Aux verbinding auto/telefoon kraakt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yep123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-05 11:10
Hallo

Ik heb voor het eerst gebruik gemaakt van de aux verbinding in mijn auto i.c.m. de telefoon. Op zich werkt het goed, alleen als de draad wat beweegt kraakt het enorm uit de speakers. Als de draad niet beweegt en/of je even aan de draad draait bij de aux uitgang vd auto is het ook weer goed. Het is een goedkoop kabeltje heb al wel even een "vergulde" audio jack gekocht die komt morgen binnen.

Ik wil de uitgang ook even van binnen schoonmaken en wil dit doen met een wattenstaafje met wat WD40 erop gespoten. Kan dat op deze manier? of kan ik het beter op een andere wijze doen?

Alvast bedankt voor de info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:27
WD-40 is een smeermiddel om o.a. roest te verhelpen. Ik denk dat je eerder naar contact spray of zo moet kijken (mits het kraken ook echt komt door dat contact punt en niet de kabel voor/na de connectors).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yep123
Duidelijk

Kun je ipv contactspray ook alcohol of de vloeistof waarmee je een beeldbuis mee schoonmaakt gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:59
Alles kan, alcohol is voornamelijk een ontvetter, maar houd er rekening mee dat je een 'female' aansluiting van binnen gaat schoonmaken met een vloeistof waardoor je eigenlijk niet kan zien/controleren waar die vloeistof terecht komt. Ik zou eerst eens kijken wat een nieuwe kabel doet en hoogstens zichtbaar stof en pluis voorzichtig uit de aansluiting verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Aragnut schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:52:
WD-40 is een smeermiddel om o.a. roest te verhelpen. Ik denk dat je eerder naar contact spray of zo moet kijken (mits het kraken ook echt komt door dat contact punt en niet de kabel voor/na de connectors).
WD40 werkt prima als reiniger voor vette/vuile contacten. Kan helemaal geen kwaad bij dergelijke low-voltage toepassingen.
WD40 zelf is natuurlijk ook ietwat vettig, maar gezien het zo vloeibaar is maakt dat niet uit.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:00

D4NG3R

kiwi

:)

Bij contactaansluitingen zou ik zelf geen WD40 gebruiken, het werkt ontvettend - maar laat zelf ook vettige residu achter.

Bij voorkeur doop je dat wattenstaafje in wat >95% ontsmettingsalcohol. Mocht je het eerst met WD40 willen proberen kan je daarna altijd nog ontsmettingsalcohol erbij pakken.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:16
McKaamos schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:28:
[...]WD40 werkt prima als reiniger voor vette/vuile contacten. Kan helemaal geen kwaad bij dergelijke low-voltage toepassingen.
WD40 zelf is natuurlijk ook ietwat vettig, maar gezien het zo vloeibaar is maakt dat niet uit.
WD-40 is een merknaam (Website WD-40)
Ze hebben heel veel producten waarvan sommigen eventueel te gebruiken zijn als een soort 'contactspray'.
Dus niet elke bus waar WD-40 op staat is geschikt voor het probleem waar TS mee zit.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:00

D4NG3R

kiwi

:)

Maggi is ook een merknaam, en toch duid dat in de volksmond op 1 specifiek product.

Hetzelfde bij WD40.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-vMme2rqCShAN4cdBD-1k3aCwQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MQjxP21vxq3IcFKHFc812qhk.png?f=fotoalbum_large

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Yaksa schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:47:
[...]

WD-40 is een merknaam (Website WD-40)
Ze hebben heel veel producten waarvan sommigen eventueel te gebruiken zijn als een soort 'contactspray'.
Dus niet elke bus waar WD-40 op staat is geschikt voor het probleem waar TS mee zit.
Technisch heb je gelijk... maar.... 8)7
D4NG3R schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:52:
Maggi is ook een merknaam, en toch duid dat in de volksmond op 1 specifiek product.

Hetzelfde bij WD40.
[Afbeelding]
Dank u :)

Net als 'even googlen'.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:16
McKaamos schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 17:15:[...]
Technisch heb je gelijk... maar.... 8)7
Maar iemand die niet technisch onderlegd is en een bus WD-40 kettingspray (die toevallig nog in de schurur staat) gaat gebruiken om contacten mee te reinigen heeft daarna toch wel degelijk een probleem.
Al die bussen WD-40 lijken namelijk nogal op elkaar.
Dat kan je van een flesje Maggi smaakverfijner of aan de andere kant een pakje Maggi champignonsaus niet zeggen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Kraken bij 3,5 mm jacks wordt meestal veroorzaakt door gescheurde soldeerverbindingen of verbogen contactjes. Of anders de kabel.

Smeermiddel of contactspray zou ik niet gebruiken, tenzij de radio al 10+ jaar oud is. De contactjes oxideren namelijk niet binnen een paar jaar. Vuil zou ook geen probleem moeten zijn bij zulke contacten die langs elkaar schuiven, dat wordt er gewoon uit gedrukt.

[ Voor 33% gewijzigd door TBTL op 16-09-2022 17:41 ]

• itcrowd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-08 21:23
Kabeltje even afwachten. Dat is meestal (bij mij) de oorzaak. Je geeft zelf aan dat het bij bewegen van kabel optreedt, dus ik zou het in die hoek zoeken.

Eventueel met een tandenstoker heel voorzichtig wat stof verwijderen en als laatste optie met wat 98% alcohol en een wattenstaafje klooien. Wel telefoon uit & als het kan de batterij er uit (kan meestal niet, maar toch). Ook even aan de auto-kant kijken of dat wel oke is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yep123
Hoi

Heb een nieuw kabeltje gekocht en voorzichtig schoongemaakt met een wattenstaafje en contactspray. Probleem opgelost

Thanks voor de tips
Pagina: 1