Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-06 17:06
Hi,

Ook ik ben op zoek naar zonnepanelende technische tweakers die wat willen roepen over mijn offerte.
Heb er dus eentje ontvangen voor onderstaande, zou EUR 8500 ex BTW moeten kosten.

De installatie zou een jaarlijkse opbrengst van 4600 KWH moeten kunnen leveren.

Alle input is welkom :)
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wf-Rk30iICZyZxihzlG0gSKLRZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J5RgqiBXXuwfEp68HkCgg0dD.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Veel
Schaduw
Niet van toepassing
Jaarverbruik
4500 KWH
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x 50A
Budget en doel
Liefst onder de EUR 10K ex BTW
Wie gaat het project uitvoeren
De installateur
Bijhouden van data
Niet van toepassing
Reeds verkregen offertes
Eentje, en wel voor:
16 x Canadian Solar 395 WP Full black
1 x Growatt MIN 4600 TL XE Omvormer
Clickfit Evo montage systeem
etcetera etcetera
Regio
Amersfoort

[ Voor 7% gewijzigd door DePaul op 17-09-2022 10:21 . Reden: Straatnaam even geblurred ]

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Wat is de oriëntatie richting van je dak? (Zuid-oost?) ik vermoed dat je nogal wat aftopt met een 4,6KW omvormer bij 6320 wp.
Je zou eens kunnen simuleren in bijv sunny design.

Overweeg ook het leggen van panelen op het andere dakvlak, vaak is maar een beperkt zwaardere omvormer nodig, en worden panelen bij grotere aantallen per stuk goedkoper (omdat een deel van de prijs in vaste kosten zit ongeacht het aantal panelen).

Prijs komt op ~1,35 per wp, kan wellicht nog iets goedkoper met een aantal van 16 panelen.

Edit: heb je ook een legplan ontvangen? Misschien zou je deze kunnen posten.

[ Voor 7% gewijzigd door Yaay op 16-09-2022 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
Helaas juist de andere kant op, de panelen liggen richting het noord westen. We hebben naar grotere aantallen zitten kijken maar uiteindelijk voor nu voor deze 16 gekozen. Zal eens kijken naar Sunnydesign.

Onderstaand het legplan :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/imJc-UmDkD-r9OXAL93HZc4x76k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8R5a7Bizylu7ZlTAg1UFZNaw.jpg?f=fotoalbum_large

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:19
Aan de schaduwen op de foto's te zien kan het dak nooit noord-west zijn. Of is het hoogste punt van het dak aan de voorzijde? Wat is het zijaanzicht van het dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:01
@DePaul Je hebt de straatnaam niet geblurred ;-)

Streetview laat toch echt zien dat het NW is, @Uszka :-)

Ik vind hem wat pittig aan de prijs voor een relatief simpel niet al te klein systeem op een Growatt... Verder prima.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Frankyy
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Hi,

Ik heb dezelfde panelen met dezelfde omvormer op zuid-oost liggen. weliswaar met 13 panelen, kwam ik in Juni uit op 1,13 per wp.

• DePaul
@Ronald Goed dat je het zegt, ga ik nog even doen. Je geeft aan pittig aan de prijs, echt 25% te duur voor wat het is? Of eerder in de range van 5% of iets dergelijks?

@Uszka Het is toch echt noord west idd, we hebben een "half" dak zeg maar. Het loopt op naar één kant maar niet af

• Ronald
@DePaul als we even in andere topics kijken dan zie ik €1-1,2 /Wp langs komen voor dit soort systemen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
Inmiddels liggen de panelen er al even, om precies te zijn sinds half december maar per half januari zijn ze pas operationeel, eerst deed de omvormer niets. Na heel wat vijven en zessen hebben ze dat kunnen fixen, bleek dat de capaciteit van de panelen net te veel was voor een enkele string. Nu hebben ze er twee van gemaakt en toen werkte het eindelijk. Dat was half januari.

Fast forward naar nu. Waar we nu tegenaan lopen is het volgende : Regelmatig op een zonnige dag rond een uur of twaalf krijg ik een foutmelding van de Shinephone app met de melding Please check. Ja, leuk maar wat precies?

Ik merk ook dat dan het opgewekte wattage ineens terugvalt van boven de drieduizend naar rond de vijftienhonderd. Daar blijft het dan schommelen tot een uur of vijf en dan klimt het weer omhoog, om vervolgens aan het eind van de dag weer netjes af te nemen

De leverancier geeft aan dat het komt door overbelasting van het net in de wijk. Echter, onze directe buurman heeft ook zonnepanelen, op hetzelfde moment door hetzelfde bedrijf aangelegd als onze installatie en die heeft nergens last van, zijn installatie laat mooie parabolen zien op zonnige dagen. Het dak is exact hetzelfde.

Ook onze overburen hebben geen enkel probleem. Lijkt me dus een kulargument van de leverancier.

@Ronald Ik tik jou even aan omdat je diep in deze materie zit : kan het kloppen wat de leverancier stelt of ligt het toch echt aan de installatie zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Zou kunnen, maar het is natte vinger zonder meetgegevens. Spanning in meterkast en bij omvormer.
Kabellengte AC traject, diameter.

Pagina: 1