar dat is alleen van toepassing bij veel panelen waarbij de stroom van al die panelen over de 20A gaat.
We hebben al bijna 10 jaar 14 panelen liggen die nu, en straks ook, over die 20a gaan. Voorlopig komen er geen nieuwe.
Pagina: 1