Toon posts:

Privacy op de openbare weg

Pagina: 1
Acties:

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:19
Ik weet niet of dit het goede sub gedeelte is, maar probeer het toch hier.

Steeds vaker nadat het normale leven weer is opgepakt zie ik meer camera's op de openbare weg, Centrums en of bijvoorbeeld een gewoon kruispunt waar net de verkeers installaties zijn vervangen. Waarschijnlijk is dat laatste voor situaties als er ongelukken komen (of verkeersstroom analyse?).

Laatst was ik zelfs in een wijk in een wat grotere stad in Nederland, kwam er achter dat het niet een hele goede wijk betrof aan wat er gebeurde. In de wijk zelf werden daarom best wat cameras opgehangen. Volgens
https://autoriteitpersoon...icht-op-openbare-plaatsen mag dit ook mits er een goede reden is.

Het is niet zo dat ik paranoïde ben :) , maar als we de geschiedenis van onze overheid erbij pakken wordt er met onze gegevens niet altijd netjes omgegaan.

Het punt is dat ik ervan uit moet gaan dat er goed wordt omgegaan met die data en niet wordt gebruikt voor andere doeleinden, maar toch omkomt mij gedachten dat als het één wordt gedaan het ander ook gedaan kan worden op een gegeven moment.

Ik probeer in wat in mijn mogelijkheden is zo privacy bewust te zijn, maar aan dit kan ik helaas niks doen en heb ik ook voor mijn gevoel geen invloed op.

Wat is jullie mening hier over? Hoe kijken jullie naar deze ontwikkelingen?

• Patrick22221
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
.

[Voor 99% gewijzigd door Patrick22221 op 16-09-2022 17:59]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Geen probleem mee.

Van mij mogen ze de beelden nog wel meer gebruiken, bijvoorbeeld bij bumperklevers.

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:21
dutchnltweaker schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:17:
Het punt is dat ik ervan uit moet gaan dat er goed wordt omgegaan met die data en niet wordt gebruikt voor andere doeleinden, maar toch omkomt mij gedachten dat als het één wordt gedaan het ander ook gedaan kan worden op een gegeven moment.
Ooit was jij geïnteresseerd in een dashcam dutchnltweaker in "Het grote Dashcam-topic"
Ik weet niet of je nu ook daadwerkelijk een dashcam hebt, maar als dat zo is: Hoe ga jij om met de beelden die je maakt?

• dutchnltweaker
Ernemmer schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 18:26:
Geen probleem mee.

Van mij mogen ze de beelden nog wel meer gebruiken, bijvoorbeeld bij bumperklevers.
Dus nog meer Camera's vind je geen probleem in plaats van echt het probleem aan te pakken? Zoals meer pakkans door betere bezetting van de politie op straat.

• dutchnltweaker
canonball schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 18:54:
[...]

Ooit was jij geïnteresseerd in een dashcam dutchnltweaker in "Het grote Dashcam-topic"
Ik weet niet of je nu ook daadwerkelijk een dashcam hebt, maar als dat zo is: Hoe ga jij om met de beelden die je maakt?
Moest wel lachen dat je speciaal een post hebt opgezocht van 5 jaar geleden _/-\o_ .
Maar wil je wel vertellen dat ik geen dashcam heb gekocht en nooit in mijn bezit heb gehad. 5 jaar geleden keek ik trouwens ook anders naar bepaalde zaken dan hoe ik dat nu doe :) .

Maar als ik er een zou hebben, ik zou ze zelf verwijderen of automatisch instellen na x tijd wordt beeld x tot datum x verwijdert. Zelf zou ik ze alleen maar gebruiken als ik een ongeluk zou krijg op de weg, niet zoals anderen alles maar op internet gooien.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
dutchnltweaker schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 22:18:
[...]

Dus nog meer Camera's vind je geen probleem in plaats van echt het probleem aan te pakken? Zoals meer pakkans door betere bezetting van de politie op straat.
Het één hoeft het ander niet uit te sluiten natuurlijk. En als er beelden van een misdaad zijn is het altijd makkelijker een dader op te sporen.

Vaak is het toch een bekende van de politie die een veel te lichte straf had gekregen.

[Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 16-09-2022 22:36]

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:21
Dat de overheid camera's heeft heb ik niet zo'n probleem mee. Dat heeft een doel. Al die ring camera's heb ik wel een probleem mee. Als je een pizza bezorgd en even in kriebel in je neus hebt sta je op dumpert.

Roomba E5 te koop

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:17
sig69 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 22:33:
Dat de overheid camera's heeft heb ik niet zo'n probleem mee. Dat heeft een doel. Al die ring camera's heb ik wel een probleem mee. Als je een pizza bezorgd en even in kriebel in je neus hebt sta je op dumpert.
En als we het toch over de openbare weg hebben, dashcam beelden op Youtube / Dumpert slingeren is ook aan de orde van de dag.

(Edit whoops: ouder topic)

[Voor 3% gewijzigd door Sissors op 27-09-2022 09:26]

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
dutchnltweaker schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:17:
Ik weet niet of dit het goede sub gedeelte is, maar probeer het toch hier.

Steeds vaker nadat het normale leven weer is opgepakt zie ik meer camera's op de openbare weg, Centrums en of bijvoorbeeld een gewoon kruispunt waar net de verkeers installaties zijn vervangen. Waarschijnlijk is dat laatste voor situaties als er ongelukken komen (of verkeersstroom analyse?).

Laatst was ik zelfs in een wijk in een wat grotere stad in Nederland, kwam er achter dat het niet een hele goede wijk betrof aan wat er gebeurde. In de wijk zelf werden daarom best wat cameras opgehangen. Volgens
https://autoriteitpersoon...icht-op-openbare-plaatsen mag dit ook mits er een goede reden is.

Het is niet zo dat ik paranoïde ben :) , maar als we de geschiedenis van onze overheid erbij pakken wordt er met onze gegevens niet altijd netjes omgegaan.

Ik probeer in wat in mijn mogelijkheden is zo privacy bewust te zijn, maar aan dit kan ik helaas niks doen en heb ik ook voor mijn gevoel geen invloed op.

Wat is jullie mening hier over? Hoe kijken jullie naar deze ontwikkelingen?
Gelukkig wonen we nog steeds in een net land. Niet dat alles nu perfect is, maar het kan veel erger. Zolang deze netheid er is, tesamen met de aandacht die dit onderwerp heeft (ook met dank aan goede journalisten en universitaire onderzoekers) zijn deze camera's mijn laatste zorg. Zoals je zelf al zegt: je hebt er weinig invloed op (stemgedrag, petitie ondertekenen, etc.). Je kunt je dus beter op die zaken richten waar je wel directe invloed op hebt, maar mijn tip: weeg het zo af dat je ook gewoon kunt blijven leven, want anders wordt je straks nog paranoïde en dat is met dit onderwerp niet heel moeilijk.

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:46
Nederland hangt inmiddels vol met camera's voor werkelijk vanalles en nog wat.

In het centrum van een stad wordt drukte gemeten, op de snelweg hangen er ANPR camera's van de Politie, in de supermarkt hangen camera's recht in je gezicht (handig bij winkeldiefstallen bijv.), Rijkswaterstaat heeft een heleboel camera's hangen om verkeersstromen te meten en bij een incident direct beeld hebben van de situatie om indien mogelijk z.s.m. een omleidingsroute te activeren.

Momenteel zijn dit allemaal zaken waar iedereen iets aan heeft, en zo lang dit blijft vind ik het helemaal prima.
Camerabeelden is wel degelijk iets anders dan een random database die even gehackt wordt. Rijkswaterstaat mag bijvoorbeeld i.v.m. AVG-wetgeving enkel live meekijken. Technisch is opnemen überhaupt niet mogelijk.

Chinese praktijken gaan wel erg ver overigens....
https://www.ad.nl/buitenl...ig-punten-hebben~a9cdb688

https://www.amnesty.nl/wa...nce-sociaalkredietsysteem

📡 ADS-B / MLAT / ACARS feeder 📻 Diamond X7000N / Uniden 125XLT / Uniden BCT15X

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:49
dutchnltweaker schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 22:18:
[...]

Of niet onnodig links rijden :-)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee