fineren van randen en latten

Pagina: 1
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik heb bij Ome Ali wat fineer besteld, bij een shop waar alleen maar lovende recensies voor waren.
De rol is binnen, en inderdaad, prachtige kwaliteit. Veel dunner en flexibeler ook dan ik hoopte. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xw0yIUQERDAMv9IwUrAtCCLkZxA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/40quSdy11wOjF9wdwLEMm4CA.png?f=fotoalbum_large
Het fineer gedraagt zich als dik papier -denk 180 grams- en is dus prima te verwerken lijkt me zo.

Nu is het de bedoeling dat ik schaaflatten van 93x7mm hier mee aan 3 zijden fineer. 2 x smal, 1 x breed.
Al googlend lees ik dat Contactlijm makkelijk verwerkt kan worden, maar niet het beste resultaat geeft, in elk geval niet voor smalle oppervlakken. Dat levert hoogstwaarschijnlijk gezeik op aan de 7mm zijde.
Beter zou witte houtlijm zijn, maar dan wel aandrukken / rollen.

Nu zijn de latten 2700 lang, dus een hele lat lengte ook aandrukken gaat hem niet worden. Rollen zou gaan, maar dan moet het ook wel snel blijven zitten.

Zou witte houtlijm sneldrogend (ca 4 min) hiervoor een goede optie kunnen zijn?
https://www.hornbach.nl/s...50-g/4138908/artikel.html

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07-12 16:35
Misschien kan je 2 latten gebruiken. Eentje die smeer je in met lijm en doe je het fineer overheen. De 2e leg je er over heen en dan op een aantal plaatsen een lijmklem plaatsen. Iets meer werk, dat wel

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:26

krietjur

Where am I?

Wat Jichem zegt, en dan liefst op de lat die je gebruikt om te klemmen even plastic tape plakken om te voorkomen dat eventueel gelekte lijm alles aan elkaar plakt.

• paQ
  • Nu online
Is ook een plan ja. OK dus alleen rollen is niet afdoende?
En een smalle kant van 7 mm inklemmen is ook nog niet zomaar gedaan. Zeker niet als daarna de andere smalle kant aan de beurt is.

[ Voor 52% gewijzigd door paQ op 16-09-2022 15:26 ]

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:44

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

paQ schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 15:12:
Ik heb bij Ome Ali wat fineer besteld, bij een shop waar alleen maar lovende recensies voor waren.
De rol is binnen, en inderdaad, prachtige kwaliteit. Veel dunner en flexibeler ook dan ik hoopte. :)
[Afbeelding]
Het fineer gedraagt zich als dik papier -denk 180 grams- en is dus prima te verwerken lijkt me zo.

Nu is het de bedoeling dat ik schaaflatten van 93x7mm hier mee aan 3 zijden fineer. 2 x smal, 1 x breed.
Al googlend lees ik dat Contactlijm makkelijk verwerkt kan worden, maar niet het beste resultaat geeft, in elk geval niet voor smalle oppervlakken. Dat levert hoogstwaarschijnlijk gezeik op aan de 7mm zijde.
Beter zou witte houtlijm zijn, maar dan wel aandrukken / rollen.

Nu zijn de latten 2700 lang, dus een hele lat lengte ook aandrukken gaat hem niet worden. Rollen zou gaan, maar dan moet het ook wel snel blijven zitten.

Zou witte houtlijm sneldrogend (ca 4 min) hiervoor een goede optie kunnen zijn?
https://www.hornbach.nl/s...50-g/4138908/artikel.html
Ik zeg : strijkijzermethode d:)b

Dit zijn MDF kasten die ik zelf gemaakt heb en ook het fineren heb ik zelf gedaan, best een klus maar veel makkelijker dan ik ooit heb durven denken :)

Als ik dat kan, kan jij dat ook d:)b

Dit is hoe ik voor het eerst gefineerd heb, een kleine oefening voor dat ik aan mijn luidsprekers begon.

https://zelfbouwaudio.nl/...ic.php?t=11595&start=1425

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-BNP7N_1veU3URyklPiKjJsxS_g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6nyOERtw9HQu3VEOwuLYZFQD.jpg?f=user_large

Ook lezenswaardig:

Fineerles van de Arnhemse Fijnhouthandel
https://www.af.nl/voorraad/fineer/fineerles/fineerles.pdf

[ Voor 26% gewijzigd door Fraggert op 16-09-2022 15:57 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• paQ
  • Nu online
klinkt eigenlijk best plausibel. insmeren, laten stollen, erop leggen, en aandrukken met iets heets :)
I can do that.

Mooi resultaat overigens!

• paQ
  • Nu online
@Fraggert Hoe heb je de hoekjes uiteindelijk mooi gesneden?
Zijn daar speciale tooltjes voor? of gewoon scherp stanley mes en vooral voorzichtig?

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-12 09:13
paQ schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 21:45:
Zijn daar speciale tooltjes voor? of gewoon scherp stanley mes en vooral voorzichtig?
Daar heb je fineer messen voor

Voor het plakken.
Houtlijm gebruiken en een beetje contact lijm met versneller om de eerste hechting te hebben. De houtlijm droogt daarna langzaamuit en je fineer zit goed vast.

Beste is om te pressen dus lijmklemmen en nog een lat op elkaar. Je hebt dat wel om de 30cm een lijmklem nodig

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

paQ schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 21:45:
Scherp chirurgenmesje om mee af te snijden en dan afwerken met een schuurklosje met fijn schuurpapier :)

Voorzichtigheid is vooral geboden bij het snijden in de richting van de houtnerf, je mesje volgt dan zo de weg van de minste weerstand en voor je het weet snij je daar waar je niet wilt snijden.

[ Voor 21% gewijzigd door Fraggert op 16-09-2022 22:43 ]

• paQ
  • Nu online
Alles is met de nerf mee helaas.
Ik heb een stanly laminaattrimmer besteld.
Daar moet het mee kunnen zo te zien.
Dan doe ik eerst de randjes, en daar overheen het grote vlak.

• paQ
  • Nu online
Proefstukje gemaakt Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z91UHTKT12oFUGZeAfHTXErf1Wo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KHMQ5spT5dxHUGSHjgule8y1.jpg?f=fotoalbum_large

Valt me niks tegen, alleen de randensnijder werkt alleen op een smalle kant. Ik heb hier eerst de smalle randen gedaan en daarna pas het grote vlak.
Kan ik concluderen dat ik het “dus” andersom moet doen? Of vererger ik het dan juist?

• paQ
  • Nu online
nee, dat is lelijker :+
(althans mbv de randen snijder)
Ik moet gewoon strakker / aangeduwd onder een bepaalde hoek de rand schoonsnijden zo te zien.
Oefening baart kunst.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

paQ schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:37:
Proefstukje gemaakt .
.
.
.
.
.Of vererger ik het dan juist?
Uuuhhhmm…..proefstukje maken? :+ :P

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

paQ schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:56:
nee, dat is lelijker :+
(althans mbv de randen snijder)
Ik moet gewoon strakker / aangeduwd onder een bepaalde hoek de rand schoonsnijden zo te zien.
Oefening baart kunst.
Goddamnit…..in dezelfde minuut _O-

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Linkje naar ali? :)

• paQ
  • Nu online
Naja goed ik ga het voorlopig eens zo doen. Het is maar een lijstje langs het plafond.
/care

Als het me goed af gaat wil ik kijken of ik op een garderobe meubel het zelfde fineer zou durven doen. Dat is alleen een folie overtrokken paneel, met afgeronde randen volgens mij. Dat zal wel een pain in the ass zijn, tenzij het spul flexibel genoeg is om mee te buigen over een rand.

• paQ
  • Nu online
Gewoon 1 stuk en dan vouwen :')
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1PiV1NQY47Uuu_pcHXAJ3BfYEY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Du2hHD9kBqAHBB07MUODD9uJ.jpg?f=fotoalbum_large

Gaat prima!

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 18-09-2022 16:54 ]

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-12 17:29
ziet er echt goed uit!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

paQ schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:54:
Gewoon 1 stuk en dan vouwen :')
[Afbeelding]