Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Jixreme
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-11 12:25
Hoi, sinds begin dit jaar heb ik zonnepanelen op het dak liggen. Gezien het kleine dakoppervlak zijn het twee plug en play-systemen geworden, één set met twee panelen in de zuidopstelling op de keukenuitbouw en één set met twee panelen in de oost-west opstelling op de schuur. Per set één omvormer (de WVC-600 micro inverter).

In de zomermaanden wekten beide sets redelijk vergelijkbare hoeveelheden op, maar de set op de schuur (dus oost west) gaat steeds meer achterlopen. Zie als voorbeeld ook beide afbeeldingen; op het moment van de screenshots wekt de zuidopstelling met ongeveer evenveel spanning een aardig vermogen op, en de oost west opstelling 0. Dit geldt met name aan het begin en einde van de dag, wanneer niet meer zowel het oost als west paneel zon vangt - maar slechts één van beide en de ander niet of nauwelijks. Is dit normaal, of is dit een kwaal van de (matige) micro inverter? Zoals je op de afbeelding ziet, staat er dus wel spanning, maar 0 ampere. Je zou verwachten dat met zon op één paneel alsnog opbrengst moet zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOzOxk63pYat3Pv2S-9vxJZhSfA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TJv49yY4bB2Z3e7bz8P0ln0U.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFrrmnFzO30SX6C2FprRdcNqROE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Hj7yL4XqaOnADeBOTwbKPSF0.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:15
Oost-west op één string zonder optimizers gaat nooit lekker en steeds beroerder naarmate de zon lager staat. Het oost/west setje kan je beter met 2 aparte micro omvormers gebruiken of leg die set ook naar het zuiden.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dit is een heel erg onbekende omvormer en zo 123 vind ik er geen handleiding en datasheet van. Dat leg ik dus even in de week bij @Jixreme om op te zoeken…

Daarna wil ik best helpen om dat te interpreteren.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Jixreme
Ronald schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:28:
Dit is een heel erg onbekende omvormer en zo 123 vind ik er geen handleiding en datasheet van. Dat leg ik dus even in de week bij @Jixreme om op te zoeken…

Daarna wil ik best helpen om dat te interpreteren.
Het is niet de meest gangbare inderdaad. Hierbij de handleiding. Dank voor de hulp alvast!

• Ronald
  • Nu online
Je zou verwachten dat de 2 ingangen onafhankelijke mppt hebben, maar dat zie ik niet expliciet terug.

In de screenshots zie ik geen voorbeeld van data per paneel. Is dat wel of niet te vinden?

Heb je data van een strakblauwe onbewolkte dag?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Jixreme
Helaas heb ik geen verdere data dan dit; los van deze dagoverzichten bieden ze geen overzichten die terug in de tijd gaan. Ik snap dat dat niet heel verhelderend is... Gezien ons kleine dakoppervlak waren er geen grote partijen die de panelen wilden leggen, en de enige partij die overbleef levert deze omvormers met beperkte informatievoorziening.

Ik zie drie opties voor me; terug naar de verkoper en er zoals @Uszka zegt een extra omvormer op zetten (één voor het oost-paneel en één voor het westpaneel), een ander type omvormer dat beter met de oost-westopstelling om kan gaan gaan, of accepteren zoals het nu is (maar zoals ik hier proef is deze lage opbrengst niet 'normaal'). Wat zou hiervan de beste zijn?

• Ronald
  • Nu online
@Jixreme Waar ik een beetje bang voor ben is dat deze omvormers geen onafhankelijke tracker per paneel hebben. Dan zouden ze elkaar in de weg gaan zitten.

Hoe ver zit je qua opbrengst van een hele simpele simulator: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ ?

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Het lijkt dat de panelen parallel staan dus het zou moeten werken. Als Zuid 200 watt doet en Oost west doet 0 dan gaat er overduidelijk iets niet goed.
Klinkt als potentieel hardware issue, overleg even met leverancier

[ Voor 18% gewijzigd door Lardman op 17-09-2022 10:02 ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Jixreme
Ronald schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 09:37:
@Jixreme Waar ik een beetje bang voor ben is dat deze omvormers geen onafhankelijke tracker per paneel hebben. Dan zouden ze elkaar in de weg gaan zitten.

Hoe ver zit je qua opbrengst van een hele simpele simulator: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ ?
Dat zou dan ongeveer zo moeten zijn, maar in de praktijk start de opbrengst nu pas na 10:00 - terwijl de omvormer dan al wel een tijd aan staat.
Lardman schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 10:02:
Het lijkt dat de panelen parallel staan dus het zou moeten werken. Als Zuid 200 watt doet en Oost west doet 0 dan gaat er overduidelijk iets niet goed.
Klinkt als potentieel hardware issue, overleg even met leverancier
Helder, we gaan contact opnemen met de leverancier! Dank allen!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:15
Dakhelling 0 graden. Liggen de panelen plat op het dak? Dan heb je geen oost/west of wat voor orientatie dan ook natuurlijk.

• Jixreme
Uszka schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 10:50:
Dakhelling 0 graden. Liggen de panelen plat op het dak? Dan heb je geen oost/west of wat voor orientatie dan ook natuurlijk.
Goed punt, ik was onterecht van de dakhelling (plat dak) i.t.t. de helling van de panelen uitgegaan. Maar dan komen we niet ver natuurlijk, dank voor het aangeven. Ik heb de link hierboven aangepast.

• Ronald
  • Nu online
@Jixreme En als de curve die je ziet meer lijkt op 2x de laagste van de groene en blauwe lijn, dan staan ze in serie...

Niks gaat me verbazen met dergelijk onbekend spul ;-)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:48
Haha, iemand had klaarblijkelijk genoeg "pret" met deze dingen om er een domeinnaam voor aan te schaffen: https://wvc-600.com/ (dit is dezelfde toch?)

Er staan nogal wat foto's op een blog: https://wvc-600.com/blog/ wie weet is daaruit iets af te leiden.

Het voordeel voor TS, met een dergelijk klein systeem is de schade nog enigszins te overzien als je ze zou willen vervangen (maar toch jammer van het geld). Plat dak dus in elk geval kun je er (neem ik aan) gemakkelijk bij.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:27
Zou beginnen door de micro omvormers te vervangen door degelijke micro omvormers.

Internet staat redelijk vol met deze helaas slecht aangeschreven WVC inverters.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Je kan je omvormers vrijwel 1 op 1 vervangen door die van APSystems. Dat zijn ook micro-omvormers met twee ingangen. Ze hebben twee aparte MPTT's, dus dat is geschikt voor je oost-westopstelling. Ik ben zelf tevreden eigenaar van de YC600. Het enige nadeel is dat de omvormer lastig uit te lezen is door een gecodeerd Zigbee-protocol.

• Jixreme
Dank voor alle reacties en het meedenken hier. De vraag hoe dit kan en met welke (betere) omvormer dit opgelost gaat worden ligt bij de leverancier. Wordt vervolgd.

• Jixreme
Zojuist de verkoper gesproken. Hij herkent de klachten niet en volgens hem is de omvormer wel geschikt voor een oost-west-opstelling. De opties waren A kosteloos omruilen voor eenzelfde omvormer, of B €140 bijbetalen voor een APSystems zoals genoemd door @Mr.Qips.

Gezien de omvormer in het verleden naar behoren heeft gefunctioneerd heb ik voor nu voor optie A gekozen. Mocht dat geen uitkomst bieden kunnen we daarna in overleg met verkoper alsnog voor optie B kiezen. Wordt weer vervolgd.

• Jixreme
Na wat heen en weer nu dan toch een nieuwe omvormer ontvangen, te weten de SG600. Nog steeds uit China, maar het komt iets degelijker over dan de vorige.

Is er iemand die er op basis van de schema's wat over kan zeggen? Ik kan er op basis van de praktijk helaas nog niks over melden, want de leverancier is de stekker vergeten mee te leveren (en de oude kan ik niet gebruiken want de oude en nieuwe omvormer hebben een tegengestelde uitgang). Dus dat wordt weer even wachten op een vervolg.

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Goed dat je een nieuwe omvormer hebt gehad, maar het is wel weer Chinees spul. De schema's in de datasheet zeggen niet zo veel, dat gaat over hoe je het moet aansluiten.

Kost €100 op Ali. Daar staat dat deze wel twee losse MPTT's heeft:
https://m.nl.aliexpress.com/item/1005004274567561.html
Pagina: 1