Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:47
Hoi beste tweakers, sinds enkele dagen een homewizzard dongle aan mijn p1 poort hangen om nog iets meer inzicht in ons verbruik te krijgen. Nu zijn wij al vrij zuinig maar ik schrok een beetje van het continu gasverbruik per uur. Het is nihil maar toch 0.027 kuub per dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOUsOoxN_JYKfZze1mc22hPn5YI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nqdSum0n9kzLDgMSRNcbLAT7.png?f=fotoalbum_large

Zoals jullie zien per uur een klein verbruik, dit resulteerde uiteindelijk in 0.001 kuub per uur ongeveer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pw3V0DLT2fjU6I31Fwdy8L3qP9E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NkJkKnQdugxxYMn3Y8H4ENm3.png?f=fotoalbum_large

Hier iets duidelijker te zien. De ketel is uit 2019 van Remeha, vrij recent nog dus.

Wat hebben we zelf als uitgesloten:

- warmwater staat op ecostand. Altijd al zo geweest sinds dat we hier wonen.
- ketel eens van het stroom af gehaald, verbruik blijft om het uur hetzelfde vertonen.
- op dit moment as we speak heb ik de gaskraan dichtgedraaid om uit te testen.

Ik vermoed een minuscuul lek, vooral omdat ik al een tijdje heb zitten zoeken op het internet en dit komt eigenlijk allemaal op hetzelfde uit. Enkele zeggen dat dit standaard verbruik is, maar als ik niet thuis ben of niks gebruik, wil ik ook echt 0 zien en niet 0.001 per uur.

Hebben jullie toevallig het verlossende antwoord. Of kan ik iemand gaan bellen om de gasleiding na te laten kijken.

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:35
Geen idee maar ik heb qua grootte gelijkaardige pieken maar wel ongeveer om de anderhalf uur. Bij jou lijkt het 1x/uur. Type is bij mij SaunierDuval Thema Condens (Combi) B/1 [F 30/35 - B/1] volgens de laatste onderhoudsfactuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zie je dat verbruik ook op de meter zelf? (kan een gasmeter überhaupt een duizendste kuub of liter aangeven?)

[ Voor 3% gewijzigd door pagani op 16-09-2022 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:03
Ik heb ook 0,010 m3 verbruik per uur. Dit komt omdat er altijd een kleine voorraad water in de warmtewisselaar van de ketel aanwezig is wat warm blijft, om sneller op te kunnen starten bij warm watervraag.

Zeg maar het ouderwetse waakvlammetje.

[ Voor 9% gewijzigd door ozzynator op 16-09-2022 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:17
ozzynator schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 15:16:
Ik heb ook 0,010 m3 verbruik per uur. Dit komt omdat er altijd een kleine voorraad water in de warmtewisselaar van de ketel aanwezig is wat warm blijft, om sneller op te kunnen starten bij warm watervraag.
Dit zou echter niet moeten gebeuren zodra de ketel uitgeschakeld wordt zoals TS aangeeft.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
ozzynator schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 15:16:
Dan heb je het denk ik over de comfortstand van de ketel, de TS heeft de Ecostand aan staan (die doet dat als het goed is niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
pagani schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 15:09:
Zie je dat verbruik ook op de meter zelf? (kan een gasmeter überhaupt een duizendste kuub of liter aangeven?)
Dit zou ik ook als eerste controleren. Zie je de meterstand na één dag ook daadwerkelijk oplopen met 0.027 kuub op het display van de meter zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:03
Slappyjoez schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 15:17:
[...]

Dit zou echter niet moeten gebeuren zodra de ketel uitgeschakeld wordt zoals TS aangeeft.
Het verwarmingsgedeelte staat los van het warm tapwater gedeelte kwa uitschakeling. Ik heb de cv ook met de Nest uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:29
Ik heb dit soort pieken soms ook. Het zal iets een soort van waakvlam achtig iets zijn. Mijn CV bedrijf (verwarming) staat momenteel uit en de ketel op ECO. Toen ik de ketel nog op HOT had staan had ik veel meer van deze pieken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_LDKI3uKOz5ANrcGNApxqr5q_kA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L844n3YTFyyaXqBSQcMYti2i.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Zet de gaskraan eens dicht voor de gasmeter, meet je dan nog iets dan is het hoogstwaarschijnlijk een meetfout.
Gasblokken lekken vaak wel iets minuscuul (valt binnen de tolerantie) maar dat zou je meter niet moeten opmerken normaliter.
Ook staat op de gasmeter vaak het minimale meetbereik.

[ Voor 49% gewijzigd door DutchWing op 16-09-2022 15:23 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:26
pagani schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 15:17:
[...]

Dan heb je het denk ik over de comfortstand van de ketel, de TS heeft de Ecostand aan staan (die doet dat als het goed is niet)
Zegt niet heel veel, mijn intergas ketel doet dat namelijk juist als die op eco stand staat..
(note, je hebt gelijk dat inderdaad niet zou moeten gebeuren als de ketel van het gas is)

[ Voor 11% gewijzigd door Puc van S. op 16-09-2022 15:22 ]

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:53
Ik had het ook toen ik mijn ketel op ECO stand had staan.

Nu WTW is afgekoppeld van de ketel, en deze dus alleen voor verwarming is, heb ik het niet meer.

Heeft toch iets met de WTW functie van je ketel te maken.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-06 21:39
Wij hebben ook een Remeha ketel uit 2019 (de Calenta Ace) en precies dezelfde pieken. Wel comfortstand idd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-06 21:12
Verkijk je vooral niet op de pieken zelf. Dat is waarschijnlijk de kleinste resolutie waarop het verbruik geregistreerd word. Het feitelijke gebruik/lek zal veel constanter (en dus lager dan de piek) zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:26
MitchellHearth schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 15:22:
Wij hebben ook een Remeha ketel uit 2019 (de Calenta Ace) en precies dezelfde pieken. Wel comfortstand idd.
Ook een verbruik van slechts een liter per uur? Is erg weinig hoor! Mijn Remeha verbruikt elke 2 uur 20 liter gas om het de ww buffer op temperatuur te houden, als die functie aan staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:09
Ik had ook een sluipverbruik van 30L per dag. Met de gaskraan dicht 0,0 verbruik. Nu ik over ben op een warmtepomp blijft dat 0,0 ;) maar wat mij wel op valt is het punt waar de CV zat heb ik de gas leiding nog liggen met het kraantje dicht, deze open ik af en toe een toch hoor ik dat een druk verschil. Aangezien het een klein pufje is het lastig te zeggen of dat echt nog gas is of wellicht door temperatuur verschil lucht is wat in/uit de leiding wil.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Dark Master schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 14:50:
Hebben jullie toevallig het verlossende antwoord. Of kan ik iemand gaan bellen om de gasleiding na te laten kijken.
Als het daadwerkelijk een lek is zou ik wel bellen.

De regel is namelijk 5 liter per 50 liter inhoud mag je per uur als lekverlies hebben.
Maar de praktische afkeurgrens is 1 liter / uur.
Daar zit je dus wel tegen aan, mits de meting van je P1 meter correct is.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:58
De gasmeter geeft 1 keer per uur de waarde door. Vandaar een piek per uur.
Als deze waarde nog steeds te zien is met de ketel uit dan lijkt het een lek.

Ikzelf zet altijd in de vakantie de ecostand van de ketel uit en dan heb ik een paar weken 0,0 verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark Master
Ik denk dat ik erachter ben, gaskraan ruim een uur dicht nu en niks meer te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7kTMGb9nJWJbJF3_YTZ8ZHDs8WI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ygUNYDcee0IEb665bWaFfUoI.png?f=fotoalbum_large

Het is wel erg minuscuul, rond de 0.027 per dag. Maar wellicht waard om te bellen want lijkt dus wel lek te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
The-Source schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 15:28:
Ik had ook een sluipverbruik van 30L per dag. Met de gaskraan dicht 0,0 verbruik. Nu ik over ben op een warmtepomp blijft dat 0,0 ;) maar wat mij wel op valt is het punt waar de CV zat heb ik de gas leiding nog liggen met het kraantje dicht, deze open ik af en toe een toch hoor ik dat een druk verschil. Aangezien het een klein pufje is het lastig te zeggen of dat echt nog gas is of wellicht door temperatuur verschil lucht is wat in/uit de leiding wil.
Dit klinkt echt super herkenbaar, helaas komt die warmtepomp hier pas volgend jaar i.v.m. Flinke leveringsproblemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Eco-stand is toch juist een kleine vooraad warm houden volgens een 'slim' schema?
Je moet de eco-stand juist uitschakelen imo.

3 standen:
Comfort stand: altijd buffer
Eco stand: buffer volgens slim schema
Uit: geen buffer, alleen op vraag

[ Voor 56% gewijzigd door Cheesy op 16-09-2022 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
MitchellHearth schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 15:22:
Ja die comfortstand staat hier dus niet aan. Lijkt me ook dat de comfortstand wel iets meer verbruikt dan 0.027 kuub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
Cheesy schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 15:43:
Eco-stand is toch juist een kleine vooraad warm houden volgens een 'slim' schema?
Je moet de eco-stand juist uitschakelen imo.

3 standen:
Comfort stand: altijd buffer
Eco stand: buffer volgens slim schema
Uit: geen buffer, alleen op vraag
De eco stand is bij Remeha dus de uit-stand. Maar ook zonder de ketel is het verbruik er, dus ligt niet aan de ketel zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dark Master schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 15:47:
[...]

De eco stand is bij Remeha dus de uit-stand. Maar ook zonder de ketel is het verbruik er, dus ligt niet aan de ketel zelf.
Ok, dan verschilt dat per merk. Mijn Intergas HReco werkt namelijk wel zo ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:32
Comfortstad zorgt ervoor dat je warm water geleverd krijgt, zdora er vraag naar is
ECO stand heeft geleerd dat je op bepaalde tijden altijd warmwater vraagt, dan zorg tdeze ervoor dat er water is voorverward, zodat je tijdns de vraag ook warm watre krijgt.
Off(deze instelling gebruik ik): Hij gaat je water verwarmen bij vraag naar warmwater en verwarmt niks voor. Duurt altijd wat langer, voordat je water warm is. is minder luxe en comfortabel , maar scheelt serieus geld , en helemaal vandaag de dag :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
Comfortstand op een Remeha Avanta 35C verbruikt ongeveer 0.07m3 per dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slappyjoez
Unknown Alien schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 15:48:
Comfortstad zorgt ervoor dat je warm water geleverd krijgt, zdora er vraag naar is
ECO stand heeft geleerd dat je op bepaalde tijden altijd warmwater vraagt, dan zorg tdeze ervoor dat er water is voorverward, zodat je tijdns de vraag ook warm watre krijgt.
Off(deze instelling gebruik ik): Hij gaat je water verwarmen bij vraag naar warmwater en verwarmt niks voor. Duurt altijd wat langer, voordat je water warm is. is minder luxe en comfortabel , maar scheelt serieus geld , en helemaal vandaag de dag :x
Ik ben wel benieuwd naar hoeveel dit scheelt. Volgens mij kost het namelijk ook energie om van 15 graden naar 60/65 te gaan, en is het warmhouden van een kleine voorraad water op 60 graden relatief zuinig. Maar goed, dit is offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
Nou bericht gestuurd naar onze loodgieter. Die moet binnenkort toch komen voor het eerste onderhoud van de ketel. Hopelijk kunnen ze het minuscuul lek vinden. Was het even aan het uitrekenen en het is toch bijna 10 kuub op jaarbasis wat verloren gaat.

Met deze gasprijzen is dat extra zonde natuurlijk.

Edit:

Het is trouwens ook vrij duidelijk op de Oxxio app te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSKUpTFj_nt4aeOsCThSIAuR-80=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oCk4GE9Je7I5THt5yVDSTH0e.png?f=fotoalbum_large

Is natuurlijk nooit echt opgevallen want je gebruikt wel eens wat warm water. Wel mooi dat de dongle het echt nauwkeurig laat zien. :)

[ Voor 47% gewijzigd door Dark Master op 16-09-2022 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:53
@Dark Master , kijk ook even naar mijn post. Je gaat IMHO te kort door de bocht dat het een lek is.

Ik heb tapwater afgekoppeld van de ketel en softwarematig helemaal uitgezet. Het is nu alleen verwarming. Nu heb ik dat restgebruik ook niet meer.

Het is in mijn optiek absoluut gelieerd aan de tapwater functie van de ketel.

Ik heb dus heel tapwater uitgezet. Toen ik nog wel tapwater via de ketel deed stond ie bij mij ook op ECO. Toch klein sluipverbruik per dag altijd.

[ Voor 18% gewijzigd door Panzer_V op 16-09-2022 16:03 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik douche voor 0,07 tot 0,1 kuub per keer, dan is 0,027 niet niks. Heb je misschien nog een gasfornuis, draai dat kraantje ook eens dicht?

[ Voor 35% gewijzigd door Soldaatje op 16-09-2022 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark Master
Panzer_V schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:03:
@Dark Master , kijk ook even naar mijn post. Je gaat IMHO te kort door de bocht dat het een lek is.

Ik heb tapwater afgekoppeld van de ketel en softwarematig helemaal uitgezet. Het is nu alleen verwarming. Nu heb ik dat restgebruik ook niet meer.

Het is in mijn optiek absoluut gelieerd aan de tapwater functie van de ketel.

Ik heb dus heel tapwater uitgezet. Toen ik nog wel tapwater via de ketel deed stond ie bij mij ook op ECO. Toch klein sluipverbruik per dag altijd.
Ik heb de ketel uitgezet en gaskraan open, zelfde verbruik te zien. Pas bij de gaskraan dicht was het verbruik weg. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-06 11:12

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Dark Master schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:05:
[...]

Ik heb de ketel uitgezet en gaskraan open, zelfde verbruik te zien. Pas bij de gaskraan dicht was het verbruik weg. ;)
Wat als de afsluiter van de CV niet helemaal jofel is? Dan is t waakvlammetje wel uit. Maar is het gas ook uit? Ik zou de gaskraan eens dicht draaien direct voor de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-04 09:12
Ik zou ook de ketel nog verdenken van sluipverbruik. Zoals @Point.Flare zegt, even gaskraantje bij de CV dichtzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
Dan klopt er in ieder geval iets niet. Met de ketel uit zou het sowieso 0,0 moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 14:09
Dark Master schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 15:59:
Nou bericht gestuurd naar onze loodgieter. Die moet binnenkort toch komen voor het eerste onderhoud van de ketel. Hopelijk kunnen ze het minuscuul lek vinden. Was het even aan het uitrekenen en het is toch bijna 10 kuub op jaarbasis wat verloren gaat.

Met deze gasprijzen is dat extra zonde natuurlijk.

Edit:

Het is trouwens ook vrij duidelijk op de Oxxio app te zien.

[Afbeelding]

Is natuurlijk nooit echt opgevallen want je gebruikt wel eens wat warm water. Wel mooi dat de dongle het echt nauwkeurig laat zien. :)
Als je vooraf wilt checken of het een lek is of cv verbruik dan zou je het kraantje bij je cv ketel dicht kunnen draaien. Dan heb je gelijk het hele circuit die kant op uitgesloten. Geen sluip verbruik dan weet je ook gelijk dat je het bij de ketel zelf moet zoeken ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

The-Source schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 17:56:
[...]

Als je vooraf wilt checken of het een lek is of cv verbruik dan zou je het kraantje bij je cv ketel dicht kunnen draaien. Dan heb je gelijk het hele circuit die kant op uitgesloten. Geen sluip verbruik dan weet je ook gelijk dat je het bij de ketel zelf moet zoeken ;)
Dat is een manier om te proberen het te gaan controleren maar je moet er dan wel rekening mee gaan houden dat je CV-Combi ketel waarschijnlijk al vrij snel in storing gaat vallen. Zelfs in de ECO stand 'verbruikt' zo'n apparaat gas (én stroom) om er voor te kunnen zorgen dat jij ten alle tijden SNEL warm water kunt krijgen op de momenten dat je er om vraagt middels een CV óf Tapwater leiding.

Dat default verbruik van een CV-Combi ketel is de meeste mensen nog nooit opgevallen maar komt nu ineens over als zijnde een 'gaslekkage' doordat mensen de installatie, volledig terecht, in ECO modus zetten en daarna alsnog verbruik 'meten' terwijl ze niet actief om warmte vragen.

Alleen een 'simpel' drukverschil in de gas-aanvoerleiding vanuit de gasleverancier kán dit soort 'verbruik' al gaan triggeren.... Op de gasmeter.

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 16-09-2022 18:30 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
Point.Flare schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:13:
[...]

Wat als de afsluiter van de CV niet helemaal jofel is? Dan is t waakvlammetje wel uit. Maar is het gas ook uit? Ik zou de gaskraan eens dicht draaien direct voor de ketel.
Wel een hele goede ga ik nu even dichtdraaien. Kijken wat het met het verbruik doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Ik heb een ATAG ketel. De comfort stand verbruikt ca 65 cent extra aan gas per dag (bijna 20 euro per maand zo out of the window) Ik heb dat 3 weken terug uitgezet (eco stand) en nu heb ik geen enkele tussentijdse activiteit.
De eerste (ochtend of avond als lang geen warm water is gebruikt) die warm water wilt gebruiken wacht alleen wat langer. so be it.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Dark Master schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 18:34:
[...]

Wel een hele goede ga ik nu even dichtdraaien. Kijken wat het met het verbruik doet.
Als er geen verwarmd water nodig is, zal de ketel niet in storing springen.
Maar anders zou je gewoon de stekker eruit kunnen halen om verdere storingsmeldingen te voorkomen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:02

sanzut

It's always christmas time

Ik heb hetzelfde met mijn Intergas ketel. Conform functie uit. Dit was tijdens mijn vakantie. 0.009 per dag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDf_Z_Aqo6Dtgd5jWlV2pIuRMzQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lIMq7OrVNe3Re0Ae0QFdDtLQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:05
Met zo'n exact constant verbruik per uur denk ik wel echt aan een klein lek.

Het hoort echt niet zo hoor, dat er verbruik is als de comfort-stand uitgeschakeld is. Hier een Remeha Avanta (waar half NL mee vol hangt volgens mij), comfort staat uit. En er gaan hele dagen voorbij dat er geen gas verbruikt wordt. En dan ook echt 0. Mijn slimme meter rapporteert elke 5 minuten de gasstand tot op de liter. En die loopt dus echt niet als alles uit staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ruik eens in de keukenkastjes onder je fornuis.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Gaskranen naar toestellen (ketel, fornuis) dicht zetten. Dan nog verbruik? Even met een zeepsopje alle zichtbare koppelingen inkwasten.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Wilke schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:05:

En er gaan hele dagen voorbij dat er geen gas verbruikt wordt. En dan ook echt 0.
eeeew :+

(tenzij boiler)

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 16-09-2022 19:14 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:03

Barrycade

Through the...

Ik had tijdens vakantie ook een verbruik van 35 liter per dag die in de Greenchoice app om 21.00 geregistreerd werd, maar ik heb geen ketel met comfortwarmte.

Mijn ouders de gaskraan dicht laten draaien.
Dacht aan brosse rubberen gasslang van de kookplaat. Thuis bleek dat ik een metalen aansluiting heb. Maar de koppeling van aansluiting van de kookplaat minder dan hand los zat. Dus even aangedraaid en lekkage over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ik heb dit ook ooit gehad. Bleek dat de slang waarmee het fornuis vastzat wat lekte. Wat strakker aangedraaid en lek verholpen.

Maar volgens meneer die een nieuwe meter plaatste en het systeem vacuum trok om te meten of het dicht was, was het absoluut dicht. Dit soort lekkages vallen ruim binnen de marges en zijn geen reden tot zorg. Enkel zonde van de centen, en het hoort natuurlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark Master
Helaas sluimerverbruik blijft. Zal dus wel ergens in het thuiscircuit zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBaodpSCIlbbY44aBecXDRbyZGQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aQvMNJyxPkOYMo6322amg76v.png?f=fotoalbum_large

Ik kook trouwens niet op gas, inductie dus het moet echt ergens in de buizen richting de ketel zitten. Ik laat even weten als de loodgieter is geweest. Het is inderdaad echt minimaal dus ben benieuw of het überhaupt te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
Wilke schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:05:
Met zo'n exact constant verbruik per uur denk ik wel echt aan een klein lek.

Het hoort echt niet zo hoor, dat er verbruik is als de comfort-stand uitgeschakeld is. Hier een Remeha Avanta (waar half NL mee vol hangt volgens mij), comfort staat uit. En er gaan hele dagen voorbij dat er geen gas verbruikt wordt. En dan ook echt 0. Mijn slimme meter rapporteert elke 5 minuten de gasstand tot op de liter. En die loopt dus echt niet als alles uit staat.
Ja ik vind ook dat het niet hoort en ook gewoon zonde. 10 kuub gas in een jaar kan je best wat mee verwarmen dus hoop dat het ook opgelost wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Toen ik alles na aan het lopen was moest ik even nadenken waarom ik de eerste 2 weken van februari 0 gasverbruik had. Ik zat toen op Curaçao voor werk. (en bij terugkeer was het nog steeds 17°C binnen, bedankt buren!)

Oftewel 0 verwacht gasverbruik is niet onrealistisch.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Qua "lekkage" is dit best wel goed.
0.027M3 per dag is 27liter gas.
Bij een drukverlies kleiner dan 1mbar is je leiding dicht verklaart. 1mbar staat ongeveer gelijk aan 1liter/uur.
Tussen 1 tot 3mbar ~3liter /uur moet je op zoek gaan naar de lekkage en bij 5liter/uur mag de gemeente je dwingende reparatie opleggen.
Dit bij normale werkdruk c.q / normale huisinstallaties met minder dan 50 liter gas in de installatie.
^^ voor een nieuwe installatie

Per uur verlies je net iets meer dan 1 liter wat in principe "net netjes is" voor een bestaande installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:05
Tijdens de vakantie dus :P

Maar goed, je kunt de tijden waarop er gekookt wordt of gedouched er dus zo uithalen, de rest van de uren staat die op 0 (want warm water bijna altijd via Quooker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
Mijn Intergas ketel heeft drie standen voor warm water om de warmtewisselaar op temperatuur te houden: Comfort, Eco en Uit. Als ik die dus op Uit zet is het echt uit. Volgens Toon gebruik ik dan 0,0 gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:19

Part

Helemaal niets.....

Marzman schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:08:
Ruik eens in de keukenkastjes onder je fornuis.
Herkenbaar.
Kraanvet van niet gebruikte gaskraan (koken op inductie) droogt in.
Gevolg gaskraan gaat lekken.

Oplossing niet gebruikte gaskraan er af en afdoppen.

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:08
KNed schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 15:33:
De gasmeter geeft 1 keer per uur de waarde door. Vandaar een piek per uur.
Er zijn ook meters die het per 10 min door geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dark Master
Nou denk dat we het gevonden hebben hoor. Zit vlak voor de gashendel. Alle koppelingen nagegaan en zie verschil in het volgende filmpje.

https://we.tl/t-aKbGRvVNtE

Was best een werk alle koppelingen nagaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dark Master
Nou een heer van Liander is langsgeweest. Goede nieuws het binnenwerk in de meterkast inclusief leidingen is vervangen, dat zag er sowieso niet meer jofel uit. Slechte nieuws lekkage is er nog steeds.

De meneer van Liander is zo aardig geweest om even te kijken bij de binnenleidingen. Hij meet 200 millibar op het volgende stuk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OsM7F54AvkkwqIZsKCwvjbon4zI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r8ZHQmHHW4IKy4Y5dbXT3JjO.jpg?f=fotoalbum_large

Deze pijp is dus in de muur gefreesd en het kwam vanaf het onderste punt…

Onze installateur is op vakantie dus volgende week even bellen om het na te kijken. Lekkage is echt net buiten de norm volgens Liander en compleet ongevaarlijk. Alleen tja wel erg zonde natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-01 09:26
Gebeurt nogal eens dat kraantje net voor de cv ketel de knelkoppeling lekken
Was bij mij ook 27L/dag, na iets aandraaien knelkraan 0 wekenlang afgelopen vakantie
Pagina: 1