9.1/7.1 surround sound

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viking09
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-02-2023
Beste forummers,

Met google kwam ik er niet uit dus ik vraag het hier maar...

Ik zoek voor gaming (shooters) een 9.1/7.1 speakerset. Dit heeft mijn voorkeur boven 5.1 omdat je dan net een extra hoek hebt. De 7.1 headset die ik heb geeft het geluid niet goed weer wanneer het van achter komt (drivers etc wel goed geïnstalleerd) dus ik dacht dan probeer ik het met speakers.

Probleem is nu echter dat ik nergens 7.1 speakers aangeboden zie op internet, laat staan 9.1 (mijn voorkeur).

Mijn vraag is dus wat is hiervoor een goede oplossing. Kan ik ergens een 9.1 systeem vinden, of desnoods 7.1? Of is het wellicht mogen een panel te kopen waarop je zelf 9/7 speakers kan aansluiten (mits dit dan goed werkt)?

Ben ten einde raad.

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:05

FeaR

In GoT we trust

Kan je überhaupt fatsoenlijk een surround set met die hoeveelheid kanalen kwijt?

Kant en klare setjes met zo veel kanalen ken ik in het geheel niet. Oplossing bestaat wel in de vorm van een receiver met losse speakers. Dan wordt echter de volgende vraag of je dat aan gaat kunnen sturen met je PC en vooral wat het budget is. Als je met losse componenten gaat werken ben je niet voor een paar honderd euro klaar zoals met een PC speaker setje.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

viking09 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:47:
Beste forummers,

Met google kwam ik er niet uit dus ik vraag het hier maar...

Ik zoek voor gaming (shooters) een 9.1/7.1 speakerset. Dit heeft mijn voorkeur boven 5.1 omdat je dan net een extra hoek hebt. De 7.1 headset die ik heb geeft het geluid niet goed weer wanneer het van achter komt (drivers etc wel goed geïnstalleerd) dus ik dacht dan probeer ik het met speakers.

Probleem is nu echter dat ik nergens 7.1 speakers aangeboden zie op internet, laat staan 9.1 (mijn voorkeur).

Mijn vraag is dus wat is hiervoor een goede oplossing. Kan ik ergens een 9.1 systeem vinden, of desnoods 7.1? Of is het wellicht mogen een panel te kopen waarop je zelf 9/7 speakers kan aansluiten (mits dit dan goed werkt)?

Ben ten einde raad.

Mvg
toon volledige bericht
Budget?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viking09
Budget is een paar 100 idd. Ik heb totaal geen verstand van het technische aspect dus daar kan ik niet over meesparren helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

viking09 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:47:
Budget is een paar 100 idd. Ik heb totaal geen verstand van het technische aspect dus daar kan ik niet over meesparren helaas...
PC speakersetjes zijn niet meer zo populair. Wat je wel kunt doen is gewoon bij de soundbars met 7.1 of meer gaan kijken. Die kun je meestal gewoon via optical aansluiten op je PC.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Jeroenneman schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:49:
[...]
PC speakersetjes zijn niet meer zo populair. Wat je wel kunt doen is gewoon bij de soundbars met 7.1 of meer gaan kijken. Die kun je meestal gewoon via optical aansluiten op je PC.
Een sound bar aanraden als de eis surround is? Waarbij 7.1 met S/PDIF niet gaat werken. Dolby dan wel DTS hebben 5.1 over S/PDIF, ga je met LPCM werken heb je maximaal twee kanalen. Voor de eis van TS ga je HDMI nodig hebben, wat ook terug te zien zal zijn in de benodigde hardware en prijs.
viking09 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:47:
Alleen een receiver die 9.1 kanalen kan verwerken zal je budget ongeveer al kosten. Daarbij nog negen speakers, actieve subwoofer, kabels. Ik zie het niet gebeuren.

Voor een paar honderd trek je een Logitech Z-5500 of de opvolger Z906 naar binnen. 5.1 maar dat is voor mijn gevoel wel de max die er in zit in deze. Meer kanalen is sowieso niet zaligmakend omdat je, zoals gezegd, met plaatsing zit. Waarbij een surround headset ook niet te vergelijken is met een fysieke surround set. Volgens mij had Creative ooit wel een 7.1 set maar dat is letterlijk tientallen jaren geleden.

[ Voor 60% gewijzigd door FeaR op 16-09-2022 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:57

Snuffel

Vroem!

Paar 100 budget... is dat 200? Of 500? Of 700?

Wat je sowieso eens kan doen is zoeken op Marktplaats oid naar speakers.
Voorbeeld: je kan voor relatief weinig geld (150-200) wel een paar KEF eitjes incl subwoofer bemachtigen. Dan heb je al een 5.1 opstelling. Koop er 2 of 4 los bij en je hebt je speakers al.
Of kijk eens naar deze Gelijk 9.1

Receivers kost ook geld, kan ook wel via Marktplaats.
Bijv. 7.1 Denon versteker

Voor paar 100 (lees rond de 500) kan je al best wel wat in huis hebben.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

FeaR schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:51:
[...]

Een sound bar aanraden als de eis surround is? Waarbij 7.1 met S/PDIF niet gaat werken. Dolby dan wel DTS hebben 5.1 over S/PDIF, ga je met LPCM werken heb je maximaal twee kanalen. Voor de eis van TS ga je HDMI nodig hebben, wat ook terug te zien zal zijn in de benodigde hardware en prijs.
Had natuurlijk soundbar + sub + rear speakers moeten zijn. Maar dacht dat ik dat niet hoefde te specificeren. Het maakt overigens ook niet uit, want voor een "paar honderd euro" ga je niet ver komen.
Mocht TS nog een HDMI poort over hebben, dan is dat de betere keuze. Maar ik dacht dat S/PDIF wel compressed 7.1 aankon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Jeroenneman schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 14:00:
[...]
Maar ik dacht dat S/PDIF wel compressed 7.1 aankon.
Klopt, het aanbod is er alleen niet. Standaard Dolby Digital dan wel DTS is 5.1. Ik dacht dat Dolby Digital Life dan wel DTS Connect (wat je nodig hebt met gaming) ook tot max zes kanalen ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:54
Beter goed geplaatste 5.1 dan slecht geplaatste 7.1/9.1

Dit is vooral sprekend vanuit Home Theater perspectief, maar dit geldt ook echt voor gaming.
Dus het wordt of meer budget, maar ik zou toch echt op 5.1 speakerset richten en die goed plaatsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viking09
Bedankt voor de reacties allemaal. Ik merk dat ik niet zo heel goed meekom in het technische aspect.

Ik begrijp dus dat ik met 5.1 sowieso goed zou moeten zitten. Het wordt dan echter moeilijker om een hoek te bepalen. Ik speel Hell Let Loose dus soms wordt er over grote afstanden geschoten en dan wil je precies kunnen horen waar iemand zit. Als iemand raak schiet ben je gelijk dood natuurlijk. Maar schiet iemand mis dan ben je enorm in het voordeel als je dan gelijk hoort waar hij zit (wat dus moeilijker is met 5.1). Vandaar dat ik in eerste instantie ook 9.1 aanhaalde.

Ik denk dat mijn budget maximaal 500 euro is. Kan eventueel wel iets uitbreiden nog maar dat is een indicatie. Ik begrijp dus dat ik dan een versterker moet hebben die 9 speakers ondersteunt, en dan dus 9 losse speakers op de kop moet tikken en dan eventueel nog een subwoofer, begrijp ik dat goed?

[ Voor 11% gewijzigd door viking09 op 16-09-2022 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-05 17:03
viking09 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:06:
Bedankt voor de reacties allemaal. Ik merk dat ik niet zo heel goed meekom in het technische aspect.

Ik begrijp dus dat ik met 5.1 sowieso goed zou moeten zitten. Het wordt dan echter moeilijker om een hoek te bepalen. Ik speel Hell Let Loose dus soms wordt er over grote afstanden geschoten en dan wil je precies kunnen horen waar iemand zit. Als iemand raak schiet ben je gelijk dood natuurlijk. Maar schiet iemand mis dan ben je enorm in het voordeel als je dan gelijk hoort waar hij zit (wat dus moeilijker is met 5.1). Vandaar dat ik in eerste instantie ook 9.1 aanhaalde.

Ik denk dat mijn budget maximaal 500 euro is. Kan eventueel wel iets uitbreiden nog maar dat is een indicatie. Ik begrijp dus dat ik dan een versterker moet hebben die 9 speakers ondersteunt, en dan dus 9 losse speakers op de kop moet tikken en dan eventueel nog een subwoofer, begrijp ik dat goed?
Een goede 5.1 set geeft beter surround geluid dan een goedkope 9.1 set. De receiver/versterker is ook belangrijk.

De ‘hoek’ wordt niet persé beter met meer speakers, zeker niet in de prijsklasse waarin jij zoekt.

Je kunt altijd een 7.1 of 9.1 receiver kopen en beginnen met een 5.1 opstellen. (Of 5.0, subwoofer is niet belangrijk voor de richting, wat je primaire doel schijnt te zijn). Dan kun je later altijd nog uitbreiden met meer speakers als 5.1 niet afdoende is.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

viking09 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:06:
en dan wil je precies kunnen horen waar iemand zit.
Dat ga je met een paar honderd euro en geen technische kennis niet redden.
Goede apparatuur kost geld, het inregelen ervan moet je kennis van opdoen. En dan heb je nog te maken met plaatsing van surround/hoogte speakers en ruimte akoestiek.

Ik wil je niet ontmoedigen maar je zult je echt verder moeten verdiepen in de materie.
Begin met een goede receiver en wat speakers, tweedehands is er genoeg spul te krijgen.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-04 17:53

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

Ik zou gewoon een hele goeie headset halen. Werkt beter dan losse speakers in dit geval.

• viking09
Coldbullet schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:49:
Ik zou gewoon een hele goeie headset halen. Werkt beter dan losse speakers in dit geval.
Ik denk dat ik dit maar gewoon doe. Heb momenteel deze van de mediamarkt. Daar staat in de beschrijving "Met de Logitech G432 7.1 Surround Sound-gamingheadset voor de pc hoor je tenminste waar de vijand vandaan komt. Dankzij de 2 grote drivers van elk 50 mm hoor je elk detail", en dat hoor je dus niet. Kan nauwelijks onderscheid maken tussen geluid wat van opzij of van achteren komt. Je hoort wel verschil maar het is niet duidelijk. Heb andere mensen het ook laten testen en die hoorden ook bijna geen verschil.

Op logitech git hub geeft hij alles goed weer. Dus tenzij dat het onverhoopt toch aan de software ligt ga ik eens kijken of ik hem nog kan ruilen. Bedankt voor de reacties allemaal.

[ Voor 32% gewijzigd door viking09 op 17-09-2022 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:05

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je gaat er bij je zoektocht vanuit dat het spel zelf dergelijke 7.1 of hoger ondersteunt, en er ook daadwerkelijk gebruik van kan maken bij de positionering van een schot. Maar doet het dat ook daadwerkelijk?

De game is een resultaat van een Kickstarter, ik gok dat ze sowieso niet verder dan 5.1 komen qua ondersteuning. Dan heb je ook geen donder aan een setup met meer speakers.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-04 17:53

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

Overigens met hll ben je meer dan welkom voor een pot!
Pagina: 1