Toon posts:

Oude coax + telefoonkabel zitten vast in leiding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jangoessens
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16-09-2022
Ik wil graag de oude kabel + telefoon kabel naar mijn kamer vervangen met een ethernet kabel. Nu zitten de coax en telefoonkabel die ik wil vervangen samen in één leiding gepropt en krijg ik er met geen mogelijkheid beweging in. Ik ben bang dat als ik harder trek, ik iets kapot trek.

Ik heb gelezen dat wat babypoeder of smeermiddel kan helpen. Echter is zowel de ingang en de uitgang van deze kabels recht omhoog, dus kan ik er moeilijk wat poeder of zeep (oid) in doen.

Hebben jullie tips of advies wat ik met deze situatie aanmoet?

Alle reacties

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:57

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Je zou ook een MoCa adapter kunnen gebruiken. Dan maak je gebruik van de Coax kabel voor de overdracht en hoef je dus deze niet te verwijderen.

Goedkopere

Even een out-of-the box gedachte.

[Voor 14% gewijzigd door Falcon op 16-09-2022 15:08]

"We never grow up. We just learn how to act in public"

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:41
baby poeder/zeep/welk smeermiddel dan ook, werkt enkel voor het inbrengen van nieuwe kabels, om deze soepeler in de buis te laten lopen. Bestaande kabels die muurvast zitten kan komen doordat de kabels eerst erin gedaan zijn en dan de buis verplaatst, of schade aan de buis ergens.

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-03 18:41
Vaak helpt het door dit met twee mensen te doen. Eentje duwen en andere trekken in korte "momentjes"..

Probeer niet "glijmiddelen" in de buis te doen. Dit kan inwerken op eventuele nieuwe kabels.

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-03 13:10
Bij het trekken van kabels wil je zoveel mogelijk de zwaartekracht laten helpen. Dus trekken op het laagste punt. Heel belangrijk is ook een 2e persoon die helpt met het invoeren. Die moet de kabels (zo goed als het kan) in de buis duwen terwijl de andere trekt. Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat ontzettend veel uitmaakt.

Smeermiddelen helpen in principe alleen bij het nieuw in de buis trekken omdat je smeermiddel dan meegenomen word in de buis.

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:57
Ik denk dat je enige optie is toch kijken of je door middel van hard trekken de kabels los kan krijgen.
Breekt de kabel, dan vanaf de andere kant kijken wat mogelijk is..

Wat Aragnut ook aangeeft, achteraf aanbrengen heeft weinig nut en er zal ergens een blokkade zitten.

Lastige is dan natuurlijk wel als het lukt om de kabels eruit te krijgen je dan maar moet afwachten of je er een nieuwe kabel doorheen gaat krijgen...

Bla Bla Bla

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:51
Je moet zeker weten dat de verbinding 'direct' is vanuit de meterkast naar je kamer. Bij coax en telefoonkabel wordt het rijgsysteem vaak toegepast (van kamer naar kamer doorlussen).
Er zou dus nog een aansluiting tussenin kunnen zitten.

En anders trekken maar dan aan 1 van de draden ipv twee tegelijk wil ook wel helpen.

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-03 13:10
Mad_Manic schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 15:03:
Je moet zeker weten dat de verbinding 'direct' is vanuit de meterkast naar je kamer. Bij coax en telefoonkabel wordt het rijgsysteem vaak toegepast (van kamer naar kamer doorlussen).
Er zou dus nog een aansluiting tussenin kunnen zitten.

En anders trekken maar dan aan 1 van de draden ipv twee tegelijk wil ook wel helpen.
vaak gaan de kabels in de buis om elkaar heen draaien (omdat ze beide van een rol afkomen normaal) en trekken aan 1 van de kabels heeft dan meestal ook geen zin omdat de frictie tussen de buitenmantels van de kabels dan heel hoog is.

Maar goed, soms heb je geluk en werkt het wel.

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:10
als er bij de invoer van de oude kabels verkeerde hulpstoffen zijn gebruikt dan wordt het een lastig verhaal.
Veel mensen denken namelijk dat bij dreft werkt, dat is voor invoer misschien zo, maar dan droogt het daarna op, en is het onmogelijk om de kabel er nog uit te krijgen.

Verder zijn de tips al gegeven, invoer en trekken tegelijk.

Tijd van werken, tijd van rusten

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee